Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Flávia Regina Schimanski dos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Oliveira, Fernanda Neri de, Araújo, Karina de Toledo, Silva, Rovilson José da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919
Resumo: The aim of this qualitative study is to reflect on School Physical Education as a curricular component consisting of knowledge and knowings that integrate human formation in light of Critical Theory of Society, based on the Critical-Emancipatory educational conception, elaborated by Elenor Kunz. The methodological course is a bibliographic research that analyzes the interferences of the Cultural Industry in the conjuncture of the current society and its impacts for the educational field, specifically in the Physical Education classes. The discussion contributes to thinking about the rupture of teaching with a view to enlightenment and emancipation.
id UNESP-15_3f450fe58feb2dd7f7f2afc27c5cb122
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12919
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical educationIndustria cultural y la dialética de la aclaración: implicaciones para el trabajo docente en la educación física escolarIndústria cultural e a dialética do esclarecimento: implicações para o trabalho docente na educação física escolarPhysical educationCultural industryClarification.Educación FísicaIndustria culturalAclaración.Educação físicaIndústria culturalEsclarecimento.The aim of this qualitative study is to reflect on School Physical Education as a curricular component consisting of knowledge and knowings that integrate human formation in light of Critical Theory of Society, based on the Critical-Emancipatory educational conception, elaborated by Elenor Kunz. The methodological course is a bibliographic research that analyzes the interferences of the Cultural Industry in the conjuncture of the current society and its impacts for the educational field, specifically in the Physical Education classes. The discussion contributes to thinking about the rupture of teaching with a view to enlightenment and emancipation.El objeto de este estudio, de cuño cualitativo, es reflexionar sobre la Educación Física Escolar como componente curricular constituida por conocimientos y saberes que interactúan con la formación humana a la luz de la Teoría Crítica de la Sociedad, con fundamentos en la concepción educacional Crítico-Emancipadora, elaborada por Elenor Kunz. El proceso metodológico es una investigación bibliográfica, que analiza las interferencias de la Industria Cultural en la coyuntura de la sociedad actual y sus impactos para el campo educacional, específicamente en las clases de Educación Física. La discusión contribuye para pensar sobre la ruptura de la enseñanza en pos de la aclaración y la emancipación.O objetivo deste estudo, de cunho qualitativo, é refletir sobre a Educação Física Escolar enquanto componente curricular constituída por conhecimentos e saberes que integram a formação humana à luz Teoria Crítica da Sociedade, com fundamentos na concepção educacional Crítico-Emancipatória, elaborada por Elenor Kunz. O percurso metodológico é uma pesquisa bibliográfica, que analisa as interferências da Indústria Cultural na conjuntura da sociedade atual e seus impactos para o campo educacional, especificamente nas aulas de Educação Física. A discussão contribui para pensar sobre a ruptura do ensino com vistas ao esclarecimento e a emancipação.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1291910.21723/riaee.v14iesp.4.12919Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1929-1943Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1929-19431982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919/8688https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919/8752https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919/9206https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919/9719Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Flávia Regina Schimanski dosOliveira, Fernanda Neri deAraújo, Karina de ToledoSilva, Rovilson José da2020-10-01T22:07:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12919Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T22:07:38Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical education
Industria cultural y la dialética de la aclaración: implicaciones para el trabajo docente en la educación física escolar
Indústria cultural e a dialética do esclarecimento: implicações para o trabalho docente na educação física escolar
title Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical education
spellingShingle Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical education
Santos, Flávia Regina Schimanski dos
Physical education
Cultural industry
Clarification.
Educación Física
Industria cultural
Aclaración.
Educação física
Indústria cultural
Esclarecimento.
title_short Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical education
title_full Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical education
title_fullStr Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical education
title_full_unstemmed Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical education
title_sort Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical education
author Santos, Flávia Regina Schimanski dos
author_facet Santos, Flávia Regina Schimanski dos
Oliveira, Fernanda Neri de
Araújo, Karina de Toledo
Silva, Rovilson José da
author_role author
author2 Oliveira, Fernanda Neri de
Araújo, Karina de Toledo
Silva, Rovilson José da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Flávia Regina Schimanski dos
Oliveira, Fernanda Neri de
Araújo, Karina de Toledo
Silva, Rovilson José da
dc.subject.por.fl_str_mv Physical education
Cultural industry
Clarification.
Educación Física
Industria cultural
Aclaración.
Educação física
Indústria cultural
Esclarecimento.
topic Physical education
Cultural industry
Clarification.
Educación Física
Industria cultural
Aclaración.
Educação física
Indústria cultural
Esclarecimento.
description The aim of this qualitative study is to reflect on School Physical Education as a curricular component consisting of knowledge and knowings that integrate human formation in light of Critical Theory of Society, based on the Critical-Emancipatory educational conception, elaborated by Elenor Kunz. The methodological course is a bibliographic research that analyzes the interferences of the Cultural Industry in the conjuncture of the current society and its impacts for the educational field, specifically in the Physical Education classes. The discussion contributes to thinking about the rupture of teaching with a view to enlightenment and emancipation.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919
10.21723/riaee.v14iesp.4.12919
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.4.12919
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919/8688
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919/8752
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919/9206
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919/9719
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1929-1943
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1929-1943
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857767383040