Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
DOI: | 10.47149/pemo.v2i1.3676 |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3676 |
Resumo: | Teaching based on the constructivist methodology that the student seeks knowledge and the teacher self-directs with the help of a problem is known as problem-based learning (PBL). It was disseminated in the 60s and is currently widely used in health courses, mainly in Medicine. Traditional teaching is based on expository classes and centered on the teacher, privileging the reproduction of the content. PBL is characterized by student-centered teaching, which takes responsibility for its learning process, being independent, stimulated and rewarded based on the problem to be worked on in tutoring groups. The PBL promotes an individual and collective study of the issues raised in the learning objectives seeking scientific basis, makes it possible to validate / invalidate hypotheses, fill knowledge gaps and train professionals with a global view. So that, it should be more widely used as teaching methodology in graduation courses in health. |
id |
UECE-6_09ce2ac453111bdeb3d7a6973f2d254f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/3676 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
spelling |
Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúdeAprendizaje basado en problemas: un enfoque para la educación superior en salud: uma abordagem no ensino superior na área da saúdeAprendizagem baseada em problemas: uma abordagem no ensino superior na área da saúdeAprendizagem Baseada em ProblemasMétodos de AprendizagemSaúde e EducaçãoAprendizagem baseada em problemasMétodos de aprendizagemEnsino superior na área da saúdeProblem-based LearningLearning MethodsHealth and EducationProblem-based learningLearning methodsHigher education in healthAprendizaje basado en problemasMétodos de aprendizajeSalud y educaciónAprendizaje basado en problemasMétodos de aprendizajeEducación superior en saludTeaching based on the constructivist methodology that the student seeks knowledge and the teacher self-directs with the help of a problem is known as problem-based learning (PBL). It was disseminated in the 60s and is currently widely used in health courses, mainly in Medicine. Traditional teaching is based on expository classes and centered on the teacher, privileging the reproduction of the content. PBL is characterized by student-centered teaching, which takes responsibility for its learning process, being independent, stimulated and rewarded based on the problem to be worked on in tutoring groups. The PBL promotes an individual and collective study of the issues raised in the learning objectives seeking scientific basis, makes it possible to validate / invalidate hypotheses, fill knowledge gaps and train professionals with a global view. So that, it should be more widely used as teaching methodology in graduation courses in health.La enseñanza basada en la metodología constructivista de que el alumno busca conocimiento y que el maestro se auto-dirige con la ayuda de un problema se conoce como aprendizaje basado en problemas (PBL). Se difundió en los años 60 y actualmente se usa ampliamente en cursos de salud, principalmente en medicina. La enseñanza tradicional se basa en clases expositivas y se centra en el profesor, privilegiando la reproducción del contenido. PBL se caracteriza por una enseñanza centrada en el alumno, que se responsabiliza de su proceso de aprendizaje, siendo independiente, estimulado y recompensado en función del problema en el que se trabajará en los grupos de tutoría. El PBL promueve un estudio individual y colectivo de los problemas planteados en los objetivos de aprendizaje que buscan una base científica, hace posible validar / invalidar hipótesis, llenar vacíos de conocimiento y capacitar a profesionales con una visión global, y debería usarse más ampliamente como metodología de enseñanza en cursos de pregrado y posgrado. graduado en salud.O ensino baseado na metodologia construtivista que o aluno busca o conhecimento e o professor o autodirige com auxílio de um problema é conhecido como aprendizagem baseada em problemas (ABP). Foi disseminado na década de 60 e atualmente é muito utilizado nos cursos da área da saúde, principalmente na Medicina. O ensino tradicional é alicerçado em aulas expositivas e centrado no professor, privilegiando a reprodução do conteúdo. Já a ABP caracteriza-se pelo ensino centrado no aluno, que assume a responsabilidade pelo seu processo de aprendizagem, sendo independente, estimulado e recompensado com base no problema a ser trabalhado em grupos tutorias. A ABP promove um estudo individual e coletivo dos assuntos levantados nos objetivos de aprendizado buscando embasamento científico, possibilita validar/invalidar hipóteses, preencher lacunas do conhecimento e formar profissionais com visão globalizada, devendo ser mais difundido como metodologia de ensino nos cursos de graduação e pós-graduação na área da saúde.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/367610.47149/pemo.v2i1.3676Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-122675-519X10.47149/pemo.v2i1reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3676/4051Copyright (c) 2020 Mariana Fiuza Gonçalves, Alberto Magno Gonçalves (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Mariana FiuzaGonçalves, Alberto MagnoGonçalves, Ilda Machado Fiuza2021-06-03T14:41:03Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3676Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-03T14:41:03Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde Aprendizaje basado en problemas: un enfoque para la educación superior en salud: uma abordagem no ensino superior na área da saúde Aprendizagem baseada em problemas: uma abordagem no ensino superior na área da saúde |
title |
Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde |
spellingShingle |
Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde Gonçalves, Mariana Fiuza Aprendizagem Baseada em Problemas Métodos de Aprendizagem Saúde e Educação Aprendizagem baseada em problemas Métodos de aprendizagem Ensino superior na área da saúde Problem-based Learning Learning Methods Health and Education Problem-based learning Learning methods Higher education in health Aprendizaje basado en problemas Métodos de aprendizaje Salud y educación Aprendizaje basado en problemas Métodos de aprendizaje Educación superior en salud Gonçalves, Mariana Fiuza Aprendizagem Baseada em Problemas Métodos de Aprendizagem Saúde e Educação Aprendizagem baseada em problemas Métodos de aprendizagem Ensino superior na área da saúde Problem-based Learning Learning Methods Health and Education Problem-based learning Learning methods Higher education in health Aprendizaje basado en problemas Métodos de aprendizaje Salud y educación Aprendizaje basado en problemas Métodos de aprendizaje Educación superior en salud |
title_short |
Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde |
title_full |
Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde |
title_fullStr |
Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde |
title_full_unstemmed |
Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde |
title_sort |
Problem-based learning: uma abordagem no ensino superior na área da saúde |
author |
Gonçalves, Mariana Fiuza |
author_facet |
Gonçalves, Mariana Fiuza Gonçalves, Mariana Fiuza Gonçalves, Alberto Magno Gonçalves, Ilda Machado Fiuza Gonçalves, Alberto Magno Gonçalves, Ilda Machado Fiuza |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Alberto Magno Gonçalves, Ilda Machado Fiuza |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Mariana Fiuza Gonçalves, Alberto Magno Gonçalves, Ilda Machado Fiuza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Baseada em Problemas Métodos de Aprendizagem Saúde e Educação Aprendizagem baseada em problemas Métodos de aprendizagem Ensino superior na área da saúde Problem-based Learning Learning Methods Health and Education Problem-based learning Learning methods Higher education in health Aprendizaje basado en problemas Métodos de aprendizaje Salud y educación Aprendizaje basado en problemas Métodos de aprendizaje Educación superior en salud |
topic |
Aprendizagem Baseada em Problemas Métodos de Aprendizagem Saúde e Educação Aprendizagem baseada em problemas Métodos de aprendizagem Ensino superior na área da saúde Problem-based Learning Learning Methods Health and Education Problem-based learning Learning methods Higher education in health Aprendizaje basado en problemas Métodos de aprendizaje Salud y educación Aprendizaje basado en problemas Métodos de aprendizaje Educación superior en salud |
description |
Teaching based on the constructivist methodology that the student seeks knowledge and the teacher self-directs with the help of a problem is known as problem-based learning (PBL). It was disseminated in the 60s and is currently widely used in health courses, mainly in Medicine. Traditional teaching is based on expository classes and centered on the teacher, privileging the reproduction of the content. PBL is characterized by student-centered teaching, which takes responsibility for its learning process, being independent, stimulated and rewarded based on the problem to be worked on in tutoring groups. The PBL promotes an individual and collective study of the issues raised in the learning objectives seeking scientific basis, makes it possible to validate / invalidate hypotheses, fill knowledge gaps and train professionals with a global view. So that, it should be more widely used as teaching methodology in graduation courses in health. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3676 10.47149/pemo.v2i1.3676 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3676 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v2i1.3676 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3676/4051 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Mariana Fiuza Gonçalves, Alberto Magno Gonçalves (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Mariana Fiuza Gonçalves, Alberto Magno Gonçalves (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12 2675-519X 10.47149/pemo.v2i1 reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1822244476968501248 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.47149/pemo.v2i1.3676 |