O contexto histórico-filosófico e o dualismo transcendental kantiano superado na razão ontológica hegeliana
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11052 |
Resumo: | This article, employing a descriptive and explanatory methodology with a bibliographic research procedure, addresses the opposition of Hegelian ontology to Kant's transcendental theory and contextualizes the main historical-philosophical characteristics of both philosophers. The work has the following objectives: 1. Relate the periods of the history of philosophy to the historical-philosophical context in which Kant and Hegel lived; 2. Explain Kant's transcendental epistemology; 3. Elucidate the opposition of Hegelian ontological reason to Kant's transcendental dualism. The results indicate that (1) there was an overestimated projection of man, typical of the Modern period in which Kant lived, and a distrust of human rationality, perceived in the Contemporary period, which is closer to Hegel's reality; (2) it was observed that Kant creates an intermediate solution between empiricists and rationalists, proposing synthetic a priori judgment; (3) it can be said that, for Hegel, the path of criticizing reason (judgment) occurs through the ontological way, as the self-awareness of individuals does not allow them to conceive themselves as separate from the external world. |
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O contexto histórico-filosófico e o dualismo transcendental kantiano superado na razão ontológica hegelianaContraposição de Hegel a KantDualismo TranscendentalOntologia hegeliana.EducaçãoFilosofiaHegelKantdualismo transcendentalHegel's opposition to KantTranscendental dualismHegelian ontologyThis article, employing a descriptive and explanatory methodology with a bibliographic research procedure, addresses the opposition of Hegelian ontology to Kant's transcendental theory and contextualizes the main historical-philosophical characteristics of both philosophers. The work has the following objectives: 1. Relate the periods of the history of philosophy to the historical-philosophical context in which Kant and Hegel lived; 2. Explain Kant's transcendental epistemology; 3. Elucidate the opposition of Hegelian ontological reason to Kant's transcendental dualism. The results indicate that (1) there was an overestimated projection of man, typical of the Modern period in which Kant lived, and a distrust of human rationality, perceived in the Contemporary period, which is closer to Hegel's reality; (2) it was observed that Kant creates an intermediate solution between empiricists and rationalists, proposing synthetic a priori judgment; (3) it can be said that, for Hegel, the path of criticizing reason (judgment) occurs through the ontological way, as the self-awareness of individuals does not allow them to conceive themselves as separate from the external world.O presente artigo, através de uma metodologia descritiva e explicativa, com procedimento de pesquisa bibliográfica, aborda a contraposição da ontologia hegeliana à teoria transcendental de Kant e contextualiza as principais características histórico-filosóficas de ambos os Filósofos. O trabalho possui os seguintes objetivos: 1. Relacionar os períodos da história da Filosofia com o contexto histórico-filosófico em que viveram Kant e Hegel; 2. Explicar a epistemologia transcendental kantiana; 3. Elucidar a contraposição da razão ontológica hegeliana ao dualismo transcendental de Kant. Como resultados, tem-se que (1) houve a projeção superestimada do homem, típica do período Moderno, em que Kant viveu e a desconfiança à racionalidade humana, percebida no período Contemporâneo, contexto mais próximo da realidade de Hegel; (2) observou-se que Kant cria uma solução intermediária entre os empiristas e os racionalistas, propondo o juízo sintético a priori; (3) pode-se dizer que, para Hegel, o caminho da crítica à razão (juízo) se dá pela via ontológica, vez que a autoconsciência dos indivíduos não os permite os conceber como separados do mundo exterior.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2024-01-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1105210.47149/pemo.v6.e11052Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11052Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11052Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e110522675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11052/10647https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11052/10648Copyright (c) 2024 Sidney Soares Filho, Luís Távora, Leszek Cichobłaziński (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares Filho, SidneyRibeiro, Luís Távora FurtadoCichobłaziński, Leszek2024-03-15T18:16:15Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/11052Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2024-03-15T18:16:15Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
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