Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10422 |
Resumo: | This paper aims to propose an interdisciplinary pedagogical script between the disciplines of geography and mathematics, combining concepts of astronomy – Earth’s shape and Earth's movements in relation to the Sun – and mathematics – ellipses, spheres and spherical surfaces. The theoretical framework used takes into account authors such as Silva (2006), Honorato (2017) e Boczko (1984) for astronomy concepts, and Fazenda (2003; 1991), José (2008) and Trindade (2008), for interdisciplinary studies. Just as Chassot (2003), Hazen and Trefil (2009) and Sasseron and Carvalho (2011) to guide on scientific literacy. The construction of the script proved to be positive, taking into account pedagogical, social and cultural aspects and the gradual evolution of students' learning. |
id |
UECE-6_ee1541232c06dd554c0bcfe30b7857c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/10422 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy Matemática e astronomia: uma proposta interdisciplinar voltada para a alfabetização científicaAstronomiaEducação MatemáticaInterdisciplinaridadeEnsino de Geografiaastronomiaeducação matemáticainterdisciplinaridadeAstronomyMathematics EducationInterdisciplinaryGeography TeachingAstronomyMathematics EducationinterdisciplinaryThis paper aims to propose an interdisciplinary pedagogical script between the disciplines of geography and mathematics, combining concepts of astronomy – Earth’s shape and Earth's movements in relation to the Sun – and mathematics – ellipses, spheres and spherical surfaces. The theoretical framework used takes into account authors such as Silva (2006), Honorato (2017) e Boczko (1984) for astronomy concepts, and Fazenda (2003; 1991), José (2008) and Trindade (2008), for interdisciplinary studies. Just as Chassot (2003), Hazen and Trefil (2009) and Sasseron and Carvalho (2011) to guide on scientific literacy. The construction of the script proved to be positive, taking into account pedagogical, social and cultural aspects and the gradual evolution of students' learning.Este trabalho propôs um roteiro pedagógico interdisciplinar entre as disciplinas de geografia e matemática, juntando conceitos de astronomia – forma da Terra e movimentos da Terra em relação ao Sol – e de geometria – elipses e superfícies de revolução. O referencial teórico utilizado leva em consideração autores como Silva (2006), Honorato (2017) e Boczko (1984) para conceitos de astronomia, e Fazenda (2003; 1991), José (2008) e Trindade (2008), para estudos em interdisciplinaridade, assim como Chassot (2003), Hazen e Trefil (2009) e Sasseron e Carvalho (2011) para balizar sobre alfabetização científica. A construção do roteiro mostrou-se positiva, levando em consideração aspectos pedagógicos, base social e cultural e uma evolução gradual da aprendizagem dos alunos.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1042210.47149/pemo.v5.e510422Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510422Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510422Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e5104222675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10422/9230https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10422/9231https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10422/9322Copyright (c) 2023 Sabrina Loiola de Morais, Débora Dantas Silva, Marcelo Bezerra de Morais, Rafaela Correia Rodrigues (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMorais, Sabrina Loiola deSilva, Débora DantasMorais, Marcelo Bezerra deRodrigues, Rafaela Correia2023-09-20T20:35:35Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10422Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-09-20T20:35:35Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy Matemática e astronomia: uma proposta interdisciplinar voltada para a alfabetização científica |
title |
Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy |
spellingShingle |
Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy Morais, Sabrina Loiola de Astronomia Educação Matemática Interdisciplinaridade Ensino de Geografia astronomia educação matemática interdisciplinaridade Astronomy Mathematics Education Interdisciplinary Geography Teaching Astronomy Mathematics Education interdisciplinary |
title_short |
Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy |
title_full |
Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy |
title_fullStr |
Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy |
title_full_unstemmed |
Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy |
title_sort |
Mathematics and astronomy: a interdisciplinary proposal focused on scientific literacy |
author |
Morais, Sabrina Loiola de |
author_facet |
Morais, Sabrina Loiola de Silva, Débora Dantas Morais, Marcelo Bezerra de Rodrigues, Rafaela Correia |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Débora Dantas Morais, Marcelo Bezerra de Rodrigues, Rafaela Correia |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Morais, Sabrina Loiola de Silva, Débora Dantas Morais, Marcelo Bezerra de Rodrigues, Rafaela Correia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Astronomia Educação Matemática Interdisciplinaridade Ensino de Geografia astronomia educação matemática interdisciplinaridade Astronomy Mathematics Education Interdisciplinary Geography Teaching Astronomy Mathematics Education interdisciplinary |
topic |
Astronomia Educação Matemática Interdisciplinaridade Ensino de Geografia astronomia educação matemática interdisciplinaridade Astronomy Mathematics Education Interdisciplinary Geography Teaching Astronomy Mathematics Education interdisciplinary |
description |
This paper aims to propose an interdisciplinary pedagogical script between the disciplines of geography and mathematics, combining concepts of astronomy – Earth’s shape and Earth's movements in relation to the Sun – and mathematics – ellipses, spheres and spherical surfaces. The theoretical framework used takes into account authors such as Silva (2006), Honorato (2017) e Boczko (1984) for astronomy concepts, and Fazenda (2003; 1991), José (2008) and Trindade (2008), for interdisciplinary studies. Just as Chassot (2003), Hazen and Trefil (2009) and Sasseron and Carvalho (2011) to guide on scientific literacy. The construction of the script proved to be positive, taking into account pedagogical, social and cultural aspects and the gradual evolution of students' learning. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10422 10.47149/pemo.v5.e510422 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10422 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v5.e510422 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10422/9230 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10422/9231 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10422/9322 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510422 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510422 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510422 2675-519X reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213154079801344 |