Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818 |
Resumo: | This study deals with the importance of the role of school managers as leaders of the work carried out in the school, as well as pedagogical leadership as the process of influence in order to improve teaching and learning. To identify managers’ contributions and challenges facing professional teacher development, a systematic review was carried out using articles published between 2010 and 2019. Twenty-six studies from 20 different countries were analyzed in journals indexed in Web of Science and Scielo, and the findings were categorized into five themes: system, place, pedagogy, people and personnel. The content analysis highlights from these studies are the influence of public policies; the need for a better balance between administrative and pedagogical demands; the gaps linked to the managers’ training; classroom observation as the most widespread strategy; and the importance of trust in the teaching professional development process. |
id |
UECE-1_c69a9ad25b1ae12c9ddf365d751119e2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/10818 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic reviewLiderazgo pedagógico de los directivos y el desarrollo profesional docente: una revisión sistemáticaLiderança pedagógica dos gestores escolares e o desenvolvimento profissional docente: uma revisão sistemáticaLiderança pedagógicaGestão EscolarDesenvolvimento profissional docenteEscolaGestão EscolarLiderança PedagógicaDesenvolvimento Profissional DocenteDiretor de escolaGestão PedagógicaPolíticas EducacionaisFormação ContinuadaPedagogical leadershipSchool ManagementTeacher professional developmentSchoolliderazgo pedagógicogestión escolarDesarrollo profesional docenteEducación inclusiva. Formación de profesores. Integración Escuela-UniversidadThis study deals with the importance of the role of school managers as leaders of the work carried out in the school, as well as pedagogical leadership as the process of influence in order to improve teaching and learning. To identify managers’ contributions and challenges facing professional teacher development, a systematic review was carried out using articles published between 2010 and 2019. Twenty-six studies from 20 different countries were analyzed in journals indexed in Web of Science and Scielo, and the findings were categorized into five themes: system, place, pedagogy, people and personnel. The content analysis highlights from these studies are the influence of public policies; the need for a better balance between administrative and pedagogical demands; the gaps linked to the managers’ training; classroom observation as the most widespread strategy; and the importance of trust in the teaching professional development process.Este estudio aborda la importancia del papel de los directivos como líderes del trabajo realizado en la escuela, así como el liderazgo pedagógico como el proceso de influencia para mejorar la enseñanza y el aprendizaje. Con el fin de identificar los aportes y desafíos de los gestores ante el desarrollo profesional docente, se realizó una revisión sistemática temática de los artículos publicados entre 2010 y 2019. Se analizaron 26 estudios de 20 países diferentes en revistas indexadas en Web of Science y Scielo, y los resultados encontrados se categorizaron en cinco temas: sistema, lugar, pedagogía, personas y personal. El análisis de contenido de los estudios destaca: la influencia de las políticas públicas; la necesidad de un mejor equilibrio entre las demandas administrativas y pedagógicas; los vacíos vinculados a la formación de los gestores; la observación de clases como la estrategia más extendida, y la importancia de la confianza en el proceso de desarrollo profesional docente.Este estudo trata da importância do papel dos gestores escolares como líderes do trabalho realizado na escola, bem como da liderança pedagógica como o processo de influência em função da melhoria do ensino e da aprendizagem. Com o objetivo de identificar as contribuições e desafios dos gestores frente ao desenvolvimento profissional docente, realizou-se uma revisão sistemática de artigos publicados entre 2010 e 2019. Foram analisados vinte e seis estudos de 20 países distintos em revistas de indexação Web of Science e Scielo, e os resultados encontrados foram categorizados em cinco temas: sistema, lugar, pedagogia, pessoas e pessoal. A análise de conteúdo dos estudos ressalta: a influência das políticas públicas; a necessidade de maior equilíbrio entre as demandas administrativas e pedagógicas; as lacunas vinculadas à formação dos gestores; a observação de aula como estratégia mais disseminada; e a importância da confiança no processo desenvolvimento profissional docente.EdUECE2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1081810.25053/redufor.v8.e10818Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10818Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10818Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10818Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e108182448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818/10454https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818/10613https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818/10712https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818/10572Copyright (c) 2023 Alex Moreira Robertohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Roberto, Alex Moreira2024-02-26T12:08:35Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10818Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-02-26T12:08:35Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic review Liderazgo pedagógico de los directivos y el desarrollo profesional docente: una revisión sistemática Liderança pedagógica dos gestores escolares e o desenvolvimento profissional docente: uma revisão sistemática |
title |
Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic review |
spellingShingle |
Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic review Roberto, Alex Moreira Liderança pedagógica Gestão Escolar Desenvolvimento profissional docente Escola Gestão Escolar Liderança Pedagógica Desenvolvimento Profissional Docente Diretor de escola Gestão Pedagógica Políticas Educacionais Formação Continuada Pedagogical leadership School Management Teacher professional development School liderazgo pedagógico gestión escolar Desarrollo profesional docente Educación inclusiva. Formación de profesores. Integración Escuela-Universidad |
title_short |
Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic review |
title_full |
Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic review |
title_fullStr |
Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic review |
title_full_unstemmed |
Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic review |
title_sort |
Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic review |
author |
Roberto, Alex Moreira |
author_facet |
Roberto, Alex Moreira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Roberto, Alex Moreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Liderança pedagógica Gestão Escolar Desenvolvimento profissional docente Escola Gestão Escolar Liderança Pedagógica Desenvolvimento Profissional Docente Diretor de escola Gestão Pedagógica Políticas Educacionais Formação Continuada Pedagogical leadership School Management Teacher professional development School liderazgo pedagógico gestión escolar Desarrollo profesional docente Educación inclusiva. Formación de profesores. Integración Escuela-Universidad |
topic |
Liderança pedagógica Gestão Escolar Desenvolvimento profissional docente Escola Gestão Escolar Liderança Pedagógica Desenvolvimento Profissional Docente Diretor de escola Gestão Pedagógica Políticas Educacionais Formação Continuada Pedagogical leadership School Management Teacher professional development School liderazgo pedagógico gestión escolar Desarrollo profesional docente Educación inclusiva. Formación de profesores. Integración Escuela-Universidad |
description |
This study deals with the importance of the role of school managers as leaders of the work carried out in the school, as well as pedagogical leadership as the process of influence in order to improve teaching and learning. To identify managers’ contributions and challenges facing professional teacher development, a systematic review was carried out using articles published between 2010 and 2019. Twenty-six studies from 20 different countries were analyzed in journals indexed in Web of Science and Scielo, and the findings were categorized into five themes: system, place, pedagogy, people and personnel. The content analysis highlights from these studies are the influence of public policies; the need for a better balance between administrative and pedagogical demands; the gaps linked to the managers’ training; classroom observation as the most widespread strategy; and the importance of trust in the teaching professional development process. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818 10.25053/redufor.v8.e10818 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v8.e10818 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818/10454 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818/10613 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818/10712 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818/10572 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Alex Moreira Roberto http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Alex Moreira Roberto http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10818 Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10818 Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10818 Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10818 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329444586225664 |