O papel da escola, família e professor na formação do leitor literário

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Domingues, Teresa Cristina Aliperti França
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/11489
Resumo: The school, the family and the teacher play a fundamental role in the formation of readers. The present study focuses on this triad, seeking to understand the necessary holistic relationship between these agents in the formation process of the reader and the reader of the literary text, as well as the importance of the role of each one of them in this trajectory. It also explores how these roles are interconnected so that the student may succeed in the school environment, in life and in his/her formation as a reader – citizen. Therefore, it tries to propose some actions and suggestions in the continuing education of teachers, training and awareness of school management and awareness of families concerning the importance of literature as an instrument of citizenship.
id UECE-7_28e8f0c674f1430ded282d9cffb993e4
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/11489
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling O papel da escola, família e professor na formação do leitor literárioEscolaFamíliaProfessorTexto literárioLeituraSchoolFamilyTeacherLiterary textReadingThe school, the family and the teacher play a fundamental role in the formation of readers. The present study focuses on this triad, seeking to understand the necessary holistic relationship between these agents in the formation process of the reader and the reader of the literary text, as well as the importance of the role of each one of them in this trajectory. It also explores how these roles are interconnected so that the student may succeed in the school environment, in life and in his/her formation as a reader – citizen. Therefore, it tries to propose some actions and suggestions in the continuing education of teachers, training and awareness of school management and awareness of families concerning the importance of literature as an instrument of citizenship.A escola, a família e o professor, desempenham papel fundamental na formação de leitores. O presente estudo se debruça nessa tríade, buscando compreender a relação holística necessária entre esses agentes no processo de formação do leitor e do leitor do texto literário, bem como a importância do papel de cada um deles nessa trajetória. Também explora, como esses papeis se interligam para que o aluno tenha sucesso no ambiente escolar, na vida e em sua formação como leitor – cidadão. Com isso, intenta propor algumas ações e sugestões na formação continuada dos professores, formação e conscientização da gestão escolar e conscientização das famílias sobre a importância da literatura como instrumento de cidadania.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/11489Teaching in Perspectives; Vol. 4 No. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-17Enseñar en perspectivas; Vol. 4 Núm. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-17Ensino em Perspectivas; v. 4 n. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-172675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/11489/10477Copyright (c) 2023 Teresa Cristina Aliperti França Domingueshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDomingues, Teresa Cristina Aliperti França2024-03-10T22:57:16Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/11489Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2024-03-10T22:57:16Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv O papel da escola, família e professor na formação do leitor literário
title O papel da escola, família e professor na formação do leitor literário
spellingShingle O papel da escola, família e professor na formação do leitor literário
Domingues, Teresa Cristina Aliperti França
Escola
Família
Professor
Texto literário
Leitura
School
Family
Teacher
Literary text
Reading
title_short O papel da escola, família e professor na formação do leitor literário
title_full O papel da escola, família e professor na formação do leitor literário
title_fullStr O papel da escola, família e professor na formação do leitor literário
title_full_unstemmed O papel da escola, família e professor na formação do leitor literário
title_sort O papel da escola, família e professor na formação do leitor literário
author Domingues, Teresa Cristina Aliperti França
author_facet Domingues, Teresa Cristina Aliperti França
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Domingues, Teresa Cristina Aliperti França
dc.subject.por.fl_str_mv Escola
Família
Professor
Texto literário
Leitura
School
Family
Teacher
Literary text
Reading
topic Escola
Família
Professor
Texto literário
Leitura
School
Family
Teacher
Literary text
Reading
description The school, the family and the teacher play a fundamental role in the formation of readers. The present study focuses on this triad, seeking to understand the necessary holistic relationship between these agents in the formation process of the reader and the reader of the literary text, as well as the importance of the role of each one of them in this trajectory. It also explores how these roles are interconnected so that the student may succeed in the school environment, in life and in his/her formation as a reader – citizen. Therefore, it tries to propose some actions and suggestions in the continuing education of teachers, training and awareness of school management and awareness of families concerning the importance of literature as an instrument of citizenship.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/11489
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/11489
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/11489/10477
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Teresa Cristina Aliperti França Domingues
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Teresa Cristina Aliperti França Domingues
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 4 No. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-17
Enseñar en perspectivas; Vol. 4 Núm. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-17
Ensino em Perspectivas; v. 4 n. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-17
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213952787480576