Relational frame theory as a behavioral contribution to education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Sara de Sousa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Souza, Rafael Britto de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6719
Resumo: Behavior analysis is a psychological theory that offers great contributions for education. In Brazil there is a stereotypical view of this theory based on a erroneous conceptions according to which this approach is defined as stimulus-response paradigm. This paper deals with the recent developments in behavior analysis, specifically Relational Frame Theory and the way it studies stimulus functions and transformation. Language and cognitions are better understood and researched through this model and can be explained without the need of direct training. This advancement of contextual behavioral sciences has much to offer to an evidence-based education. Theoretical implications as well as practical and didactical ones are shown in order to point to the need of a more open reception of behavior analysis in the Brazilian educational field.
id UECE-7_84f77d5499282334552a7f4ae33489f3
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6719
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Relational frame theory as a behavioral contribution to educationTeoria das molduras relacionais como uma contribuição comportamental para educaçãoTeoria das Molduras RelacionaisAnálise do ComportamentoCiências Comportamentais ContextuaisEducação Baseada em EvidênciaRelational Frame TheoryBehavior AnalysisArbitrary RelationsContextual Behavioral SciencesEvidence-Based EducationnBehavior analysis is a psychological theory that offers great contributions for education. In Brazil there is a stereotypical view of this theory based on a erroneous conceptions according to which this approach is defined as stimulus-response paradigm. This paper deals with the recent developments in behavior analysis, specifically Relational Frame Theory and the way it studies stimulus functions and transformation. Language and cognitions are better understood and researched through this model and can be explained without the need of direct training. This advancement of contextual behavioral sciences has much to offer to an evidence-based education. Theoretical implications as well as practical and didactical ones are shown in order to point to the need of a more open reception of behavior analysis in the Brazilian educational field.A análise do comportamento é um ramo da psicologia que tem grandes contribuições a oferecer à educação. No Brasil, entretanto, perdura o estereótipo arcaico de que esta é uma abordagem estímulo-resposta. O presente artigo aborda os desdobramentos mais recentes da Teoria das Molduras relacionais, referentes à forma como estímulos podem adquirir função.  Assim, linguagem e cognição passam a ser temáticas comportamentais com implicações educacionais mais diretas no sentido de apontarem para comportamentos que podem ser aprendidos sem a necessidade de ensino direto. Partindo do método conceitual analítico mostramos como as ciências comportamentais contextuais tem muito a contribuir para uma educação baseada em evidências. Implicações teóricas e didático-práticas são apontadas, assim como a necessidade de uma maior abertura dos profissionais da educação a esta área científica da psicologia.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6719Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-102675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6719/5463Copyright (c) 2021 Sara de Sousa Moura, Rafael Britto de Souzahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Sara de Sousa Souza, Rafael Britto de 2022-09-23T14:40:26Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6719Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:26Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Relational frame theory as a behavioral contribution to education
Teoria das molduras relacionais como uma contribuição comportamental para educação
title Relational frame theory as a behavioral contribution to education
spellingShingle Relational frame theory as a behavioral contribution to education
Moura, Sara de Sousa
Teoria das Molduras Relacionais
Análise do Comportamento
Ciências Comportamentais Contextuais
Educação Baseada em Evidência
Relational Frame Theory
Behavior Analysis
Arbitrary Relations
Contextual Behavioral Sciences
Evidence-Based Educationn
title_short Relational frame theory as a behavioral contribution to education
title_full Relational frame theory as a behavioral contribution to education
title_fullStr Relational frame theory as a behavioral contribution to education
title_full_unstemmed Relational frame theory as a behavioral contribution to education
title_sort Relational frame theory as a behavioral contribution to education
author Moura, Sara de Sousa
author_facet Moura, Sara de Sousa
Souza, Rafael Britto de
author_role author
author2 Souza, Rafael Britto de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Sara de Sousa
Souza, Rafael Britto de
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria das Molduras Relacionais
Análise do Comportamento
Ciências Comportamentais Contextuais
Educação Baseada em Evidência
Relational Frame Theory
Behavior Analysis
Arbitrary Relations
Contextual Behavioral Sciences
Evidence-Based Educationn
topic Teoria das Molduras Relacionais
Análise do Comportamento
Ciências Comportamentais Contextuais
Educação Baseada em Evidência
Relational Frame Theory
Behavior Analysis
Arbitrary Relations
Contextual Behavioral Sciences
Evidence-Based Educationn
description Behavior analysis is a psychological theory that offers great contributions for education. In Brazil there is a stereotypical view of this theory based on a erroneous conceptions according to which this approach is defined as stimulus-response paradigm. This paper deals with the recent developments in behavior analysis, specifically Relational Frame Theory and the way it studies stimulus functions and transformation. Language and cognitions are better understood and researched through this model and can be explained without the need of direct training. This advancement of contextual behavioral sciences has much to offer to an evidence-based education. Theoretical implications as well as practical and didactical ones are shown in order to point to the need of a more open reception of behavior analysis in the Brazilian educational field.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6719
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6719
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6719/5463
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Sara de Sousa Moura, Rafael Britto de Souza
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Sara de Sousa Moura, Rafael Britto de Souza
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213951311085568