Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3857 |
Resumo: | The study aims to analyze, through the state of the art, how discussions about Democratic Management and its implementation in public schools have been conducted, identifying challenges and perspectives from studies published in magazines in the North and Northeast regions of Brazil, in education area: Education & Training, Exitus, Educational Praxis and Times and Spaces in Education. Of the productions contemplated, the study identified a total of 26 articles, 17 of which were published in Exitus, 04 in Education & Training, 03 in Educational Praxis and 02 in Times and Spaces in Education, in the period 2013-2020. After the exclusion process, 08 articles were selected, revealing that the discussions on democratic management go through challenges that prevent its real effectiveness in the public school, among them: lack of participation and autonomy, clientelistic practices and the strong control of the State. |
id |
UECE-6_ffa32bdc0b1800bfabdea21cfe27dc98 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/3857 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020)A gestão democrática em revistas de educação do norte e nordeste do Brasil (2013-2020)Gestão DemocráticaEscola PúblicaPolíticas Públicas em EducaçãoRevistas de EducaçãoGestão DemocráticaGestão EducacionalPeriódicos de EducaçãoEstado da ArteThe study aims to analyze, through the state of the art, how discussions about Democratic Management and its implementation in public schools have been conducted, identifying challenges and perspectives from studies published in magazines in the North and Northeast regions of Brazil, in education area: Education & Training, Exitus, Educational Praxis and Times and Spaces in Education. Of the productions contemplated, the study identified a total of 26 articles, 17 of which were published in Exitus, 04 in Education & Training, 03 in Educational Praxis and 02 in Times and Spaces in Education, in the period 2013-2020. After the exclusion process, 08 articles were selected, revealing that the discussions on democratic management go through challenges that prevent its real effectiveness in the public school, among them: lack of participation and autonomy, clientelistic practices and the strong control of the State.O estudo visa analisar, por meio do estado da arte, como tem sido conduzidas as discussões em torno da Gestão Democrática e sua implementação na escola pública, identificando desafios e perspectivas a partir de estudos publicados em revistas das regiões Norte e Nordeste do Brasil, na área da educação: Educação & Formação, Exitus, Práxis Educacional e Tempos e Espaços em Educação. Das produções contempladas, o estudo identificou um total de 26 artigos, sendo 17 publicados na Exitus, 04 na Educação & Formação, 03 na Práxis Educacional e 02 na Tempos e Espaços em Educação, no período de 2013-2020. Após o processo de exclusão, selecionou-se 08 artigos, revelando que as discussões sobre a gestão democrática perpassam por desafios que impedem sua real efetivação na escola pública, entre eles: ausência de participação e autonomia, práticas clientelistas e o forte controle do Estado.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/385710.47149/pemo.v2i3.3857Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233857Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233857Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e2338572675-519X10.47149/pemo.v2i3reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3857/3324Copyright (c) 2020 Lucas de Vasconcelos Soares, Maria Lília Imbiriba Sousa Colares (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Lucas de VasconcelosColares, Maria Lília Imbiriba Sousa2021-06-04T14:11:29Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3857Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-04T14:11:29Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020) A gestão democrática em revistas de educação do norte e nordeste do Brasil (2013-2020) |
title |
Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020) |
spellingShingle |
Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020) Soares, Lucas de Vasconcelos Gestão Democrática Escola Pública Políticas Públicas em Educação Revistas de Educação Gestão Democrática Gestão Educacional Periódicos de Educação Estado da Arte |
title_short |
Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020) |
title_full |
Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020) |
title_fullStr |
Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020) |
title_full_unstemmed |
Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020) |
title_sort |
Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020) |
author |
Soares, Lucas de Vasconcelos |
author_facet |
Soares, Lucas de Vasconcelos Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa |
author_role |
author |
author2 |
Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Lucas de Vasconcelos Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão Democrática Escola Pública Políticas Públicas em Educação Revistas de Educação Gestão Democrática Gestão Educacional Periódicos de Educação Estado da Arte |
topic |
Gestão Democrática Escola Pública Políticas Públicas em Educação Revistas de Educação Gestão Democrática Gestão Educacional Periódicos de Educação Estado da Arte |
description |
The study aims to analyze, through the state of the art, how discussions about Democratic Management and its implementation in public schools have been conducted, identifying challenges and perspectives from studies published in magazines in the North and Northeast regions of Brazil, in education area: Education & Training, Exitus, Educational Praxis and Times and Spaces in Education. Of the productions contemplated, the study identified a total of 26 articles, 17 of which were published in Exitus, 04 in Education & Training, 03 in Educational Praxis and 02 in Times and Spaces in Education, in the period 2013-2020. After the exclusion process, 08 articles were selected, revealing that the discussions on democratic management go through challenges that prevent its real effectiveness in the public school, among them: lack of participation and autonomy, clientelistic practices and the strong control of the State. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3857 10.47149/pemo.v2i3.3857 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3857 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v2i3.3857 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3857/3324 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Lucas de Vasconcelos Soares, Maria Lília Imbiriba Sousa Colares (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Lucas de Vasconcelos Soares, Maria Lília Imbiriba Sousa Colares (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233857 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233857 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233857 2675-519X 10.47149/pemo.v2i3 reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213152981942272 |