Natural dyes in learning chemical concepts: a proposal for a hybrid teaching using Station Rotation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mininel, Francisco José
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/7245
Resumo: In the present work, a sequence of activities was elaborated in order for the students to significantly learn chemical concepts focusing on the study of natural dyes. The methodology used was Rotation by Stations, a hybrid teaching modality. Three groups of students and three independent stations were set up, the first in the Science laboratory, the second in the computer room and the third in the multimedia room. Each Station had an explanatory script for carrying out the activities. After a certain time stipulated in advance, the students switched Stations, so that this shift allowed all groups to carry out all the proposed activities. The use of this teaching strategy enabled students to significantly learn chemical concepts, mediated by technology. We can conclude that the use of active methodologies, such as Rotation by Stations, are effective for the student to take the lead in learning.
id UECE-7_a9928e408c5f08d01ad4fb7d48f8c4cc
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/7245
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Natural dyes in learning chemical concepts: a proposal for a hybrid teaching using Station RotationTintes naturales en el aprendizaje de conceptos químicos: una propuesta para una enseñanza híbrida utilizando Station RotationCorantes Naturais na aprendizagem de conceitos químicos: proposta de ensino híbrido utilizando Rotação por EstaçõesCorantes naturaisEnsino híbridoMetodologias ativasRotação por estaçõesTintes naturales. Enseñanza híbrida. Metodologías activas. Rotación por estaciones.Natural dyesHybrid teachingActive methodologiesRotation by stationsIn the present work, a sequence of activities was elaborated in order for the students to significantly learn chemical concepts focusing on the study of natural dyes. The methodology used was Rotation by Stations, a hybrid teaching modality. Three groups of students and three independent stations were set up, the first in the Science laboratory, the second in the computer room and the third in the multimedia room. Each Station had an explanatory script for carrying out the activities. After a certain time stipulated in advance, the students switched Stations, so that this shift allowed all groups to carry out all the proposed activities. The use of this teaching strategy enabled students to significantly learn chemical concepts, mediated by technology. We can conclude that the use of active methodologies, such as Rotation by Stations, are effective for the student to take the lead in learning.En el presente trabajo se elaboró ​​una secuencia de actividades con el fin de que los estudiantes aprendan de manera significativa los conceptos químicos enfocándose en el estudio de los tintes naturales. La metodología utilizada fue la Rotación por Estaciones, una modalidad didáctica híbrida. Se instalaron tres grupos de estudiantes y tres estaciones independientes, la primera en el laboratorio de Ciencias, la segunda en la sala de informática y la tercera en la sala multimedia. Cada Estación contaba con un guión explicativo para la realización de las actividades. Después de un tiempo previamente estipulado, los alumnos cambiaron de Estación, por lo que este turno permitiría a todos los grupos realizar todas las actividades propuestas. El uso de esta estrategia de enseñanza permitió a los estudiantes aprender significativamente conceptos químicos, mediados por la tecnología. Podemos concluir que el uso de metodologías activas, como la Rotación por Estaciones, son efectivas para que el alumno tome la iniciativa en el aprendizaje.No presente trabalho, elaborou-se uma sequência de atividades a fim de que os alunos aprendessem significativamente conceitos químicos tendo como foco o estudo de corantes naturais. A metodologia utilizada foi a Rotação por Estações, uma modalidade de ensino híbrido. Foram montados três grupos de alunos e três estações independentes, sendo a primeira no laboratório de Ciências, a segunda na sala de informática e a terceira na sala de multimídia. Cada Estação tinha um roteiro explicativo para realização das atividades. Após um determinado , estipulado previamente, os alunos trocavam de Estação, de modo que esse revezamento permitisse que todos os grupos realizassem todas as atividades propostas. A utilização dessa estratégia de ensino possibilitou que os alunos aprendessem significativamente conceitos químicos, mediados pela tecnologia. Podemos concluir que a utilização de metodologias ativas, como a de Rotação por Estações, são eficazes para que o estudante assuma o protagonismo da aprendizagem.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-01-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/7245Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-18Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-18Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-182675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/7245/6801Copyright (c) 2022 Francisco José Mininelhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMininel, Francisco José2023-05-21T13:45:52Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7245Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2023-05-21T13:45:52Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Natural dyes in learning chemical concepts: a proposal for a hybrid teaching using Station Rotation
Tintes naturales en el aprendizaje de conceptos químicos: una propuesta para una enseñanza híbrida utilizando Station Rotation
Corantes Naturais na aprendizagem de conceitos químicos: proposta de ensino híbrido utilizando Rotação por Estações
title Natural dyes in learning chemical concepts: a proposal for a hybrid teaching using Station Rotation
spellingShingle Natural dyes in learning chemical concepts: a proposal for a hybrid teaching using Station Rotation
Mininel, Francisco José
Corantes naturais
Ensino híbrido
Metodologias ativas
Rotação por estações
Tintes naturales. Enseñanza híbrida. Metodologías activas. Rotación por estaciones.
Natural dyes
Hybrid teaching
Active methodologies
Rotation by stations
title_short Natural dyes in learning chemical concepts: a proposal for a hybrid teaching using Station Rotation
title_full Natural dyes in learning chemical concepts: a proposal for a hybrid teaching using Station Rotation
title_fullStr Natural dyes in learning chemical concepts: a proposal for a hybrid teaching using Station Rotation
title_full_unstemmed Natural dyes in learning chemical concepts: a proposal for a hybrid teaching using Station Rotation
title_sort Natural dyes in learning chemical concepts: a proposal for a hybrid teaching using Station Rotation
author Mininel, Francisco José
author_facet Mininel, Francisco José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mininel, Francisco José
dc.subject.por.fl_str_mv Corantes naturais
Ensino híbrido
Metodologias ativas
Rotação por estações
Tintes naturales. Enseñanza híbrida. Metodologías activas. Rotación por estaciones.
Natural dyes
Hybrid teaching
Active methodologies
Rotation by stations
topic Corantes naturais
Ensino híbrido
Metodologias ativas
Rotação por estações
Tintes naturales. Enseñanza híbrida. Metodologías activas. Rotación por estaciones.
Natural dyes
Hybrid teaching
Active methodologies
Rotation by stations
description In the present work, a sequence of activities was elaborated in order for the students to significantly learn chemical concepts focusing on the study of natural dyes. The methodology used was Rotation by Stations, a hybrid teaching modality. Three groups of students and three independent stations were set up, the first in the Science laboratory, the second in the computer room and the third in the multimedia room. Each Station had an explanatory script for carrying out the activities. After a certain time stipulated in advance, the students switched Stations, so that this shift allowed all groups to carry out all the proposed activities. The use of this teaching strategy enabled students to significantly learn chemical concepts, mediated by technology. We can conclude that the use of active methodologies, such as Rotation by Stations, are effective for the student to take the lead in learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/7245
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/7245
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/7245/6801
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Francisco José Mininel
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Francisco José Mininel
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-18
Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-18
Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-18
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213951368757248