Tutoring and teaching identity in distance education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3632 |
Resumo: | This text reflects on the diversity of roles that the teacher assumes in Distance Education, highlighting the figure of the tutor. It aims to discuss the teaching identity in the exercise of tutoring in Distance Education. It aims to discuss the teaching identity in the exercise of tutoring in Distance Education. This is a theoretical investigation based on the readings of Alves, Simão and Leitinho (2018), Mororó (2017), Bego (2016), Belloni (2006), Gonzalez (2005), Mattar (2012), Bentes (2009). We also conducted documentary research based on calls for tutor selection from three public institutions in Fortaleza that maintain an agreement with the Open University of Brazil. The readings performed to show that the authors differ as to whether the tutor is considered a teacher or not. However, most consider that the role of the tutor goes beyond the transfer of content, he has numerous teaching duties, and should, therefore, be considered a teacher-tutor. |
id |
UECE-6_d3bb0ec93024d2a51fe204e8996b0900 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/3632 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Tutoring and teaching identity in distance educationTutoria e identidade docente na educação a distânciaTutorEducação a distânciaIdentidade docenteTutoriaEducação a DistânciaThis text reflects on the diversity of roles that the teacher assumes in Distance Education, highlighting the figure of the tutor. It aims to discuss the teaching identity in the exercise of tutoring in Distance Education. It aims to discuss the teaching identity in the exercise of tutoring in Distance Education. This is a theoretical investigation based on the readings of Alves, Simão and Leitinho (2018), Mororó (2017), Bego (2016), Belloni (2006), Gonzalez (2005), Mattar (2012), Bentes (2009). We also conducted documentary research based on calls for tutor selection from three public institutions in Fortaleza that maintain an agreement with the Open University of Brazil. The readings performed to show that the authors differ as to whether the tutor is considered a teacher or not. However, most consider that the role of the tutor goes beyond the transfer of content, he has numerous teaching duties, and should, therefore, be considered a teacher-tutor.Este texto reflexiona sobre la diversidad de roles que el profesor asume en la educación a distancia, destacando la figura del tutor. Su objetivo es discutir la identidad docente en el ejercicio de la tutoría en Educación a Distancia. Esta es una investigación teórica basada en las lecturas de Alves, Simão y Leitinho (2018), Mororó (2017), Bego (2016), Belloni (2006), Gonzalez (2005), Mattar (2012), Bentes (2009). También realizamos una investigación documental basada en convocatorias de selección de tutores de tres instituciones públicas en Fortaleza que mantienen un acuerdo con la Universidad Abierta de Brasil. Las lecturas realizadas muestran que los autores difieren en cuanto a si el tutor se considera maestro o no. Sin embargo, la mayoría considera que el papel del tutor va más allá de la transferencia de contenido, tiene numerosas tareas de enseñanza y, por lo tanto, debe considerarse un maestro-tutor.O presente texto traz uma reflexão sobre a diversidade de papéis que o professor assume na Educação a Distância, destacando a figura do tutor. Tem como objetivo discutir sobre a identidade docente no exercício da tutoria em Educação a Distância. Trata-se de uma investigação teórica fundamentada nas leituras de Alves, Simão e Leitinho (2018), Mororó (2017), Bego (2016), Belloni(2006), Gonzalez (2005), Mattar (2012), Bentes (2009). Também realizamos uma pesquisa documental com base em editais de seleção de tutores de três instituições públicas de Fortaleza que mantêm convênio dom a Universidade Aberta do Brasil. As leituras realizadas mostram que os autores divergem quanto ao fato do tutor ser considerado professor ou não. Entretanto, a maioria considera que o papel do tutor vai além do repasse de conteúdos, ele exerce inúmeras atribuições docentes, devendo, portanto, ser considerado professor- tutor.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/363210.47149/pemo.v2i1.3632Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-152675-519X10.47149/pemo.v2i1reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3632/4052Copyright (c) 2020 Antonio Cavalcante Filho, Viviani Maria Barbosa Sales, Francione Charapa Alves (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalcante Filho, AntonioSales, Viviani Maria BarbosaAlves, Francione Charapa2021-06-03T14:46:43Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3632Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-03T14:46:43Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tutoring and teaching identity in distance education Tutoria e identidade docente na educação a distância |
title |
Tutoring and teaching identity in distance education |
spellingShingle |
Tutoring and teaching identity in distance education Cavalcante Filho, Antonio Tutor Educação a distância Identidade docente Tutoria Educação a Distância |
title_short |
Tutoring and teaching identity in distance education |
title_full |
Tutoring and teaching identity in distance education |
title_fullStr |
Tutoring and teaching identity in distance education |
title_full_unstemmed |
Tutoring and teaching identity in distance education |
title_sort |
Tutoring and teaching identity in distance education |
author |
Cavalcante Filho, Antonio |
author_facet |
Cavalcante Filho, Antonio Sales, Viviani Maria Barbosa Alves, Francione Charapa |
author_role |
author |
author2 |
Sales, Viviani Maria Barbosa Alves, Francione Charapa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalcante Filho, Antonio Sales, Viviani Maria Barbosa Alves, Francione Charapa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tutor Educação a distância Identidade docente Tutoria Educação a Distância |
topic |
Tutor Educação a distância Identidade docente Tutoria Educação a Distância |
description |
This text reflects on the diversity of roles that the teacher assumes in Distance Education, highlighting the figure of the tutor. It aims to discuss the teaching identity in the exercise of tutoring in Distance Education. It aims to discuss the teaching identity in the exercise of tutoring in Distance Education. This is a theoretical investigation based on the readings of Alves, Simão and Leitinho (2018), Mororó (2017), Bego (2016), Belloni (2006), Gonzalez (2005), Mattar (2012), Bentes (2009). We also conducted documentary research based on calls for tutor selection from three public institutions in Fortaleza that maintain an agreement with the Open University of Brazil. The readings performed to show that the authors differ as to whether the tutor is considered a teacher or not. However, most consider that the role of the tutor goes beyond the transfer of content, he has numerous teaching duties, and should, therefore, be considered a teacher-tutor. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3632 10.47149/pemo.v2i1.3632 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3632 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v2i1.3632 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3632/4052 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15 2675-519X 10.47149/pemo.v2i1 reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213152904347648 |