Black cinema towards an anti-racist education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862 |
Resumo: | The main objective of this article is to consider the role of black cinema in building anti-racist education. For this purpose, it is necessary to put into context social race relations (CARNEIRO; 2005; GONZALEZ, 1983; NASCIMENTO, 1978; SOUZA, 1983) and anti-racist education in a decolonial perspective (MIGNOLO, 2003; OLIVEIRA; CANDAU, 2010; WALSH, 2005). In addition, we summarize the history of cinema with regard to racial issues (CARVALHO, 2022; SOARES, 2009), focusing on discussions related to black cinema (PRUDENTE, 2018, 2019; SOUZA, 2013, 2020). That being said, we observe the educational role of cinema (BENATTI; TERUYA, 2022; FREITAS; COUTINHO, 2013) and the potential of black cinema in building an anti-racist curriculum in school life. Finally, as a contribution to thinking about history against the grain (BENJAMIN, 2012), we present a didactic proposal for approaching an Afro-Brazilian epistemology through the film ‘Ewé de Òsányìn: o segredo das folhas’. |
id |
UECE-6_dcf0920ff2a826ba727072ce682d0c50 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/10862 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Black cinema towards an anti-racist educationCinema negro e educação antirracistaCinema negroEducação antirracistaCotidiano escolarCinema negro brasileiroEducaçãoBlack cinemaAnti-racist educationSchool lifeThe main objective of this article is to consider the role of black cinema in building anti-racist education. For this purpose, it is necessary to put into context social race relations (CARNEIRO; 2005; GONZALEZ, 1983; NASCIMENTO, 1978; SOUZA, 1983) and anti-racist education in a decolonial perspective (MIGNOLO, 2003; OLIVEIRA; CANDAU, 2010; WALSH, 2005). In addition, we summarize the history of cinema with regard to racial issues (CARVALHO, 2022; SOARES, 2009), focusing on discussions related to black cinema (PRUDENTE, 2018, 2019; SOUZA, 2013, 2020). That being said, we observe the educational role of cinema (BENATTI; TERUYA, 2022; FREITAS; COUTINHO, 2013) and the potential of black cinema in building an anti-racist curriculum in school life. Finally, as a contribution to thinking about history against the grain (BENJAMIN, 2012), we present a didactic proposal for approaching an Afro-Brazilian epistemology through the film ‘Ewé de Òsányìn: o segredo das folhas’.Este artigo tem como objetivo principal pensar o cinema negro na construção de uma educação antirracista. Para tanto, consideramos necessário realizar uma breve contextualização acerca das relações raciais na sociedade (CARNEIRO; 2005; GONZALEZ, 1983; NASCIMENTO, 1978; SOUZA, 1983) e da educação antirracista numa perspectiva decolonial (MIGNOLO, 2003; OLIVEIRA; CANDAU, 2010; WALSH, 2005). Ademais, produzimos uma síntese da trajetória do cinema no que concerne às questões raciais (CARVALHO, 2022; SOARES, 2009), dando enfoque às discussões referentes ao cinema negro (PRUDENTE, 2018, 2019; SOUZA, 2013, 2020). Posto isso, levantamos reflexões sobre o papel pedagógico do cinema (BENATTI; TERUYA, 2022; FREITAS; COUTINHO, 2013) e as potencialidades do cinema negro na construção de um currículo antirracista no cotidiano escolar. Por fim, como contribuição para se pensar uma história a contrapelo (BENJAMIN, 2012) na escola, apresentamos uma proposta didática para a abordagem de uma epistemologia Afro-Brasileira através do filme “Ewé de Òsányìn: o segredo das folhas”. EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1086210.47149/pemo.v5.e10862Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10862Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10862Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e108622675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862/9814https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862/10198https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862/10314Copyright (c) 2023 Emanuele de Souza Pacheco, Âni Medeiros Alves de Queiroz, Luis Antônio da Silva Soares, Renato Ponzetto Aymberé, Hugo César Bueno Nunes (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPacheco, Emanuele de SouzaQueiroz, Âni Medeiros Alves deSoares, Luis Antônio da SilvaAymberé, Renato PonzettoNunes, Hugo César Bueno2023-12-01T12:17:01Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10862Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-12-01T12:17:01Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Black cinema towards an anti-racist education Cinema negro e educação antirracista |
title |
Black cinema towards an anti-racist education |
spellingShingle |
Black cinema towards an anti-racist education Pacheco, Emanuele de Souza Cinema negro Educação antirracista Cotidiano escolar Cinema negro brasileiro Educação Black cinema Anti-racist education School life |
title_short |
Black cinema towards an anti-racist education |
title_full |
Black cinema towards an anti-racist education |
title_fullStr |
Black cinema towards an anti-racist education |
title_full_unstemmed |
Black cinema towards an anti-racist education |
title_sort |
Black cinema towards an anti-racist education |
author |
Pacheco, Emanuele de Souza |
author_facet |
Pacheco, Emanuele de Souza Queiroz, Âni Medeiros Alves de Soares, Luis Antônio da Silva Aymberé, Renato Ponzetto Nunes, Hugo César Bueno |
author_role |
author |
author2 |
Queiroz, Âni Medeiros Alves de Soares, Luis Antônio da Silva Aymberé, Renato Ponzetto Nunes, Hugo César Bueno |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pacheco, Emanuele de Souza Queiroz, Âni Medeiros Alves de Soares, Luis Antônio da Silva Aymberé, Renato Ponzetto Nunes, Hugo César Bueno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema negro Educação antirracista Cotidiano escolar Cinema negro brasileiro Educação Black cinema Anti-racist education School life |
topic |
Cinema negro Educação antirracista Cotidiano escolar Cinema negro brasileiro Educação Black cinema Anti-racist education School life |
description |
The main objective of this article is to consider the role of black cinema in building anti-racist education. For this purpose, it is necessary to put into context social race relations (CARNEIRO; 2005; GONZALEZ, 1983; NASCIMENTO, 1978; SOUZA, 1983) and anti-racist education in a decolonial perspective (MIGNOLO, 2003; OLIVEIRA; CANDAU, 2010; WALSH, 2005). In addition, we summarize the history of cinema with regard to racial issues (CARVALHO, 2022; SOARES, 2009), focusing on discussions related to black cinema (PRUDENTE, 2018, 2019; SOUZA, 2013, 2020). That being said, we observe the educational role of cinema (BENATTI; TERUYA, 2022; FREITAS; COUTINHO, 2013) and the potential of black cinema in building an anti-racist curriculum in school life. Finally, as a contribution to thinking about history against the grain (BENJAMIN, 2012), we present a didactic proposal for approaching an Afro-Brazilian epistemology through the film ‘Ewé de Òsányìn: o segredo das folhas’. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862 10.47149/pemo.v5.e10862 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v5.e10862 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862/9814 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862/10198 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10862/10314 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10862 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10862 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10862 2675-519X reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213154158444544 |