Leardership training in a full-time school: the student as an agent of change

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana, Alexandro Lima
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Matos, Camila Saraiva de, Moura, Francisco Marconcio Targino de, Azevedo, Manoela Lima, Assunção, Ozélia Horácio Gonçalvez, Sucupira, Tânia Gorayeb
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4424
Resumo: This paper aims to comprehend how the encouragement to emotional intelligence and participatory experience supported the successful strategy that, during the 2017 school year, changed the attitude of 6th grade students in a full-time school in Fortaleza, Ceará. When confronted with several interpersonal problems and critical daily life situations, after the interventions, the class reacted with autonomy and protagonism. The qualitative research with bibliographical approach analyzes the legal framework of quality parameters of education, as well as new teaching and learning technologies. The action research bases the pedagogical practices that promoted the improvement of individual attitudes and interpersonal relationships, as well as the increase in learning rates. The institutional education benefits when school curriculum reinforces affective, moral and ethical contents; furthermore, the competences acquired are valuable for the individuals' whole life.
id UECE-6_b51fa879f6e65aebbf9ddbc4f4c7fa8d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/4424
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Leardership training in a full-time school: the student as an agent of changeFormação de líderes em escola de tempo integral: o estudante como agente de transformaçãoEscola de tempo integralLiderança participativaEducaçãoProtagonismo juvenilInteligência emocionalEDUCAÇÃOLIDERANÇA PARTICIPATIVAPROTAGONISMO JUVENILESCOLA DE TEMPO INTEGRALFull-time schoolParticipatory leadershipEducationYouth protagonismEmotional intelligenceThis paper aims to comprehend how the encouragement to emotional intelligence and participatory experience supported the successful strategy that, during the 2017 school year, changed the attitude of 6th grade students in a full-time school in Fortaleza, Ceará. When confronted with several interpersonal problems and critical daily life situations, after the interventions, the class reacted with autonomy and protagonism. The qualitative research with bibliographical approach analyzes the legal framework of quality parameters of education, as well as new teaching and learning technologies. The action research bases the pedagogical practices that promoted the improvement of individual attitudes and interpersonal relationships, as well as the increase in learning rates. The institutional education benefits when school curriculum reinforces affective, moral and ethical contents; furthermore, the competences acquired are valuable for the individuals' whole life.Este trabalho objetiva compreender como o estímulo à inteligência emocional e à vivência participativa embasou a estratégia exitosa que, no ano letivo de 2017, transformou a atitude de estudantes do 6º ano, em uma escola de tempo integral, em Fortaleza, Ceará. Diante de problemáticas relacionais diversas e situações críticas do cotidiano, após as intervenções, a turma reagiu de maneira autônoma e com protagonismo. A pesquisa qualitativa com abordagem bibliográfica analisa o marco legal de parâmetros de qualidade da educação, bem como novas tecnologias de ensino e aprendizagem. A pesquisa-ação fundamenta as práticas pedagógicas que promoveram a melhoria das atitudes individuais e das relações interpessoais, bem como a elevação dos índices de aprendizagem. A educação institucional ganha quando o currículo escolar reforça conteúdos afetivos, morais e éticos; ademais, as habilidades adquiridas são úteis para toda a vida dos indivíduos. EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/442410.47149/pemo.v3i1.4424Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314424Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314424Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3144242675-519X10.47149/pemo.v3i1reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4424/3624Copyright (c) 2020 Alexandro Lima Viana, Camila Saraiva de Matos, Francisco Marconcio Targino de Moura, Manoela Lima Azevedo, Ozélia Horácio Gonçalvez Assunção, Tânia Gorayeb Sucupira (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessViana, Alexandro LimaMatos, Camila Saraiva deMoura, Francisco Marconcio Targino deAzevedo, Manoela LimaAssunção, Ozélia Horácio GonçalvezSucupira, Tânia Gorayeb2021-06-04T18:06:37Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4424Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-04T18:06:37Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Leardership training in a full-time school: the student as an agent of change
Formação de líderes em escola de tempo integral: o estudante como agente de transformação
title Leardership training in a full-time school: the student as an agent of change
spellingShingle Leardership training in a full-time school: the student as an agent of change
Viana, Alexandro Lima
Escola de tempo integral
Liderança participativa
Educação
Protagonismo juvenil
Inteligência emocional
EDUCAÇÃO
LIDERANÇA PARTICIPATIVA
PROTAGONISMO JUVENIL
ESCOLA DE TEMPO INTEGRAL
Full-time school
Participatory leadership
Education
Youth protagonism
Emotional intelligence
title_short Leardership training in a full-time school: the student as an agent of change
title_full Leardership training in a full-time school: the student as an agent of change
title_fullStr Leardership training in a full-time school: the student as an agent of change
title_full_unstemmed Leardership training in a full-time school: the student as an agent of change
title_sort Leardership training in a full-time school: the student as an agent of change
author Viana, Alexandro Lima
author_facet Viana, Alexandro Lima
Matos, Camila Saraiva de
Moura, Francisco Marconcio Targino de
Azevedo, Manoela Lima
Assunção, Ozélia Horácio Gonçalvez
Sucupira, Tânia Gorayeb
author_role author
author2 Matos, Camila Saraiva de
Moura, Francisco Marconcio Targino de
Azevedo, Manoela Lima
Assunção, Ozélia Horácio Gonçalvez
Sucupira, Tânia Gorayeb
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viana, Alexandro Lima
Matos, Camila Saraiva de
Moura, Francisco Marconcio Targino de
Azevedo, Manoela Lima
Assunção, Ozélia Horácio Gonçalvez
Sucupira, Tânia Gorayeb
dc.subject.por.fl_str_mv Escola de tempo integral
Liderança participativa
Educação
Protagonismo juvenil
Inteligência emocional
EDUCAÇÃO
LIDERANÇA PARTICIPATIVA
PROTAGONISMO JUVENIL
ESCOLA DE TEMPO INTEGRAL
Full-time school
Participatory leadership
Education
Youth protagonism
Emotional intelligence
topic Escola de tempo integral
Liderança participativa
Educação
Protagonismo juvenil
Inteligência emocional
EDUCAÇÃO
LIDERANÇA PARTICIPATIVA
PROTAGONISMO JUVENIL
ESCOLA DE TEMPO INTEGRAL
Full-time school
Participatory leadership
Education
Youth protagonism
Emotional intelligence
description This paper aims to comprehend how the encouragement to emotional intelligence and participatory experience supported the successful strategy that, during the 2017 school year, changed the attitude of 6th grade students in a full-time school in Fortaleza, Ceará. When confronted with several interpersonal problems and critical daily life situations, after the interventions, the class reacted with autonomy and protagonism. The qualitative research with bibliographical approach analyzes the legal framework of quality parameters of education, as well as new teaching and learning technologies. The action research bases the pedagogical practices that promoted the improvement of individual attitudes and interpersonal relationships, as well as the increase in learning rates. The institutional education benefits when school curriculum reinforces affective, moral and ethical contents; furthermore, the competences acquired are valuable for the individuals' whole life.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4424
10.47149/pemo.v3i1.4424
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4424
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v3i1.4424
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4424/3624
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314424
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314424
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 1 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e314424
2675-519X
10.47149/pemo.v3i1
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213153358381056