The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3669 |
Resumo: | The report aims to describe the experience report of the activities of the Pedagogical Residency program, of the Full Pedagogy Degree course, of the Faculty of Education, Sciences and Letters of the Central Sertão (FECLESC), in the municipality of Quixadá. The objective is to develop a work that addresses the experience of residents in a Public Institution of Early Childhood Education, being a set of tasks and situations experienced in a class of the 2nd year. In this sense, the construction of the object is a unique moment that makes it possible to expand the theoretical and practical knowledge of the scholarship holders, which is essential for professional development and teacher training. Finally, the provision of services includes observation, planning and conducting, as well as the daily meetings, content and evaluations that were produced during the month of August 2018 until the period of June 2019. |
id |
UECE-6_e6de79898b5b86757b685fcea02245ef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/3669 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching trainingLa contribución del programa de residencia pedagógica al desarrollo profesional y la formación del profesoradoA contribuição do Programa de Residência Pedagógica para o aperfeiçoamento profissional e a formação docenteResidência PedagógicaFormação doenteAperfeiçoamento profissionalPrograma de Residência Pedagógica. Formação Docente.Pedagogical Residence. Teacher training. Professional improvement.Pedagogical Residency ProgramResidencia pedagógica.Formación del profesorado.Mejora profesional.Programa de residencia pedagógicaThe report aims to describe the experience report of the activities of the Pedagogical Residency program, of the Full Pedagogy Degree course, of the Faculty of Education, Sciences and Letters of the Central Sertão (FECLESC), in the municipality of Quixadá. The objective is to develop a work that addresses the experience of residents in a Public Institution of Early Childhood Education, being a set of tasks and situations experienced in a class of the 2nd year. In this sense, the construction of the object is a unique moment that makes it possible to expand the theoretical and practical knowledge of the scholarship holders, which is essential for professional development and teacher training. Finally, the provision of services includes observation, planning and conducting, as well as the daily meetings, content and evaluations that were produced during the month of August 2018 until the period of June 2019.El informe tiene como objetivo describir el informe de la experiencia de las actividades del programa de Residencia Pedagógica, del curso de Licenciatura en Pedagogía Completa, de la Facultad de Educación, Ciencias y Letras del Sertão Central (FECLESC), en el municipio de Quixadá. El objetivo es desarrollar un trabajo que aborde la experiencia de los residentes en una institución pública de educación de la primera infancia, siendo un conjunto de tareas y situaciones experimentadas en una clase de segundo año. En este sentido, la construcción del objeto es un momento único que permite ampliar el conocimiento teórico y práctico de los becarios, lo cual es esencial para el desarrollo profesional y la formación del profesorado. Finalmente, la prestación de servicios incluye observación, planificación y realización, así como las reuniones diarias, el contenido y las evaluaciones que se produjeron durante el mes de agosto de 2018 hasta el período de junio de 2019.O relatório visa descrever o relato de experiência das atividades do programa de Residência Pedagógica, do curso de Licenciatura Plena de Pedagogia, da Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC), no município de Quixadá. O objetivo é desenvolver um trabalho que aborda a vivência dos residentes em uma instituição Pública de Ensino Infantil, sendo um conjunto de tarefas e situações vivenciadas em uma turma do 2° ano. Nesse sentido, a construção do objeto é um momento ímpar que possibilita ampliar o conhecimento teórico e prático dos bolsistas, que é fundamental para o aperfeiçoamento profissional e a formação docente. Por fim, a prestação de serviço engloba a observação, o planejamento e a regência, bem como o cotidiano dos encontros, o conteúdo e as avaliações que foram produzidas durante o mês de Agosto de 2018 até o período de Junho de 2019. EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/366910.47149/pemo.v2i2.3669Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-122675-519X10.47149/pemo.v2i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3669/3199Copyright (c) 2020 Benjamim Machado de Oliveira Neto, Anny Gabrielle Gomes Pereira, Alexsandra Alves de Souza Pinheiro (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Neto, Benjamim Machado dePereira, Anny Gabrielle GomesPinheiro, Alexsandra Alves de Souza2021-06-04T13:16:56Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3669Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-04T13:16:56Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training La contribución del programa de residencia pedagógica al desarrollo profesional y la formación del profesorado A contribuição do Programa de Residência Pedagógica para o aperfeiçoamento profissional e a formação docente |
title |
The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training |
spellingShingle |
The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training Oliveira Neto, Benjamim Machado de Residência Pedagógica Formação doente Aperfeiçoamento profissional Programa de Residência Pedagógica. Formação Docente. Pedagogical Residence. Teacher training. Professional improvement. Pedagogical Residency Program Residencia pedagógica. Formación del profesorado. Mejora profesional. Programa de residencia pedagógica |
title_short |
The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training |
title_full |
The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training |
title_fullStr |
The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training |
title_full_unstemmed |
The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training |
title_sort |
The contribution of the pedagogical residence program for professional improvement and teaching training |
author |
Oliveira Neto, Benjamim Machado de |
author_facet |
Oliveira Neto, Benjamim Machado de Pereira, Anny Gabrielle Gomes Pinheiro, Alexsandra Alves de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Anny Gabrielle Gomes Pinheiro, Alexsandra Alves de Souza |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira Neto, Benjamim Machado de Pereira, Anny Gabrielle Gomes Pinheiro, Alexsandra Alves de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Residência Pedagógica Formação doente Aperfeiçoamento profissional Programa de Residência Pedagógica. Formação Docente. Pedagogical Residence. Teacher training. Professional improvement. Pedagogical Residency Program Residencia pedagógica. Formación del profesorado. Mejora profesional. Programa de residencia pedagógica |
topic |
Residência Pedagógica Formação doente Aperfeiçoamento profissional Programa de Residência Pedagógica. Formação Docente. Pedagogical Residence. Teacher training. Professional improvement. Pedagogical Residency Program Residencia pedagógica. Formación del profesorado. Mejora profesional. Programa de residencia pedagógica |
description |
The report aims to describe the experience report of the activities of the Pedagogical Residency program, of the Full Pedagogy Degree course, of the Faculty of Education, Sciences and Letters of the Central Sertão (FECLESC), in the municipality of Quixadá. The objective is to develop a work that addresses the experience of residents in a Public Institution of Early Childhood Education, being a set of tasks and situations experienced in a class of the 2nd year. In this sense, the construction of the object is a unique moment that makes it possible to expand the theoretical and practical knowledge of the scholarship holders, which is essential for professional development and teacher training. Finally, the provision of services includes observation, planning and conducting, as well as the daily meetings, content and evaluations that were produced during the month of August 2018 until the period of June 2019. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3669 10.47149/pemo.v2i2.3669 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3669 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v2i2.3669 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3669/3199 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12 2675-519X 10.47149/pemo.v2i2 reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213152930562048 |