A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paixão, Jairo Antônio da
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
DOI: 10.18675/1981-8106.vol28.n57.p76-92
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610
Resumo: This article presents a proposal of pedagogical practices experienced by students of an education degree course, with focus on physical education, in a public school in Viçosa, MG. Beyond the articulation between theory and practice, the collective planning adopted by the working group resulted in several possibilities in the pedagogical didactic tract to the content of Paralympic sports with students enrolled in the mentioned public high school. It is an experience that provided to the academics an opportunity to expand the understanding perspectives of teaching activity through analysis, discussion, action and reflection grounded on the Didactic and Methodology of Teaching Physical Education field. Thus, this pedagogical proposal provided to all participants a better perception on the importance of adopting a cooperative approach to improving social relations, as well as cooperation as a key element to enable collective achievements. Keywords: Pedagogical practice. Physical Education. School. Paralympic sports.
id UNESP-7_cc3906348f71f794bf21e14fca72c120
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11610
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
spelling A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERSUNA PROPUESTA DE LAS PRÁCTICAS DE ENSEÑANZA EN UN CURSO DE FORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICAUMA PROPOSTA DE PRÁTICAS PEDAGÓGICAS NO CURSO DE FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICAPrática pedagógicaEducação Físicaescolaesportes paralímpicos.Formação de professoresThis article presents a proposal of pedagogical practices experienced by students of an education degree course, with focus on physical education, in a public school in Viçosa, MG. Beyond the articulation between theory and practice, the collective planning adopted by the working group resulted in several possibilities in the pedagogical didactic tract to the content of Paralympic sports with students enrolled in the mentioned public high school. It is an experience that provided to the academics an opportunity to expand the understanding perspectives of teaching activity through analysis, discussion, action and reflection grounded on the Didactic and Methodology of Teaching Physical Education field. Thus, this pedagogical proposal provided to all participants a better perception on the importance of adopting a cooperative approach to improving social relations, as well as cooperation as a key element to enable collective achievements. Keywords: Pedagogical practice. Physical Education. School. Paralympic sports.Este artículo presenta una propuesta de prácticas pedagógicas experimentadas por estudiantes de licenciatura en educación física en una escuela pública de la ciudad de Viçosa, MG. Además de la articulación entre teoría y práctica, la planificación colectiva adoptada por el grupo de trabajo dio lugar a numerosas posibilidades en el trato didáctico pedagógico del contenido deportes paralímpicos con los estudiantes matriculados en la escuela secundaria mencionada. Es una experiencia que proporciona una oportunidad para ampliar las perspectivas académica de la actividad docente a través del análisis, discusión, reflexión y acción basados en el campo de la Didáctica y Metodología de la Enseñanza de Educación Física. A todos los participantes de esta propuesta pedagógica se les proporcionó una mirada más atenta sobre la importancia de adoptar postura cooperativa para mejorar las relaciones sociales, así como la cooperación como un elemento clave para permitir a los logros colectivos, entre otros. Palabras clave: Práctica pedagógica. Educación física. Escuela. Deportes paralímpicos.O presente artigo apresenta uma proposta de práticas pedagógicas vivenciada por acadêmicos do curso de licenciatura em Educação Física numa escola da rede pública estadual na cidade de Viçosa, MG. Para além da articulação teoria e prática, o planejamento coletivo adotado pelo grupo de trabalho resultou em inúmeras possibilidades no trato didático pedagógico do conteúdo esportes paralímpicos com alunos regularmente matriculados no ensino médio, na referida escola de Educação Básica. Trata-se de uma experiência que oportunizou aos acadêmicos ampliar as perspectivas compreensivas da atividade docente por meio da análise, discussão, ação e reflexão alicerçadas no campo da Didática e Metodologia do Ensino da Educação Física. Proporcionou, ainda, a todos os participantes dessa proposta pedagógica um olhar mais atento sobre a importância de se adotar uma postura cooperativa para a melhoria das relações sociais, bem como da cooperação como elemento primordial para possibilitar conquistas coletivas, entre outras. Palavras-chave: Prática pedagógica. Educação Física. Escola. Esportes paralímpicos.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2018-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1161010.18675/1981-8106.vol28.n57.p76-92Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 76-92Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 76-92Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 76-921981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610/8567https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610/8568https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610/8566https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610/10944Copyright (c) 2018 EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessPaixão, Jairo Antônio da2019-10-24T13:17:04Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11610Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-24T13:17:04EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
UNA PROPUESTA DE LAS PRÁCTICAS DE ENSEÑANZA EN UN CURSO DE FORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES DE EDUCACIÓN FÍSICA
UMA PROPOSTA DE PRÁTICAS PEDAGÓGICAS NO CURSO DE FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA
title A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
spellingShingle A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
Paixão, Jairo Antônio da
Prática pedagógica
Educação Física
escola
esportes paralímpicos.
Formação de professores
Paixão, Jairo Antônio da
Prática pedagógica
Educação Física
escola
esportes paralímpicos.
Formação de professores
title_short A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
title_full A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
title_fullStr A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
title_full_unstemmed A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
title_sort A PROPOSAL FOR PEDAGOGICAL PRACTICES IN AN INITIAL TRAINING COURSE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
author Paixão, Jairo Antônio da
author_facet Paixão, Jairo Antônio da
Paixão, Jairo Antônio da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paixão, Jairo Antônio da
dc.subject.por.fl_str_mv Prática pedagógica
Educação Física
escola
esportes paralímpicos.
Formação de professores
topic Prática pedagógica
Educação Física
escola
esportes paralímpicos.
Formação de professores
description This article presents a proposal of pedagogical practices experienced by students of an education degree course, with focus on physical education, in a public school in Viçosa, MG. Beyond the articulation between theory and practice, the collective planning adopted by the working group resulted in several possibilities in the pedagogical didactic tract to the content of Paralympic sports with students enrolled in the mentioned public high school. It is an experience that provided to the academics an opportunity to expand the understanding perspectives of teaching activity through analysis, discussion, action and reflection grounded on the Didactic and Methodology of Teaching Physical Education field. Thus, this pedagogical proposal provided to all participants a better perception on the importance of adopting a cooperative approach to improving social relations, as well as cooperation as a key element to enable collective achievements. Keywords: Pedagogical practice. Physical Education. School. Paralympic sports.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610
10.18675/1981-8106.vol28.n57.p76-92
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol28.n57.p76-92
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610/8567
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610/8568
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610/8566
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11610/10944
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 No. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 76-92
Educação: Teoria e Prática; Vol. 28 Núm. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 76-92
Educação: Teoria e Prática; v. 28 n. 57 (2018): Janeiro-Abril 2018; 76-92
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1822179064290476032
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.18675/1981-8106.vol28.n57.p76-92