The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira Neto, Benjamim Machado de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pereira, Anny Gabrielle Gomes, Pinheiro, Alexsandra Alves de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3669
Resumo: The report aims to describe the experience report of the activities of the Pedagogical Residency program, of the Full Pedagogy Degree course, of the Faculty of Education, Sciences and Letters of the Central Sertão (FECLESC), in the municipality of Quixadá. The objective is to develop a work that addresses the experience of residents in a Public Institution of Early Childhood Education, being a set of tasks and situations experienced in a class of the 2nd year. In this sense, the construction of the object is a unique moment that makes it possible to expand the theoretical and practical knowledge of the scholarship holders, which is essential for professional development and teacher training. Finally, the provision of services includes observation, planning and conducting, as well as the daily meetings, content and evaluations that were produced during the month of August 2018 until the period of June 2019.
id UECE-6_e6de79898b5b86757b685fcea02245ef
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/3669
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching trainingLa contribución del programa de residencia pedagógica al desarrollo profesional y la formación del profesoradoA contribuição do Programa de Residência Pedagógica para o aperfeiçoamento profissional e a formação docenteResidência PedagógicaFormação doenteAperfeiçoamento profissionalPrograma de Residência Pedagógica. Formação Docente.Pedagogical Residence. Teacher training. Professional improvement.Pedagogical Residency ProgramResidencia pedagógica.Formación del profesorado.Mejora profesional.Programa de residencia pedagógicaThe report aims to describe the experience report of the activities of the Pedagogical Residency program, of the Full Pedagogy Degree course, of the Faculty of Education, Sciences and Letters of the Central Sertão (FECLESC), in the municipality of Quixadá. The objective is to develop a work that addresses the experience of residents in a Public Institution of Early Childhood Education, being a set of tasks and situations experienced in a class of the 2nd year. In this sense, the construction of the object is a unique moment that makes it possible to expand the theoretical and practical knowledge of the scholarship holders, which is essential for professional development and teacher training. Finally, the provision of services includes observation, planning and conducting, as well as the daily meetings, content and evaluations that were produced during the month of August 2018 until the period of June 2019.El informe tiene como objetivo describir el informe de la experiencia de las actividades del programa de Residencia Pedagógica, del curso de Licenciatura en Pedagogía Completa, de la Facultad de Educación, Ciencias y Letras del Sertão Central (FECLESC), en el municipio de Quixadá. El objetivo es desarrollar un trabajo que aborde la experiencia de los residentes en una institución pública de educación de la primera infancia, siendo un conjunto de tareas y situaciones experimentadas en una clase de segundo año. En este sentido, la construcción del objeto es un momento único que permite ampliar el conocimiento teórico y práctico de los becarios, lo cual es esencial para el desarrollo profesional y la formación del profesorado. Finalmente, la prestación de servicios incluye observación, planificación y realización, así como las reuniones diarias, el contenido y las evaluaciones que se produjeron durante el mes de agosto de 2018 hasta el período de junio de 2019.O relatório visa descrever o relato de experiência das atividades do programa de Residência Pedagógica, do curso de Licenciatura Plena de Pedagogia, da Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC), no município de Quixadá. O objetivo é desenvolver um trabalho que aborda a vivência dos residentes em uma instituição Pública de Ensino Infantil, sendo um conjunto de tarefas e situações vivenciadas em uma turma do 2° ano. Nesse sentido, a construção do objeto é um momento ímpar que possibilita ampliar o conhecimento teórico e prático dos bolsistas, que é fundamental para o aperfeiçoamento profissional e a formação docente. Por fim, a prestação de serviço engloba a observação, o planejamento e a regência, bem como o cotidiano dos encontros, o conteúdo e as avaliações que foram produzidas durante o mês de Agosto de 2018 até o período de Junho de 2019. EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/366910.47149/pemo.v2i2.3669Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-122675-519X10.47149/pemo.v2i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3669/3199Copyright (c) 2020 Benjamim Machado de Oliveira Neto, Anny Gabrielle Gomes Pereira, Alexsandra Alves de Souza Pinheiro (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Neto, Benjamim Machado dePereira, Anny Gabrielle GomesPinheiro, Alexsandra Alves de Souza2021-06-04T13:16:56Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3669Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-04T13:16:56Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training
La contribución del programa de residencia pedagógica al desarrollo profesional y la formación del profesorado
A contribuição do Programa de Residência Pedagógica para o aperfeiçoamento profissional e a formação docente
title The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training
spellingShingle The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training
Oliveira Neto, Benjamim Machado de
Residência Pedagógica
Formação doente
Aperfeiçoamento profissional
Programa de Residência Pedagógica. Formação Docente.
Pedagogical Residence. Teacher training. Professional improvement.
Pedagogical Residency Program
Residencia pedagógica.
Formación del profesorado.
Mejora profesional.
Programa de residencia pedagógica
title_short The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training
title_full The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training
title_fullStr The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training
title_full_unstemmed The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training
title_sort The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training
author Oliveira Neto, Benjamim Machado de
author_facet Oliveira Neto, Benjamim Machado de
Pereira, Anny Gabrielle Gomes
Pinheiro, Alexsandra Alves de Souza
author_role author
author2 Pereira, Anny Gabrielle Gomes
Pinheiro, Alexsandra Alves de Souza
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira Neto, Benjamim Machado de
Pereira, Anny Gabrielle Gomes
Pinheiro, Alexsandra Alves de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Residência Pedagógica
Formação doente
Aperfeiçoamento profissional
Programa de Residência Pedagógica. Formação Docente.
Pedagogical Residence. Teacher training. Professional improvement.
Pedagogical Residency Program
Residencia pedagógica.
Formación del profesorado.
Mejora profesional.
Programa de residencia pedagógica
topic Residência Pedagógica
Formação doente
Aperfeiçoamento profissional
Programa de Residência Pedagógica. Formação Docente.
Pedagogical Residence. Teacher training. Professional improvement.
Pedagogical Residency Program
Residencia pedagógica.
Formación del profesorado.
Mejora profesional.
Programa de residencia pedagógica
description The report aims to describe the experience report of the activities of the Pedagogical Residency program, of the Full Pedagogy Degree course, of the Faculty of Education, Sciences and Letters of the Central Sertão (FECLESC), in the municipality of Quixadá. The objective is to develop a work that addresses the experience of residents in a Public Institution of Early Childhood Education, being a set of tasks and situations experienced in a class of the 2nd year. In this sense, the construction of the object is a unique moment that makes it possible to expand the theoretical and practical knowledge of the scholarship holders, which is essential for professional development and teacher training. Finally, the provision of services includes observation, planning and conducting, as well as the daily meetings, content and evaluations that were produced during the month of August 2018 until the period of June 2019.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3669
10.47149/pemo.v2i2.3669
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3669
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v2i2.3669
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3669/3199
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12
2675-519X
10.47149/pemo.v2i2
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213152930562048