The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Linguagem em Foco (Online) |
DOI: | 10.46230/2674-8266-15-7772 |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/7772 |
Resumo: | It investigates how authentic texts help children in the early levels of idiom acquisition to understand idiomatic structures, through a theoretical and methodological intersection of Phraseology and Referencing. As a theoretical contribution, we resorted to works by Gibbs (1993), Cacciari (1993), and Vega-Moreno (2003) to discuss some features of idioms, while Levorato (1993) and Vulchanova, Vulchanov and Stankova (2011) served as cornerstones to describe the levels of idiom acquisition. It was decided to resort to works on referencing by Koch (2004), Marcuschi (2005, 2006), Teixeira (2010), and Cavalcante (2011) in order to situate idioms in a pragmatic sphere. Our methodological design evaluates the way in which four seven/eight-year-old children attempt to understand the idiom Deus Grego through the application of semi-structured interviews, carried out in three phases and supported by the reading of the Monica’s Gang comic story (Maurício Araújo de Sousa) entitled Monicão e o Ciumão. The idiom shown in an authentic text allowed the children to mobilize world knowledge and establish meaning relations between verbal and non-verbal text. The results showed that, supported by the comics, children in the early levels of acquisition are highly dependent on context to establish the relationships between idiom and text, apply their prior knowledge in reading, as well as use images as a means to understand idioms. |
id |
UECE-3_ffcee0b6e12409a2b6d560bfaa3e02f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/7772 |
network_acronym_str |
UECE-3 |
network_name_str |
Revista Linguagem em Foco (Online) |
spelling |
The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisitionA função de textos autênticos nos níveis introdutórios da aquisição de expressões idiomáticasExpressões idiomáticasCompreensão idiomáticaEstádios de aquisição idiomáticaReferenciaçãoIdiomsIdiom comprehensionStages of idiom acquisitionReferencingIt investigates how authentic texts help children in the early levels of idiom acquisition to understand idiomatic structures, through a theoretical and methodological intersection of Phraseology and Referencing. As a theoretical contribution, we resorted to works by Gibbs (1993), Cacciari (1993), and Vega-Moreno (2003) to discuss some features of idioms, while Levorato (1993) and Vulchanova, Vulchanov and Stankova (2011) served as cornerstones to describe the levels of idiom acquisition. It was decided to resort to works on referencing by Koch (2004), Marcuschi (2005, 2006), Teixeira (2010), and Cavalcante (2011) in order to situate idioms in a pragmatic sphere. Our methodological design evaluates the way in which four seven/eight-year-old children attempt to understand the idiom Deus Grego through the application of semi-structured interviews, carried out in three phases and supported by the reading of the Monica’s Gang comic story (Maurício Araújo de Sousa) entitled Monicão e o Ciumão. The idiom shown in an authentic text allowed the children to mobilize world knowledge and establish meaning relations between verbal and non-verbal text. The results showed that, supported by the comics, children in the early levels of acquisition are highly dependent on context to establish the relationships between idiom and text, apply their prior knowledge in reading, as well as use images as a means to understand idioms.Investiga como textos autênticos auxiliam crianças nos níveis iniciais de aquisição idiomática a compreenderem estruturas do léxico complexo, por via de um intercruzamento teórico e metodológico da Fraseologia e da Referenciação. Como aporte teórico, recorreu-se aos trabalhos de Gibbs (1993), Cacciari (1993) e Vega-Moreno (2003) para discorrer sobre algumas características das expressões idiomáticas, ao passo que Levorato (1993) e Vulchanova, Vulchanov e Stankova (2011) serviram de base a fim de se descrever os níveis de aquisição idiomática. Decidiu-se apelar, entre outros, para os trabalhos em referenciação de Koch (2004), Marcuschi (2005, 2006), Teixeira (2010) e Cavalcante (2011), a fim de situar os fraseologismos em questão em uma esfera pragmática. Nosso design metodológico avalia o modo como quatro crianças de sete/oito anos de idade buscam compreender a expressão idiomática Deus Grego por meio da aplicação de entrevistas semiestruturadas, executadas em três fases e amparadas na leitura do quadrinho da Turma da Mônica (Maurício Araújo de Sousa) intitulado Monicão e o Ciumão. A expressão idiomática mostrada em um contexto autêntico permitiu às crianças mobilizarem conhecimentos de mundo e estabelecerem relações de sentido entre texto verbal e não verbal. Os resultados mostraram, com suporte no quadrinho da Turma da Mônica, que crianças nos níveis introdutórios de aquisição são altamente dependentes de um contexto para estabelecer as relações entre expressão e texto, aplicar seus conhecimentos prévios na leitura, bem como utilizar as imagens como meio de compreender os sentidos idiomáticos.EdUECE2023-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/777210.46230/2674-8266-15-7772Linguagem em Foco Scientific Journal; Vol. 15 No. 1 (2023): General subject papers; 32-51Linguagem em Foco; Vol. 15 Núm. 1 (2023): Número atemático; 32-51Revista Linguagem em Foco; Vol. 15 No 1 (2023): Número atemático; 32-51Revista Linguagem em Foco; v. 15 n. 1 (2023): Número atemático; 32-512674-82662176-7955reponame:Revista Linguagem em Foco (Online)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/7772/8901https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/7772/8902Copyright (c) 2023 José William da Silva Nettohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva Netto, José William da2023-04-20T13:28:45Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7772Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfocoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/oailinguagememfoco@uece.br||2674-82662176-7955opendoar:2023-04-20T13:28:45Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition A função de textos autênticos nos níveis introdutórios da aquisição de expressões idiomáticas |
title |
The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition |
spellingShingle |
The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition Silva Netto, José William da Expressões idiomáticas Compreensão idiomática Estádios de aquisição idiomática Referenciação Idioms Idiom comprehension Stages of idiom acquisition Referencing Silva Netto, José William da Expressões idiomáticas Compreensão idiomática Estádios de aquisição idiomática Referenciação Idioms Idiom comprehension Stages of idiom acquisition Referencing |
title_short |
The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition |
title_full |
The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition |
title_fullStr |
The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition |
title_full_unstemmed |
The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition |
title_sort |
The role of authentic texts in the early levels of idiom acquisition |
author |
Silva Netto, José William da |
author_facet |
Silva Netto, José William da Silva Netto, José William da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva Netto, José William da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Expressões idiomáticas Compreensão idiomática Estádios de aquisição idiomática Referenciação Idioms Idiom comprehension Stages of idiom acquisition Referencing |
topic |
Expressões idiomáticas Compreensão idiomática Estádios de aquisição idiomática Referenciação Idioms Idiom comprehension Stages of idiom acquisition Referencing |
description |
It investigates how authentic texts help children in the early levels of idiom acquisition to understand idiomatic structures, through a theoretical and methodological intersection of Phraseology and Referencing. As a theoretical contribution, we resorted to works by Gibbs (1993), Cacciari (1993), and Vega-Moreno (2003) to discuss some features of idioms, while Levorato (1993) and Vulchanova, Vulchanov and Stankova (2011) served as cornerstones to describe the levels of idiom acquisition. It was decided to resort to works on referencing by Koch (2004), Marcuschi (2005, 2006), Teixeira (2010), and Cavalcante (2011) in order to situate idioms in a pragmatic sphere. Our methodological design evaluates the way in which four seven/eight-year-old children attempt to understand the idiom Deus Grego through the application of semi-structured interviews, carried out in three phases and supported by the reading of the Monica’s Gang comic story (Maurício Araújo de Sousa) entitled Monicão e o Ciumão. The idiom shown in an authentic text allowed the children to mobilize world knowledge and establish meaning relations between verbal and non-verbal text. The results showed that, supported by the comics, children in the early levels of acquisition are highly dependent on context to establish the relationships between idiom and text, apply their prior knowledge in reading, as well as use images as a means to understand idioms. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/7772 10.46230/2674-8266-15-7772 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/7772 |
identifier_str_mv |
10.46230/2674-8266-15-7772 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/7772/8901 https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/7772/8902 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 José William da Silva Netto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 José William da Silva Netto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em Foco Scientific Journal; Vol. 15 No. 1 (2023): General subject papers; 32-51 Linguagem em Foco; Vol. 15 Núm. 1 (2023): Número atemático; 32-51 Revista Linguagem em Foco; Vol. 15 No 1 (2023): Número atemático; 32-51 Revista Linguagem em Foco; v. 15 n. 1 (2023): Número atemático; 32-51 2674-8266 2176-7955 reponame:Revista Linguagem em Foco (Online) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Revista Linguagem em Foco (Online) |
collection |
Revista Linguagem em Foco (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
linguagememfoco@uece.br|| |
_version_ |
1822180355569876992 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.46230/2674-8266-15-7772 |