A IMPLEMENTAÇÃO DA GESTÃO DEMOCRÁTICA NA EDUCAÇÃO E O NOVO MODELO DE GESTÃO PÚBLICA
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Percurso Acadêmico |
Texto Completo: | https://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/23955 |
Resumo: | This article addresses the theme of democratic management in public schools in the context of a new management model, called "New Public Management" (NPM) or "Managerialism". The objective is to discuss the implementation of the democratic management of the public school in this context of changes, with direct repercussions on the organization, the school structure and the administration. The concept implicit in the expression “democratic management” and mechanisms established in the LDB, nº 9394, of 1996, are addressed, given the fundamentals and processes of the NGP in motion. The possibilities of implementing democratic management in public education in the current scenario are discussed, based on the discussion of collective participation, the construction of dialogue, but also the clashes and divergences of the new form of school management. Methodologically, the article was elaborated from the bibliographic research and analysis of normative documents of education and presents important contributions for the managers and professionals of education who are in the exercise of teaching or school management. Aspects of democratic management are analyzed against aspects of a new public management in progress, in opposition to the old and obsolete bureaucratic model. It also highlights the principles and convictions of managerialism, placing on the agenda the occupation of the manager in educational institutions and his responsibilities and difficulties in the face of the new demands demanded by changes in the organization and school structure, implementation of new management practices. |
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A IMPLEMENTAÇÃO DA GESTÃO DEMOCRÁTICA NA EDUCAÇÃO E O NOVO MODELO DE GESTÃO PÚBLICANova Gestão Pública. Gestão Democrática. Gerencialismo. Educação pública.Gestão DemocráticaThis article addresses the theme of democratic management in public schools in the context of a new management model, called "New Public Management" (NPM) or "Managerialism". The objective is to discuss the implementation of the democratic management of the public school in this context of changes, with direct repercussions on the organization, the school structure and the administration. The concept implicit in the expression “democratic management” and mechanisms established in the LDB, nº 9394, of 1996, are addressed, given the fundamentals and processes of the NGP in motion. The possibilities of implementing democratic management in public education in the current scenario are discussed, based on the discussion of collective participation, the construction of dialogue, but also the clashes and divergences of the new form of school management. Methodologically, the article was elaborated from the bibliographic research and analysis of normative documents of education and presents important contributions for the managers and professionals of education who are in the exercise of teaching or school management. Aspects of democratic management are analyzed against aspects of a new public management in progress, in opposition to the old and obsolete bureaucratic model. It also highlights the principles and convictions of managerialism, placing on the agenda the occupation of the manager in educational institutions and his responsibilities and difficulties in the face of the new demands demanded by changes in the organization and school structure, implementation of new management practices.Esse artigo aborda o tema gestão democrática na escola pública no contexto de um novo modelo de gestão, denominado “Nova Gestão Pública” (NGP) ou “Gerencialismo”. Tem-se como objetivo discutir a implementação da gestão democrática da escola pública nesse contexto de mudanças, com repercussões diretas na organização, na estrutura escolar e na administração. Aborda-se o conceito implícito na expressão “gestão democrática” e mecanismos estabelecidos na LDB, nº 9394, de 1996, diante dos fundamentos e processos da NGP em movimento. Discute-se as possibilidades de implementação da gestão democrática na educação pública no cenário atual, tendo como base de discussão a participação coletiva, a construção do diálogo, mas também os embates e divergências da nova forma de gerenciamento da escola. Metodologicamente, o artigo foi elaborado a partir da pesquisa bibliográfica e análise de documentos normativos da educação e apresenta contribuições importantes para os gestores e profissionais da educação que se encontram no exercício da docência ou da gestão escolar. Os aspectos da gestão democrática são analisados confrontando-se com aspectos de uma nova gestão pública em andamento em contraposição ao antigo e obsoleto modelo burocrático. Destaca também os princípios e convicções do gerencialismo, colocando em pauta a ocupação do gestor nas instituições de ensino e suas responsabilidades e dificuldades diante das novas exigências demandadas pelas mudanças na organização e estrutura escolar implementação de novas práticas de gestão.PUC Minas2020-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/2395510.5752/P.2236-0603.2020v10n20p116-131Percurso Acadêmico; v. 10 n. 20 (2020): PESQUISA EM ANÁLISE E GESTÃO: ADMINISTRATIVA, CONTÁBIL E DA PRODUÇÃO, JUL./DEZ.(2020); 116-1312236-0603reponame:Percurso Acadêmicoinstname:Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)instacron:PUC_MINSporhttps://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/article/view/23955/17704Copyright (c) 2020 Percurso Acadêmicoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Nelson Lambert de Machado, Luan MoreiraSilva, Leandro Alberto daSantos, Giselle Faria dos2022-04-07T07:10:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23955Revistahttp://www.periodicos.udesc.br/percursos/ojs/PRIhttp://periodicos.pucminas.br/index.php/percursoacademico/oai||percursoacademico.pucminas@gmail.com2236-06032236-0603opendoar:2022-04-07T07:10:48Percurso Acadêmico - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)false |
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