Black cinema towards an anti-racist education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pacheco, Emanuele de Souza
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Queiroz, Âni Medeiros Alves de, Soares, Luis Antônio da Silva, Aymberé, Renato Ponzetto, Nunes, Hugo César Bueno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862
Resumo: The main objective of this article is to consider the role of black cinema in building anti-racist education. For this purpose, it is necessary to put into context social race relations (CARNEIRO; 2005; GONZALEZ, 1983; NASCIMENTO, 1978; SOUZA, 1983) and anti-racist education in a decolonial perspective (MIGNOLO, 2003; OLIVEIRA; CANDAU, 2010; WALSH, 2005). In addition, we summarize the history of cinema with regard to racial issues (CARVALHO, 2022; SOARES, 2009), focusing on discussions related to black cinema (PRUDENTE, 2018, 2019; SOUZA, 2013, 2020). That being said, we observe the educational role of cinema (BENATTI; TERUYA, 2022; FREITAS; COUTINHO, 2013) and the potential of black cinema in building an anti-racist curriculum in school life. Finally, as a contribution to thinking about history against the grain (BENJAMIN, 2012), we present a didactic proposal for approaching an Afro-Brazilian epistemology through the film ‘Ewé de Òsányìn: o segredo das folhas’.
id UECE-6_dcf0920ff2a826ba727072ce682d0c50
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10862
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Black cinema towards an anti-racist educationCinema negro e educação antirracistaCinema negroEducação antirracistaCotidiano escolarCinema negro brasileiroEducaçãoBlack cinemaAnti-racist educationSchool lifeThe main objective of this article is to consider the role of black cinema in building anti-racist education. For this purpose, it is necessary to put into context social race relations (CARNEIRO; 2005; GONZALEZ, 1983; NASCIMENTO, 1978; SOUZA, 1983) and anti-racist education in a decolonial perspective (MIGNOLO, 2003; OLIVEIRA; CANDAU, 2010; WALSH, 2005). In addition, we summarize the history of cinema with regard to racial issues (CARVALHO, 2022; SOARES, 2009), focusing on discussions related to black cinema (PRUDENTE, 2018, 2019; SOUZA, 2013, 2020). That being said, we observe the educational role of cinema (BENATTI; TERUYA, 2022; FREITAS; COUTINHO, 2013) and the potential of black cinema in building an anti-racist curriculum in school life. Finally, as a contribution to thinking about history against the grain (BENJAMIN, 2012), we present a didactic proposal for approaching an Afro-Brazilian epistemology through the film ‘Ewé de Òsányìn: o segredo das folhas’.Este artigo tem como objetivo principal pensar o cinema negro na construção de uma educação antirracista. Para tanto, consideramos necessário realizar uma breve contextualização acerca das relações raciais na sociedade (CARNEIRO; 2005; GONZALEZ, 1983; NASCIMENTO, 1978; SOUZA, 1983) e da educação antirracista numa perspectiva decolonial (MIGNOLO, 2003; OLIVEIRA; CANDAU, 2010; WALSH, 2005). Ademais, produzimos uma síntese da trajetória do cinema no que concerne às questões raciais (CARVALHO, 2022; SOARES, 2009), dando enfoque às discussões referentes ao cinema negro (PRUDENTE, 2018, 2019; SOUZA, 2013, 2020). Posto isso, levantamos reflexões sobre o papel pedagógico do cinema (BENATTI; TERUYA, 2022; FREITAS; COUTINHO, 2013) e as potencialidades do cinema negro na construção de um currículo antirracista no cotidiano escolar. Por fim, como contribuição para se pensar uma história a contrapelo (BENJAMIN, 2012) na escola, apresentamos uma proposta didática para a abordagem de uma epistemologia Afro-Brasileira através do filme “Ewé de Òsányìn: o segredo das folhas”. EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1086210.47149/pemo.v5.e10862Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10862Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10862Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e108622675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862/9814https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862/10198https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862/10314Copyright (c) 2023 Emanuele de Souza Pacheco, Âni Medeiros Alves de Queiroz, Luis Antônio da Silva Soares, Renato Ponzetto Aymberé, Hugo César Bueno Nunes (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPacheco, Emanuele de SouzaQueiroz, Âni Medeiros Alves deSoares, Luis Antônio da SilvaAymberé, Renato PonzettoNunes, Hugo César Bueno2023-12-01T12:17:01Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10862Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-12-01T12:17:01Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Black cinema towards an anti-racist education
Cinema negro e educação antirracista
title Black cinema towards an anti-racist education
spellingShingle Black cinema towards an anti-racist education
Pacheco, Emanuele de Souza
Cinema negro
Educação antirracista
Cotidiano escolar
Cinema negro brasileiro
Educação
Black cinema
Anti-racist education
School life
title_short Black cinema towards an anti-racist education
title_full Black cinema towards an anti-racist education
title_fullStr Black cinema towards an anti-racist education
title_full_unstemmed Black cinema towards an anti-racist education
title_sort Black cinema towards an anti-racist education
author Pacheco, Emanuele de Souza
author_facet Pacheco, Emanuele de Souza
Queiroz, Âni Medeiros Alves de
Soares, Luis Antônio da Silva
Aymberé, Renato Ponzetto
Nunes, Hugo César Bueno
author_role author
author2 Queiroz, Âni Medeiros Alves de
Soares, Luis Antônio da Silva
Aymberé, Renato Ponzetto
Nunes, Hugo César Bueno
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pacheco, Emanuele de Souza
Queiroz, Âni Medeiros Alves de
Soares, Luis Antônio da Silva
Aymberé, Renato Ponzetto
Nunes, Hugo César Bueno
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema negro
Educação antirracista
Cotidiano escolar
Cinema negro brasileiro
Educação
Black cinema
Anti-racist education
School life
topic Cinema negro
Educação antirracista
Cotidiano escolar
Cinema negro brasileiro
Educação
Black cinema
Anti-racist education
School life
description The main objective of this article is to consider the role of black cinema in building anti-racist education. For this purpose, it is necessary to put into context social race relations (CARNEIRO; 2005; GONZALEZ, 1983; NASCIMENTO, 1978; SOUZA, 1983) and anti-racist education in a decolonial perspective (MIGNOLO, 2003; OLIVEIRA; CANDAU, 2010; WALSH, 2005). In addition, we summarize the history of cinema with regard to racial issues (CARVALHO, 2022; SOARES, 2009), focusing on discussions related to black cinema (PRUDENTE, 2018, 2019; SOUZA, 2013, 2020). That being said, we observe the educational role of cinema (BENATTI; TERUYA, 2022; FREITAS; COUTINHO, 2013) and the potential of black cinema in building an anti-racist curriculum in school life. Finally, as a contribution to thinking about history against the grain (BENJAMIN, 2012), we present a didactic proposal for approaching an Afro-Brazilian epistemology through the film ‘Ewé de Òsányìn: o segredo das folhas’.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862
10.47149/pemo.v5.e10862
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v5.e10862
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862/9814
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862/10198
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862/10314
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10862
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10862
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10862
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213154158444544