Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morais, Sabrina Loiola de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Débora Dantas, Morais, Marcelo Bezerra de, Rodrigues, Rafaela Correia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10422
Resumo: This paper aims to propose an interdisciplinary pedagogical script between the disciplines of geography and mathematics, combining concepts of astronomy – Earth’s shape and Earth's movements in relation to the Sun – and mathematics – ellipses, spheres and spherical surfaces. The theoretical framework used takes into account authors such as Silva (2006), Honorato (2017) e Boczko (1984) for astronomy concepts, and Fazenda (2003; 1991), José (2008) and Trindade (2008), for interdisciplinary studies. Just as Chassot (2003), Hazen and Trefil (2009) and Sasseron and Carvalho (2011) to guide on scientific literacy. The construction of the script proved to be positive, taking into account pedagogical, social and cultural aspects and the gradual evolution of students' learning.
id UECE-6_ee1541232c06dd554c0bcfe30b7857c7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10422
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy Matemática e astronomia: uma proposta interdisciplinar voltada para a alfabetização científicaAstronomiaEducação MatemáticaInterdisciplinaridadeEnsino de Geografiaastronomiaeducação matemáticainterdisciplinaridadeAstronomyMathematics EducationInterdisciplinaryGeography TeachingAstronomyMathematics EducationinterdisciplinaryThis paper aims to propose an interdisciplinary pedagogical script between the disciplines of geography and mathematics, combining concepts of astronomy – Earth’s shape and Earth's movements in relation to the Sun – and mathematics – ellipses, spheres and spherical surfaces. The theoretical framework used takes into account authors such as Silva (2006), Honorato (2017) e Boczko (1984) for astronomy concepts, and Fazenda (2003; 1991), José (2008) and Trindade (2008), for interdisciplinary studies. Just as Chassot (2003), Hazen and Trefil (2009) and Sasseron and Carvalho (2011) to guide on scientific literacy. The construction of the script proved to be positive, taking into account pedagogical, social and cultural aspects and the gradual evolution of students' learning.Este trabalho propôs um roteiro pedagógico interdisciplinar entre as disciplinas de geografia e matemática, juntando conceitos de astronomia – forma da Terra e movimentos da Terra em relação ao Sol – e de geometria – elipses e superfícies de revolução. O referencial teórico utilizado leva em consideração autores como Silva (2006), Honorato (2017) e Boczko (1984) para conceitos de astronomia, e Fazenda (2003; 1991), José (2008) e Trindade (2008), para estudos em interdisciplinaridade, assim como Chassot (2003), Hazen e Trefil (2009) e Sasseron e Carvalho (2011) para balizar sobre alfabetização científica. A construção do roteiro mostrou-se positiva, levando em consideração aspectos pedagógicos, base social e cultural e uma evolução gradual da aprendizagem dos alunos.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1042210.47149/pemo.v5.e510422Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510422Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510422Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e5104222675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10422/9230https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10422/9231https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10422/9322Copyright (c) 2023 Sabrina Loiola de Morais, Débora Dantas Silva, Marcelo Bezerra de Morais, Rafaela Correia Rodrigues (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMorais, Sabrina Loiola deSilva, Débora DantasMorais, Marcelo Bezerra deRodrigues, Rafaela Correia2023-09-20T20:35:35Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10422Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-09-20T20:35:35Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy
Matemática e astronomia: uma proposta interdisciplinar voltada para a alfabetização científica
title Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy
spellingShingle Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy
Morais, Sabrina Loiola de
Astronomia
Educação Matemática
Interdisciplinaridade
Ensino de Geografia
astronomia
educação matemática
interdisciplinaridade
Astronomy
Mathematics Education
Interdisciplinary
Geography Teaching
Astronomy
Mathematics Education
interdisciplinary
title_short Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy
title_full Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy
title_fullStr Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy
title_full_unstemmed Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy
title_sort Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy
author Morais, Sabrina Loiola de
author_facet Morais, Sabrina Loiola de
Silva, Débora Dantas
Morais, Marcelo Bezerra de
Rodrigues, Rafaela Correia
author_role author
author2 Silva, Débora Dantas
Morais, Marcelo Bezerra de
Rodrigues, Rafaela Correia
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Morais, Sabrina Loiola de
Silva, Débora Dantas
Morais, Marcelo Bezerra de
Rodrigues, Rafaela Correia
dc.subject.por.fl_str_mv Astronomia
Educação Matemática
Interdisciplinaridade
Ensino de Geografia
astronomia
educação matemática
interdisciplinaridade
Astronomy
Mathematics Education
Interdisciplinary
Geography Teaching
Astronomy
Mathematics Education
interdisciplinary
topic Astronomia
Educação Matemática
Interdisciplinaridade
Ensino de Geografia
astronomia
educação matemática
interdisciplinaridade
Astronomy
Mathematics Education
Interdisciplinary
Geography Teaching
Astronomy
Mathematics Education
interdisciplinary
description This paper aims to propose an interdisciplinary pedagogical script between the disciplines of geography and mathematics, combining concepts of astronomy – Earth’s shape and Earth's movements in relation to the Sun – and mathematics – ellipses, spheres and spherical surfaces. The theoretical framework used takes into account authors such as Silva (2006), Honorato (2017) e Boczko (1984) for astronomy concepts, and Fazenda (2003; 1991), José (2008) and Trindade (2008), for interdisciplinary studies. Just as Chassot (2003), Hazen and Trefil (2009) and Sasseron and Carvalho (2011) to guide on scientific literacy. The construction of the script proved to be positive, taking into account pedagogical, social and cultural aspects and the gradual evolution of students' learning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10422
10.47149/pemo.v5.e510422
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10422
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v5.e510422
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10422/9230
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10422/9231
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10422/9322
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510422
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510422
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510422
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213154079801344