Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Roberto, Alex Moreira
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818
Resumo: This study deals with the importance of the role of school managers as leaders of the work carried out in the school, as well as pedagogical leadership as the process of influence in order to improve teaching and learning. To identify managers’ contributions and challenges facing professional teacher development, a systematic review was carried out using articles published between 2010 and 2019. Twenty-six studies from 20 different countries were analyzed in journals indexed in Web of Science and Scielo, and the findings were categorized into five themes: system, place, pedagogy, people and personnel. The content analysis highlights from these studies are the influence of public policies; the need for a better balance between administrative and pedagogical demands; the gaps linked to the managers’ training; classroom observation as the most widespread strategy; and the importance of trust in the teaching professional development process.
id UECE-1_c69a9ad25b1ae12c9ddf365d751119e2
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10818
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic reviewLiderazgo pedagógico de los directivos y el desarrollo profesional docente: una revisión sistemáticaLiderança pedagógica dos gestores escolares e o desenvolvimento profissional docente: uma revisão sistemáticaLiderança pedagógicaGestão EscolarDesenvolvimento profissional docenteEscolaGestão EscolarLiderança PedagógicaDesenvolvimento Profissional DocenteDiretor de escolaGestão PedagógicaPolíticas EducacionaisFormação ContinuadaPedagogical leadershipSchool ManagementTeacher professional developmentSchoolliderazgo pedagógicogestión escolarDesarrollo profesional docenteEducación inclusiva. Formación de profesores. Integración Escuela-UniversidadThis study deals with the importance of the role of school managers as leaders of the work carried out in the school, as well as pedagogical leadership as the process of influence in order to improve teaching and learning. To identify managers’ contributions and challenges facing professional teacher development, a systematic review was carried out using articles published between 2010 and 2019. Twenty-six studies from 20 different countries were analyzed in journals indexed in Web of Science and Scielo, and the findings were categorized into five themes: system, place, pedagogy, people and personnel. The content analysis highlights from these studies are the influence of public policies; the need for a better balance between administrative and pedagogical demands; the gaps linked to the managers’ training; classroom observation as the most widespread strategy; and the importance of trust in the teaching professional development process.Este estudio aborda la importancia del papel de los directivos como líderes del trabajo realizado en la escuela, así como el liderazgo pedagógico como el proceso de influencia para mejorar la enseñanza y el aprendizaje. Con el fin de identificar los aportes y desafíos de los gestores ante el desarrollo profesional docente, se realizó una revisión sistemática temática de los artículos publicados entre 2010 y 2019. Se analizaron 26 estudios de 20 países diferentes en revistas indexadas en Web of Science y Scielo, y los resultados encontrados se categorizaron en cinco temas: sistema, lugar, pedagogía, personas y personal. El análisis de contenido de los estudios destaca: la influencia de las políticas públicas; la necesidad de un mejor equilibrio entre las demandas administrativas y pedagógicas; los vacíos vinculados a la formación de los gestores; la observación de clases como la estrategia más extendida, y la importancia de la confianza en el proceso de desarrollo profesional docente.Este estudo trata da importância do papel dos gestores escolares como líderes do trabalho realizado na escola, bem como da liderança pedagógica como o processo de influência em função da melhoria do ensino e da aprendizagem. Com o objetivo de identificar as contribuições e desafios dos gestores frente ao desenvolvimento profissional docente, realizou-se uma revisão sistemática de artigos publicados entre 2010 e 2019. Foram analisados vinte e seis estudos de 20 países distintos em revistas de indexação Web of Science e Scielo, e os resultados encontrados foram categorizados em cinco temas: sistema, lugar, pedagogia, pessoas e pessoal. A análise de conteúdo dos estudos ressalta: a influência das políticas públicas; a necessidade de maior equilíbrio entre as demandas administrativas e pedagógicas; as lacunas vinculadas à formação dos gestores; a observação de aula como estratégia mais disseminada; e a importância da confiança no processo desenvolvimento profissional docente.EdUECE2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1081810.25053/redufor.v8.e10818Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10818Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10818Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10818Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e108182448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818/10454https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818/10613https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818/10712https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818/10572Copyright (c) 2023 Alex Moreira Robertohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Roberto, Alex Moreira2024-02-26T12:08:35Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10818Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-02-26T12:08:35Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic review
Liderazgo pedagógico de los directivos y el desarrollo profesional docente: una revisión sistemática
Liderança pedagógica dos gestores escolares e o desenvolvimento profissional docente: uma revisão sistemática
title Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic review
spellingShingle Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic review
Roberto, Alex Moreira
Liderança pedagógica
Gestão Escolar
Desenvolvimento profissional docente
Escola
Gestão Escolar
Liderança Pedagógica
Desenvolvimento Profissional Docente
Diretor de escola
Gestão Pedagógica
Políticas Educacionais
Formação Continuada
Pedagogical leadership
School Management
Teacher professional development
School
liderazgo pedagógico
gestión escolar
Desarrollo profesional docente
Educación inclusiva. Formación de profesores. Integración Escuela-Universidad
title_short Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic review
title_full Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic review
title_fullStr Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic review
title_full_unstemmed Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic review
title_sort Pedagogical leadership of school managers and teacher's professional development: a systematic review
author Roberto, Alex Moreira
author_facet Roberto, Alex Moreira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Roberto, Alex Moreira
dc.subject.por.fl_str_mv Liderança pedagógica
Gestão Escolar
Desenvolvimento profissional docente
Escola
Gestão Escolar
Liderança Pedagógica
Desenvolvimento Profissional Docente
Diretor de escola
Gestão Pedagógica
Políticas Educacionais
Formação Continuada
Pedagogical leadership
School Management
Teacher professional development
School
liderazgo pedagógico
gestión escolar
Desarrollo profesional docente
Educación inclusiva. Formación de profesores. Integración Escuela-Universidad
topic Liderança pedagógica
Gestão Escolar
Desenvolvimento profissional docente
Escola
Gestão Escolar
Liderança Pedagógica
Desenvolvimento Profissional Docente
Diretor de escola
Gestão Pedagógica
Políticas Educacionais
Formação Continuada
Pedagogical leadership
School Management
Teacher professional development
School
liderazgo pedagógico
gestión escolar
Desarrollo profesional docente
Educación inclusiva. Formación de profesores. Integración Escuela-Universidad
description This study deals with the importance of the role of school managers as leaders of the work carried out in the school, as well as pedagogical leadership as the process of influence in order to improve teaching and learning. To identify managers’ contributions and challenges facing professional teacher development, a systematic review was carried out using articles published between 2010 and 2019. Twenty-six studies from 20 different countries were analyzed in journals indexed in Web of Science and Scielo, and the findings were categorized into five themes: system, place, pedagogy, people and personnel. The content analysis highlights from these studies are the influence of public policies; the need for a better balance between administrative and pedagogical demands; the gaps linked to the managers’ training; classroom observation as the most widespread strategy; and the importance of trust in the teaching professional development process.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818
10.25053/redufor.v8.e10818
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e10818
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818/10454
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818/10613
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818/10712
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10818/10572
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Alex Moreira Roberto
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Alex Moreira Roberto
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10818
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10818
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10818
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10818
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444586225664