Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Amanda Yasmin Barbosa
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Santana, Walisson Barbosa de, Maia, Francisco Eraldo da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3587
Resumo: Working sports content in the classroom, besides being naturally long awaited by students, brings a multitude of possibilities to be developed in the classroom; However, during the process of historical construction of Physical Education, we can see that dealing with this content began from a scenario of tension, with a military dictatorship established and a need of our rulers to keep the population distracted, so tournaments and major competitions gained a lot of visibility in Brazil and in the world; The school, in turn, adopted the goal of seeking new athletes to foster this growing industry. This research seeks to reflect on the insertion of Sport in physical education classes, as well as to raise awareness of teachers and managers to rethink the way content is treated, since it is still common to come across physical education classes totally technical and sportsman.
id UECE-6_4cc0d630552f9105bd8390f08c521533
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/3587
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes.Reflexões acerca do processo de inserção do esporte nas aulas de Educação Física.Educação Física EscolarPrática PedagógicaEsporteeducação físicaprática pedagógicatendências pedagógicasescolaesportestendência esportivistaWorking sports content in the classroom, besides being naturally long awaited by students, brings a multitude of possibilities to be developed in the classroom; However, during the process of historical construction of Physical Education, we can see that dealing with this content began from a scenario of tension, with a military dictatorship established and a need of our rulers to keep the population distracted, so tournaments and major competitions gained a lot of visibility in Brazil and in the world; The school, in turn, adopted the goal of seeking new athletes to foster this growing industry. This research seeks to reflect on the insertion of Sport in physical education classes, as well as to raise awareness of teachers and managers to rethink the way content is treated, since it is still common to come across physical education classes totally technical and sportsman.Trabalhar com o conteúdo Esportes em sala de aula, além de ser naturalmente muito esperado pelos os alunos, traz uma infinidade de possibilidades para serem desenvolvidas em sala de aula; Porém, durante o processo de construção histórica da Educação Física, podemos perceber que o trato com esse conteúdo, iniciou a partir de um cenário de tensão, com uma ditadura militar instaurada e uma necessidade dos nossos governantes de manter a população distraída, logo torneios e grandes competições ganharam bastante visibilidade no Brasil e no mundo; A escola por sua vez, adotou o objetivo de buscar novos atletas para fomentarem essa indústria que estava surgindo. Esta pesquisa busca refletir sobre a inserção do Esporte nas aulas de Educação Física, bem como conscientizar professores e gestores a repensarem a maneira que é tratado o conteúdo, visto que, ainda é comum nos depararmos com aulas de Educação Física totalmente tecnicistas e Esportivistas.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/358710.47149/pemo.v2i2.3587Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-122675-519X10.47149/pemo.v2i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3587/3160Copyright (c) 2020 Amanda Yasmin Barbosa Santos, Walisson Barbosa de Santana, Francisco Eraldo da Silva Maia (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Amanda Yasmin BarbosaSantana, Walisson Barbosa deMaia, Francisco Eraldo da Silva2021-06-03T19:45:59Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3587Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-03T19:45:59Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes.
Reflexões acerca do processo de inserção do esporte nas aulas de Educação Física.
title Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes.
spellingShingle Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes.
Santos, Amanda Yasmin Barbosa
Educação Física Escolar
Prática Pedagógica
Esporte
educação física
prática pedagógica
tendências pedagógicas
escola
esportes
tendência esportivista
title_short Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes.
title_full Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes.
title_fullStr Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes.
title_full_unstemmed Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes.
title_sort Reflections on the insertion process of sport in Physical Education classes.
author Santos, Amanda Yasmin Barbosa
author_facet Santos, Amanda Yasmin Barbosa
Santana, Walisson Barbosa de
Maia, Francisco Eraldo da Silva
author_role author
author2 Santana, Walisson Barbosa de
Maia, Francisco Eraldo da Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Amanda Yasmin Barbosa
Santana, Walisson Barbosa de
Maia, Francisco Eraldo da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física Escolar
Prática Pedagógica
Esporte
educação física
prática pedagógica
tendências pedagógicas
escola
esportes
tendência esportivista
topic Educação Física Escolar
Prática Pedagógica
Esporte
educação física
prática pedagógica
tendências pedagógicas
escola
esportes
tendência esportivista
description Working sports content in the classroom, besides being naturally long awaited by students, brings a multitude of possibilities to be developed in the classroom; However, during the process of historical construction of Physical Education, we can see that dealing with this content began from a scenario of tension, with a military dictatorship established and a need of our rulers to keep the population distracted, so tournaments and major competitions gained a lot of visibility in Brazil and in the world; The school, in turn, adopted the goal of seeking new athletes to foster this growing industry. This research seeks to reflect on the insertion of Sport in physical education classes, as well as to raise awareness of teachers and managers to rethink the way content is treated, since it is still common to come across physical education classes totally technical and sportsman.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3587
10.47149/pemo.v2i2.3587
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3587
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v2i2.3587
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3587/3160
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12
2675-519X
10.47149/pemo.v2i2
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213152876036096