Notes for problematizing the ethics of self in education: the class of Physical Education as a territory for gender disputes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodríguez, Norma Beatriz
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Bustos, Liliana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
por
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2895
Resumo: The creation of the modern school to finals of XIX century brought the formation of a discipline to educate the body. It was in that constitutive moment where practices were delimited for men: military exercises, force, virility, postures; while for women it was expected: perfection of femininity, dance, and rhythmic gymnastics. Of the perpetuation of this two types of stereotypes in the physical education class drift the hypothesis of this research present what is the direct and conditional influence of the cultural practices in relation to the gender expression is reduced to analysis regarding the sex condition read in code from what is biologically attributed. As a theoretical frame work we turn to the contributions of the Queer Theory, and on the other hand, we analyze current regulations for the Argentinian education system taking special reference in the law of integral sexual education of Argentina. The field work was done during the year 2018 in two primary-level public administration schools, located in the cities of Almafuerte and Rio Tercero, of the province of Córdoba, Argentina.
id UECE-1_ab2483b6281bfc80865322215efda5ed
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/2895
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Notes for problematizing the ethics of self in education: the class of Physical Education as a territory for gender disputesNotas para problematizar la ética de sí en la educación del cuerpo: la clase de educación física como territorio de disputas de géneroNotas para problematizar a ética de si na educação do corpo: as aulas de Educação Física como território de disputas de gêneroEducação FísicaGêneroConstrução CulturalEducação do corpoEducaçãoPhysical educationGenderCultural constructionBody educationEducationEducación FísicaGéneroConstrucción culturalEducación Del CorpoEducaciónThe creation of the modern school to finals of XIX century brought the formation of a discipline to educate the body. It was in that constitutive moment where practices were delimited for men: military exercises, force, virility, postures; while for women it was expected: perfection of femininity, dance, and rhythmic gymnastics. Of the perpetuation of this two types of stereotypes in the physical education class drift the hypothesis of this research present what is the direct and conditional influence of the cultural practices in relation to the gender expression is reduced to analysis regarding the sex condition read in code from what is biologically attributed. As a theoretical frame work we turn to the contributions of the Queer Theory, and on the other hand, we analyze current regulations for the Argentinian education system taking special reference in the law of integral sexual education of Argentina. The field work was done during the year 2018 in two primary-level public administration schools, located in the cities of Almafuerte and Rio Tercero, of the province of Córdoba, Argentina. La creación de la escuela moderna a finales del siglo XIX trajo consigo la formación de una disciplina ocupada de educar el cuerpo. Fue en ese momento constitutivo en donde se delimitaron las prácticas corporales para los hombres: ejercicios militares, fuerza, virilidad, posturas; mientras que para las mujeres se esperaba: perfección de la feminidad, danza, gimnasia rítmica. De la perpetuación de estos estereotipos en la clase de Educación Física deriva la hipótesis de la investigación que presentamos que es la influencia directa y condicionada de las prácticas culturales en relación a la expresión de género queda reducida al análisis respecto de la condición de sexo leído en clave de lo que es biológicamente atribuido. Como marco teórico recurrimos a los aportes de la Teoría Queer y, por otro lado, analizamos las normativas vigentes para el Sistema Educativo Argentino tomando especial referencia en la Ley de Educación Sexual Integral de la Argentina. El trabajo de campo se realizó durante el año 2018 en dos escuelas de nivel primario de administración pública, situadas en las ciudades de Almafuerte y Rio Tercero de la provincia de Córdoba, Argentina. A criação da escola moderna aos finais do século XIX trouxe consigo uma disciplina que se ocupou da educação dos corpos. Foi nesse momento constitutivo onde se delimitaram as práticas corporais para homens: exercícios militares, força, virilidade, porturas; ao mesmo tempo que para a educação dos corpos das mulheres se esperava: perfeição da feminilidade, dança, ginástica rítmica. Da perpetuação desses estereótipos de comportamentos nas aulas de Educação Física enquanto conteúdo escolar que deriva a hipótese desta pesquisa que apresentamos: as aulas de Educação Física influenciam e condicionam diretamente as práticas culturais em relação a expressão de gênero reduzindo a condição de sexo ao que está inscrito na biologia do corpo. Como marco teórico recorremos aos aportes teóricos da teoria Queer e, por outro lado, analisamos as normativas vigentes para o Sistema Educativo Argentino tomando especialmente como referência a Lei de Educação Sexual Integral da Argentina. O trabalho de campo se realizou durante o ano de 2018 em duas escolas de nível primário de administração públicas situadas nas ciudades de Almafuerte e Rio Terceiro do estado de Córdoba - Argentina.EdUECE2020-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/289510.25053/redufor.v5i14mai/ago.2895Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 3-16Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 3-16Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 3-16Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 3-162448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEspaporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2895/2449https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2895/2446https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2895/2593Copyright (c) 2020 Norma Beatriz Rodríguez, Liliana Bustoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodríguez, Norma BeatrizBustos, Liliana2023-06-29T13:29:55Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/2895Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:29:55Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Notes for problematizing the ethics of self in education: the class of Physical Education as a territory for gender disputes
Notas para problematizar la ética de sí en la educación del cuerpo: la clase de educación física como territorio de disputas de género
Notas para problematizar a ética de si na educação do corpo: as aulas de Educação Física como território de disputas de gênero
title Notes for problematizing the ethics of self in education: the class of Physical Education as a territory for gender disputes
spellingShingle Notes for problematizing the ethics of self in education: the class of Physical Education as a territory for gender disputes
Rodríguez, Norma Beatriz
Educação Física
Gênero
Construção Cultural
Educação do corpo
Educação
Physical education
Gender
Cultural construction
Body education
Education
Educación Física
Género
Construcción cultural
Educación Del Corpo
Educación
title_short Notes for problematizing the ethics of self in education: the class of Physical Education as a territory for gender disputes
title_full Notes for problematizing the ethics of self in education: the class of Physical Education as a territory for gender disputes
title_fullStr Notes for problematizing the ethics of self in education: the class of Physical Education as a territory for gender disputes
title_full_unstemmed Notes for problematizing the ethics of self in education: the class of Physical Education as a territory for gender disputes
title_sort Notes for problematizing the ethics of self in education: the class of Physical Education as a territory for gender disputes
author Rodríguez, Norma Beatriz
author_facet Rodríguez, Norma Beatriz
Bustos, Liliana
author_role author
author2 Bustos, Liliana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodríguez, Norma Beatriz
Bustos, Liliana
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física
Gênero
Construção Cultural
Educação do corpo
Educação
Physical education
Gender
Cultural construction
Body education
Education
Educación Física
Género
Construcción cultural
Educación Del Corpo
Educación
topic Educação Física
Gênero
Construção Cultural
Educação do corpo
Educação
Physical education
Gender
Cultural construction
Body education
Education
Educación Física
Género
Construcción cultural
Educación Del Corpo
Educación
description The creation of the modern school to finals of XIX century brought the formation of a discipline to educate the body. It was in that constitutive moment where practices were delimited for men: military exercises, force, virility, postures; while for women it was expected: perfection of femininity, dance, and rhythmic gymnastics. Of the perpetuation of this two types of stereotypes in the physical education class drift the hypothesis of this research present what is the direct and conditional influence of the cultural practices in relation to the gender expression is reduced to analysis regarding the sex condition read in code from what is biologically attributed. As a theoretical frame work we turn to the contributions of the Queer Theory, and on the other hand, we analyze current regulations for the Argentinian education system taking special reference in the law of integral sexual education of Argentina. The field work was done during the year 2018 in two primary-level public administration schools, located in the cities of Almafuerte and Rio Tercero, of the province of Córdoba, Argentina.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2895
10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2895
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2895
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2895
dc.language.iso.fl_str_mv spa
por
language spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2895/2449
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2895/2446
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2895/2593
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Norma Beatriz Rodríguez, Liliana Bustos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Norma Beatriz Rodríguez, Liliana Bustos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 3-16
Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 3-16
Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 3-16
Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 3-16
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443764142080