Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa eng por |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613 |
Resumo: | This research explores the pedagogical and motivational potential of writing realia, real-life objects that incorporates language samples. Its general purpose is to investigate the effectiveness of its application in the field of Spanish language and literature. From them, the design of dynamics and activities is motivated to promote not only the prescriptive metalinguistic process on the mother tongue, but the creative design of dynamics for the classroom. It has the advantage of learning, from a meaningful and experiential approach, with everyday objects that integrate written samples of the L1. It becomes a strategic opportunity to especially address transversal and epistemological aspects of the language. It Follows the principles of the practicality of the e-a process and the learning-by-doing approach. Its scope of application is a University Postgraduate in Teacher Training. |
id |
UECE-1_bbee8efef7dc3a2a6e18fa8fe554c5d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/3613 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher trainingRealia con escritura: motivación y reflexión metalingüística sobre la L1 en la formación del profesoradoRealia com a escrita: motivação e reflexão metalinguística em L1 na formação de professoresRealia com a escritaEnsinar motivaçãoTreinamento de professorReflexão metalinguísticaRealia with writingTeaching motivationTeacher trainingMetalinguistic reflectionRealia con escrituraMotivación docenteFormación del profesoradoReflexión metalingüísticaEducaciónThis research explores the pedagogical and motivational potential of writing realia, real-life objects that incorporates language samples. Its general purpose is to investigate the effectiveness of its application in the field of Spanish language and literature. From them, the design of dynamics and activities is motivated to promote not only the prescriptive metalinguistic process on the mother tongue, but the creative design of dynamics for the classroom. It has the advantage of learning, from a meaningful and experiential approach, with everyday objects that integrate written samples of the L1. It becomes a strategic opportunity to especially address transversal and epistemological aspects of the language. It Follows the principles of the practicality of the e-a process and the learning-by-doing approach. Its scope of application is a University Postgraduate in Teacher Training. Esta investigación explora el potencial pedagógico y motivacional de los realia con escritura, objetos de la vida real que incorporan muestras lingüísticas. Su propósito general es indagar en la efectividad de su aplicación en la materia de Lengua castellana y literatura. A partir de ellos se motiva el diseño de dinámicas y actividades para propiciar no solo el prescriptivo proceso metalingüístico sobre la lengua materna sino el diseño creativo de dinámicas para el aula. Suma la ventaja de aprender, desde un enfoque significativo y experiencial, con objetos cotidianos que integran muestras escritas de la L1. Se convierte en una ocasión estratégica para abordar especialmente aspectos transversales y epistemológcios del idioma. Sigue los principios de la practicidad del proceso de e-a y del enfoque del aprender haciendo. Esta pesquisa explora o potencial pedagógico e motivacional da escrita realia, objetos da vida real que incorporam exemplos de linguagem. Seu objetivo geral é investigar a eficácia de sua aplicação no campo da língua e literatura espanhola. A partir deles, o design de dinâmicas e atividades é motivado a promover não apenas o processo metalingüístico prescritivo na língua materna, mas o design criativo de dinâmicas para a sala de aula. Tem a vantagem de aprender, a partir de uma abordagem significativa e experimental, com objetos do cotidiano que integram amostras escritas do L1. Torna-se uma oportunidade estratégica para abordar especialmente aspectos transversais e epistemológicos da linguagem. Siga os princípios da praticidade do processo e-a e da abordagem de aprender fazendo. Seu escopo de aplicação é uma pós-graduação universitária em formação de professores. EdUECE2021-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlapplication/ziphttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/361310.25053/redufor.v6i1.3613Educ. Form.; Vol. 6 No. 1 (2021): Education & Training; e3613Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Educação & Formação; e3613Éducation et formation; Vol. 6 No 1 (2021): Educação & Formação; e3613Educ. Form.; v. 6 n. 1 (2021): Educação & Formação; e36132448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEspaengporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/3565https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/3566https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/3746https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/4169https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/4170Copyright (c) 2021 Juana Rosa Suárez Robainahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSuárez Robaina, Juana Rosa2023-06-29T13:32:54Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3613Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:32:54Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher training Realia con escritura: motivación y reflexión metalingüística sobre la L1 en la formación del profesorado Realia com a escrita: motivação e reflexão metalinguística em L1 na formação de professores |
title |
Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher training |
spellingShingle |
Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher training Suárez Robaina, Juana Rosa Realia com a escrita Ensinar motivação Treinamento de professor Reflexão metalinguística Realia with writing Teaching motivation Teacher training Metalinguistic reflection Realia con escritura Motivación docente Formación del profesorado Reflexión metalingüística Educación |
title_short |
Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher training |
title_full |
Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher training |
title_fullStr |
Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher training |
title_full_unstemmed |
Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher training |
title_sort |
Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher training |
author |
Suárez Robaina, Juana Rosa |
author_facet |
Suárez Robaina, Juana Rosa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Suárez Robaina, Juana Rosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Realia com a escrita Ensinar motivação Treinamento de professor Reflexão metalinguística Realia with writing Teaching motivation Teacher training Metalinguistic reflection Realia con escritura Motivación docente Formación del profesorado Reflexión metalingüística Educación |
topic |
Realia com a escrita Ensinar motivação Treinamento de professor Reflexão metalinguística Realia with writing Teaching motivation Teacher training Metalinguistic reflection Realia con escritura Motivación docente Formación del profesorado Reflexión metalingüística Educación |
description |
This research explores the pedagogical and motivational potential of writing realia, real-life objects that incorporates language samples. Its general purpose is to investigate the effectiveness of its application in the field of Spanish language and literature. From them, the design of dynamics and activities is motivated to promote not only the prescriptive metalinguistic process on the mother tongue, but the creative design of dynamics for the classroom. It has the advantage of learning, from a meaningful and experiential approach, with everyday objects that integrate written samples of the L1. It becomes a strategic opportunity to especially address transversal and epistemological aspects of the language. It Follows the principles of the practicality of the e-a process and the learning-by-doing approach. Its scope of application is a University Postgraduate in Teacher Training. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613 10.25053/redufor.v6i1.3613 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v6i1.3613 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa eng por |
language |
spa eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/3565 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/3566 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/3746 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/4169 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/4170 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Juana Rosa Suárez Robaina http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Juana Rosa Suárez Robaina http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 6 No. 1 (2021): Education & Training; e3613 Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Educação & Formação; e3613 Éducation et formation; Vol. 6 No 1 (2021): Educação & Formação; e3613 Educ. Form.; v. 6 n. 1 (2021): Educação & Formação; e3613 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329443830202368 |