Teacher training in the perspective of agrarian reform

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Oziel Barbosa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Nascimento, Marcília Nogueira do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8953
Resumo: This work discusses how teacher training supports the struggle for agrarian reform, since educational work, which imbued with pedagogical intentionality, becomes the structuring axis of an educational policy that promotes human emancipation and, in this sense, the guarantee of social rights. It is theoretically supported by Marxism and authors who debate rural education, including Stédile. As a result, it is possible to affirm that a socially committed teacher training, together with Marxist theories that concretely visualize the needs of society, is essential for the fight against the capitalist system and the construction of a more worthy society to live in.
id UECE-7_655c1e73b7f3edf15b97e07d9b4fa732
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/8953
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Teacher training in the perspective of agrarian reformFormação de professores na perspectiva da reforma agráriaFormação DocenteEducação do campoMarxismoReforma AgráriaTeacher TrainingField EducationMarxismLand reformThis work discusses how teacher training supports the struggle for agrarian reform, since educational work, which imbued with pedagogical intentionality, becomes the structuring axis of an educational policy that promotes human emancipation and, in this sense, the guarantee of social rights. It is theoretically supported by Marxism and authors who debate rural education, including Stédile. As a result, it is possible to affirm that a socially committed teacher training, together with Marxist theories that concretely visualize the needs of society, is essential for the fight against the capitalist system and the construction of a more worthy society to live in.Este trabalho discute como a formação de professores do campo corrobora a luta pela reforma agrária, uma vez que o trabalho educativo, o qual imbuído de intencionalidade pedagógica, torna-se eixo estruturante de uma política educacional que promove emancipação humana e, nesse sentido, a garantia de direitos sociais. Para tanto, realizamos o estudo de cunho bibliográfico, apoia-se teoricamente no marxismo e em autores que debatem educação do campo, entre eles, Stédile. Como resultado, é possível afirmar que uma formação docente socialmente comprometida, juntamente com as teorias marxistas que visualizam concretamente as necessidades da sociedade, é imprescindível para o combate do sistema capitalista e a construção de uma sociedade mais digna de se viver.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8953Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-5Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-5Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-52675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8953/7866Copyright (c) 2022 Oziel Barbosa Teixeira, Marcília Nogueira do Nascimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Oziel Barbosa Nascimento, Marcília Nogueira do 2022-12-17T12:03:51Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8953Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:03:51Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training in the perspective of agrarian reform
Formação de professores na perspectiva da reforma agrária
title Teacher training in the perspective of agrarian reform
spellingShingle Teacher training in the perspective of agrarian reform
Teixeira, Oziel Barbosa
Formação Docente
Educação do campo
Marxismo
Reforma Agrária
Teacher Training
Field Education
Marxism
Land reform
title_short Teacher training in the perspective of agrarian reform
title_full Teacher training in the perspective of agrarian reform
title_fullStr Teacher training in the perspective of agrarian reform
title_full_unstemmed Teacher training in the perspective of agrarian reform
title_sort Teacher training in the perspective of agrarian reform
author Teixeira, Oziel Barbosa
author_facet Teixeira, Oziel Barbosa
Nascimento, Marcília Nogueira do
author_role author
author2 Nascimento, Marcília Nogueira do
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Oziel Barbosa
Nascimento, Marcília Nogueira do
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Docente
Educação do campo
Marxismo
Reforma Agrária
Teacher Training
Field Education
Marxism
Land reform
topic Formação Docente
Educação do campo
Marxismo
Reforma Agrária
Teacher Training
Field Education
Marxism
Land reform
description This work discusses how teacher training supports the struggle for agrarian reform, since educational work, which imbued with pedagogical intentionality, becomes the structuring axis of an educational policy that promotes human emancipation and, in this sense, the guarantee of social rights. It is theoretically supported by Marxism and authors who debate rural education, including Stédile. As a result, it is possible to affirm that a socially committed teacher training, together with Marxist theories that concretely visualize the needs of society, is essential for the fight against the capitalist system and the construction of a more worthy society to live in.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8953
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8953
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8953/7866
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Oziel Barbosa Teixeira, Marcília Nogueira do Nascimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Oziel Barbosa Teixeira, Marcília Nogueira do Nascimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-5
Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-5
Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-5
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213952339738624