Technical efficiency of rural and urban municipal public schools in the state of Ceará

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Luan Oliveira dos
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Reis, José Newton Pires, Holanda Filho , Ivan de Oliveira, Cruz, Marcos Paulo Mesquita da, N’dami, Medna
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10848
Resumo: Education is fundamental for individual and collective progress, providing opportunities for growth and social mobility, in addition to directly influencing a country's economy through investments in its citizens. The main objective of this work is to analyze the efficiency of urban and rural schools in elementary school in the state of Ceará. When analyzing the results, it is observed that few municipalities reached the maximum level of efficiency in each specified model, representing a small percentage of specific locations. A difference in efficiency was found between rural and urban areas, with the rural environment generally showing lower efficiency, however, the final years show the highest average efficiency values, both in rural and urban areas.
id UECE-6_a06443ca0a0257780b079f57e32611bc
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10848
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Technical efficiency of rural and urban municipal public schools in the state of CearáEficiência técnica das escolas públicas municipais rurais e urbanas do estado do Ceará com análise das disciplinas de Português e MatemáticaEducaçãoEficiênciaCearáEducationEfficiencyCearáEducation is fundamental for individual and collective progress, providing opportunities for growth and social mobility, in addition to directly influencing a country's economy through investments in its citizens. The main objective of this work is to analyze the efficiency of urban and rural schools in elementary school in the state of Ceará. When analyzing the results, it is observed that few municipalities reached the maximum level of efficiency in each specified model, representing a small percentage of specific locations. A difference in efficiency was found between rural and urban areas, with the rural environment generally showing lower efficiency, however, the final years show the highest average efficiency values, both in rural and urban areas.La educación es fundamental para el progreso individual y colectivo, proporcionando oportunidades de crecimiento y movilidad social, además de influir directamente en la economía de un país a través de inversiones en sus ciudadanos. El objetivo principal de este trabajo es analizar la eficiencia de las escuelas urbanas y rurales en la educación básica en el estado de Ceará, investigando las posibles diferencias de eficiencia entre las áreas urbanas y rurales cuyo método utiliza un estudio matemático y estadístico denominado Data Envelopment Analysis, completando una economía de estudios sobre eficiencia de escuelas rurales/urbanas con la mencionada técnica con los municipios de Ceará. Al analizar los resultados se observa que pocos municipios alcanzaron el máximo nivel de eficiencia en cada modelo analizado, representando un pequeño porcentaje de los municipios. Se encontró una diferencia en la eficiencia entre las áreas rurales y urbanas, siendo el medio rural el que generalmente muestra una menor eficiencia. Pocos municipios rurales estaban en las clases de eficiencia más bajas, mientras que ningún municipio urbano estaba en estas clases específicas. Sin embargo, los años finales tienen los valores de eficiencia promedio más altos, tanto en áreas rurales como urbanas.A educação é fundamental para o progresso individual e coletivo, proporcionando oportunidades de crescimento e mobilidade social, além de influenciar diretamente a economia de um país através dos investimentos em seus cidadãos. O presente trabalho tem como objetivo principal analisar a eficiência das escolas urbanas e rurais no ensino fundamental no estado do Ceará. Ao analisar os resultados, observa-se que poucos municípios alcançaram o máximo nível de eficiência em cada modelo especificado, representando uma pequena porcentagem das localidades estudadas. Foi constatada uma diferença na eficiência entre as zonas rural e urbana, com o ambiente rural apresentando geralmente menor eficiência, contudo, os anos finais apresentam os maiores valores médios de eficiência, tanto na zona rural quanto urbana.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2024-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1084810.47149/pemo.v6.e10848Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10848Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10848Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e108482675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10848/10669https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10848/10670Copyright (c) 2024 Luan Oliveira dos Santos, José Newton Pires Reis, Ivan de Oliveira Holanda Filho , Marcos Paulo Mesquita da Cruz, Medna N’dami (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Luan Oliveira dosReis, José Newton PiresHolanda Filho , Ivan de OliveiraCruz, Marcos Paulo Mesquita daN’dami, Medna2024-03-15T18:16:10Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10848Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2024-03-15T18:16:10Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Technical efficiency of rural and urban municipal public schools in the state of Ceará
Eficiência técnica das escolas públicas municipais rurais e urbanas do estado do Ceará com análise das disciplinas de Português e Matemática
title Technical efficiency of rural and urban municipal public schools in the state of Ceará
spellingShingle Technical efficiency of rural and urban municipal public schools in the state of Ceará
Santos, Luan Oliveira dos
Educação
Eficiência
Ceará
Education
Efficiency
Ceará
title_short Technical efficiency of rural and urban municipal public schools in the state of Ceará
title_full Technical efficiency of rural and urban municipal public schools in the state of Ceará
title_fullStr Technical efficiency of rural and urban municipal public schools in the state of Ceará
title_full_unstemmed Technical efficiency of rural and urban municipal public schools in the state of Ceará
title_sort Technical efficiency of rural and urban municipal public schools in the state of Ceará
author Santos, Luan Oliveira dos
author_facet Santos, Luan Oliveira dos
Reis, José Newton Pires
Holanda Filho , Ivan de Oliveira
Cruz, Marcos Paulo Mesquita da
N’dami, Medna
author_role author
author2 Reis, José Newton Pires
Holanda Filho , Ivan de Oliveira
Cruz, Marcos Paulo Mesquita da
N’dami, Medna
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Luan Oliveira dos
Reis, José Newton Pires
Holanda Filho , Ivan de Oliveira
Cruz, Marcos Paulo Mesquita da
N’dami, Medna
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Eficiência
Ceará
Education
Efficiency
Ceará
topic Educação
Eficiência
Ceará
Education
Efficiency
Ceará
description Education is fundamental for individual and collective progress, providing opportunities for growth and social mobility, in addition to directly influencing a country's economy through investments in its citizens. The main objective of this work is to analyze the efficiency of urban and rural schools in elementary school in the state of Ceará. When analyzing the results, it is observed that few municipalities reached the maximum level of efficiency in each specified model, representing a small percentage of specific locations. A difference in efficiency was found between rural and urban areas, with the rural environment generally showing lower efficiency, however, the final years show the highest average efficiency values, both in rural and urban areas.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10848
10.47149/pemo.v6.e10848
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10848
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v6.e10848
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10848/10669
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10848/10670
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10848
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10848
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10848
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213154146910208