Epistemological foundations of the Santa Catarina Movement for Education: unveiling the assumptions of formation for the 21st century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Spricigo, Fabrício
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Martins Filho, Lourival José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9153
Resumo: The study, of a documentary and bibliographic nature, it is linked to the discussion between Educational Policies and Teacher Training. Seeks to know the epistemological foundations of the Santa Catarina Movement for Education, which brings together a set of actions under the leadership of the main business associations in Santa Catarina. It addresses the philosophical-scientific foundation that sustains the movement. To capture its epistemological basis, it uses as a methodology the selection and analysis (anchored in the dialectical method) of the main materials available on the movement's website until the year 2021. The categories that emerge from the research are: Information and Knowledge Society, Theory of Human Capital, Competence and Neuroscience. It is concluded that Education within the movement is emblematic to adapt society to the new civilization parameters. In this context, training submitted to the market acquires centrality with regard to 21st century schooling, especially for the adaptation of individuals adjusted to the world of flexible work.
id UECE-1_f30ad0f0ba95f23c72aae1bfb726a2a6
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/9153
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Epistemological foundations of the Santa Catarina Movement for Education: unveiling the assumptions of formation for the 21st centuryFundamentos epistemológicos del Movimiento Santa Catarina por la Educación: develando los presupuestos de la formación para el siglo XXIFundamentos epistemológicos do Movimento Santa Catarina pela Educação: desvelando os pressupostos da formação para o século XXISanta Catarina pela EducaçãoMercadoCompetênciaNeurociênciaCompetênciaNeurociênciaCapital HumanoSociedade do ConhecimentoEducaçãoThe study, of a documentary and bibliographic nature, it is linked to the discussion between Educational Policies and Teacher Training. Seeks to know the epistemological foundations of the Santa Catarina Movement for Education, which brings together a set of actions under the leadership of the main business associations in Santa Catarina. It addresses the philosophical-scientific foundation that sustains the movement. To capture its epistemological basis, it uses as a methodology the selection and analysis (anchored in the dialectical method) of the main materials available on the movement's website until the year 2021. The categories that emerge from the research are: Information and Knowledge Society, Theory of Human Capital, Competence and Neuroscience. It is concluded that Education within the movement is emblematic to adapt society to the new civilization parameters. In this context, training submitted to the market acquires centrality with regard to 21st century schooling, especially for the adaptation of individuals adjusted to the world of flexible work.El estudio, de carácter documental y bibliográfico, se vincula a la discusión entre Políticas Educativas y Formación Docente. Busca conocer los fundamentos epistemológicos del Movimiento Catarinense por la Educación, que reúne un conjunto de acciones bajo el liderazgo de las principales asociaciones empresariales catarinenses. Aborda el fundamento científico-filosófico que sustenta el movimiento. Para plasmar su base epistemológica, utiliza como metodología la selección y análisis (anclado en el método dialéctico) de los principales materiales disponibles en el sitio web del movimiento hasta el año 2021. Las categorías que emergen de la investigación son: Sociedad de la Información y el Conocimiento, Teoría del Capital Humano, Competencia y Neurociencia. Se concluye que la formación educacional dentro del movimiento es emblemática para adaptar la sociedad a los nuevos parámetros civilizatorios. En este contexto, la Educación sometida al mercado adquiere centralidad con respecto a la escolarización en el siglo XXI, especialmente para la adaptación de los individuos ajustados al mundo del trabajo flexible.  O estudo, de natureza documental e bibliográfica, vincula-se à discussão entre Políticas Educacionais e Formação Docente. Busca conhecer os fundamentos epistemológicos do Movimento Santa Catarina pela Educação, que congrega um conjunto de ações sob a liderança das principais associações empresariais catarinenses. Aborda o alicerce filosófico-científico que dá sustentação ao movimento. Para captar sua base epistemológica, utiliza como metodologia a seleção e análise (ancorada no método dialético) dos principais materiais disponibilizados no site do movimento até o ano de 2021. As categorias que emergem da pesquisa são: Sociedade da Informação e do Conhecimento, Teoria do Capital Humano, Competência e Neurociência. Conclui-se que a formação educativa no âmbito do movimento é emblemática para adequar a sociedade aos novos parâmetros civilizatórios. Nesse contexto, a educação submetida ao mercado adquire centralidade no que se refere à escolarização no século XXI, especialmente para a adaptação de indivíduos ajustados ao mundo do trabalho flexível.EdUECE2023-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/915310.25053/redufor.v8.e9153Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9153Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9153Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9153Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e91532448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9153/8775https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9153/8776https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9153/9527Copyright (c) 2023 Fabrício Spricigo, Lourival José Martins Filhohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSpricigo, FabrícioMartins Filho, Lourival José2024-01-09T18:15:12Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/9153Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-01-09T18:15:12Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Epistemological foundations of the Santa Catarina Movement for Education: unveiling the assumptions of formation for the 21st century
Fundamentos epistemológicos del Movimiento Santa Catarina por la Educación: develando los presupuestos de la formación para el siglo XXI
Fundamentos epistemológicos do Movimento Santa Catarina pela Educação: desvelando os pressupostos da formação para o século XXI
title Epistemological foundations of the Santa Catarina Movement for Education: unveiling the assumptions of formation for the 21st century
spellingShingle Epistemological foundations of the Santa Catarina Movement for Education: unveiling the assumptions of formation for the 21st century
Spricigo, Fabrício
Santa Catarina pela Educação
Mercado
Competência
Neurociência
Competência
Neurociência
Capital Humano
Sociedade do Conhecimento
Educação
title_short Epistemological foundations of the Santa Catarina Movement for Education: unveiling the assumptions of formation for the 21st century
title_full Epistemological foundations of the Santa Catarina Movement for Education: unveiling the assumptions of formation for the 21st century
title_fullStr Epistemological foundations of the Santa Catarina Movement for Education: unveiling the assumptions of formation for the 21st century
title_full_unstemmed Epistemological foundations of the Santa Catarina Movement for Education: unveiling the assumptions of formation for the 21st century
title_sort Epistemological foundations of the Santa Catarina Movement for Education: unveiling the assumptions of formation for the 21st century
author Spricigo, Fabrício
author_facet Spricigo, Fabrício
Martins Filho, Lourival José
author_role author
author2 Martins Filho, Lourival José
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Spricigo, Fabrício
Martins Filho, Lourival José
dc.subject.por.fl_str_mv Santa Catarina pela Educação
Mercado
Competência
Neurociência
Competência
Neurociência
Capital Humano
Sociedade do Conhecimento
Educação
topic Santa Catarina pela Educação
Mercado
Competência
Neurociência
Competência
Neurociência
Capital Humano
Sociedade do Conhecimento
Educação
description The study, of a documentary and bibliographic nature, it is linked to the discussion between Educational Policies and Teacher Training. Seeks to know the epistemological foundations of the Santa Catarina Movement for Education, which brings together a set of actions under the leadership of the main business associations in Santa Catarina. It addresses the philosophical-scientific foundation that sustains the movement. To capture its epistemological basis, it uses as a methodology the selection and analysis (anchored in the dialectical method) of the main materials available on the movement's website until the year 2021. The categories that emerge from the research are: Information and Knowledge Society, Theory of Human Capital, Competence and Neuroscience. It is concluded that Education within the movement is emblematic to adapt society to the new civilization parameters. In this context, training submitted to the market acquires centrality with regard to 21st century schooling, especially for the adaptation of individuals adjusted to the world of flexible work.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9153
10.25053/redufor.v8.e9153
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9153
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e9153
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9153/8775
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9153/8776
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/9153/9527
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Fabrício Spricigo, Lourival José Martins Filho
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Fabrício Spricigo, Lourival José Martins Filho
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9153
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9153
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e9153
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e9153
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444535894016