The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spaces

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Maria Orilene Portela de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Cristina Herculana do Nascimento, Parente, José Reginaldo Feijão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6152
Resumo: The study was developed from the performance in the Tutorial Education Program , of the Pedagogy Course of the Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), in the municipality of Sobral (CE), held at CRAS Irmã Oswalda institution. Aiming to understand the importance of the pedagogue’s performance in non-school spaces and the relevance of the use of playfulness for meaningful learning. Activities are carried out with children from 6 to 9 years old. For the constitution of the present study it was necessary the use of qualitative and bibliographic research, thus aiming to provide a better understanding of the subject. Playfulness as a tool seeks to be used to assist in learning the social themes worked. With this, it is possible the importance of the pedagogues’s performance in various spaces, being exposed the range of opportunities to achieve education, which is fundamental, emphasizing the use of playfulness as an essential instrument for this factor.
id UECE-7_40029dbe67f8e783484aa34c12157f7d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6152
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spacesA importância da ludicidade: aprendizagem significativa nos espaços não escolaresLudicidadePedagogoEspaços não escolaresPlayfulnessPedagogueNon-school spacesThe study was developed from the performance in the Tutorial Education Program , of the Pedagogy Course of the Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), in the municipality of Sobral (CE), held at CRAS Irmã Oswalda institution. Aiming to understand the importance of the pedagogue’s performance in non-school spaces and the relevance of the use of playfulness for meaningful learning. Activities are carried out with children from 6 to 9 years old. For the constitution of the present study it was necessary the use of qualitative and bibliographic research, thus aiming to provide a better understanding of the subject. Playfulness as a tool seeks to be used to assist in learning the social themes worked. With this, it is possible the importance of the pedagogues’s performance in various spaces, being exposed the range of opportunities to achieve education, which is fundamental, emphasizing the use of playfulness as an essential instrument for this factor.O estudo foi desenvolvido a partir da atuação no Programa de Educação Tutorial (PET), do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), no Município de Sobral (CE), realizado na instituição CRAS Irmã Oswalda.  Tendo como objetivo compreender a importância da atuação do pedagogo (a) em espaços não escolares e da relevância do uso da ludicidade para a aprendizagem significativa. Sendo atividades realizadas com crianças de 6 a 9 anos. Para a constituição do presente trabalho foi necessário o uso de pesquisas qualitativa e bibliográfica, visando assim proporcionar uma melhor compreensão do assunto. A ludicidade como ferramenta, busca ser utilizada para auxiliar na aprendizagem das temáticas sociais trabalhadas. Com isso, é possível a importância da atuação do pedagogo (a) em diversos espaços, sendo exposto um leque de oportunidades para concretizar a educação, que é fundamental, dando ênfase a utilização da ludicidade como instrumento essencial para esse fator.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6152Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-82675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6152/5403Copyright (c) 2021 Maria Orilene Portela de Carvalho, Cristina Herculana do Nascimento Silva, José Reginaldo Feijão Parentehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Maria Orilene Portela de Silva, Cristina Herculana do Nascimento Parente, José Reginaldo Feijão2021-12-14T17:50:59Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6152Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2021-12-14T17:50:59Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spaces
A importância da ludicidade: aprendizagem significativa nos espaços não escolares
title The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spaces
spellingShingle The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spaces
Carvalho, Maria Orilene Portela de
Ludicidade
Pedagogo
Espaços não escolares
Playfulness
Pedagogue
Non-school spaces
title_short The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spaces
title_full The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spaces
title_fullStr The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spaces
title_full_unstemmed The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spaces
title_sort The importance of playfulness: meaningful learning in non-school spaces
author Carvalho, Maria Orilene Portela de
author_facet Carvalho, Maria Orilene Portela de
Silva, Cristina Herculana do Nascimento
Parente, José Reginaldo Feijão
author_role author
author2 Silva, Cristina Herculana do Nascimento
Parente, José Reginaldo Feijão
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Maria Orilene Portela de
Silva, Cristina Herculana do Nascimento
Parente, José Reginaldo Feijão
dc.subject.por.fl_str_mv Ludicidade
Pedagogo
Espaços não escolares
Playfulness
Pedagogue
Non-school spaces
topic Ludicidade
Pedagogo
Espaços não escolares
Playfulness
Pedagogue
Non-school spaces
description The study was developed from the performance in the Tutorial Education Program , of the Pedagogy Course of the Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA), in the municipality of Sobral (CE), held at CRAS Irmã Oswalda institution. Aiming to understand the importance of the pedagogue’s performance in non-school spaces and the relevance of the use of playfulness for meaningful learning. Activities are carried out with children from 6 to 9 years old. For the constitution of the present study it was necessary the use of qualitative and bibliographic research, thus aiming to provide a better understanding of the subject. Playfulness as a tool seeks to be used to assist in learning the social themes worked. With this, it is possible the importance of the pedagogues’s performance in various spaces, being exposed the range of opportunities to achieve education, which is fundamental, emphasizing the use of playfulness as an essential instrument for this factor.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6152
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6152
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6152/5403
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213950284529664