Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4380 |
Resumo: | The present work is a reflection pertinent to the formation of teachers where the autobiography of two geography teachers from the municipal teaching network of Nova Russas -CE is highlighted. According to Nóvoa (2017), Josso, Dominicé, Pineau (2010), the autobiographical method takes a new look at the continuing education of teachers, the writing of oneself allows a reflection on the teaching practice presupposing a process of self-education. The biographical-narrative methodological itinerary has a qualitative nature with a participant character. The narratives explain the need for the training / self-training process due to the demands regarding the critical posture that must be added to geography classes. |
id |
UECE-6_71b3d8006621f407d1a4f9378552d9ab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/4380 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formationHistória de vida y Método Autobiográfico – una nueva perspectiva de formación – a autoformacion.História de vida e Método Autobiográfico – uma nova perspectiva de formação – a autoformaçãoEscrita de siFormação de professoresReflexividade docenteFORMAÇÃO DE PROFESSORESWriting of you. Teacher trainig. Teachng reflexivity.Escritura de sí. Formación de profesores. Reflexividad docenteThe present work is a reflection pertinent to the formation of teachers where the autobiography of two geography teachers from the municipal teaching network of Nova Russas -CE is highlighted. According to Nóvoa (2017), Josso, Dominicé, Pineau (2010), the autobiographical method takes a new look at the continuing education of teachers, the writing of oneself allows a reflection on the teaching practice presupposing a process of self-education. The biographical-narrative methodological itinerary has a qualitative nature with a participant character. The narratives explain the need for the training / self-training process due to the demands regarding the critical posture that must be added to geography classes.El presente trabajo se trata de una reflexión pertinente a la formación de profesores donde se destaca la autobiografía de dos profesores de geografía del sistema escolar municipal de Nova Russas - CE. Según Nóvoa (2017), Josso, Dominicé, Pineau (2010), el método autobiográfico da una nueva mirada a la formación continua de los profesores, la escritura de sí mismo permite una reflexión sobre la práctica docente asumiendo un proceso de autoformación. El itinerario metodológico biográfico-narrativo tiene una naturaleza cualitativa con carácter participante. Las narraciones explican la necesidad del proceso de formación / autoformación en virtud de las exigencias con respecto a la postura crítica que debe agregarse a las clases de geografíaO presente trabalho trata-se de uma reflexão pertinente à formação de professores onde coloca-se em relevo a autobiografia de dois professores de geografia da rede municipal de ensino de Nova Russas -CE. De acordo com Nóvoa (2017), Josso, Dominicé, Pineau (2010), o método autobiográfico lança um novo olhar sobre a formação continuada de professores, a escrita de si possibilita uma reflexão sobre a prática docente pressupondo um processo de autoformação. O itinerário metodológico biográfico-narrativo tem cunho qualitativo com caráter participante. As narrativas explicitam a necessidade do processo de formação/autoformação em virtude das exigências com relação à postura crítica que deve ser adicionada ás aulas de geografia.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/438010.47149/pemo.v3i2.4380Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324380Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324380Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3243802675-519X10.47149/pemo.v3i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4380/3708Copyright (c) 2021 Maria do Socorro Correia Costa, Virgínia Célia Cavalcante de Holanda (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Maria do Socorro CorreiaHolanda, Virgínia Célia Cavalcante de2021-06-04T18:33:39Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4380Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-04T18:33:39Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formation História de vida y Método Autobiográfico – una nueva perspectiva de formación – a autoformacion. História de vida e Método Autobiográfico – uma nova perspectiva de formação – a autoformação |
title |
Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formation |
spellingShingle |
Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formation Costa, Maria do Socorro Correia Escrita de si Formação de professores Reflexividade docente FORMAÇÃO DE PROFESSORES Writing of you. Teacher trainig. Teachng reflexivity. Escritura de sí. Formación de profesores. Reflexividad docente |
title_short |
Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formation |
title_full |
Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formation |
title_fullStr |
Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formation |
title_full_unstemmed |
Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formation |
title_sort |
Life history and Autobiographic Metod- a new perspective of formation – self-formation |
author |
Costa, Maria do Socorro Correia |
author_facet |
Costa, Maria do Socorro Correia Holanda, Virgínia Célia Cavalcante de |
author_role |
author |
author2 |
Holanda, Virgínia Célia Cavalcante de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Maria do Socorro Correia Holanda, Virgínia Célia Cavalcante de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escrita de si Formação de professores Reflexividade docente FORMAÇÃO DE PROFESSORES Writing of you. Teacher trainig. Teachng reflexivity. Escritura de sí. Formación de profesores. Reflexividad docente |
topic |
Escrita de si Formação de professores Reflexividade docente FORMAÇÃO DE PROFESSORES Writing of you. Teacher trainig. Teachng reflexivity. Escritura de sí. Formación de profesores. Reflexividad docente |
description |
The present work is a reflection pertinent to the formation of teachers where the autobiography of two geography teachers from the municipal teaching network of Nova Russas -CE is highlighted. According to Nóvoa (2017), Josso, Dominicé, Pineau (2010), the autobiographical method takes a new look at the continuing education of teachers, the writing of oneself allows a reflection on the teaching practice presupposing a process of self-education. The biographical-narrative methodological itinerary has a qualitative nature with a participant character. The narratives explain the need for the training / self-training process due to the demands regarding the critical posture that must be added to geography classes. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4380 10.47149/pemo.v3i2.4380 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4380 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v3i2.4380 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4380/3708 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Maria do Socorro Correia Costa, Virgínia Célia Cavalcante de Holanda (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Maria do Socorro Correia Costa, Virgínia Célia Cavalcante de Holanda (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324380 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324380 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324380 2675-519X 10.47149/pemo.v3i2 reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213153019691008 |