Teacher training in the perspective of agrarian reform
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8953 |
Resumo: | This work discusses how teacher training supports the struggle for agrarian reform, since educational work, which imbued with pedagogical intentionality, becomes the structuring axis of an educational policy that promotes human emancipation and, in this sense, the guarantee of social rights. It is theoretically supported by Marxism and authors who debate rural education, including Stédile. As a result, it is possible to affirm that a socially committed teacher training, together with Marxist theories that concretely visualize the needs of society, is essential for the fight against the capitalist system and the construction of a more worthy society to live in. |
id |
UECE-7_655c1e73b7f3edf15b97e07d9b4fa732 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/8953 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher training in the perspective of agrarian reformFormação de professores na perspectiva da reforma agráriaFormação DocenteEducação do campoMarxismoReforma AgráriaTeacher TrainingField EducationMarxismLand reformThis work discusses how teacher training supports the struggle for agrarian reform, since educational work, which imbued with pedagogical intentionality, becomes the structuring axis of an educational policy that promotes human emancipation and, in this sense, the guarantee of social rights. It is theoretically supported by Marxism and authors who debate rural education, including Stédile. As a result, it is possible to affirm that a socially committed teacher training, together with Marxist theories that concretely visualize the needs of society, is essential for the fight against the capitalist system and the construction of a more worthy society to live in.Este trabalho discute como a formação de professores do campo corrobora a luta pela reforma agrária, uma vez que o trabalho educativo, o qual imbuído de intencionalidade pedagógica, torna-se eixo estruturante de uma política educacional que promove emancipação humana e, nesse sentido, a garantia de direitos sociais. Para tanto, realizamos o estudo de cunho bibliográfico, apoia-se teoricamente no marxismo e em autores que debatem educação do campo, entre eles, Stédile. Como resultado, é possível afirmar que uma formação docente socialmente comprometida, juntamente com as teorias marxistas que visualizam concretamente as necessidades da sociedade, é imprescindível para o combate do sistema capitalista e a construção de uma sociedade mais digna de se viver.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8953Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-5Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-5Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-52675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8953/7866Copyright (c) 2022 Oziel Barbosa Teixeira, Marcília Nogueira do Nascimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Oziel Barbosa Nascimento, Marcília Nogueira do 2022-12-17T12:03:51Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8953Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:03:51Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher training in the perspective of agrarian reform Formação de professores na perspectiva da reforma agrária |
title |
Teacher training in the perspective of agrarian reform |
spellingShingle |
Teacher training in the perspective of agrarian reform Teixeira, Oziel Barbosa Formação Docente Educação do campo Marxismo Reforma Agrária Teacher Training Field Education Marxism Land reform |
title_short |
Teacher training in the perspective of agrarian reform |
title_full |
Teacher training in the perspective of agrarian reform |
title_fullStr |
Teacher training in the perspective of agrarian reform |
title_full_unstemmed |
Teacher training in the perspective of agrarian reform |
title_sort |
Teacher training in the perspective of agrarian reform |
author |
Teixeira, Oziel Barbosa |
author_facet |
Teixeira, Oziel Barbosa Nascimento, Marcília Nogueira do |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento, Marcília Nogueira do |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Oziel Barbosa Nascimento, Marcília Nogueira do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Docente Educação do campo Marxismo Reforma Agrária Teacher Training Field Education Marxism Land reform |
topic |
Formação Docente Educação do campo Marxismo Reforma Agrária Teacher Training Field Education Marxism Land reform |
description |
This work discusses how teacher training supports the struggle for agrarian reform, since educational work, which imbued with pedagogical intentionality, becomes the structuring axis of an educational policy that promotes human emancipation and, in this sense, the guarantee of social rights. It is theoretically supported by Marxism and authors who debate rural education, including Stédile. As a result, it is possible to affirm that a socially committed teacher training, together with Marxist theories that concretely visualize the needs of society, is essential for the fight against the capitalist system and the construction of a more worthy society to live in. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8953 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8953 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8953/7866 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Oziel Barbosa Teixeira, Marcília Nogueira do Nascimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Oziel Barbosa Teixeira, Marcília Nogueira do Nascimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-5 Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-5 Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-5 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213952339738624 |