Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919 |
Resumo: | The aim of this qualitative study is to reflect on School Physical Education as a curricular component consisting of knowledge and knowings that integrate human formation in light of Critical Theory of Society, based on the Critical-Emancipatory educational conception, elaborated by Elenor Kunz. The methodological course is a bibliographic research that analyzes the interferences of the Cultural Industry in the conjuncture of the current society and its impacts for the educational field, specifically in the Physical Education classes. The discussion contributes to thinking about the rupture of teaching with a view to enlightenment and emancipation. |
id |
UNESP-15_3f450fe58feb2dd7f7f2afc27c5cb122 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12919 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical educationIndustria cultural y la dialética de la aclaración: implicaciones para el trabajo docente en la educación física escolarIndústria cultural e a dialética do esclarecimento: implicações para o trabalho docente na educação física escolarPhysical educationCultural industryClarification.Educación FísicaIndustria culturalAclaración.Educação físicaIndústria culturalEsclarecimento.The aim of this qualitative study is to reflect on School Physical Education as a curricular component consisting of knowledge and knowings that integrate human formation in light of Critical Theory of Society, based on the Critical-Emancipatory educational conception, elaborated by Elenor Kunz. The methodological course is a bibliographic research that analyzes the interferences of the Cultural Industry in the conjuncture of the current society and its impacts for the educational field, specifically in the Physical Education classes. The discussion contributes to thinking about the rupture of teaching with a view to enlightenment and emancipation.El objeto de este estudio, de cuño cualitativo, es reflexionar sobre la Educación Física Escolar como componente curricular constituida por conocimientos y saberes que interactúan con la formación humana a la luz de la Teoría Crítica de la Sociedad, con fundamentos en la concepción educacional Crítico-Emancipadora, elaborada por Elenor Kunz. El proceso metodológico es una investigación bibliográfica, que analiza las interferencias de la Industria Cultural en la coyuntura de la sociedad actual y sus impactos para el campo educacional, específicamente en las clases de Educación Física. La discusión contribuye para pensar sobre la ruptura de la enseñanza en pos de la aclaración y la emancipación.O objetivo deste estudo, de cunho qualitativo, é refletir sobre a Educação Física Escolar enquanto componente curricular constituída por conhecimentos e saberes que integram a formação humana à luz Teoria Crítica da Sociedade, com fundamentos na concepção educacional Crítico-Emancipatória, elaborada por Elenor Kunz. O percurso metodológico é uma pesquisa bibliográfica, que analisa as interferências da Indústria Cultural na conjuntura da sociedade atual e seus impactos para o campo educacional, especificamente nas aulas de Educação Física. A discussão contribui para pensar sobre a ruptura do ensino com vistas ao esclarecimento e a emancipação.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1291910.21723/riaee.v14iesp.4.12919Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1929-1943Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1929-19431982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919/8688https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919/8752https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919/9206https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919/9719Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Flávia Regina Schimanski dosOliveira, Fernanda Neri deAraújo, Karina de ToledoSilva, Rovilson José da2020-10-01T22:07:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12919Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T22:07:38Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical education Industria cultural y la dialética de la aclaración: implicaciones para el trabajo docente en la educación física escolar Indústria cultural e a dialética do esclarecimento: implicações para o trabalho docente na educação física escolar |
title |
Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical education |
spellingShingle |
Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical education Santos, Flávia Regina Schimanski dos Physical education Cultural industry Clarification. Educación Física Industria cultural Aclaración. Educação física Indústria cultural Esclarecimento. |
title_short |
Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical education |
title_full |
Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical education |
title_fullStr |
Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical education |
title_full_unstemmed |
Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical education |
title_sort |
Cultural industry and dialectics of clarification: implications for teaching work in school physical education |
author |
Santos, Flávia Regina Schimanski dos |
author_facet |
Santos, Flávia Regina Schimanski dos Oliveira, Fernanda Neri de Araújo, Karina de Toledo Silva, Rovilson José da |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Fernanda Neri de Araújo, Karina de Toledo Silva, Rovilson José da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Flávia Regina Schimanski dos Oliveira, Fernanda Neri de Araújo, Karina de Toledo Silva, Rovilson José da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physical education Cultural industry Clarification. Educación Física Industria cultural Aclaración. Educação física Indústria cultural Esclarecimento. |
topic |
Physical education Cultural industry Clarification. Educación Física Industria cultural Aclaración. Educação física Indústria cultural Esclarecimento. |
description |
The aim of this qualitative study is to reflect on School Physical Education as a curricular component consisting of knowledge and knowings that integrate human formation in light of Critical Theory of Society, based on the Critical-Emancipatory educational conception, elaborated by Elenor Kunz. The methodological course is a bibliographic research that analyzes the interferences of the Cultural Industry in the conjuncture of the current society and its impacts for the educational field, specifically in the Physical Education classes. The discussion contributes to thinking about the rupture of teaching with a view to enlightenment and emancipation. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919 10.21723/riaee.v14iesp.4.12919 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14iesp.4.12919 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919/8688 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919/8752 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919/9206 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12919/9719 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1929-1943 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1929-1943 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14iesp.4 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857767383040 |