Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Lucas de Vasconcelos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3857
Resumo: The study aims to analyze, through the state of the art, how discussions about Democratic Management and its implementation in public schools have been conducted, identifying challenges and perspectives from studies published in magazines in the North and Northeast regions of Brazil, in education area: Education & Training, Exitus, Educational Praxis and Times and Spaces in Education. Of the productions contemplated, the study identified a total of 26 articles, 17 of which were published in Exitus, 04 in Education & Training, 03 in Educational Praxis and 02 in Times and Spaces in Education, in the period 2013-2020. After the exclusion process, 08 articles were selected, revealing that the discussions on democratic management go through challenges that prevent its real effectiveness in the public school, among them: lack of participation and autonomy, clientelistic practices and the strong control of the State.
id UECE-6_ffa32bdc0b1800bfabdea21cfe27dc98
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/3857
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020)A gestão democrática em revistas de educação do norte e nordeste do Brasil (2013-2020)Gestão DemocráticaEscola PúblicaPolíticas Públicas em EducaçãoRevistas de EducaçãoGestão DemocráticaGestão EducacionalPeriódicos de EducaçãoEstado da ArteThe study aims to analyze, through the state of the art, how discussions about Democratic Management and its implementation in public schools have been conducted, identifying challenges and perspectives from studies published in magazines in the North and Northeast regions of Brazil, in education area: Education & Training, Exitus, Educational Praxis and Times and Spaces in Education. Of the productions contemplated, the study identified a total of 26 articles, 17 of which were published in Exitus, 04 in Education & Training, 03 in Educational Praxis and 02 in Times and Spaces in Education, in the period 2013-2020. After the exclusion process, 08 articles were selected, revealing that the discussions on democratic management go through challenges that prevent its real effectiveness in the public school, among them: lack of participation and autonomy, clientelistic practices and the strong control of the State.O estudo visa analisar, por meio do estado da arte, como tem sido conduzidas as discussões em torno da Gestão Democrática e sua implementação na escola pública, identificando desafios e perspectivas a partir de estudos publicados em revistas das regiões Norte e Nordeste do Brasil, na área da educação: Educação & Formação, Exitus, Práxis Educacional e Tempos e Espaços em Educação. Das produções contempladas, o estudo identificou um total de 26 artigos, sendo 17 publicados na Exitus, 04 na Educação & Formação, 03 na Práxis Educacional e 02 na Tempos e Espaços em Educação, no período de 2013-2020. Após o processo de exclusão, selecionou-se 08 artigos, revelando que as discussões sobre a gestão democrática perpassam por desafios que impedem sua real efetivação na escola pública, entre eles: ausência de participação e autonomia, práticas clientelistas e o forte controle do Estado.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/385710.47149/pemo.v2i3.3857Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233857Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233857Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e2338572675-519X10.47149/pemo.v2i3reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3857/3324Copyright (c) 2020 Lucas de Vasconcelos Soares, Maria Lília Imbiriba Sousa Colares (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Lucas de VasconcelosColares, Maria Lília Imbiriba Sousa2021-06-04T14:11:29Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3857Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-04T14:11:29Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020)
A gestão democrática em revistas de educação do norte e nordeste do Brasil (2013-2020)
title Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020)
spellingShingle Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020)
Soares, Lucas de Vasconcelos
Gestão Democrática
Escola Pública
Políticas Públicas em Educação
Revistas de Educação
Gestão Democrática
Gestão Educacional
Periódicos de Educação
Estado da Arte
title_short Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020)
title_full Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020)
title_fullStr Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020)
title_full_unstemmed Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020)
title_sort Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020)
author Soares, Lucas de Vasconcelos
author_facet Soares, Lucas de Vasconcelos
Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa
author_role author
author2 Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Lucas de Vasconcelos
Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão Democrática
Escola Pública
Políticas Públicas em Educação
Revistas de Educação
Gestão Democrática
Gestão Educacional
Periódicos de Educação
Estado da Arte
topic Gestão Democrática
Escola Pública
Políticas Públicas em Educação
Revistas de Educação
Gestão Democrática
Gestão Educacional
Periódicos de Educação
Estado da Arte
description The study aims to analyze, through the state of the art, how discussions about Democratic Management and its implementation in public schools have been conducted, identifying challenges and perspectives from studies published in magazines in the North and Northeast regions of Brazil, in education area: Education & Training, Exitus, Educational Praxis and Times and Spaces in Education. Of the productions contemplated, the study identified a total of 26 articles, 17 of which were published in Exitus, 04 in Education & Training, 03 in Educational Praxis and 02 in Times and Spaces in Education, in the period 2013-2020. After the exclusion process, 08 articles were selected, revealing that the discussions on democratic management go through challenges that prevent its real effectiveness in the public school, among them: lack of participation and autonomy, clientelistic practices and the strong control of the State.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3857
10.47149/pemo.v2i3.3857
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3857
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v2i3.3857
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3857/3324
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Lucas de Vasconcelos Soares, Maria Lília Imbiriba Sousa Colares (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Lucas de Vasconcelos Soares, Maria Lília Imbiriba Sousa Colares (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233857
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233857
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 3 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e233857
2675-519X
10.47149/pemo.v2i3
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213152981942272