The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spaces
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6152 |
Resumo: | The study was developed from the performance in the Tutorial Education Program , of the Pedagogy Course of the Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), in the municipality of Sobral (CE), held at CRAS Irmã Oswalda institution. Aiming to understand the importance of the pedagogue’s performance in non-school spaces and the relevance of the use of playfulness for meaningful learning. Activities are carried out with children from 6 to 9 years old. For the constitution of the present study it was necessary the use of qualitative and bibliographic research, thus aiming to provide a better understanding of the subject. Playfulness as a tool seeks to be used to assist in learning the social themes worked. With this, it is possible the importance of the pedagogues’s performance in various spaces, being exposed the range of opportunities to achieve education, which is fundamental, emphasizing the use of playfulness as an essential instrument for this factor. |
id |
UECE-7_40029dbe67f8e783484aa34c12157f7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/6152 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spacesA importância da ludicidade: aprendizagem significativa nos espaços não escolaresLudicidadePedagogoEspaços não escolaresPlayfulnessPedagogueNon-school spacesThe study was developed from the performance in the Tutorial Education Program , of the Pedagogy Course of the Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), in the municipality of Sobral (CE), held at CRAS Irmã Oswalda institution. Aiming to understand the importance of the pedagogue’s performance in non-school spaces and the relevance of the use of playfulness for meaningful learning. Activities are carried out with children from 6 to 9 years old. For the constitution of the present study it was necessary the use of qualitative and bibliographic research, thus aiming to provide a better understanding of the subject. Playfulness as a tool seeks to be used to assist in learning the social themes worked. With this, it is possible the importance of the pedagogues’s performance in various spaces, being exposed the range of opportunities to achieve education, which is fundamental, emphasizing the use of playfulness as an essential instrument for this factor.O estudo foi desenvolvido a partir da atuação no Programa de Educação Tutorial (PET), do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), no Município de Sobral (CE), realizado na instituição CRAS Irmã Oswalda. Tendo como objetivo compreender a importância da atuação do pedagogo (a) em espaços não escolares e da relevância do uso da ludicidade para a aprendizagem significativa. Sendo atividades realizadas com crianças de 6 a 9 anos. Para a constituição do presente trabalho foi necessário o uso de pesquisas qualitativa e bibliográfica, visando assim proporcionar uma melhor compreensão do assunto. A ludicidade como ferramenta, busca ser utilizada para auxiliar na aprendizagem das temáticas sociais trabalhadas. Com isso, é possível a importância da atuação do pedagogo (a) em diversos espaços, sendo exposto um leque de oportunidades para concretizar a educação, que é fundamental, dando ênfase a utilização da ludicidade como instrumento essencial para esse fator.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6152Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-82675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6152/5403Copyright (c) 2021 Maria Orilene Portela de Carvalho, Cristina Herculana do Nascimento Silva, José Reginaldo Feijão Parentehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Maria Orilene Portela de Silva, Cristina Herculana do Nascimento Parente, José Reginaldo Feijão2021-12-14T17:50:59Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6152Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2021-12-14T17:50:59Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spaces A importância da ludicidade: aprendizagem significativa nos espaços não escolares |
title |
The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spaces |
spellingShingle |
The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spaces Carvalho, Maria Orilene Portela de Ludicidade Pedagogo Espaços não escolares Playfulness Pedagogue Non-school spaces |
title_short |
The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spaces |
title_full |
The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spaces |
title_fullStr |
The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spaces |
title_full_unstemmed |
The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spaces |
title_sort |
The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spaces |
author |
Carvalho, Maria Orilene Portela de |
author_facet |
Carvalho, Maria Orilene Portela de Silva, Cristina Herculana do Nascimento Parente, José Reginaldo Feijão |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Cristina Herculana do Nascimento Parente, José Reginaldo Feijão |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Maria Orilene Portela de Silva, Cristina Herculana do Nascimento Parente, José Reginaldo Feijão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ludicidade Pedagogo Espaços não escolares Playfulness Pedagogue Non-school spaces |
topic |
Ludicidade Pedagogo Espaços não escolares Playfulness Pedagogue Non-school spaces |
description |
The study was developed from the performance in the Tutorial Education Program , of the Pedagogy Course of the Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), in the municipality of Sobral (CE), held at CRAS Irmã Oswalda institution. Aiming to understand the importance of the pedagogue’s performance in non-school spaces and the relevance of the use of playfulness for meaningful learning. Activities are carried out with children from 6 to 9 years old. For the constitution of the present study it was necessary the use of qualitative and bibliographic research, thus aiming to provide a better understanding of the subject. Playfulness as a tool seeks to be used to assist in learning the social themes worked. With this, it is possible the importance of the pedagogues’s performance in various spaces, being exposed the range of opportunities to achieve education, which is fundamental, emphasizing the use of playfulness as an essential instrument for this factor. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6152 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6152 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6152/5403 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8 Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8 Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213950284529664 |