The ludic in decolonial teaching practice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6437 |
Resumo: | This article was designed based on the studies of the research group Criar e Brincar: o lúdico no processo de ensino-aprendizagem (LUPEA), which focuses on the ludic in different educational contexts and spaces. From the association of the concepts of ludic and creativity (WINNICOTT, 1975, 1982) studied in LUPEA combined with the term “decolonial”, we intended to promote a greater exploration of the ludic field and teaching practice in a critical perspective of interculturality (WALSH, 2009). The research is designed of the qualitative type with an emphasis in interpretation, and parts by an inductive approach (IVENICKI, CANEN, 2016). This work is organized in order to denote the importance of decolonial teaching practices in the critical reflection of reality in the educational field, recognizing its uniqueness and potency. |
id |
UECE-7_90922cfb1025697fcafc096176c3d401 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/6437 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
The ludic in decolonial teaching practiceO lúdico na prática docente decolonialDecolonialLúdicoPrática DocenteCriatividadeDecolonialLudicTeaching PracticeCreativityThis article was designed based on the studies of the research group Criar e Brincar: o lúdico no processo de ensino-aprendizagem (LUPEA), which focuses on the ludic in different educational contexts and spaces. From the association of the concepts of ludic and creativity (WINNICOTT, 1975, 1982) studied in LUPEA combined with the term “decolonial”, we intended to promote a greater exploration of the ludic field and teaching practice in a critical perspective of interculturality (WALSH, 2009). The research is designed of the qualitative type with an emphasis in interpretation, and parts by an inductive approach (IVENICKI, CANEN, 2016). This work is organized in order to denote the importance of decolonial teaching practices in the critical reflection of reality in the educational field, recognizing its uniqueness and potency.Este artigo foi pensado com base nos estudos do Grupo de Pesquisa Criar e Brincar: o lúdico no processo de ensino-aprendizagem (LUPEA), que tem como foco o lúdico em diferentes contextos e espaços educacionais. A partir da associação dos conceitos de lúdico e criatividade (WINNICOTT, 1975, 1982) estudados no grupo junto ao termo “decolonial”, houve a intenção de promover uma maior exploração do campo lúdico e da docência em uma perspectiva crítica da interculturalidade (WALSH, 2009). A pesquisa se desenha do tipo qualitativa com ênfase na interpretação, e parte de uma abordagem indutiva (IVENICKI, CANEN, 2016). O trabalho é organizado a fim de denotar a importância das práticas pedagógicas decoloniais na reflexão crítica da realidade no campo educacional, reconhecendo sua unicidade e potência.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6437Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-112675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6437/5298Copyright (c) 2021 Julia Pereira Motta, Stella Maria Correia de Araujo, Maria Vitoria Campos Mamede Maiahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMotta, Julia Pereira Araujo, Stella Maria Correia de Maia, Maria Vitoria Campos Mamede 2022-09-23T14:40:28Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6437Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:28Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The ludic in decolonial teaching practice O lúdico na prática docente decolonial |
title |
The ludic in decolonial teaching practice |
spellingShingle |
The ludic in decolonial teaching practice Motta, Julia Pereira Decolonial Lúdico Prática Docente Criatividade Decolonial Ludic Teaching Practice Creativity |
title_short |
The ludic in decolonial teaching practice |
title_full |
The ludic in decolonial teaching practice |
title_fullStr |
The ludic in decolonial teaching practice |
title_full_unstemmed |
The ludic in decolonial teaching practice |
title_sort |
The ludic in decolonial teaching practice |
author |
Motta, Julia Pereira |
author_facet |
Motta, Julia Pereira Araujo, Stella Maria Correia de Maia, Maria Vitoria Campos Mamede |
author_role |
author |
author2 |
Araujo, Stella Maria Correia de Maia, Maria Vitoria Campos Mamede |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Motta, Julia Pereira Araujo, Stella Maria Correia de Maia, Maria Vitoria Campos Mamede |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Decolonial Lúdico Prática Docente Criatividade Decolonial Ludic Teaching Practice Creativity |
topic |
Decolonial Lúdico Prática Docente Criatividade Decolonial Ludic Teaching Practice Creativity |
description |
This article was designed based on the studies of the research group Criar e Brincar: o lúdico no processo de ensino-aprendizagem (LUPEA), which focuses on the ludic in different educational contexts and spaces. From the association of the concepts of ludic and creativity (WINNICOTT, 1975, 1982) studied in LUPEA combined with the term “decolonial”, we intended to promote a greater exploration of the ludic field and teaching practice in a critical perspective of interculturality (WALSH, 2009). The research is designed of the qualitative type with an emphasis in interpretation, and parts by an inductive approach (IVENICKI, CANEN, 2016). This work is organized in order to denote the importance of decolonial teaching practices in the critical reflection of reality in the educational field, recognizing its uniqueness and potency. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6437 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6437 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6437/5298 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11 Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11 Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213950798331904 |