Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3587 |
Resumo: | Working sports content in the classroom, besides being naturally long awaited by students, brings a multitude of possibilities to be developed in the classroom; However, during the process of historical construction of Physical Education, we can see that dealing with this content began from a scenario of tension, with a military dictatorship established and a need of our rulers to keep the population distracted, so tournaments and major competitions gained a lot of visibility in Brazil and in the world; The school, in turn, adopted the goal of seeking new athletes to foster this growing industry. This research seeks to reflect on the insertion of Sport in physical education classes, as well as to raise awareness of teachers and managers to rethink the way content is treated, since it is still common to come across physical education classes totally technical and sportsman. |
id |
UECE-6_4cc0d630552f9105bd8390f08c521533 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/3587 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes.Reflexões acerca do processo de inserção do esporte nas aulas de Educação Física.Educação Física EscolarPrática PedagógicaEsporteeducação físicaprática pedagógicatendências pedagógicasescolaesportestendência esportivistaWorking sports content in the classroom, besides being naturally long awaited by students, brings a multitude of possibilities to be developed in the classroom; However, during the process of historical construction of Physical Education, we can see that dealing with this content began from a scenario of tension, with a military dictatorship established and a need of our rulers to keep the population distracted, so tournaments and major competitions gained a lot of visibility in Brazil and in the world; The school, in turn, adopted the goal of seeking new athletes to foster this growing industry. This research seeks to reflect on the insertion of Sport in physical education classes, as well as to raise awareness of teachers and managers to rethink the way content is treated, since it is still common to come across physical education classes totally technical and sportsman.Trabalhar com o conteúdo Esportes em sala de aula, além de ser naturalmente muito esperado pelos os alunos, traz uma infinidade de possibilidades para serem desenvolvidas em sala de aula; Porém, durante o processo de construção histórica da Educação Física, podemos perceber que o trato com esse conteúdo, iniciou a partir de um cenário de tensão, com uma ditadura militar instaurada e uma necessidade dos nossos governantes de manter a população distraída, logo torneios e grandes competições ganharam bastante visibilidade no Brasil e no mundo; A escola por sua vez, adotou o objetivo de buscar novos atletas para fomentarem essa indústria que estava surgindo. Esta pesquisa busca refletir sobre a inserção do Esporte nas aulas de Educação Física, bem como conscientizar professores e gestores a repensarem a maneira que é tratado o conteúdo, visto que, ainda é comum nos depararmos com aulas de Educação Física totalmente tecnicistas e Esportivistas.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/358710.47149/pemo.v2i2.3587Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-122675-519X10.47149/pemo.v2i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3587/3160Copyright (c) 2020 Amanda Yasmin Barbosa Santos, Walisson Barbosa de Santana, Francisco Eraldo da Silva Maia (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Amanda Yasmin BarbosaSantana, Walisson Barbosa deMaia, Francisco Eraldo da Silva2021-06-03T19:45:59Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3587Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-03T19:45:59Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes. Reflexões acerca do processo de inserção do esporte nas aulas de Educação Física. |
title |
Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes. |
spellingShingle |
Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes. Santos, Amanda Yasmin Barbosa Educação Física Escolar Prática Pedagógica Esporte educação física prática pedagógica tendências pedagógicas escola esportes tendência esportivista |
title_short |
Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes. |
title_full |
Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes. |
title_fullStr |
Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes. |
title_full_unstemmed |
Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes. |
title_sort |
Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes. |
author |
Santos, Amanda Yasmin Barbosa |
author_facet |
Santos, Amanda Yasmin Barbosa Santana, Walisson Barbosa de Maia, Francisco Eraldo da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Santana, Walisson Barbosa de Maia, Francisco Eraldo da Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Amanda Yasmin Barbosa Santana, Walisson Barbosa de Maia, Francisco Eraldo da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Física Escolar Prática Pedagógica Esporte educação física prática pedagógica tendências pedagógicas escola esportes tendência esportivista |
topic |
Educação Física Escolar Prática Pedagógica Esporte educação física prática pedagógica tendências pedagógicas escola esportes tendência esportivista |
description |
Working sports content in the classroom, besides being naturally long awaited by students, brings a multitude of possibilities to be developed in the classroom; However, during the process of historical construction of Physical Education, we can see that dealing with this content began from a scenario of tension, with a military dictatorship established and a need of our rulers to keep the population distracted, so tournaments and major competitions gained a lot of visibility in Brazil and in the world; The school, in turn, adopted the goal of seeking new athletes to foster this growing industry. This research seeks to reflect on the insertion of Sport in physical education classes, as well as to raise awareness of teachers and managers to rethink the way content is treated, since it is still common to come across physical education classes totally technical and sportsman. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3587 10.47149/pemo.v2i2.3587 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3587 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v2i2.3587 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3587/3160 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12 2675-519X 10.47149/pemo.v2i2 reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213152876036096 |