Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa eng por |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521 |
Resumo: | This paper aims to highlight the deficiencies in digital literacy education within official master´s programs for Spanish as a foreign language (SFL) teachers in Spain. A thorough literature review has been carried out that supports the theoretical framework in which this mixed research is based. Its low presence in the syllabi highlights the need to strengthen and expand digital literacy in professional development courses for SFL teachers and to reduce the curriculum content gap that separates it from linguistic literacy. Digital competence deserves a deeper treatment and a more visible position in the study plans. |
id |
UECE-1_7e55eb87612306df08c8a45d1b47be9b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/3521 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológicaFormación y alfabetización del profesor de ELE: de la competencia lingüística a la tecnológicaProfessional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológicaFormação e alfabetização de professores da ELE: da competência linguagem à competência tecnológica: de la competencia lingüística a la tecnológicaFormação de professoresCompetência em ensino digitalAlfabetização digitalELEensino de línguasformação de professoresespanhol como língua estrangeiraestudos de mestradoTeacher trainingDigital teaching competenceDigital CompetenceSFLlanguage teachingteacher trainingspanish als foreign languagemaster's degreesFormación docenteCompetencia digital docenteAlfabetización digitalELEenseñanza de lenguasformación de profesoresespañol lengua extranjeraestudios de másterThis paper aims to highlight the deficiencies in digital literacy education within official master´s programs for Spanish as a foreign language (SFL) teachers in Spain. A thorough literature review has been carried out that supports the theoretical framework in which this mixed research is based. Its low presence in the syllabi highlights the need to strengthen and expand digital literacy in professional development courses for SFL teachers and to reduce the curriculum content gap that separates it from linguistic literacy. Digital competence deserves a deeper treatment and a more visible position in the study plans. Con el presente trabajo se pretende poner de manifiesto las carencias en formación digital que poseen los másteres de profesorado de lenguas extranjeras, más concretamente de la enseñanza de español como lengua extranjera. Se ha llevado a cabo una revisión bibliográfica que cimente el marco teórico en el que se asienta esta investigación de carácter mixto. Su escasa presencia pone de manifiesto la necesidad de reforzar y ampliar la alfabetización digital en la formación de profesorado y reducir la fractura desigualitaria que la separa del aprendizaje lingüístico. Merece por derecho un tratamiento más profundo y una posición más visible en los planes de estudio. This paper aims to highlight the deficiencies in digital literacy education within official master´s programs for Spanish as a foreign language (SFL) teachers in Spain. A thorough literature review has been carried out that supports the theoretical framework in which this mixed research is based. Its low presence in the syllabi highlights the need to strengthen and expand digital literacy in professional development courses for SFL teachers and to reduce the curriculum content gap that separates it from linguistic literacy. Digital competence deserves a deeper treatment and a more visible position in the study plans.Este artigo tem como objetivo destacar as deficiências no treinamento digital que os professores de mestrado de línguas estrangeiras têm, mais especificamente no ensino de espanhol como língua estrangeira. Foi realizada uma revisão bibliográfica que sustenta o referencial teórico no qual esta pesquisa mista se baseia. Sua baixa presença destaca a necessidade de fortalecer e expandir a alfabetização digital na formação de professores e reduzir a diferença de desigualdade que a separa da aprendizagem de línguas. Merece, por direito, um tratamento mais profundo e uma posição mais visível nos planos de estudo. EdUECE2021-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlapplication/ziphttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/352110.25053/redufor.v6i1.3521Educ. Form.; Vol. 6 No. 1 (2021): Education & Training; e3521Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Educação & Formação; e3521Éducation et formation; Vol. 6 No 1 (2021): Educação & Formação; e3521Educ. Form.; v. 6 n. 1 (2021): Educação & Formação; e35212448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEspaengporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/3574https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/3575https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/3748https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/4173https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/4174Copyright (c) 2021 Eva Álvarez Ramos, Leyre Alejaldre Biel, Belén Mateos Blancohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessÁlvarez Ramos, EvaAlejaldre Biel, LeyreMateos Blanco, Belén2023-06-29T13:33:06Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3521Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:33:06Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica Formación y alfabetización del profesor de ELE: de la competencia lingüística a la tecnológica Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica Formação e alfabetização de professores da ELE: da competência linguagem à competência tecnológica: de la competencia lingüística a la tecnológica |
title |
Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica |
spellingShingle |
Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica Álvarez Ramos, Eva Formação de professores Competência em ensino digital Alfabetização digital ELE ensino de línguas formação de professores espanhol como língua estrangeira estudos de mestrado Teacher training Digital teaching competence Digital Competence SFL language teaching teacher training spanish als foreign language master's degrees Formación docente Competencia digital docente Alfabetización digital ELE enseñanza de lenguas formación de profesores español lengua extranjera estudios de máster |
title_short |
Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica |
title_full |
Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica |
title_fullStr |
Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica |
title_full_unstemmed |
Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica |
title_sort |
Professional development and literacy for Spanish/FL instructors: from linguistic to digital competence: de la competencia lingüística a la tecnológica |
author |
Álvarez Ramos, Eva |
author_facet |
Álvarez Ramos, Eva Alejaldre Biel, Leyre Mateos Blanco, Belén |
author_role |
author |
author2 |
Alejaldre Biel, Leyre Mateos Blanco, Belén |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Álvarez Ramos, Eva Alejaldre Biel, Leyre Mateos Blanco, Belén |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Competência em ensino digital Alfabetização digital ELE ensino de línguas formação de professores espanhol como língua estrangeira estudos de mestrado Teacher training Digital teaching competence Digital Competence SFL language teaching teacher training spanish als foreign language master's degrees Formación docente Competencia digital docente Alfabetización digital ELE enseñanza de lenguas formación de profesores español lengua extranjera estudios de máster |
topic |
Formação de professores Competência em ensino digital Alfabetização digital ELE ensino de línguas formação de professores espanhol como língua estrangeira estudos de mestrado Teacher training Digital teaching competence Digital Competence SFL language teaching teacher training spanish als foreign language master's degrees Formación docente Competencia digital docente Alfabetización digital ELE enseñanza de lenguas formación de profesores español lengua extranjera estudios de máster |
description |
This paper aims to highlight the deficiencies in digital literacy education within official master´s programs for Spanish as a foreign language (SFL) teachers in Spain. A thorough literature review has been carried out that supports the theoretical framework in which this mixed research is based. Its low presence in the syllabi highlights the need to strengthen and expand digital literacy in professional development courses for SFL teachers and to reduce the curriculum content gap that separates it from linguistic literacy. Digital competence deserves a deeper treatment and a more visible position in the study plans. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521 10.25053/redufor.v6i1.3521 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v6i1.3521 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa eng por |
language |
spa eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/3574 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/3575 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/3748 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/4173 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3521/4174 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Eva Álvarez Ramos, Leyre Alejaldre Biel, Belén Mateos Blanco http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Eva Álvarez Ramos, Leyre Alejaldre Biel, Belén Mateos Blanco http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 6 No. 1 (2021): Education & Training; e3521 Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Educação & Formação; e3521 Éducation et formation; Vol. 6 No 1 (2021): Educação & Formação; e3521 Educ. Form.; v. 6 n. 1 (2021): Educação & Formação; e3521 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329443819716608 |