Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Álvarez Ramos, Eva
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Alejaldre Biel, Leyre, Mateos Blanco, Belén
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
eng
por
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521
Resumo: This paper aims to highlight the deficiencies in digital literacy education within official master´s programs for Spanish as a foreign language (SFL) teachers in Spain. A thorough literature review has been carried out that supports the theoretical framework in which this mixed research is based. Its low presence in the syllabi highlights the need to strengthen and expand digital literacy in professional development courses for SFL teachers and to reduce the curriculum content gap that separates it from linguistic literacy. Digital competence deserves a deeper treatment and a more visible position in the study plans.
id UECE-1_7e55eb87612306df08c8a45d1b47be9b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/3521
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológicaFormación y alfabetización del profesor de ELE: de la competencia lingüística a la tecnológicaProfessional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológicaFormação e alfabetização de professores da ELE: da competência linguagem à competência tecnológica: de la competencia lingüística a la tecnológicaFormação de professoresCompetência em ensino digitalAlfabetização digitalELEensino de línguasformação de professoresespanhol como língua estrangeiraestudos de mestradoTeacher trainingDigital teaching competenceDigital CompetenceSFLlanguage teachingteacher trainingspanish als foreign languagemaster's degreesFormación docenteCompetencia digital docenteAlfabetización digitalELEenseñanza de lenguasformación de profesoresespañol lengua extranjeraestudios de másterThis paper aims to highlight the deficiencies in digital literacy education within official master´s programs for Spanish as a foreign language (SFL) teachers in Spain. A thorough literature review has been carried out that supports the theoretical framework in which this mixed research is based. Its low presence in the syllabi highlights the need to strengthen and expand digital literacy in professional development courses for SFL teachers and to reduce the curriculum content gap that separates it from linguistic literacy. Digital competence deserves a deeper treatment and a more visible position in the study plans. Con el presente trabajo se pretende poner de manifiesto las carencias en formación digital que poseen los másteres de profesorado de lenguas extranjeras, más concretamente de la enseñanza de español como lengua extranjera. Se ha llevado a cabo una revisión bibliográfica que cimente el marco teórico en el que se asienta esta investigación de carácter mixto. Su escasa presencia pone de manifiesto la necesidad de reforzar y ampliar la alfabetización digital en la formación de profesorado y reducir la fractura desigualitaria que la separa del aprendizaje lingüístico. Merece por derecho un tratamiento más profundo y una posición más visible en los planes de estudio. This paper aims to highlight the deficiencies in digital literacy education within official master´s programs for Spanish as a foreign language (SFL) teachers in Spain. A thorough literature review has been carried out that supports the theoretical framework in which this mixed research is based. Its low presence in the syllabi highlights the need to strengthen and expand digital literacy in professional development courses for SFL teachers and to reduce the curriculum content gap that separates it from linguistic literacy. Digital competence deserves a deeper treatment and a more visible position in the study plans.Este artigo tem como objetivo destacar as deficiências no treinamento digital que os professores de mestrado de línguas estrangeiras têm, mais especificamente no ensino de espanhol como língua estrangeira. Foi realizada uma revisão bibliográfica que sustenta o referencial teórico no qual esta pesquisa mista se baseia. Sua baixa presença destaca a necessidade de fortalecer e expandir a alfabetização digital na formação de professores e reduzir a diferença de desigualdade que a separa da aprendizagem de línguas. Merece, por direito, um tratamento mais profundo e uma posição mais visível nos planos de estudo.  EdUECE2021-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlapplication/ziphttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/352110.25053/redufor.v6i1.3521Educ. Form.; Vol. 6 No. 1 (2021): Education & Training; e3521Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Educação & Formação; e3521Éducation et formation; Vol. 6 No 1 (2021): Educação & Formação; e3521Educ. Form.; v. 6 n. 1 (2021): Educação & Formação; e35212448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEspaengporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/3574https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/3575https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/3748https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/4173https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/4174Copyright (c) 2021 Eva Álvarez Ramos, Leyre Alejaldre Biel, Belén Mateos Blancohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessÁlvarez Ramos, EvaAlejaldre Biel, LeyreMateos Blanco, Belén2023-06-29T13:33:06Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3521Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:33:06Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica
Formación y alfabetización del profesor de ELE: de la competencia lingüística a la tecnológica
Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica
Formação e alfabetização de professores da ELE: da competência linguagem à competência tecnológica: de la competencia lingüística a la tecnológica
title Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica
spellingShingle Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica
Álvarez Ramos, Eva
Formação de professores
Competência em ensino digital
Alfabetização digital
ELE
ensino de línguas
formação de professores
espanhol como língua estrangeira
estudos de mestrado
Teacher training
Digital teaching competence
Digital Competence
SFL
language teaching
teacher training
spanish als foreign language
master's degrees
Formación docente
Competencia digital docente
Alfabetización digital
ELE
enseñanza de lenguas
formación de profesores
español lengua extranjera
estudios de máster
title_short Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica
title_full Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica
title_fullStr Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica
title_full_unstemmed Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica
title_sort Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica
author Álvarez Ramos, Eva
author_facet Álvarez Ramos, Eva
Alejaldre Biel, Leyre
Mateos Blanco, Belén
author_role author
author2 Alejaldre Biel, Leyre
Mateos Blanco, Belén
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Álvarez Ramos, Eva
Alejaldre Biel, Leyre
Mateos Blanco, Belén
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Competência em ensino digital
Alfabetização digital
ELE
ensino de línguas
formação de professores
espanhol como língua estrangeira
estudos de mestrado
Teacher training
Digital teaching competence
Digital Competence
SFL
language teaching
teacher training
spanish als foreign language
master's degrees
Formación docente
Competencia digital docente
Alfabetización digital
ELE
enseñanza de lenguas
formación de profesores
español lengua extranjera
estudios de máster
topic Formação de professores
Competência em ensino digital
Alfabetização digital
ELE
ensino de línguas
formação de professores
espanhol como língua estrangeira
estudos de mestrado
Teacher training
Digital teaching competence
Digital Competence
SFL
language teaching
teacher training
spanish als foreign language
master's degrees
Formación docente
Competencia digital docente
Alfabetización digital
ELE
enseñanza de lenguas
formación de profesores
español lengua extranjera
estudios de máster
description This paper aims to highlight the deficiencies in digital literacy education within official master´s programs for Spanish as a foreign language (SFL) teachers in Spain. A thorough literature review has been carried out that supports the theoretical framework in which this mixed research is based. Its low presence in the syllabi highlights the need to strengthen and expand digital literacy in professional development courses for SFL teachers and to reduce the curriculum content gap that separates it from linguistic literacy. Digital competence deserves a deeper treatment and a more visible position in the study plans.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521
10.25053/redufor.v6i1.3521
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v6i1.3521
dc.language.iso.fl_str_mv spa
eng
por
language spa
eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/3574
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/3575
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/3748
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/4173
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/4174
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Eva Álvarez Ramos, Leyre Alejaldre Biel, Belén Mateos Blanco
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Eva Álvarez Ramos, Leyre Alejaldre Biel, Belén Mateos Blanco
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 6 No. 1 (2021): Education & Training; e3521
Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Educação & Formação; e3521
Éducation et formation; Vol. 6 No 1 (2021): Educação & Formação; e3521
Educ. Form.; v. 6 n. 1 (2021): Educação & Formação; e3521
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443819716608