Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Suárez Robaina, Juana Rosa
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
eng
por
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613
Resumo: This research explores the pedagogical and motivational potential of writing realia, real-life objects that incorporates language samples. Its general purpose is to investigate the effectiveness of its application in the field of Spanish language and literature. From them, the design of dynamics and activities is motivated to promote not only the prescriptive metalinguistic process on the mother tongue, but the creative design of dynamics for the classroom. It has the advantage of learning, from a meaningful and experiential approach, with everyday objects that integrate written samples of the L1. It becomes a strategic opportunity to especially address transversal and epistemological aspects of the language. It Follows the principles of the practicality of the e-a process and the learning-by-doing approach. Its scope of application is a University Postgraduate in Teacher Training.
id UECE-1_bbee8efef7dc3a2a6e18fa8fe554c5d7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/3613
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher trainingRealia con escritura: motivación y reflexión metalingüística sobre la L1 en la formación del profesoradoRealia com a escrita: motivação e reflexão metalinguística em L1 na formação de professoresRealia com a escritaEnsinar motivaçãoTreinamento de professorReflexão metalinguísticaRealia with writingTeaching motivationTeacher trainingMetalinguistic reflectionRealia con escrituraMotivación docenteFormación del profesoradoReflexión metalingüísticaEducaciónThis research explores the pedagogical and motivational potential of writing realia, real-life objects that incorporates language samples. Its general purpose is to investigate the effectiveness of its application in the field of Spanish language and literature. From them, the design of dynamics and activities is motivated to promote not only the prescriptive metalinguistic process on the mother tongue, but the creative design of dynamics for the classroom. It has the advantage of learning, from a meaningful and experiential approach, with everyday objects that integrate written samples of the L1. It becomes a strategic opportunity to especially address transversal and epistemological aspects of the language. It Follows the principles of the practicality of the e-a process and the learning-by-doing approach. Its scope of application is a University Postgraduate in Teacher Training. Esta investigación explora el potencial pedagógico y motivacional de los realia con escritura, objetos de la vida real que incorporan muestras lingüísticas. Su propósito general es indagar en la efectividad de su aplicación en la materia de Lengua castellana y literatura. A partir de ellos se motiva el diseño de dinámicas y actividades para propiciar no solo el prescriptivo proceso metalingüístico sobre la lengua materna sino el diseño creativo de dinámicas para el aula. Suma la ventaja de aprender, desde un enfoque significativo y experiencial, con objetos cotidianos que integran muestras escritas de la L1. Se convierte en una ocasión estratégica para abordar especialmente aspectos transversales y epistemológcios del idioma. Sigue los principios de la practicidad del proceso de e-a y del enfoque del aprender haciendo. Esta pesquisa explora o potencial pedagógico e motivacional da escrita realia, objetos da vida real que incorporam exemplos de linguagem. Seu objetivo geral é investigar a eficácia de sua aplicação no campo da língua e literatura espanhola. A partir deles, o design de dinâmicas e atividades é motivado a promover não apenas o processo metalingüístico prescritivo na língua materna, mas o design criativo de dinâmicas para a sala de aula. Tem a vantagem de aprender, a partir de uma abordagem significativa e experimental, com objetos do cotidiano que integram amostras escritas do L1. Torna-se uma oportunidade estratégica para abordar especialmente aspectos transversais e epistemológicos da linguagem. Siga os princípios da praticidade do processo e-a e da abordagem de aprender fazendo. Seu escopo de aplicação é uma pós-graduação universitária em formação de professores.  EdUECE2021-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlapplication/ziphttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/361310.25053/redufor.v6i1.3613Educ. Form.; Vol. 6 No. 1 (2021): Education & Training; e3613Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Educação & Formação; e3613Éducation et formation; Vol. 6 No 1 (2021): Educação & Formação; e3613Educ. Form.; v. 6 n. 1 (2021): Educação & Formação; e36132448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEspaengporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/3565https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/3566https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/3746https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/4169https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/4170Copyright (c) 2021 Juana Rosa Suárez Robainahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSuárez Robaina, Juana Rosa2023-06-29T13:32:54Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3613Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:32:54Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher training
Realia con escritura: motivación y reflexión metalingüística sobre la L1 en la formación del profesorado
Realia com a escrita: motivação e reflexão metalinguística em L1 na formação de professores
title Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher training
spellingShingle Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher training
Suárez Robaina, Juana Rosa
Realia com a escrita
Ensinar motivação
Treinamento de professor
Reflexão metalinguística
Realia with writing
Teaching motivation
Teacher training
Metalinguistic reflection
Realia con escritura
Motivación docente
Formación del profesorado
Reflexión metalingüística
Educación
title_short Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher training
title_full Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher training
title_fullStr Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher training
title_full_unstemmed Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher training
title_sort Realia with writing: motivation and metalinguistic reflection on L1 in teacher training
author Suárez Robaina, Juana Rosa
author_facet Suárez Robaina, Juana Rosa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Suárez Robaina, Juana Rosa
dc.subject.por.fl_str_mv Realia com a escrita
Ensinar motivação
Treinamento de professor
Reflexão metalinguística
Realia with writing
Teaching motivation
Teacher training
Metalinguistic reflection
Realia con escritura
Motivación docente
Formación del profesorado
Reflexión metalingüística
Educación
topic Realia com a escrita
Ensinar motivação
Treinamento de professor
Reflexão metalinguística
Realia with writing
Teaching motivation
Teacher training
Metalinguistic reflection
Realia con escritura
Motivación docente
Formación del profesorado
Reflexión metalingüística
Educación
description This research explores the pedagogical and motivational potential of writing realia, real-life objects that incorporates language samples. Its general purpose is to investigate the effectiveness of its application in the field of Spanish language and literature. From them, the design of dynamics and activities is motivated to promote not only the prescriptive metalinguistic process on the mother tongue, but the creative design of dynamics for the classroom. It has the advantage of learning, from a meaningful and experiential approach, with everyday objects that integrate written samples of the L1. It becomes a strategic opportunity to especially address transversal and epistemological aspects of the language. It Follows the principles of the practicality of the e-a process and the learning-by-doing approach. Its scope of application is a University Postgraduate in Teacher Training.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613
10.25053/redufor.v6i1.3613
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v6i1.3613
dc.language.iso.fl_str_mv spa
eng
por
language spa
eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/3565
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/3566
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/3746
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/4169
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3613/4170
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Juana Rosa Suárez Robaina
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Juana Rosa Suárez Robaina
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 6 No. 1 (2021): Education & Training; e3613
Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Educação & Formação; e3613
Éducation et formation; Vol. 6 No 1 (2021): Educação & Formação; e3613
Educ. Form.; v. 6 n. 1 (2021): Educação & Formação; e3613
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443830202368