Natural dyes in learning chemical concepts: a proposal for a hybrid teaching using Station Rotation
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/7245 |
Resumo: | In the present work, a sequence of activities was elaborated in order for the students to significantly learn chemical concepts focusing on the study of natural dyes. The methodology used was Rotation by Stations, a hybrid teaching modality. Three groups of students and three independent stations were set up, the first in the Science laboratory, the second in the computer room and the third in the multimedia room. Each Station had an explanatory script for carrying out the activities. After a certain time stipulated in advance, the students switched Stations, so that this shift allowed all groups to carry out all the proposed activities. The use of this teaching strategy enabled students to significantly learn chemical concepts, mediated by technology. We can conclude that the use of active methodologies, such as Rotation by Stations, are effective for the student to take the lead in learning. |
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Natural dyes in learning chemical concepts: a proposal for a hybrid teaching using Station RotationTintes naturales en el aprendizaje de conceptos químicos: una propuesta para una enseñanza híbrida utilizando Station RotationCorantes Naturais na aprendizagem de conceitos químicos: proposta de ensino híbrido utilizando Rotação por EstaçõesCorantes naturaisEnsino híbridoMetodologias ativasRotação por estaçõesTintes naturales. Enseñanza híbrida. Metodologías activas. Rotación por estaciones.Natural dyesHybrid teachingActive methodologiesRotation by stationsIn the present work, a sequence of activities was elaborated in order for the students to significantly learn chemical concepts focusing on the study of natural dyes. The methodology used was Rotation by Stations, a hybrid teaching modality. Three groups of students and three independent stations were set up, the first in the Science laboratory, the second in the computer room and the third in the multimedia room. Each Station had an explanatory script for carrying out the activities. After a certain time stipulated in advance, the students switched Stations, so that this shift allowed all groups to carry out all the proposed activities. The use of this teaching strategy enabled students to significantly learn chemical concepts, mediated by technology. We can conclude that the use of active methodologies, such as Rotation by Stations, are effective for the student to take the lead in learning.En el presente trabajo se elaboró una secuencia de actividades con el fin de que los estudiantes aprendan de manera significativa los conceptos químicos enfocándose en el estudio de los tintes naturales. La metodología utilizada fue la Rotación por Estaciones, una modalidad didáctica híbrida. Se instalaron tres grupos de estudiantes y tres estaciones independientes, la primera en el laboratorio de Ciencias, la segunda en la sala de informática y la tercera en la sala multimedia. Cada Estación contaba con un guión explicativo para la realización de las actividades. Después de un tiempo previamente estipulado, los alumnos cambiaron de Estación, por lo que este turno permitiría a todos los grupos realizar todas las actividades propuestas. El uso de esta estrategia de enseñanza permitió a los estudiantes aprender significativamente conceptos químicos, mediados por la tecnología. Podemos concluir que el uso de metodologías activas, como la Rotación por Estaciones, son efectivas para que el alumno tome la iniciativa en el aprendizaje.No presente trabalho, elaborou-se uma sequência de atividades a fim de que os alunos aprendessem significativamente conceitos químicos tendo como foco o estudo de corantes naturais. A metodologia utilizada foi a Rotação por Estações, uma modalidade de ensino híbrido. Foram montados três grupos de alunos e três estações independentes, sendo a primeira no laboratório de Ciências, a segunda na sala de informática e a terceira na sala de multimídia. Cada Estação tinha um roteiro explicativo para realização das atividades. Após um determinado , estipulado previamente, os alunos trocavam de Estação, de modo que esse revezamento permitisse que todos os grupos realizassem todas as atividades propostas. A utilização dessa estratégia de ensino possibilitou que os alunos aprendessem significativamente conceitos químicos, mediados pela tecnologia. Podemos concluir que a utilização de metodologias ativas, como a de Rotação por Estações, são eficazes para que o estudante assuma o protagonismo da aprendizagem.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-01-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/7245Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-18Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-18Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-182675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/7245/6801Copyright (c) 2022 Francisco José Mininelhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMininel, Francisco José2023-05-21T13:45:52Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7245Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2023-05-21T13:45:52Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
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