As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Laissa Karen Faustino
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silveira, Núbia Maria Gomes, Stascxak, Francinalda Machado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6379
Resumo: Elaborated from biographical narratives, this study conceives the dimensions of the experience of schooling and the formation of a teacher. Therefore, it assumed the objective of biographing Sandra de Souza Menezes with emphasis on her training and practice in early childhood education. Of simple origin, the biographer attended all basic education in public school, highlighting the Institute of Education of Ceará as the best of them. Despite the material difficulties, was able to complete higher education and become a teacher. In this perspective, a biographical research was developed, based on the theoretical-methodological assumptions of Oral History. To this do so, an interview was conducted via WhatsApp. It was found, from her narratives, that Sandra de Souza had a training that contributes greatly to her performance, making her aware of her social function, the integral education of the child of early childhood education.
id UECE-7_3197fb92344bdceccefdadd5293d6ff3
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6379
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantilBiografiaFormação docenteSandra de Souza MenezesBiographyTeacher trainingSandra de Souza MenezesElaborated from biographical narratives, this study conceives the dimensions of the experience of schooling and the formation of a teacher. Therefore, it assumed the objective of biographing Sandra de Souza Menezes with emphasis on her training and practice in early childhood education. Of simple origin, the biographer attended all basic education in public school, highlighting the Institute of Education of Ceará as the best of them. Despite the material difficulties, was able to complete higher education and become a teacher. In this perspective, a biographical research was developed, based on the theoretical-methodological assumptions of Oral History. To this do so, an interview was conducted via WhatsApp. It was found, from her narratives, that Sandra de Souza had a training that contributes greatly to her performance, making her aware of her social function, the integral education of the child of early childhood education.Elaborado a partir de narrativas biográficas, este estudo concebe as dimensões da experiência da escolarização e da formação de uma professora. Portanto, assumiu como objetivo biografar Sandra de Souza Menezes com ênfase na sua formação e na sua prática na educação infantil. De origem simples, a biografada cursou toda a educação básica em escola pública, destacando o Instituto de Educação do Ceará como a melhor delas. Apesar das dificuldades materiais, conseguiu concluir a formação em nível superior e tornar-se professora. Nessa perspectiva, desenvolveu-se uma pesquisa de cunho biográfico, amparada nos pressupostos teórico-metodológicos da História Oral. Para tanto, foi realizada uma entrevista via WhatsApp. Constatou-se, a partir das suas narrativas que Sandra de Souza teve uma formação que contribui sobremaneira para a sua atuação, tornando-a ciente da sua função social, a educação integral da criança da educação infantil.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6379Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-142675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6379/5327Copyright (c) 2021 Laissa Karen Faustino Santos, Núbia Maria Gomes Silveira, Francinalda Machado Stascxakhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Laissa Karen Faustino Silveira, Núbia Maria Gomes Stascxak, Francinalda Machado 2022-09-23T14:40:21Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6379Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:21Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil
As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil
title As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil
spellingShingle As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil
Santos, Laissa Karen Faustino
Biografia
Formação docente
Sandra de Souza Menezes
Biography
Teacher training
Sandra de Souza Menezes
title_short As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil
title_full As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil
title_fullStr As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil
title_full_unstemmed As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil
title_sort As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil
author Santos, Laissa Karen Faustino
author_facet Santos, Laissa Karen Faustino
Silveira, Núbia Maria Gomes
Stascxak, Francinalda Machado
author_role author
author2 Silveira, Núbia Maria Gomes
Stascxak, Francinalda Machado
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Laissa Karen Faustino
Silveira, Núbia Maria Gomes
Stascxak, Francinalda Machado
dc.subject.por.fl_str_mv Biografia
Formação docente
Sandra de Souza Menezes
Biography
Teacher training
Sandra de Souza Menezes
topic Biografia
Formação docente
Sandra de Souza Menezes
Biography
Teacher training
Sandra de Souza Menezes
description Elaborated from biographical narratives, this study conceives the dimensions of the experience of schooling and the formation of a teacher. Therefore, it assumed the objective of biographing Sandra de Souza Menezes with emphasis on her training and practice in early childhood education. Of simple origin, the biographer attended all basic education in public school, highlighting the Institute of Education of Ceará as the best of them. Despite the material difficulties, was able to complete higher education and become a teacher. In this perspective, a biographical research was developed, based on the theoretical-methodological assumptions of Oral History. To this do so, an interview was conducted via WhatsApp. It was found, from her narratives, that Sandra de Souza had a training that contributes greatly to her performance, making her aware of her social function, the integral education of the child of early childhood education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6379
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6379
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6379/5327
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213950732271616