O papel da escola, família e professor na formação do leitor literário
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/11489 |
Resumo: | The school, the family and the teacher play a fundamental role in the formation of readers. The present study focuses on this triad, seeking to understand the necessary holistic relationship between these agents in the formation process of the reader and the reader of the literary text, as well as the importance of the role of each one of them in this trajectory. It also explores how these roles are interconnected so that the student may succeed in the school environment, in life and in his/her formation as a reader – citizen. Therefore, it tries to propose some actions and suggestions in the continuing education of teachers, training and awareness of school management and awareness of families concerning the importance of literature as an instrument of citizenship. |
id |
UECE-7_28e8f0c674f1430ded282d9cffb993e4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/11489 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
O papel da escola, família e professor na formação do leitor literárioEscolaFamíliaProfessorTexto literárioLeituraSchoolFamilyTeacherLiterary textReadingThe school, the family and the teacher play a fundamental role in the formation of readers. The present study focuses on this triad, seeking to understand the necessary holistic relationship between these agents in the formation process of the reader and the reader of the literary text, as well as the importance of the role of each one of them in this trajectory. It also explores how these roles are interconnected so that the student may succeed in the school environment, in life and in his/her formation as a reader – citizen. Therefore, it tries to propose some actions and suggestions in the continuing education of teachers, training and awareness of school management and awareness of families concerning the importance of literature as an instrument of citizenship.A escola, a família e o professor, desempenham papel fundamental na formação de leitores. O presente estudo se debruça nessa tríade, buscando compreender a relação holística necessária entre esses agentes no processo de formação do leitor e do leitor do texto literário, bem como a importância do papel de cada um deles nessa trajetória. Também explora, como esses papeis se interligam para que o aluno tenha sucesso no ambiente escolar, na vida e em sua formação como leitor – cidadão. Com isso, intenta propor algumas ações e sugestões na formação continuada dos professores, formação e conscientização da gestão escolar e conscientização das famílias sobre a importância da literatura como instrumento de cidadania.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/11489Teaching in Perspectives; Vol. 4 No. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-17Enseñar en perspectivas; Vol. 4 Núm. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-17Ensino em Perspectivas; v. 4 n. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-172675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/11489/10477Copyright (c) 2023 Teresa Cristina Aliperti França Domingueshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDomingues, Teresa Cristina Aliperti França2024-03-10T22:57:16Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/11489Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2024-03-10T22:57:16Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O papel da escola, família e professor na formação do leitor literário |
title |
O papel da escola, família e professor na formação do leitor literário |
spellingShingle |
O papel da escola, família e professor na formação do leitor literário Domingues, Teresa Cristina Aliperti França Escola Família Professor Texto literário Leitura School Family Teacher Literary text Reading |
title_short |
O papel da escola, família e professor na formação do leitor literário |
title_full |
O papel da escola, família e professor na formação do leitor literário |
title_fullStr |
O papel da escola, família e professor na formação do leitor literário |
title_full_unstemmed |
O papel da escola, família e professor na formação do leitor literário |
title_sort |
O papel da escola, família e professor na formação do leitor literário |
author |
Domingues, Teresa Cristina Aliperti França |
author_facet |
Domingues, Teresa Cristina Aliperti França |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Domingues, Teresa Cristina Aliperti França |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola Família Professor Texto literário Leitura School Family Teacher Literary text Reading |
topic |
Escola Família Professor Texto literário Leitura School Family Teacher Literary text Reading |
description |
The school, the family and the teacher play a fundamental role in the formation of readers. The present study focuses on this triad, seeking to understand the necessary holistic relationship between these agents in the formation process of the reader and the reader of the literary text, as well as the importance of the role of each one of them in this trajectory. It also explores how these roles are interconnected so that the student may succeed in the school environment, in life and in his/her formation as a reader – citizen. Therefore, it tries to propose some actions and suggestions in the continuing education of teachers, training and awareness of school management and awareness of families concerning the importance of literature as an instrument of citizenship. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/11489 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/11489 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/11489/10477 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Teresa Cristina Aliperti França Domingues http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Teresa Cristina Aliperti França Domingues http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 4 No. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-17 Enseñar en perspectivas; Vol. 4 Núm. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-17 Ensino em Perspectivas; v. 4 n. 1 (2023): Ensino em Perspectivas; 1-17 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213952787480576 |