A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
DOI: | 10.18675/1981-8106.vol28.n57.p76-92 |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610 |
Resumo: | This article presents a proposal of pedagogical practices experienced by students of an education degree course, with focus on physical education, in a public school in Viçosa, MG. Beyond the articulation between theory and practice, the collective planning adopted by the working group resulted in several possibilities in the pedagogical didactic tract to the content of Paralympic sports with students enrolled in the mentioned public high school. It is an experience that provided to the academics an opportunity to expand the understanding perspectives of teaching activity through analysis, discussion, action and reflection grounded on the Didactic and Methodology of Teaching Physical Education field. Thus, this pedagogical proposal provided to all participants a better perception on the importance of adopting a cooperative approach to improving social relations, as well as cooperation as a key element to enable collective achievements. Keywords: Pedagogical practice. Physical Education. School. Paralympic sports. |
id |
UNESP-7_cc3906348f71f794bf21e14fca72c120 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11610 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
spelling |
A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERSUNA PROPUESTA DE LAS PRÁCTICAS DE ENSEÑANZA EN UN CURSO DE FORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICAUMA PROPOSTA DE PRÁTICAS PEDAGÓGICAS NO CURSO DE FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICAPrática pedagógicaEducação Físicaescolaesportes paralímpicos.Formação de professoresThis article presents a proposal of pedagogical practices experienced by students of an education degree course, with focus on physical education, in a public school in Viçosa, MG. Beyond the articulation between theory and practice, the collective planning adopted by the working group resulted in several possibilities in the pedagogical didactic tract to the content of Paralympic sports with students enrolled in the mentioned public high school. It is an experience that provided to the academics an opportunity to expand the understanding perspectives of teaching activity through analysis, discussion, action and reflection grounded on the Didactic and Methodology of Teaching Physical Education field. Thus, this pedagogical proposal provided to all participants a better perception on the importance of adopting a cooperative approach to improving social relations, as well as cooperation as a key element to enable collective achievements. Keywords: Pedagogical practice. Physical Education. School. Paralympic sports.Este artículo presenta una propuesta de prácticas pedagógicas experimentadas por estudiantes de licenciatura en educación física en una escuela pública de la ciudad de Viçosa, MG. Además de la articulación entre teoría y práctica, la planificación colectiva adoptada por el grupo de trabajo dio lugar a numerosas posibilidades en el trato didáctico pedagógico del contenido deportes paralímpicos con los estudiantes matriculados en la escuela secundaria mencionada. Es una experiencia que proporciona una oportunidad para ampliar las perspectivas académica de la actividad docente a través del análisis, discusión, reflexión y acción basados en el campo de la Didáctica y Metodología de la Enseñanza de Educación Física. A todos los participantes de esta propuesta pedagógica se les proporcionó una mirada más atenta sobre la importancia de adoptar postura cooperativa para mejorar las relaciones sociales, así como la cooperación como un elemento clave para permitir a los logros colectivos, entre otros. Palabras clave: Práctica pedagógica. Educación física. Escuela. Deportes paralímpicos.O presente artigo apresenta uma proposta de práticas pedagógicas vivenciada por acadêmicos do curso de licenciatura em Educação Física numa escola da rede pública estadual na cidade de Viçosa, MG. Para além da articulação teoria e prática, o planejamento coletivo adotado pelo grupo de trabalho resultou em inúmeras possibilidades no trato didático pedagógico do conteúdo esportes paralímpicos com alunos regularmente matriculados no ensino médio, na referida escola de Educação Básica. Trata-se de uma experiência que oportunizou aos acadêmicos ampliar as perspectivas compreensivas da atividade docente por meio da análise, discussão, ação e reflexão alicerçadas no campo da Didática e Metodologia do Ensino da Educação Física. Proporcionou, ainda, a todos os participantes dessa proposta pedagógica um olhar mais atento sobre a importância de se adotar uma postura cooperativa para a melhoria das relações sociais, bem como da cooperação como elemento primordial para possibilitar conquistas coletivas, entre outras. Palavras-chave: Prática pedagógica. Educação Física. Escola. Esportes paralímpicos.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2018-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1161010.18675/1981-8106.vol28.n57.p76-92Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 76-92Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 76-92Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 76-921981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610/8567https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610/8568https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610/8566https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610/10944Copyright (c) 2018 EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessPaixão, Jairo Antônio da2019-10-24T13:17:04Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11610Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-24T13:17:04EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS UNA PROPUESTA DE LAS PRÁCTICAS DE ENSEÑANZA EN UN CURSO DE FORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICA UMA PROPOSTA DE PRÁTICAS PEDAGÓGICAS NO CURSO DE FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA |
title |
A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS |
spellingShingle |
A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS Paixão, Jairo Antônio da Prática pedagógica Educação Física escola esportes paralímpicos. Formação de professores Paixão, Jairo Antônio da Prática pedagógica Educação Física escola esportes paralímpicos. Formação de professores |
title_short |
A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS |
title_full |
A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS |
title_fullStr |
A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS |
title_full_unstemmed |
A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS |
title_sort |
A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS |
author |
Paixão, Jairo Antônio da |
author_facet |
Paixão, Jairo Antônio da Paixão, Jairo Antônio da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paixão, Jairo Antônio da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prática pedagógica Educação Física escola esportes paralímpicos. Formação de professores |
topic |
Prática pedagógica Educação Física escola esportes paralímpicos. Formação de professores |
description |
This article presents a proposal of pedagogical practices experienced by students of an education degree course, with focus on physical education, in a public school in Viçosa, MG. Beyond the articulation between theory and practice, the collective planning adopted by the working group resulted in several possibilities in the pedagogical didactic tract to the content of Paralympic sports with students enrolled in the mentioned public high school. It is an experience that provided to the academics an opportunity to expand the understanding perspectives of teaching activity through analysis, discussion, action and reflection grounded on the Didactic and Methodology of Teaching Physical Education field. Thus, this pedagogical proposal provided to all participants a better perception on the importance of adopting a cooperative approach to improving social relations, as well as cooperation as a key element to enable collective achievements. Keywords: Pedagogical practice. Physical Education. School. Paralympic sports. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-05-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610 10.18675/1981-8106.vol28.n57.p76-92 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol28.n57.p76-92 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610/8567 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610/8568 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610/8566 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610/10944 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 76-92 Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 76-92 Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 76-92 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1822179064290476032 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol28.n57.p76-92 |