Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Mariana Fiuza
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Gonçalves, Alberto Magno, Gonçalves, Ilda Machado Fiuza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3676
Resumo: Teaching based on the constructivist methodology that the student seeks knowledge and the teacher self-directs with the help of a problem is known as problem-based learning (PBL). It was disseminated in the 60s and is currently widely used in health courses, mainly in Medicine. Traditional teaching is based on expository classes and centered on the teacher, privileging the reproduction of the content. PBL is characterized by student-centered teaching, which takes responsibility for its learning process, being independent, stimulated and rewarded based on the problem to be worked on in tutoring groups. The PBL promotes an individual and collective study of the issues raised in the learning objectives seeking scientific basis, makes it possible to validate / invalidate hypotheses, fill knowledge gaps and train professionals with a global view. So that, it should be more widely used as teaching methodology in graduation courses in health.
id UECE-6_09ce2ac453111bdeb3d7a6973f2d254f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/3676
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúdeAprendizaje basado en problemas: un enfoque para la educación superior en salud: uma abordagem no ensino superior na área da saúdeAprendizagem baseada em problemas: uma abordagem no ensino superior na área da saúdeAprendizagem Baseada em ProblemasMétodos de AprendizagemSaúde e EducaçãoAprendizagem baseada em problemasMétodos de aprendizagemEnsino superior na área da saúdeProblem-based LearningLearning MethodsHealth and EducationProblem-based learningLearning methodsHigher education in healthAprendizaje basado en problemasMétodos de aprendizajeSalud y educaciónAprendizaje basado en problemasMétodos de aprendizajeEducación superior en saludTeaching based on the constructivist methodology that the student seeks knowledge and the teacher self-directs with the help of a problem is known as problem-based learning (PBL). It was disseminated in the 60s and is currently widely used in health courses, mainly in Medicine. Traditional teaching is based on expository classes and centered on the teacher, privileging the reproduction of the content. PBL is characterized by student-centered teaching, which takes responsibility for its learning process, being independent, stimulated and rewarded based on the problem to be worked on in tutoring groups. The PBL promotes an individual and collective study of the issues raised in the learning objectives seeking scientific basis, makes it possible to validate / invalidate hypotheses, fill knowledge gaps and train professionals with a global view. So that, it should be more widely used as teaching methodology in graduation courses in health.La enseñanza basada en la metodología constructivista de que el alumno busca conocimiento y que el maestro se auto-dirige con la ayuda de un problema se conoce como aprendizaje basado en problemas (PBL). Se difundió en los años 60 y actualmente se usa ampliamente en cursos de salud, principalmente en medicina. La enseñanza tradicional se basa en clases expositivas y se centra en el profesor, privilegiando la reproducción del contenido. PBL se caracteriza por una enseñanza centrada en el alumno, que se responsabiliza de su proceso de aprendizaje, siendo independiente, estimulado y recompensado en función del problema en el que se trabajará en los grupos de tutoría. El PBL promueve un estudio individual y colectivo de los problemas planteados en los objetivos de aprendizaje que buscan una base científica, hace posible validar / invalidar hipótesis, llenar vacíos de conocimiento y capacitar a profesionales con una visión global, y debería usarse más ampliamente como metodología de enseñanza en cursos de pregrado y posgrado. graduado en salud.O ensino baseado na metodologia construtivista que o aluno busca o conhecimento e o professor o autodirige com auxílio de um problema é conhecido como aprendizagem baseada em problemas (ABP). Foi disseminado na década de 60 e atualmente é muito utilizado nos cursos da área da saúde, principalmente na Medicina. O ensino tradicional é alicerçado em aulas expositivas e centrado no professor, privilegiando a reprodução do conteúdo. Já a ABP caracteriza-se pelo ensino centrado no aluno, que assume a responsabilidade pelo seu processo de aprendizagem, sendo independente, estimulado e recompensado com base no problema a ser trabalhado em grupos tutorias. A ABP promove um estudo individual e coletivo dos assuntos levantados nos objetivos de aprendizado buscando embasamento científico, possibilita validar/invalidar hipóteses, preencher lacunas do conhecimento e formar profissionais com visão globalizada, devendo ser mais difundido como metodologia de ensino nos cursos de graduação e pós-graduação na área da saúde.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/367610.47149/pemo.v2i1.3676Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-122675-519X10.47149/pemo.v2i1reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3676/4051Copyright (c) 2020 Mariana Fiuza Gonçalves, Alberto Magno Gonçalves (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Mariana FiuzaGonçalves, Alberto MagnoGonçalves, Ilda Machado Fiuza2021-06-03T14:41:03Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3676Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-03T14:41:03Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde
Aprendizaje basado en problemas: un enfoque para la educación superior en salud: uma abordagem no ensino superior na área da saúde
Aprendizagem baseada em problemas: uma abordagem no ensino superior na área da saúde
title Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde
spellingShingle Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde
Gonçalves, Mariana Fiuza
Aprendizagem Baseada em Problemas
Métodos de Aprendizagem
Saúde e Educação
Aprendizagem baseada em problemas
Métodos de aprendizagem
Ensino superior na área da saúde
Problem-based Learning
Learning Methods
Health and Education
Problem-based learning
Learning methods
Higher education in health
Aprendizaje basado en problemas
Métodos de aprendizaje
Salud y educación
Aprendizaje basado en problemas
Métodos de aprendizaje
Educación superior en salud
title_short Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde
title_full Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde
title_fullStr Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde
title_full_unstemmed Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde
title_sort Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde
author Gonçalves, Mariana Fiuza
author_facet Gonçalves, Mariana Fiuza
Gonçalves, Alberto Magno
Gonçalves, Ilda Machado Fiuza
author_role author
author2 Gonçalves, Alberto Magno
Gonçalves, Ilda Machado Fiuza
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Mariana Fiuza
Gonçalves, Alberto Magno
Gonçalves, Ilda Machado Fiuza
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem Baseada em Problemas
Métodos de Aprendizagem
Saúde e Educação
Aprendizagem baseada em problemas
Métodos de aprendizagem
Ensino superior na área da saúde
Problem-based Learning
Learning Methods
Health and Education
Problem-based learning
Learning methods
Higher education in health
Aprendizaje basado en problemas
Métodos de aprendizaje
Salud y educación
Aprendizaje basado en problemas
Métodos de aprendizaje
Educación superior en salud
topic Aprendizagem Baseada em Problemas
Métodos de Aprendizagem
Saúde e Educação
Aprendizagem baseada em problemas
Métodos de aprendizagem
Ensino superior na área da saúde
Problem-based Learning
Learning Methods
Health and Education
Problem-based learning
Learning methods
Higher education in health
Aprendizaje basado en problemas
Métodos de aprendizaje
Salud y educación
Aprendizaje basado en problemas
Métodos de aprendizaje
Educación superior en salud
description Teaching based on the constructivist methodology that the student seeks knowledge and the teacher self-directs with the help of a problem is known as problem-based learning (PBL). It was disseminated in the 60s and is currently widely used in health courses, mainly in Medicine. Traditional teaching is based on expository classes and centered on the teacher, privileging the reproduction of the content. PBL is characterized by student-centered teaching, which takes responsibility for its learning process, being independent, stimulated and rewarded based on the problem to be worked on in tutoring groups. The PBL promotes an individual and collective study of the issues raised in the learning objectives seeking scientific basis, makes it possible to validate / invalidate hypotheses, fill knowledge gaps and train professionals with a global view. So that, it should be more widely used as teaching methodology in graduation courses in health.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3676
10.47149/pemo.v2i1.3676
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3676
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v2i1.3676
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3676/4051
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Mariana Fiuza Gonçalves, Alberto Magno Gonçalves (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Mariana Fiuza Gonçalves, Alberto Magno Gonçalves (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12
2675-519X
10.47149/pemo.v2i1
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213152936853504