Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciências

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Francisco Karisson Chagas
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Silva , Josefa Lúcia Morais, Lima Junior, Gerardo Xavier de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10760
Resumo: This production presents a brief account of the experience of using research skills and the importance of scientific practices in the context of the pedagogical and learning activities used at the Josefa Alves Bezerra EEMTI, and in particular the activities adopted in the Science Educational Laboratory. To construct the report, academic research tools appropriate to the objectives of the work were used. The aim is to study how teaching through research is reflected in the educational practice of EEMTI Josefa Alves Bezerra. The study was constructed by investigating the state of the art in pedagogical practice, seeking to reflect on its importance as a learning method. To present the results, qualitative research was used to investigate the quality of the results observed and the construction of the students' scientific trajectory in the productions developed at the school and presented at scientific events. Based on the findings, it is possible to reflect on the need to strengthen research practices with financial and personnel support, produce scientific knowledge to debate teaching and learning, strengthen practice and technological knowledge, as well as recognizing the skills and competences already developed and which justify the presence of scientific research in the school life of the institution.
id UECE-6_babcb223f035780a2136d3bb07ac1f15
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10760
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciênciasPrática de ensinoEducação cientificaTecnologiaTeaching practice. Science education. Technology.This production presents a brief account of the experience of using research skills and the importance of scientific practices in the context of the pedagogical and learning activities used at the Josefa Alves Bezerra EEMTI, and in particular the activities adopted in the Science Educational Laboratory. To construct the report, academic research tools appropriate to the objectives of the work were used. The aim is to study how teaching through research is reflected in the educational practice of EEMTI Josefa Alves Bezerra. The study was constructed by investigating the state of the art in pedagogical practice, seeking to reflect on its importance as a learning method. To present the results, qualitative research was used to investigate the quality of the results observed and the construction of the students' scientific trajectory in the productions developed at the school and presented at scientific events. Based on the findings, it is possible to reflect on the need to strengthen research practices with financial and personnel support, produce scientific knowledge to debate teaching and learning, strengthen practice and technological knowledge, as well as recognizing the skills and competences already developed and which justify the presence of scientific research in the school life of the institution.A produção apresenta um breve ensaio da experiência da utilização das habilidades de pesquisa e a importância das práticas científicas no contexto das atividades pedagógicas e de aprendizagens utilizadas na EEMTI Josefa Alves Bezerra e em especial nas atividades adotadas no Laboratório educacional de ciências. Para a construção do relato, foram utilizadas as ferramentas de pesquisa acadêmica adequadas aos objetivos do trabalho. O objetivo é estudar como o ensino pela pesquisa se reflete na prática educativa da EEMTI Josefa Alves Bezerra. O estudo se construiu por meio de uma investigação do estado da arte sobre a prática pedagógica buscando refletir acerca da sua importância como método de aprendizagem. Para a apresentação dos resultados, utilizou-se da pesquisa qualitativa por meio da investigação da qualidade dos resultados observados e da construção da trajetória cientifica dos alunos nas produções desenvolvidas na escola e apresentadas nos eventos científicos. A partir das constatações é possível refletir sobre as necessidades de fortalecimento das práticas investigativas com apoio financeiro e de pessoal, produzir conhecimento científico para debater o ensino-aprendizagem, fortalecer a prática e o conhecimento tecnológico, além de reconhecer habilidades e competências já desenvolvidas e que justificam a presença da pesquisa cientifica na vida escolar da instituição.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2024-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1076010.47149/pemo.v6.e10760Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10760Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10760Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e107602675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10760/10776https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10760/10777Copyright (c) 2024 Francisco Karisson Chagas Lima, Josefa Lúcia Morais Silva , Gerardo Xavier de Lima Junior (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Francisco Karisson ChagasSilva , Josefa Lúcia MoraisLima Junior, Gerardo Xavier de2024-03-18T15:11:50Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10760Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2024-03-18T15:11:50Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciências
title Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciências
spellingShingle Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciências
Lima, Francisco Karisson Chagas
Prática de ensino
Educação cientifica
Tecnologia
Teaching practice.
Science education.
Technology.
title_short Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciências
title_full Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciências
title_fullStr Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciências
title_full_unstemmed Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciências
title_sort Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciências
author Lima, Francisco Karisson Chagas
author_facet Lima, Francisco Karisson Chagas
Silva , Josefa Lúcia Morais
Lima Junior, Gerardo Xavier de
author_role author
author2 Silva , Josefa Lúcia Morais
Lima Junior, Gerardo Xavier de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Francisco Karisson Chagas
Silva , Josefa Lúcia Morais
Lima Junior, Gerardo Xavier de
dc.subject.por.fl_str_mv Prática de ensino
Educação cientifica
Tecnologia
Teaching practice.
Science education.
Technology.
topic Prática de ensino
Educação cientifica
Tecnologia
Teaching practice.
Science education.
Technology.
description This production presents a brief account of the experience of using research skills and the importance of scientific practices in the context of the pedagogical and learning activities used at the Josefa Alves Bezerra EEMTI, and in particular the activities adopted in the Science Educational Laboratory. To construct the report, academic research tools appropriate to the objectives of the work were used. The aim is to study how teaching through research is reflected in the educational practice of EEMTI Josefa Alves Bezerra. The study was constructed by investigating the state of the art in pedagogical practice, seeking to reflect on its importance as a learning method. To present the results, qualitative research was used to investigate the quality of the results observed and the construction of the students' scientific trajectory in the productions developed at the school and presented at scientific events. Based on the findings, it is possible to reflect on the need to strengthen research practices with financial and personnel support, produce scientific knowledge to debate teaching and learning, strengthen practice and technological knowledge, as well as recognizing the skills and competences already developed and which justify the presence of scientific research in the school life of the institution.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10760
10.47149/pemo.v6.e10760
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10760
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v6.e10760
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10760/10776
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10760/10777
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10760
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10760
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10760
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213154121744384