Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10760 |
Resumo: | This production presents a brief account of the experience of using research skills and the importance of scientific practices in the context of the pedagogical and learning activities used at the Josefa Alves Bezerra EEMTI, and in particular the activities adopted in the Science Educational Laboratory. To construct the report, academic research tools appropriate to the objectives of the work were used. The aim is to study how teaching through research is reflected in the educational practice of EEMTI Josefa Alves Bezerra. The study was constructed by investigating the state of the art in pedagogical practice, seeking to reflect on its importance as a learning method. To present the results, qualitative research was used to investigate the quality of the results observed and the construction of the students' scientific trajectory in the productions developed at the school and presented at scientific events. Based on the findings, it is possible to reflect on the need to strengthen research practices with financial and personnel support, produce scientific knowledge to debate teaching and learning, strengthen practice and technological knowledge, as well as recognizing the skills and competences already developed and which justify the presence of scientific research in the school life of the institution. |
id |
UECE-6_babcb223f035780a2136d3bb07ac1f15 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/10760 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciênciasPrática de ensinoEducação cientificaTecnologiaTeaching practice. Science education. Technology.This production presents a brief account of the experience of using research skills and the importance of scientific practices in the context of the pedagogical and learning activities used at the Josefa Alves Bezerra EEMTI, and in particular the activities adopted in the Science Educational Laboratory. To construct the report, academic research tools appropriate to the objectives of the work were used. The aim is to study how teaching through research is reflected in the educational practice of EEMTI Josefa Alves Bezerra. The study was constructed by investigating the state of the art in pedagogical practice, seeking to reflect on its importance as a learning method. To present the results, qualitative research was used to investigate the quality of the results observed and the construction of the students' scientific trajectory in the productions developed at the school and presented at scientific events. Based on the findings, it is possible to reflect on the need to strengthen research practices with financial and personnel support, produce scientific knowledge to debate teaching and learning, strengthen practice and technological knowledge, as well as recognizing the skills and competences already developed and which justify the presence of scientific research in the school life of the institution.A produção apresenta um breve ensaio da experiência da utilização das habilidades de pesquisa e a importância das práticas científicas no contexto das atividades pedagógicas e de aprendizagens utilizadas na EEMTI Josefa Alves Bezerra e em especial nas atividades adotadas no Laboratório educacional de ciências. Para a construção do relato, foram utilizadas as ferramentas de pesquisa acadêmica adequadas aos objetivos do trabalho. O objetivo é estudar como o ensino pela pesquisa se reflete na prática educativa da EEMTI Josefa Alves Bezerra. O estudo se construiu por meio de uma investigação do estado da arte sobre a prática pedagógica buscando refletir acerca da sua importância como método de aprendizagem. Para a apresentação dos resultados, utilizou-se da pesquisa qualitativa por meio da investigação da qualidade dos resultados observados e da construção da trajetória cientifica dos alunos nas produções desenvolvidas na escola e apresentadas nos eventos científicos. A partir das constatações é possível refletir sobre as necessidades de fortalecimento das práticas investigativas com apoio financeiro e de pessoal, produzir conhecimento científico para debater o ensino-aprendizagem, fortalecer a prática e o conhecimento tecnológico, além de reconhecer habilidades e competências já desenvolvidas e que justificam a presença da pesquisa cientifica na vida escolar da instituição.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2024-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1076010.47149/pemo.v6.e10760Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10760Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10760Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e107602675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10760/10776https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10760/10777Copyright (c) 2024 Francisco Karisson Chagas Lima, Josefa Lúcia Morais Silva , Gerardo Xavier de Lima Junior (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Francisco Karisson ChagasSilva , Josefa Lúcia MoraisLima Junior, Gerardo Xavier de2024-03-18T15:11:50Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10760Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2024-03-18T15:11:50Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciências |
title |
Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciências |
spellingShingle |
Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciências Lima, Francisco Karisson Chagas Prática de ensino Educação cientifica Tecnologia Teaching practice. Science education. Technology. |
title_short |
Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciências |
title_full |
Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciências |
title_fullStr |
Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciências |
title_full_unstemmed |
Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciências |
title_sort |
Educar pela pesquisa: ensaio sobre a articulação das atividades práticas desenvolvidas no laboratório de ciências |
author |
Lima, Francisco Karisson Chagas |
author_facet |
Lima, Francisco Karisson Chagas Silva , Josefa Lúcia Morais Lima Junior, Gerardo Xavier de |
author_role |
author |
author2 |
Silva , Josefa Lúcia Morais Lima Junior, Gerardo Xavier de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Francisco Karisson Chagas Silva , Josefa Lúcia Morais Lima Junior, Gerardo Xavier de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prática de ensino Educação cientifica Tecnologia Teaching practice. Science education. Technology. |
topic |
Prática de ensino Educação cientifica Tecnologia Teaching practice. Science education. Technology. |
description |
This production presents a brief account of the experience of using research skills and the importance of scientific practices in the context of the pedagogical and learning activities used at the Josefa Alves Bezerra EEMTI, and in particular the activities adopted in the Science Educational Laboratory. To construct the report, academic research tools appropriate to the objectives of the work were used. The aim is to study how teaching through research is reflected in the educational practice of EEMTI Josefa Alves Bezerra. The study was constructed by investigating the state of the art in pedagogical practice, seeking to reflect on its importance as a learning method. To present the results, qualitative research was used to investigate the quality of the results observed and the construction of the students' scientific trajectory in the productions developed at the school and presented at scientific events. Based on the findings, it is possible to reflect on the need to strengthen research practices with financial and personnel support, produce scientific knowledge to debate teaching and learning, strengthen practice and technological knowledge, as well as recognizing the skills and competences already developed and which justify the presence of scientific research in the school life of the institution. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10760 10.47149/pemo.v6.e10760 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10760 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v6.e10760 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10760/10776 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10760/10777 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10760 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10760 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10760 2675-519X reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213154121744384 |