Pedagogical practices for Nature Sciences: seeking afrorreferences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira Neto, José Olímpio
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8948
Resumo: The European invasion of Brazil developed with criminal enslavement that eliminated human lives. Black populations and indigenous peoples were invisible in an attempt to whiten the country. This qualitative research, based on a bibliographic investigation and personal experience, is limited to the contribution of black populations to the construction of scientific knowledge. The present study aimed to investigate the existence of a theoretical framework to support pedagogical practices for the teaching-learning process in Nature Sciences. As initial results, it was possible to perceive some studies that address the relationship between Africanities and Nature Sciences. It is possible to conclude, then, that by relating the knowledge of black populations and the teaching of Nature Sciences, a questionable proposal of reality understood as an affirmative action and anti-racist.
id UECE-7_1f652857cd6c90a3f2a2e605926c0e9d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/8948
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Pedagogical practices for Nature Sciences: seeking afrorreferencesPráticas pedagógicas para Ciências da Natureza: buscando afrorreferênciasPráticas PedagógicasCiências da NaturezaEnsinoAfricanidadesPedagogical PracticesNature SciencesTeachingAfricanitiesThe European invasion of Brazil developed with criminal enslavement that eliminated human lives. Black populations and indigenous peoples were invisible in an attempt to whiten the country. This qualitative research, based on a bibliographic investigation and personal experience, is limited to the contribution of black populations to the construction of scientific knowledge. The present study aimed to investigate the existence of a theoretical framework to support pedagogical practices for the teaching-learning process in Nature Sciences. As initial results, it was possible to perceive some studies that address the relationship between Africanities and Nature Sciences. It is possible to conclude, then, that by relating the knowledge of black populations and the teaching of Nature Sciences, a questionable proposal of reality understood as an affirmative action and anti-racist.A invasão europeia ao Brasil se desenvolveu com o escravismo criminoso que eliminou vidas humanas. As populações negras, oriundas dos povos africanos, e os povos originários foram invisibilizados na tentativa do embranquecimento do país que reverbera hodiernamente. Essa pesquisa qualitativa, com base em uma investigação bibliográfica e na vivência pessoal, é delimitada à contribuição das populações negras para a construção do conhecimento científico. O presente estudo teve o objetivo de averiguar a existência de referencial teórico para fundamentar práticas pedagógicas para o processo de ensino-aprendizagem em Ciências da Natureza. Como resultados iniciais, foi possível perceber alguns estudos que abordam a relação entre as africanidades e o componente curricular obrigatório de Ciências da Natureza. É possível concluir, então, que ao relacionar o conhecimento das populações negras e o ensino de Ciências da Natureza, realiza-se uma proposta questionadora da realidade entendida como uma ação afirmativa e antirracista.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8948Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-112675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8948/7874Copyright (c) 2022 José Olímpio Ferreira Netohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira Neto, José Olímpio 2022-12-17T12:03:49Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8948Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:03:49Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogical practices for Nature Sciences: seeking afrorreferences
Práticas pedagógicas para Ciências da Natureza: buscando afrorreferências
title Pedagogical practices for Nature Sciences: seeking afrorreferences
spellingShingle Pedagogical practices for Nature Sciences: seeking afrorreferences
Ferreira Neto, José Olímpio
Práticas Pedagógicas
Ciências da Natureza
Ensino
Africanidades
Pedagogical Practices
Nature Sciences
Teaching
Africanities
title_short Pedagogical practices for Nature Sciences: seeking afrorreferences
title_full Pedagogical practices for Nature Sciences: seeking afrorreferences
title_fullStr Pedagogical practices for Nature Sciences: seeking afrorreferences
title_full_unstemmed Pedagogical practices for Nature Sciences: seeking afrorreferences
title_sort Pedagogical practices for Nature Sciences: seeking afrorreferences
author Ferreira Neto, José Olímpio
author_facet Ferreira Neto, José Olímpio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira Neto, José Olímpio
dc.subject.por.fl_str_mv Práticas Pedagógicas
Ciências da Natureza
Ensino
Africanidades
Pedagogical Practices
Nature Sciences
Teaching
Africanities
topic Práticas Pedagógicas
Ciências da Natureza
Ensino
Africanidades
Pedagogical Practices
Nature Sciences
Teaching
Africanities
description The European invasion of Brazil developed with criminal enslavement that eliminated human lives. Black populations and indigenous peoples were invisible in an attempt to whiten the country. This qualitative research, based on a bibliographic investigation and personal experience, is limited to the contribution of black populations to the construction of scientific knowledge. The present study aimed to investigate the existence of a theoretical framework to support pedagogical practices for the teaching-learning process in Nature Sciences. As initial results, it was possible to perceive some studies that address the relationship between Africanities and Nature Sciences. It is possible to conclude, then, that by relating the knowledge of black populations and the teaching of Nature Sciences, a questionable proposal of reality understood as an affirmative action and anti-racist.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8948
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8948
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8948/7874
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 José Olímpio Ferreira Neto
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 José Olímpio Ferreira Neto
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11
Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11
Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213952331350016