Teaching profile in private higher education and Enade performance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Alboni Marisa Dudeque Pianovski
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Schneiker, Daniel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4194
Resumo: The paper presents a descriptive research about some characteristics of teaching in the higher education which are related to the performance of private institutions students on Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (Enade). By using data from Enade (2016 and 2017) and microdata from professors and institutions (2016 and 2017), from Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), it was verified the impact of several variables on the average of Enade per institution. A multiple linear regression was applied from which it was found that the most significant positive factors were related to the level of instruction of the professors. The results also indicated that the full-time job regime was not a positive factor for the performance on Enade.
id UECE-1_eebd86544f4f929ae027661f0d51711a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/4194
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Teaching profile in private higher education and Enade performanceEl perfil docente em educación superior privada y el desempeño em el EnadeO perfil docente no ensino superior privado e o desempenho no EnadeDocênciaEnadeInstituições de ensino superiorEducação superiorTeachingEnadeHigher education institutionsDocenciaEnadeInstituciones de educación superiorThe paper presents a descriptive research about some characteristics of teaching in the higher education which are related to the performance of private institutions students on Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (Enade). By using data from Enade (2016 and 2017) and microdata from professors and institutions (2016 and 2017), from Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), it was verified the impact of several variables on the average of Enade per institution. A multiple linear regression was applied from which it was found that the most significant positive factors were related to the level of instruction of the professors. The results also indicated that the full-time job regime was not a positive factor for the performance on Enade.El artículo presenta un estudio descriptivo sobre algunas características de la docencia en la educación superior, las cuales están relacionadas con el desempeño en el Examen Nacional de Desempeño de Estudiantes (Enade), de estudiantes de instituciones privadas. Con datos del Enade (2016 y 2017) y microdatos de docentes e IES (2016 y 2017) del Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), se verificó el impacto de diversas variables en el promedio del Enade por institución. Se aplicó regresión lineal múltiple, a partir de la cual se encontró que los factores positivos más significativos están relacionados con el grado de escolaridad de la docencia. Los resultados también indicaron que el régimen de trabajo a tiempo completo no fue un factor positivo para el desempeño en Enade.O artigo apresenta um estudo descritivo sobre algumas características da docência no ensino superior, que estão relacionadas ao desempenho no Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (Enade), dos estudantes de instituições privadas. Utilizando dados do Enade (2016 e 2017) e microdados dos docentes e IES (2016 e 2017) do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), verificou-se o impacto de diversas variáveis na média do Enade por instituição. Foi aplicada uma regressão linear múltipla, a partir da qual se encontrou que os fatores positivos mais significantes estão relacionados ao grau de escolaridade da docência. Os resultados indicaram também que o regime de trabalho em tempo integral não foi um fator positivo para o desempenho no Enade.EdUECE2021-03-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlapplication/ziphttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/419410.25053/redufor.v6i2.4194Educ. Form.; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação & Formação; e4194Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação & Formação; e4194Éducation et formation; Vol. 6 No 2 (2021): Educação & Formação; e4194Educ. Form.; v. 6 n. 2 (2021): Educação & Formação; e41942448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4194/3983https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4194/3984https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4194/4127https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4194/4451https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4194/4452Copyright (c) 2021 Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira, Daniel Schneikerhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Alboni Marisa Dudeque PianovskiSchneiker, Daniel2021-06-08T22:31:41Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4194Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2021-06-08T22:31:41Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching profile in private higher education and Enade performance
El perfil docente em educación superior privada y el desempeño em el Enade
O perfil docente no ensino superior privado e o desempenho no Enade
title Teaching profile in private higher education and Enade performance
spellingShingle Teaching profile in private higher education and Enade performance
Vieira, Alboni Marisa Dudeque Pianovski
Docência
Enade
Instituições de ensino superior
Educação superior
Teaching
Enade
Higher education institutions
Docencia
Enade
Instituciones de educación superior
title_short Teaching profile in private higher education and Enade performance
title_full Teaching profile in private higher education and Enade performance
title_fullStr Teaching profile in private higher education and Enade performance
title_full_unstemmed Teaching profile in private higher education and Enade performance
title_sort Teaching profile in private higher education and Enade performance
author Vieira, Alboni Marisa Dudeque Pianovski
author_facet Vieira, Alboni Marisa Dudeque Pianovski
Schneiker, Daniel
author_role author
author2 Schneiker, Daniel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Alboni Marisa Dudeque Pianovski
Schneiker, Daniel
dc.subject.por.fl_str_mv Docência
Enade
Instituições de ensino superior
Educação superior
Teaching
Enade
Higher education institutions
Docencia
Enade
Instituciones de educación superior
topic Docência
Enade
Instituições de ensino superior
Educação superior
Teaching
Enade
Higher education institutions
Docencia
Enade
Instituciones de educación superior
description The paper presents a descriptive research about some characteristics of teaching in the higher education which are related to the performance of private institutions students on Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (Enade). By using data from Enade (2016 and 2017) and microdata from professors and institutions (2016 and 2017), from Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), it was verified the impact of several variables on the average of Enade per institution. A multiple linear regression was applied from which it was found that the most significant positive factors were related to the level of instruction of the professors. The results also indicated that the full-time job regime was not a positive factor for the performance on Enade.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4194
10.25053/redufor.v6i2.4194
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4194
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v6i2.4194
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4194/3983
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4194/3984
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4194/4127
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4194/4451
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4194/4452
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira, Daniel Schneiker
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira, Daniel Schneiker
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação & Formação; e4194
Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação & Formação; e4194
Éducation et formation; Vol. 6 No 2 (2021): Educação & Formação; e4194
Educ. Form.; v. 6 n. 2 (2021): Educação & Formação; e4194
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444913381376