Importance of Philosophy in basic education and university

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barcelos, Simone de Magalhães Vieira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Campos, Gabriella Eduarda Costa, Lima, Maria Vitória da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6215
Resumo: This experience report discusses the place of Philosophy in Basic Education. It also seeks to reflect on how Philosophy is taught in the context of the University, considering the question of form and content. Such questions are discussed in order to understand more deeply the importance of philosophy in human formation. This reflection is based on authors who are dedicated to the theme in question, among them, Marilena Chauí (1982), Ildeu Coêlho (1993) and Jayme Paviani (2010). Thus, it seeks to question the philosophy in human formation, understanding the relevance of knowledge and the exercise of thought in this formation in the teacher's work and in the formation of the student, with a view to emancipation and intellectual autonomy.
id UECE-7_a672765448139796ce5e912d5d57fff2
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6215
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Importance of Philosophy in basic education and universityImportância da Filosofia na educação básica e na universidadeFilosofiaEnsinoExperiênciaFormaçãoPhilosophyTeachingExperienceFormationThis experience report discusses the place of Philosophy in Basic Education. It also seeks to reflect on how Philosophy is taught in the context of the University, considering the question of form and content. Such questions are discussed in order to understand more deeply the importance of philosophy in human formation. This reflection is based on authors who are dedicated to the theme in question, among them, Marilena Chauí (1982), Ildeu Coêlho (1993) and Jayme Paviani (2010). Thus, it seeks to question the philosophy in human formation, understanding the relevance of knowledge and the exercise of thought in this formation in the teacher's work and in the formation of the student, with a view to emancipation and intellectual autonomy.O presente relato de experiência discute o lugar da Filosofia na Educação Básica. Busca ainda refletir sobre como a Filosofia é trabalhada no contexto da Universidade, em relação a questão da forma e do conteúdo. Tais questões são postas em discussão com vistas a compreender mais profundamente a importância da filosofia na formação humana. A presente reflexão está fundamentada em autores que se dedicam ao tema em questão, dentre eles, Marilena Chauí (1982), Ildeu Coêlho (1993) e Jayme Paviani (2010), numa abordagem qualitativa. Desse modo, busca-se pôr em questão a filosofia na formação humana, compreendendo a relevância do conhecimento e do exercício do pensamento nesta formação no trabalho do professor e na formação do aluno em vistas a emancipação e autonomia intelectual.  EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6215Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-82675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6215/5696Copyright (c) 2021 Simone de Magalhães Vieira Barcelos, Gabriella Eduarda Costa Campos, Maria Vitória da Silva Lima, http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarcelos, Simone de Magalhães Vieira Campos, Gabriella Eduarda Costa Lima, Maria Vitória da Silva 2021-12-14T17:50:58Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6215Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2021-12-14T17:50:58Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Importance of Philosophy in basic education and university
Importância da Filosofia na educação básica e na universidade
title Importance of Philosophy in basic education and university
spellingShingle Importance of Philosophy in basic education and university
Barcelos, Simone de Magalhães Vieira
Filosofia
Ensino
Experiência
Formação
Philosophy
Teaching
Experience
Formation
title_short Importance of Philosophy in basic education and university
title_full Importance of Philosophy in basic education and university
title_fullStr Importance of Philosophy in basic education and university
title_full_unstemmed Importance of Philosophy in basic education and university
title_sort Importance of Philosophy in basic education and university
author Barcelos, Simone de Magalhães Vieira
author_facet Barcelos, Simone de Magalhães Vieira
Campos, Gabriella Eduarda Costa
Lima, Maria Vitória da Silva
author_role author
author2 Campos, Gabriella Eduarda Costa
Lima, Maria Vitória da Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barcelos, Simone de Magalhães Vieira
Campos, Gabriella Eduarda Costa
Lima, Maria Vitória da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Filosofia
Ensino
Experiência
Formação
Philosophy
Teaching
Experience
Formation
topic Filosofia
Ensino
Experiência
Formação
Philosophy
Teaching
Experience
Formation
description This experience report discusses the place of Philosophy in Basic Education. It also seeks to reflect on how Philosophy is taught in the context of the University, considering the question of form and content. Such questions are discussed in order to understand more deeply the importance of philosophy in human formation. This reflection is based on authors who are dedicated to the theme in question, among them, Marilena Chauí (1982), Ildeu Coêlho (1993) and Jayme Paviani (2010). Thus, it seeks to question the philosophy in human formation, understanding the relevance of knowledge and the exercise of thought in this formation in the teacher's work and in the formation of the student, with a view to emancipation and intellectual autonomy.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6215
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6215
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6215/5696
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-8
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213950326472704