Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Maria do Socorro Correia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Holanda, Virgínia Célia Cavalcante de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4380
Resumo: The present work is a reflection pertinent to the formation of teachers where the autobiography of two geography teachers from the municipal teaching network of Nova Russas -CE is highlighted. According to Nóvoa (2017), Josso, Dominicé, Pineau (2010), the autobiographical method takes a new look at the continuing education of teachers, the writing of oneself allows a reflection on the teaching practice presupposing a process of self-education. The biographical-narrative methodological itinerary has a qualitative nature with a participant character. The narratives explain the need for the training / self-training process due to the demands regarding the critical posture that must be added to geography classes.
id UECE-6_71b3d8006621f407d1a4f9378552d9ab
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/4380
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formationHistória de vida y Método Autobiográfico – una nueva perspectiva de formación – a autoformacion.História de vida e Método Autobiográfico – uma nova perspectiva de formação – a autoformaçãoEscrita de siFormação de professoresReflexividade docenteFORMAÇÃO DE PROFESSORESWriting of you. Teacher trainig. Teachng reflexivity.Escritura de sí. Formación de profesores. Reflexividad docenteThe present work is a reflection pertinent to the formation of teachers where the autobiography of two geography teachers from the municipal teaching network of Nova Russas -CE is highlighted. According to Nóvoa (2017), Josso, Dominicé, Pineau (2010), the autobiographical method takes a new look at the continuing education of teachers, the writing of oneself allows a reflection on the teaching practice presupposing a process of self-education. The biographical-narrative methodological itinerary has a qualitative nature with a participant character. The narratives explain the need for the training / self-training process due to the demands regarding the critical posture that must be added to geography classes.El presente trabajo se trata de una reflexión pertinente a la formación de profesores donde se destaca la autobiografía de dos profesores de geografía del sistema escolar municipal de Nova Russas - CE. Según Nóvoa (2017), Josso, Dominicé, Pineau (2010), el método autobiográfico da una nueva mirada a la formación continua de los profesores, la escritura de sí mismo permite una reflexión sobre la práctica docente asumiendo un proceso de autoformación. El itinerario metodológico biográfico-narrativo tiene una naturaleza cualitativa con carácter participante. Las narraciones explican la necesidad del proceso de formación / autoformación en virtud de las exigencias con respecto a la postura crítica que debe agregarse a las clases de geografíaO presente trabalho trata-se de uma reflexão pertinente à formação de professores onde coloca-se em relevo a autobiografia de dois professores de geografia da rede municipal de ensino de Nova Russas -CE. De acordo com Nóvoa (2017), Josso, Dominicé, Pineau (2010), o método autobiográfico lança um novo olhar sobre a formação continuada de professores, a escrita de si possibilita uma reflexão sobre a prática docente pressupondo um processo de autoformação. O itinerário metodológico biográfico-narrativo tem cunho qualitativo com caráter participante. As narrativas explicitam a necessidade do processo de formação/autoformação em virtude das exigências com relação à postura crítica que deve ser adicionada ás aulas de geografia.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/438010.47149/pemo.v3i2.4380Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324380Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324380Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3243802675-519X10.47149/pemo.v3i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4380/3708Copyright (c) 2021 Maria do Socorro Correia Costa, Virgínia Célia Cavalcante de Holanda (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Maria do Socorro CorreiaHolanda, Virgínia Célia Cavalcante de2021-06-04T18:33:39Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4380Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-04T18:33:39Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formation
História de vida y Método Autobiográfico – una nueva perspectiva de formación – a autoformacion.
História de vida e Método Autobiográfico – uma nova perspectiva de formação – a autoformação
title Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formation
spellingShingle Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formation
Costa, Maria do Socorro Correia
Escrita de si
Formação de professores
Reflexividade docente
FORMAÇÃO DE PROFESSORES
Writing of you. Teacher trainig. Teachng reflexivity.
Escritura de sí. Formación de profesores. Reflexividad docente
title_short Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formation
title_full Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formation
title_fullStr Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formation
title_full_unstemmed Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formation
title_sort Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formation
author Costa, Maria do Socorro Correia
author_facet Costa, Maria do Socorro Correia
Holanda, Virgínia Célia Cavalcante de
author_role author
author2 Holanda, Virgínia Célia Cavalcante de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Maria do Socorro Correia
Holanda, Virgínia Célia Cavalcante de
dc.subject.por.fl_str_mv Escrita de si
Formação de professores
Reflexividade docente
FORMAÇÃO DE PROFESSORES
Writing of you. Teacher trainig. Teachng reflexivity.
Escritura de sí. Formación de profesores. Reflexividad docente
topic Escrita de si
Formação de professores
Reflexividade docente
FORMAÇÃO DE PROFESSORES
Writing of you. Teacher trainig. Teachng reflexivity.
Escritura de sí. Formación de profesores. Reflexividad docente
description The present work is a reflection pertinent to the formation of teachers where the autobiography of two geography teachers from the municipal teaching network of Nova Russas -CE is highlighted. According to Nóvoa (2017), Josso, Dominicé, Pineau (2010), the autobiographical method takes a new look at the continuing education of teachers, the writing of oneself allows a reflection on the teaching practice presupposing a process of self-education. The biographical-narrative methodological itinerary has a qualitative nature with a participant character. The narratives explain the need for the training / self-training process due to the demands regarding the critical posture that must be added to geography classes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4380
10.47149/pemo.v3i2.4380
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4380
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v3i2.4380
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4380/3708
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Maria do Socorro Correia Costa, Virgínia Célia Cavalcante de Holanda (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Maria do Socorro Correia Costa, Virgínia Célia Cavalcante de Holanda (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324380
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324380
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324380
2675-519X
10.47149/pemo.v3i2
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213153019691008