Acquisition of reading and writing: the literacy-literacy process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Joaquim Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pinheiro, Meiriane da Silva, Silva, Aldemiza Correia da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8832
Resumo: The work presented is the result of a research on the theme: “Acquisition of reading and writing: the process of literacy-literacy”. In this perspective, the present work has the general objective to analyze how the acquisition of reading and writing happens by students in the literacy-literacy process. The methodology applied was characterized by a literature review. In view of the methodological procedures adopted to carry out this research, the importance of quality training for educators, participatory management, didactic material and an adequate place to conduct the reading and writing process is evident. With the results of this study, it is expected that the acquisition of reading and writing by students in the literacy and literacy process will be better understood by the teachers of this course.
id UECE-7_2b20fe4c180dd713a2b40c775b2b0f6a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/8832
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Acquisition of reading and writing: the literacy-literacy processAquisição da leitura e escrita: o processo da alfabetização-letramentoAlfabetização-letramentoDocenteFormaçãoAprendizagemLiteracy-literacyTeacherTrainingLearningThe work presented is the result of a research on the theme: “Acquisition of reading and writing: the process of literacy-literacy”. In this perspective, the present work has the general objective to analyze how the acquisition of reading and writing happens by students in the literacy-literacy process. The methodology applied was characterized by a literature review. In view of the methodological procedures adopted to carry out this research, the importance of quality training for educators, participatory management, didactic material and an adequate place to conduct the reading and writing process is evident. With the results of this study, it is expected that the acquisition of reading and writing by students in the literacy and literacy process will be better understood by the teachers of this course.O trabalho que se apresenta, é fruto de uma pesquisa sobre o tema: “Aquisição da leitura e escrita: o processo da alfabetização-letramento”. Nessa perspectiva, o presente trabalho tem como objetivo geral analisar como acontece a aquisição da leitura e escrita dos alunos no processo da alfabetização-letramento. A metodologia aplicada caracterizou-se por uma revisão de literatura. Diante dos procedimentos metodológicos adotados para a realização desta pesquisa, constata-se a importância de formação de qualidade para educadores, a gestão participativa, material didático e local adequado para conduzir o processo da leitura e da escrita. Com os resultados desse estudo, espera-se que a aquisição da leitura e escrita por parte dos alunos no processo de alfabetização e letramento seja mais bem compreendida pelos docentes desse curso.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8832Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-122675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8832/8090Copyright (c) 2022 Joaquim Silva Pereira, Meiriane da Silva Pinheiro, Aldemiza Correia da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Joaquim Silva Pinheiro, Meiriane da Silva Silva, Aldemiza Correia da 2022-12-17T12:03:44Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8832Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:03:44Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Acquisition of reading and writing: the literacy-literacy process
Aquisição da leitura e escrita: o processo da alfabetização-letramento
title Acquisition of reading and writing: the literacy-literacy process
spellingShingle Acquisition of reading and writing: the literacy-literacy process
Pereira, Joaquim Silva
Alfabetização-letramento
Docente
Formação
Aprendizagem
Literacy-literacy
Teacher
Training
Learning
title_short Acquisition of reading and writing: the literacy-literacy process
title_full Acquisition of reading and writing: the literacy-literacy process
title_fullStr Acquisition of reading and writing: the literacy-literacy process
title_full_unstemmed Acquisition of reading and writing: the literacy-literacy process
title_sort Acquisition of reading and writing: the literacy-literacy process
author Pereira, Joaquim Silva
author_facet Pereira, Joaquim Silva
Pinheiro, Meiriane da Silva
Silva, Aldemiza Correia da
author_role author
author2 Pinheiro, Meiriane da Silva
Silva, Aldemiza Correia da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Joaquim Silva
Pinheiro, Meiriane da Silva
Silva, Aldemiza Correia da
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização-letramento
Docente
Formação
Aprendizagem
Literacy-literacy
Teacher
Training
Learning
topic Alfabetização-letramento
Docente
Formação
Aprendizagem
Literacy-literacy
Teacher
Training
Learning
description The work presented is the result of a research on the theme: “Acquisition of reading and writing: the process of literacy-literacy”. In this perspective, the present work has the general objective to analyze how the acquisition of reading and writing happens by students in the literacy-literacy process. The methodology applied was characterized by a literature review. In view of the methodological procedures adopted to carry out this research, the importance of quality training for educators, participatory management, didactic material and an adequate place to conduct the reading and writing process is evident. With the results of this study, it is expected that the acquisition of reading and writing by students in the literacy and literacy process will be better understood by the teachers of this course.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8832
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8832
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8832/8090
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Joaquim Silva Pereira, Meiriane da Silva Pinheiro, Aldemiza Correia da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Joaquim Silva Pereira, Meiriane da Silva Pinheiro, Aldemiza Correia da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12
Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12
Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213951882559488