Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4409 |
Resumo: | The present work aims to discuss the use of charges in the teaching of Geography, considering the limits and potentialities of this activity as an active methodology in the teaching-learning process. For the realization of this work, we consider the experience obtained through an expositive class dialogued in a 9th grade class of the Municipal School Projeto Nascente, in the city of Fortaleza/CE. To achieve this, we considered as a starting point the literature review that houses the theme discussed. We tried to exercise the thought and interaction of the students of basic education from the apprehension and assimilation capacity of the approached contents, analyzing through the proposed activity, and discussed in this work, the improvement of the teaching quality, since through the ludic activities the students can give meaning to what they learn during the Geography classes. |
id |
UECE-6_d04c9626d5b2ce90261177d69707572c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/4409 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning ProcessMetodologias ativas no ensino de geografia: a utilização de charges no processo de ensino e aprendizagemEnsino de GeografiaChargesMetodologia AtivaAprendizagem LúdicaGeography TeachingCartoonsActive LearningPlayful LearningEseñhaEnseñaEnseñar geografíaCargosMetodología activaAprendizaje lúdicoThe present work aims to discuss the use of charges in the teaching of Geography, considering the limits and potentialities of this activity as an active methodology in the teaching-learning process. For the realization of this work, we consider the experience obtained through an expositive class dialogued in a 9th grade class of the Municipal School Projeto Nascente, in the city of Fortaleza/CE. To achieve this, we considered as a starting point the literature review that houses the theme discussed. We tried to exercise the thought and interaction of the students of basic education from the apprehension and assimilation capacity of the approached contents, analyzing through the proposed activity, and discussed in this work, the improvement of the teaching quality, since through the ludic activities the students can give meaning to what they learn during the Geography classes.El presente trabajo tiene como objetivo discutir el uso de las cargas en la enseñanza de la Geografía, considerando los límites y potencialidades de esta actividad como una metodología activa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Para la realización de este trabajo, consideramos la experiencia obtenida a través de una clase expositiva dialogada en una clase de 9º grado de la Escuela Municipal Projeto Nascente, en la ciudad de Fortaleza/CE. Para lograrlo, consideramos como punto de partida la revisión de la literatura que alberga el tema discutido. Se trató de ejercitar el pensamiento y la interacción de los estudiantes de educación básica a partir de la aprehensión y capacidad de asimilación de los contenidos abordados, analizando a través de la actividad propuesta, y se discutió en este trabajo, la mejora de la calidad de la enseñanza, ya que a través de las actividades lúdicas los estudiantes pueden dar sentido a lo que aprenden en las clases de Geografía.O presente trabalho tem como objetivo discutir acerca da utilização de charges no ensino de Geografia, considerando os limites e as potencialidades dessa atividade enquanto metodologia ativa no processo ensino-aprendizagem. Consideramos para a realização desse trabalho a experiência obtida por meio de uma aula expositiva dialogada em uma turma de 9° ano da Escola Municipal Projeto Nascente, na cidade de Fortaleza/CE. Para a consecução desta, considerou-se como ponto de partida a revisão de literatura que alberga a temática abordada. Procurou-se exercitar o pensamento e a interação dos estudantes do ensino básico a partir da apreensão e capacidade de assimilação dos conteúdos abordados, analisando por meio da atividade proposta, e discutida neste trabalho, a melhoria da qualidade do ensino, uma vez que através das atividades lúdicas os educandos podem dar significado ao que aprendem durante as aulas de Geografia.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-01-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/440910.47149/pemo.v3i2.4409Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324409Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324409Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3244092675-519X10.47149/pemo.v3i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4409/3721Copyright (c) 2021 Isabel Crislane Mota da Silva, Maria Alana dos Santos Monteiro, João Amadeu dos Santos, José de Albuquerque (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Isabel Crislane Mota daMonteiro, Maria Alana dos SantosSantos, João Amadeu dosAlbuquerque, José de2021-06-04T18:35:14Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4409Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-04T18:35:14Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process Metodologias ativas no ensino de geografia: a utilização de charges no processo de ensino e aprendizagem |
title |
Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process |
spellingShingle |
Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process Silva, Isabel Crislane Mota da Ensino de Geografia Charges Metodologia Ativa Aprendizagem Lúdica Geography Teaching Cartoons Active Learning Playful Learning Eseñha Enseña Enseñar geografía Cargos Metodología activa Aprendizaje lúdico |
title_short |
Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process |
title_full |
Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process |
title_fullStr |
Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process |
title_full_unstemmed |
Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process |
title_sort |
Actives Methodologies in Geography Teaching: The Use Of Cartoons in the Teaching And Learning Process |
author |
Silva, Isabel Crislane Mota da |
author_facet |
Silva, Isabel Crislane Mota da Monteiro, Maria Alana dos Santos Santos, João Amadeu dos Albuquerque, José de |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro, Maria Alana dos Santos Santos, João Amadeu dos Albuquerque, José de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Isabel Crislane Mota da Monteiro, Maria Alana dos Santos Santos, João Amadeu dos Albuquerque, José de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Geografia Charges Metodologia Ativa Aprendizagem Lúdica Geography Teaching Cartoons Active Learning Playful Learning Eseñha Enseña Enseñar geografía Cargos Metodología activa Aprendizaje lúdico |
topic |
Ensino de Geografia Charges Metodologia Ativa Aprendizagem Lúdica Geography Teaching Cartoons Active Learning Playful Learning Eseñha Enseña Enseñar geografía Cargos Metodología activa Aprendizaje lúdico |
description |
The present work aims to discuss the use of charges in the teaching of Geography, considering the limits and potentialities of this activity as an active methodology in the teaching-learning process. For the realization of this work, we consider the experience obtained through an expositive class dialogued in a 9th grade class of the Municipal School Projeto Nascente, in the city of Fortaleza/CE. To achieve this, we considered as a starting point the literature review that houses the theme discussed. We tried to exercise the thought and interaction of the students of basic education from the apprehension and assimilation capacity of the approached contents, analyzing through the proposed activity, and discussed in this work, the improvement of the teaching quality, since through the ludic activities the students can give meaning to what they learn during the Geography classes. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4409 10.47149/pemo.v3i2.4409 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4409 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v3i2.4409 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4409/3721 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324409 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324409 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324409 2675-519X 10.47149/pemo.v3i2 reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213153354186752 |