Leardership training in a full-time school: the student as an agent of change
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4424 |
Resumo: | This paper aims to comprehend how the encouragement to emotional intelligence and participatory experience supported the successful strategy that, during the 2017 school year, changed the attitude of 6th grade students in a full-time school in Fortaleza, Ceará. When confronted with several interpersonal problems and critical daily life situations, after the interventions, the class reacted with autonomy and protagonism. The qualitative research with bibliographical approach analyzes the legal framework of quality parameters of education, as well as new teaching and learning technologies. The action research bases the pedagogical practices that promoted the improvement of individual attitudes and interpersonal relationships, as well as the increase in learning rates. The institutional education benefits when school curriculum reinforces affective, moral and ethical contents; furthermore, the competences acquired are valuable for the individuals' whole life. |
id |
UECE-6_b51fa879f6e65aebbf9ddbc4f4c7fa8d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/4424 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Leardership training in a full-time school: the student as an agent of changeFormação de líderes em escola de tempo integral: o estudante como agente de transformaçãoEscola de tempo integralLiderança participativaEducaçãoProtagonismo juvenilInteligência emocionalEDUCAÇÃOLIDERANÇA PARTICIPATIVAPROTAGONISMO JUVENILESCOLA DE TEMPO INTEGRALFull-time schoolParticipatory leadershipEducationYouth protagonismEmotional intelligenceThis paper aims to comprehend how the encouragement to emotional intelligence and participatory experience supported the successful strategy that, during the 2017 school year, changed the attitude of 6th grade students in a full-time school in Fortaleza, Ceará. When confronted with several interpersonal problems and critical daily life situations, after the interventions, the class reacted with autonomy and protagonism. The qualitative research with bibliographical approach analyzes the legal framework of quality parameters of education, as well as new teaching and learning technologies. The action research bases the pedagogical practices that promoted the improvement of individual attitudes and interpersonal relationships, as well as the increase in learning rates. The institutional education benefits when school curriculum reinforces affective, moral and ethical contents; furthermore, the competences acquired are valuable for the individuals' whole life.Este trabalho objetiva compreender como o estímulo à inteligência emocional e à vivência participativa embasou a estratégia exitosa que, no ano letivo de 2017, transformou a atitude de estudantes do 6º ano, em uma escola de tempo integral, em Fortaleza, Ceará. Diante de problemáticas relacionais diversas e situações críticas do cotidiano, após as intervenções, a turma reagiu de maneira autônoma e com protagonismo. A pesquisa qualitativa com abordagem bibliográfica analisa o marco legal de parâmetros de qualidade da educação, bem como novas tecnologias de ensino e aprendizagem. A pesquisa-ação fundamenta as práticas pedagógicas que promoveram a melhoria das atitudes individuais e das relações interpessoais, bem como a elevação dos índices de aprendizagem. A educação institucional ganha quando o currículo escolar reforça conteúdos afetivos, morais e éticos; ademais, as habilidades adquiridas são úteis para toda a vida dos indivíduos. EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/442410.47149/pemo.v3i1.4424Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314424Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314424Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3144242675-519X10.47149/pemo.v3i1reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4424/3624Copyright (c) 2020 Alexandro Lima Viana, Camila Saraiva de Matos, Francisco Marconcio Targino de Moura, Manoela Lima Azevedo, Ozélia Horácio Gonçalvez Assunção, Tânia Gorayeb Sucupira (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessViana, Alexandro LimaMatos, Camila Saraiva deMoura, Francisco Marconcio Targino deAzevedo, Manoela LimaAssunção, Ozélia Horácio GonçalvezSucupira, Tânia Gorayeb2021-06-04T18:06:37Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4424Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-04T18:06:37Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Leardership training in a full-time school: the student as an agent of change Formação de líderes em escola de tempo integral: o estudante como agente de transformação |
title |
Leardership training in a full-time school: the student as an agent of change |
spellingShingle |
Leardership training in a full-time school: the student as an agent of change Viana, Alexandro Lima Escola de tempo integral Liderança participativa Educação Protagonismo juvenil Inteligência emocional EDUCAÇÃO LIDERANÇA PARTICIPATIVA PROTAGONISMO JUVENIL ESCOLA DE TEMPO INTEGRAL Full-time school Participatory leadership Education Youth protagonism Emotional intelligence |
title_short |
Leardership training in a full-time school: the student as an agent of change |
title_full |
Leardership training in a full-time school: the student as an agent of change |
title_fullStr |
Leardership training in a full-time school: the student as an agent of change |
title_full_unstemmed |
Leardership training in a full-time school: the student as an agent of change |
title_sort |
Leardership training in a full-time school: the student as an agent of change |
author |
Viana, Alexandro Lima |
author_facet |
Viana, Alexandro Lima Matos, Camila Saraiva de Moura, Francisco Marconcio Targino de Azevedo, Manoela Lima Assunção, Ozélia Horácio Gonçalvez Sucupira, Tânia Gorayeb |
author_role |
author |
author2 |
Matos, Camila Saraiva de Moura, Francisco Marconcio Targino de Azevedo, Manoela Lima Assunção, Ozélia Horácio Gonçalvez Sucupira, Tânia Gorayeb |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viana, Alexandro Lima Matos, Camila Saraiva de Moura, Francisco Marconcio Targino de Azevedo, Manoela Lima Assunção, Ozélia Horácio Gonçalvez Sucupira, Tânia Gorayeb |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola de tempo integral Liderança participativa Educação Protagonismo juvenil Inteligência emocional EDUCAÇÃO LIDERANÇA PARTICIPATIVA PROTAGONISMO JUVENIL ESCOLA DE TEMPO INTEGRAL Full-time school Participatory leadership Education Youth protagonism Emotional intelligence |
topic |
Escola de tempo integral Liderança participativa Educação Protagonismo juvenil Inteligência emocional EDUCAÇÃO LIDERANÇA PARTICIPATIVA PROTAGONISMO JUVENIL ESCOLA DE TEMPO INTEGRAL Full-time school Participatory leadership Education Youth protagonism Emotional intelligence |
description |
This paper aims to comprehend how the encouragement to emotional intelligence and participatory experience supported the successful strategy that, during the 2017 school year, changed the attitude of 6th grade students in a full-time school in Fortaleza, Ceará. When confronted with several interpersonal problems and critical daily life situations, after the interventions, the class reacted with autonomy and protagonism. The qualitative research with bibliographical approach analyzes the legal framework of quality parameters of education, as well as new teaching and learning technologies. The action research bases the pedagogical practices that promoted the improvement of individual attitudes and interpersonal relationships, as well as the increase in learning rates. The institutional education benefits when school curriculum reinforces affective, moral and ethical contents; furthermore, the competences acquired are valuable for the individuals' whole life. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4424 10.47149/pemo.v3i1.4424 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4424 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v3i1.4424 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4424/3624 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314424 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314424 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314424 2675-519X 10.47149/pemo.v3i1 reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213153358381056 |