The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Netto, José William da
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Linguagem em Foco (Online)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/7772
Resumo: It investigates how authentic texts help children in the early levels of idiom acquisition to understand idiomatic structures, through a theoretical and methodological intersection of Phraseology and Referencing. As a theoretical contribution, we resorted to works by Gibbs (1993), Cacciari (1993), and Vega-Moreno (2003) to discuss some features of idioms, while Levorato (1993) and Vulchanova, Vulchanov and Stankova (2011) served as cornerstones to describe the levels of idiom acquisition. It was decided to resort to works on referencing by Koch (2004), Marcuschi (2005, 2006), Teixeira (2010), and Cavalcante (2011) in order to situate idioms in a pragmatic sphere. Our methodological design evaluates the way in which four seven/eight-year-old children attempt to understand the idiom Deus Grego through the application of semi-structured interviews, carried out in three phases and supported by the reading of the Monica’s Gang comic story (Maurício Araújo de Sousa) entitled Monicão e o Ciumão. The idiom shown in an authentic text allowed the children to mobilize world knowledge and establish meaning relations between verbal and non-verbal text. The results showed that, supported by the comics, children in the early levels of acquisition are highly dependent on context to establish the relationships between idiom and text, apply their prior knowledge in reading, as well as use images as a means to understand idioms.
id UECE-3_ffcee0b6e12409a2b6d560bfaa3e02f7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/7772
network_acronym_str UECE-3
network_name_str Revista Linguagem em Foco (Online)
repository_id_str
spelling The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisitionA função de textos autênticos nos níveis introdutórios da aquisição de expressões idiomáticasExpressões idiomáticasCompreensão idiomáticaEstádios de aquisição idiomáticaReferenciaçãoIdiomsIdiom comprehensionStages of idiom acquisitionReferencingIt investigates how authentic texts help children in the early levels of idiom acquisition to understand idiomatic structures, through a theoretical and methodological intersection of Phraseology and Referencing. As a theoretical contribution, we resorted to works by Gibbs (1993), Cacciari (1993), and Vega-Moreno (2003) to discuss some features of idioms, while Levorato (1993) and Vulchanova, Vulchanov and Stankova (2011) served as cornerstones to describe the levels of idiom acquisition. It was decided to resort to works on referencing by Koch (2004), Marcuschi (2005, 2006), Teixeira (2010), and Cavalcante (2011) in order to situate idioms in a pragmatic sphere. Our methodological design evaluates the way in which four seven/eight-year-old children attempt to understand the idiom Deus Grego through the application of semi-structured interviews, carried out in three phases and supported by the reading of the Monica’s Gang comic story (Maurício Araújo de Sousa) entitled Monicão e o Ciumão. The idiom shown in an authentic text allowed the children to mobilize world knowledge and establish meaning relations between verbal and non-verbal text. The results showed that, supported by the comics, children in the early levels of acquisition are highly dependent on context to establish the relationships between idiom and text, apply their prior knowledge in reading, as well as use images as a means to understand idioms.Investiga como textos autênticos auxiliam crianças nos níveis iniciais de aquisição idiomática a compreenderem estruturas do léxico complexo, por via de um intercruzamento teórico e metodológico da Fraseologia e da Referenciação. Como aporte teórico, recorreu-se aos trabalhos de Gibbs (1993), Cacciari (1993) e Vega-Moreno (2003) para discorrer sobre algumas características das expressões idiomáticas, ao passo que Levorato (1993) e Vulchanova, Vulchanov e Stankova (2011) serviram de base a fim de se descrever os níveis de aquisição idiomática. Decidiu-se apelar, entre outros, para os trabalhos em referenciação de Koch (2004), Marcuschi (2005, 2006), Teixeira (2010) e Cavalcante (2011), a fim de situar os fraseologismos em questão em uma esfera pragmática. Nosso design metodológico avalia o modo como quatro crianças de sete/oito anos de idade buscam compreender a expressão idiomática Deus Grego por meio da aplicação de entrevistas semiestruturadas, executadas em três fases e amparadas na leitura do quadrinho da Turma da Mônica (Maurício Araújo de Sousa) intitulado Monicão e o Ciumão. A expressão idiomática mostrada em um contexto autêntico permitiu às crianças mobilizarem conhecimentos de mundo e estabelecerem relações de sentido entre texto verbal e não verbal. Os resultados mostraram, com suporte no quadrinho da Turma da Mônica, que crianças nos níveis introdutórios de aquisição são altamente dependentes de um contexto para estabelecer as relações entre expressão e texto, aplicar seus conhecimentos prévios na leitura, bem como utilizar as imagens como meio de compreender os sentidos idiomáticos.EdUECE2023-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/777210.46230/2674-8266-15-7772Linguagem em Foco Scientific Journal; Vol. 15 No. 1 (2023): General subject papers; 32-51Linguagem em Foco; Vol. 15 Núm. 1 (2023): Número atemático; 32-51Revista Linguagem em Foco; Vol. 15 No 1 (2023): Número atemático; 32-51Revista Linguagem em Foco; v. 15 n. 1 (2023): Número atemático; 32-512674-82662176-7955reponame:Revista Linguagem em Foco (Online)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/7772/8901https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/7772/8902Copyright (c) 2023 José William da Silva Nettohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva Netto, José William da2023-04-20T13:28:45Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7772Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfocoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/oailinguagememfoco@uece.br||2674-82662176-7955opendoar:2023-04-20T13:28:45Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition
A função de textos autênticos nos níveis introdutórios da aquisição de expressões idiomáticas
title The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition
spellingShingle The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition
Silva Netto, José William da
Expressões idiomáticas
Compreensão idiomática
Estádios de aquisição idiomática
Referenciação
Idioms
Idiom comprehension
Stages of idiom acquisition
Referencing
title_short The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition
title_full The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition
title_fullStr The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition
title_full_unstemmed The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition
title_sort The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition
author Silva Netto, José William da
author_facet Silva Netto, José William da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva Netto, José William da
dc.subject.por.fl_str_mv Expressões idiomáticas
Compreensão idiomática
Estádios de aquisição idiomática
Referenciação
Idioms
Idiom comprehension
Stages of idiom acquisition
Referencing
topic Expressões idiomáticas
Compreensão idiomática
Estádios de aquisição idiomática
Referenciação
Idioms
Idiom comprehension
Stages of idiom acquisition
Referencing
description It investigates how authentic texts help children in the early levels of idiom acquisition to understand idiomatic structures, through a theoretical and methodological intersection of Phraseology and Referencing. As a theoretical contribution, we resorted to works by Gibbs (1993), Cacciari (1993), and Vega-Moreno (2003) to discuss some features of idioms, while Levorato (1993) and Vulchanova, Vulchanov and Stankova (2011) served as cornerstones to describe the levels of idiom acquisition. It was decided to resort to works on referencing by Koch (2004), Marcuschi (2005, 2006), Teixeira (2010), and Cavalcante (2011) in order to situate idioms in a pragmatic sphere. Our methodological design evaluates the way in which four seven/eight-year-old children attempt to understand the idiom Deus Grego through the application of semi-structured interviews, carried out in three phases and supported by the reading of the Monica’s Gang comic story (Maurício Araújo de Sousa) entitled Monicão e o Ciumão. The idiom shown in an authentic text allowed the children to mobilize world knowledge and establish meaning relations between verbal and non-verbal text. The results showed that, supported by the comics, children in the early levels of acquisition are highly dependent on context to establish the relationships between idiom and text, apply their prior knowledge in reading, as well as use images as a means to understand idioms.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/7772
10.46230/2674-8266-15-7772
url https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/7772
identifier_str_mv 10.46230/2674-8266-15-7772
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/7772/8901
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/7772/8902
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 José William da Silva Netto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 José William da Silva Netto
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em Foco Scientific Journal; Vol. 15 No. 1 (2023): General subject papers; 32-51
Linguagem em Foco; Vol. 15 Núm. 1 (2023): Número atemático; 32-51
Revista Linguagem em Foco; Vol. 15 No 1 (2023): Número atemático; 32-51
Revista Linguagem em Foco; v. 15 n. 1 (2023): Número atemático; 32-51
2674-8266
2176-7955
reponame:Revista Linguagem em Foco (Online)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Revista Linguagem em Foco (Online)
collection Revista Linguagem em Foco (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv linguagememfoco@uece.br||
_version_ 1797068886957359104