Importance of Philosophy in basic education and university
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6215 |
Resumo: | This experience report discusses the place of Philosophy in Basic Education. It also seeks to reflect on how Philosophy is taught in the context of the University, considering the question of form and content. Such questions are discussed in order to understand more deeply the importance of philosophy in human formation. This reflection is based on authors who are dedicated to the theme in question, among them, Marilena Chauí (1982), Ildeu Coêlho (1993) and Jayme Paviani (2010). Thus, it seeks to question the philosophy in human formation, understanding the relevance of knowledge and the exercise of thought in this formation in the teacher's work and in the formation of the student, with a view to emancipation and intellectual autonomy. |
id |
UECE-7_a672765448139796ce5e912d5d57fff2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/6215 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Importance of Philosophy in basic education and universityImportância da Filosofia na educação básica e na universidadeFilosofiaEnsinoExperiênciaFormaçãoPhilosophyTeachingExperienceFormationThis experience report discusses the place of Philosophy in Basic Education. It also seeks to reflect on how Philosophy is taught in the context of the University, considering the question of form and content. Such questions are discussed in order to understand more deeply the importance of philosophy in human formation. This reflection is based on authors who are dedicated to the theme in question, among them, Marilena Chauí (1982), Ildeu Coêlho (1993) and Jayme Paviani (2010). Thus, it seeks to question the philosophy in human formation, understanding the relevance of knowledge and the exercise of thought in this formation in the teacher's work and in the formation of the student, with a view to emancipation and intellectual autonomy.O presente relato de experiência discute o lugar da Filosofia na Educação Básica. Busca ainda refletir sobre como a Filosofia é trabalhada no contexto da Universidade, em relação a questão da forma e do conteúdo. Tais questões são postas em discussão com vistas a compreender mais profundamente a importância da filosofia na formação humana. A presente reflexão está fundamentada em autores que se dedicam ao tema em questão, dentre eles, Marilena Chauí (1982), Ildeu Coêlho (1993) e Jayme Paviani (2010), numa abordagem qualitativa. Desse modo, busca-se pôr em questão a filosofia na formação humana, compreendendo a relevância do conhecimento e do exercício do pensamento nesta formação no trabalho do professor e na formação do aluno em vistas a emancipação e autonomia intelectual. EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6215Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-82675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6215/5696Copyright (c) 2021 Simone de Magalhães Vieira Barcelos, Gabriella Eduarda Costa Campos, Maria Vitória da Silva Lima, http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarcelos, Simone de Magalhães Vieira Campos, Gabriella Eduarda Costa Lima, Maria Vitória da Silva 2021-12-14T17:50:58Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6215Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2021-12-14T17:50:58Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Importance of Philosophy in basic education and university Importância da Filosofia na educação básica e na universidade |
title |
Importance of Philosophy in basic education and university |
spellingShingle |
Importance of Philosophy in basic education and university Barcelos, Simone de Magalhães Vieira Filosofia Ensino Experiência Formação Philosophy Teaching Experience Formation |
title_short |
Importance of Philosophy in basic education and university |
title_full |
Importance of Philosophy in basic education and university |
title_fullStr |
Importance of Philosophy in basic education and university |
title_full_unstemmed |
Importance of Philosophy in basic education and university |
title_sort |
Importance of Philosophy in basic education and university |
author |
Barcelos, Simone de Magalhães Vieira |
author_facet |
Barcelos, Simone de Magalhães Vieira Campos, Gabriella Eduarda Costa Lima, Maria Vitória da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Campos, Gabriella Eduarda Costa Lima, Maria Vitória da Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barcelos, Simone de Magalhães Vieira Campos, Gabriella Eduarda Costa Lima, Maria Vitória da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Filosofia Ensino Experiência Formação Philosophy Teaching Experience Formation |
topic |
Filosofia Ensino Experiência Formação Philosophy Teaching Experience Formation |
description |
This experience report discusses the place of Philosophy in Basic Education. It also seeks to reflect on how Philosophy is taught in the context of the University, considering the question of form and content. Such questions are discussed in order to understand more deeply the importance of philosophy in human formation. This reflection is based on authors who are dedicated to the theme in question, among them, Marilena Chauí (1982), Ildeu Coêlho (1993) and Jayme Paviani (2010). Thus, it seeks to question the philosophy in human formation, understanding the relevance of knowledge and the exercise of thought in this formation in the teacher's work and in the formation of the student, with a view to emancipation and intellectual autonomy. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6215 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6215 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6215/5696 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8 Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8 Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213950326472704 |