Tutoring and teaching identity in distance education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcante Filho, Antonio
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Sales, Viviani Maria Barbosa, Alves, Francione Charapa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3632
Resumo: This text reflects on the diversity of roles that the teacher assumes in Distance Education, highlighting the figure of the tutor. It aims to discuss the teaching identity in the exercise of tutoring in Distance Education. It aims to discuss the teaching identity in the exercise of tutoring in Distance Education. This is a theoretical investigation based on the readings of Alves, Simão and Leitinho (2018), Mororó (2017), Bego (2016), Belloni (2006), Gonzalez (2005), Mattar (2012), Bentes (2009). We also conducted documentary research based on calls for tutor selection from three public institutions in Fortaleza that maintain an agreement with the Open University of Brazil. The readings performed to show that the authors differ as to whether the tutor is considered a teacher or not. However, most consider that the role of the tutor goes beyond the transfer of content, he has numerous teaching duties, and should, therefore, be considered a teacher-tutor.
id UECE-6_d3bb0ec93024d2a51fe204e8996b0900
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/3632
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Tutoring and teaching identity in distance educationTutoria e identidade docente na educação a distânciaTutorEducação a distânciaIdentidade docenteTutoriaEducação a DistânciaThis text reflects on the diversity of roles that the teacher assumes in Distance Education, highlighting the figure of the tutor. It aims to discuss the teaching identity in the exercise of tutoring in Distance Education. It aims to discuss the teaching identity in the exercise of tutoring in Distance Education. This is a theoretical investigation based on the readings of Alves, Simão and Leitinho (2018), Mororó (2017), Bego (2016), Belloni (2006), Gonzalez (2005), Mattar (2012), Bentes (2009). We also conducted documentary research based on calls for tutor selection from three public institutions in Fortaleza that maintain an agreement with the Open University of Brazil. The readings performed to show that the authors differ as to whether the tutor is considered a teacher or not. However, most consider that the role of the tutor goes beyond the transfer of content, he has numerous teaching duties, and should, therefore, be considered a teacher-tutor.Este texto reflexiona sobre la diversidad de roles que el profesor asume en la educación a distancia, destacando la figura del tutor. Su objetivo es discutir la identidad docente en el ejercicio de la tutoría en Educación a Distancia. Esta es una investigación teórica basada en las lecturas de Alves, Simão y Leitinho (2018), Mororó (2017), Bego (2016), Belloni (2006), Gonzalez (2005), Mattar (2012), Bentes (2009). También realizamos una investigación documental basada en convocatorias de selección de tutores de tres instituciones públicas en Fortaleza que mantienen un acuerdo con la Universidad Abierta de Brasil. Las lecturas realizadas muestran que los autores difieren en cuanto a si el tutor se considera maestro o no. Sin embargo, la mayoría considera que el papel del tutor va más allá de la transferencia de contenido, tiene numerosas tareas de enseñanza y, por lo tanto, debe considerarse un maestro-tutor.O presente texto traz uma reflexão sobre a diversidade de papéis que o professor assume na Educação a Distância, destacando a figura do tutor. Tem como objetivo discutir sobre a identidade docente no exercício da tutoria em Educação a Distância. Trata-se de uma investigação teórica fundamentada nas leituras de Alves, Simão e Leitinho (2018), Mororó (2017), Bego (2016), Belloni(2006), Gonzalez (2005), Mattar (2012), Bentes (2009). Também realizamos uma pesquisa documental com base em editais de seleção de tutores de três instituições públicas de Fortaleza que mantêm convênio dom a Universidade Aberta do Brasil. As leituras realizadas mostram que os autores divergem quanto ao fato do tutor ser considerado professor ou não. Entretanto, a maioria considera que o papel do tutor vai além do repasse de conteúdos, ele exerce inúmeras atribuições docentes, devendo, portanto, ser considerado professor- tutor.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/363210.47149/pemo.v2i1.3632Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-152675-519X10.47149/pemo.v2i1reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3632/4052Copyright (c) 2020 Antonio Cavalcante Filho, Viviani Maria Barbosa Sales, Francione Charapa Alves (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalcante Filho, AntonioSales, Viviani Maria BarbosaAlves, Francione Charapa2021-06-03T14:46:43Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3632Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-03T14:46:43Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Tutoring and teaching identity in distance education
Tutoria e identidade docente na educação a distância
title Tutoring and teaching identity in distance education
spellingShingle Tutoring and teaching identity in distance education
Cavalcante Filho, Antonio
Tutor
Educação a distância
Identidade docente
Tutoria
Educação a Distância
title_short Tutoring and teaching identity in distance education
title_full Tutoring and teaching identity in distance education
title_fullStr Tutoring and teaching identity in distance education
title_full_unstemmed Tutoring and teaching identity in distance education
title_sort Tutoring and teaching identity in distance education
author Cavalcante Filho, Antonio
author_facet Cavalcante Filho, Antonio
Sales, Viviani Maria Barbosa
Alves, Francione Charapa
author_role author
author2 Sales, Viviani Maria Barbosa
Alves, Francione Charapa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcante Filho, Antonio
Sales, Viviani Maria Barbosa
Alves, Francione Charapa
dc.subject.por.fl_str_mv Tutor
Educação a distância
Identidade docente
Tutoria
Educação a Distância
topic Tutor
Educação a distância
Identidade docente
Tutoria
Educação a Distância
description This text reflects on the diversity of roles that the teacher assumes in Distance Education, highlighting the figure of the tutor. It aims to discuss the teaching identity in the exercise of tutoring in Distance Education. It aims to discuss the teaching identity in the exercise of tutoring in Distance Education. This is a theoretical investigation based on the readings of Alves, Simão and Leitinho (2018), Mororó (2017), Bego (2016), Belloni (2006), Gonzalez (2005), Mattar (2012), Bentes (2009). We also conducted documentary research based on calls for tutor selection from three public institutions in Fortaleza that maintain an agreement with the Open University of Brazil. The readings performed to show that the authors differ as to whether the tutor is considered a teacher or not. However, most consider that the role of the tutor goes beyond the transfer of content, he has numerous teaching duties, and should, therefore, be considered a teacher-tutor.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3632
10.47149/pemo.v2i1.3632
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3632
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v2i1.3632
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3632/4052
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15
2675-519X
10.47149/pemo.v2i1
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213152904347648