Relational frame theory as a behavioral contribution to education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6719 |
Resumo: | Behavior analysis is a psychological theory that offers great contributions for education. In Brazil there is a stereotypical view of this theory based on a erroneous conceptions according to which this approach is defined as stimulus-response paradigm. This paper deals with the recent developments in behavior analysis, specifically Relational Frame Theory and the way it studies stimulus functions and transformation. Language and cognitions are better understood and researched through this model and can be explained without the need of direct training. This advancement of contextual behavioral sciences has much to offer to an evidence-based education. Theoretical implications as well as practical and didactical ones are shown in order to point to the need of a more open reception of behavior analysis in the Brazilian educational field. |
id |
UECE-7_84f77d5499282334552a7f4ae33489f3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/6719 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Relational frame theory as a behavioral contribution to educationTeoria das molduras relacionais como uma contribuição comportamental para educaçãoTeoria das Molduras RelacionaisAnálise do ComportamentoCiências Comportamentais ContextuaisEducação Baseada em EvidênciaRelational Frame TheoryBehavior AnalysisArbitrary RelationsContextual Behavioral SciencesEvidence-Based EducationnBehavior analysis is a psychological theory that offers great contributions for education. In Brazil there is a stereotypical view of this theory based on a erroneous conceptions according to which this approach is defined as stimulus-response paradigm. This paper deals with the recent developments in behavior analysis, specifically Relational Frame Theory and the way it studies stimulus functions and transformation. Language and cognitions are better understood and researched through this model and can be explained without the need of direct training. This advancement of contextual behavioral sciences has much to offer to an evidence-based education. Theoretical implications as well as practical and didactical ones are shown in order to point to the need of a more open reception of behavior analysis in the Brazilian educational field.A análise do comportamento é um ramo da psicologia que tem grandes contribuições a oferecer à educação. No Brasil, entretanto, perdura o estereótipo arcaico de que esta é uma abordagem estímulo-resposta. O presente artigo aborda os desdobramentos mais recentes da Teoria das Molduras relacionais, referentes à forma como estímulos podem adquirir função. Assim, linguagem e cognição passam a ser temáticas comportamentais com implicações educacionais mais diretas no sentido de apontarem para comportamentos que podem ser aprendidos sem a necessidade de ensino direto. Partindo do método conceitual analítico mostramos como as ciências comportamentais contextuais tem muito a contribuir para uma educação baseada em evidências. Implicações teóricas e didático-práticas são apontadas, assim como a necessidade de uma maior abertura dos profissionais da educação a esta área científica da psicologia.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6719Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-102675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6719/5463Copyright (c) 2021 Sara de Sousa Moura, Rafael Britto de Souzahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Sara de Sousa Souza, Rafael Britto de 2022-09-23T14:40:26Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6719Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:26Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relational frame theory as a behavioral contribution to education Teoria das molduras relacionais como uma contribuição comportamental para educação |
title |
Relational frame theory as a behavioral contribution to education |
spellingShingle |
Relational frame theory as a behavioral contribution to education Moura, Sara de Sousa Teoria das Molduras Relacionais Análise do Comportamento Ciências Comportamentais Contextuais Educação Baseada em Evidência Relational Frame Theory Behavior Analysis Arbitrary Relations Contextual Behavioral Sciences Evidence-Based Educationn |
title_short |
Relational frame theory as a behavioral contribution to education |
title_full |
Relational frame theory as a behavioral contribution to education |
title_fullStr |
Relational frame theory as a behavioral contribution to education |
title_full_unstemmed |
Relational frame theory as a behavioral contribution to education |
title_sort |
Relational frame theory as a behavioral contribution to education |
author |
Moura, Sara de Sousa |
author_facet |
Moura, Sara de Sousa Souza, Rafael Britto de |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Rafael Britto de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Sara de Sousa Souza, Rafael Britto de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria das Molduras Relacionais Análise do Comportamento Ciências Comportamentais Contextuais Educação Baseada em Evidência Relational Frame Theory Behavior Analysis Arbitrary Relations Contextual Behavioral Sciences Evidence-Based Educationn |
topic |
Teoria das Molduras Relacionais Análise do Comportamento Ciências Comportamentais Contextuais Educação Baseada em Evidência Relational Frame Theory Behavior Analysis Arbitrary Relations Contextual Behavioral Sciences Evidence-Based Educationn |
description |
Behavior analysis is a psychological theory that offers great contributions for education. In Brazil there is a stereotypical view of this theory based on a erroneous conceptions according to which this approach is defined as stimulus-response paradigm. This paper deals with the recent developments in behavior analysis, specifically Relational Frame Theory and the way it studies stimulus functions and transformation. Language and cognitions are better understood and researched through this model and can be explained without the need of direct training. This advancement of contextual behavioral sciences has much to offer to an evidence-based education. Theoretical implications as well as practical and didactical ones are shown in order to point to the need of a more open reception of behavior analysis in the Brazilian educational field. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6719 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6719 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6719/5463 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Sara de Sousa Moura, Rafael Britto de Souza http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Sara de Sousa Moura, Rafael Britto de Souza http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10 Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10 Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213951311085568 |