As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6379 |
Resumo: | Elaborated from biographical narratives, this study conceives the dimensions of the experience of schooling and the formation of a teacher. Therefore, it assumed the objective of biographing Sandra de Souza Menezes with emphasis on her training and practice in early childhood education. Of simple origin, the biographer attended all basic education in public school, highlighting the Institute of Education of Ceará as the best of them. Despite the material difficulties, was able to complete higher education and become a teacher. In this perspective, a biographical research was developed, based on the theoretical-methodological assumptions of Oral History. To this do so, an interview was conducted via WhatsApp. It was found, from her narratives, that Sandra de Souza had a training that contributes greatly to her performance, making her aware of her social function, the integral education of the child of early childhood education. |
id |
UECE-7_3197fb92344bdceccefdadd5293d6ff3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/6379 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantilBiografiaFormação docenteSandra de Souza MenezesBiographyTeacher trainingSandra de Souza MenezesElaborated from biographical narratives, this study conceives the dimensions of the experience of schooling and the formation of a teacher. Therefore, it assumed the objective of biographing Sandra de Souza Menezes with emphasis on her training and practice in early childhood education. Of simple origin, the biographer attended all basic education in public school, highlighting the Institute of Education of Ceará as the best of them. Despite the material difficulties, was able to complete higher education and become a teacher. In this perspective, a biographical research was developed, based on the theoretical-methodological assumptions of Oral History. To this do so, an interview was conducted via WhatsApp. It was found, from her narratives, that Sandra de Souza had a training that contributes greatly to her performance, making her aware of her social function, the integral education of the child of early childhood education.Elaborado a partir de narrativas biográficas, este estudo concebe as dimensões da experiência da escolarização e da formação de uma professora. Portanto, assumiu como objetivo biografar Sandra de Souza Menezes com ênfase na sua formação e na sua prática na educação infantil. De origem simples, a biografada cursou toda a educação básica em escola pública, destacando o Instituto de Educação do Ceará como a melhor delas. Apesar das dificuldades materiais, conseguiu concluir a formação em nível superior e tornar-se professora. Nessa perspectiva, desenvolveu-se uma pesquisa de cunho biográfico, amparada nos pressupostos teórico-metodológicos da História Oral. Para tanto, foi realizada uma entrevista via WhatsApp. Constatou-se, a partir das suas narrativas que Sandra de Souza teve uma formação que contribui sobremaneira para a sua atuação, tornando-a ciente da sua função social, a educação integral da criança da educação infantil.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6379Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-142675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6379/5327Copyright (c) 2021 Laissa Karen Faustino Santos, Núbia Maria Gomes Silveira, Francinalda Machado Stascxakhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Laissa Karen Faustino Silveira, Núbia Maria Gomes Stascxak, Francinalda Machado 2022-09-23T14:40:21Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6379Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:21Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil |
title |
As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil |
spellingShingle |
As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil Santos, Laissa Karen Faustino Biografia Formação docente Sandra de Souza Menezes Biography Teacher training Sandra de Souza Menezes |
title_short |
As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil |
title_full |
As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil |
title_fullStr |
As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil |
title_full_unstemmed |
As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil |
title_sort |
As narrativas de Sandra de Souza Menezes: formação e docência na educação infantil |
author |
Santos, Laissa Karen Faustino |
author_facet |
Santos, Laissa Karen Faustino Silveira, Núbia Maria Gomes Stascxak, Francinalda Machado |
author_role |
author |
author2 |
Silveira, Núbia Maria Gomes Stascxak, Francinalda Machado |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Laissa Karen Faustino Silveira, Núbia Maria Gomes Stascxak, Francinalda Machado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Biografia Formação docente Sandra de Souza Menezes Biography Teacher training Sandra de Souza Menezes |
topic |
Biografia Formação docente Sandra de Souza Menezes Biography Teacher training Sandra de Souza Menezes |
description |
Elaborated from biographical narratives, this study conceives the dimensions of the experience of schooling and the formation of a teacher. Therefore, it assumed the objective of biographing Sandra de Souza Menezes with emphasis on her training and practice in early childhood education. Of simple origin, the biographer attended all basic education in public school, highlighting the Institute of Education of Ceará as the best of them. Despite the material difficulties, was able to complete higher education and become a teacher. In this perspective, a biographical research was developed, based on the theoretical-methodological assumptions of Oral History. To this do so, an interview was conducted via WhatsApp. It was found, from her narratives, that Sandra de Souza had a training that contributes greatly to her performance, making her aware of her social function, the integral education of the child of early childhood education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6379 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6379 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6379/5327 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14 Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14 Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213950732271616 |