Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo Filho, Paulo Cesar Rodrigues
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Teixeira, Maria Nária, Araújo, Helena de Lima Marinho Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6551
Resumo: This work proposes to dialogue about the concepts of dance, education and gender. Here we will weave reflections and understandings about the approaches and, of course, the distance between them. Both in their doing, being and acting in society and for society. As a general issue: What relationships exist between dance and gender in education? Its objective is to understand the existing relationships between dance and gender in education. On the methodological paths, the work will establish a literature review relationship, Gil (2008), with a qualitative approach GODOY (1995). In view of the fact that, according to practice, teachers and the school can generate other ways of doing this dance, which avoid this gender relationship. Therefore, providing other exercises, based on the students' suggestions and thus finding an alternative to modify this binary practice.
id UECE-7_d46ca6452d250305a3c4f559308d52bf
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6551
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relationsDança, educação e gênero: concepções e reflexões nas relações escolaresDançaGêneroEducaçãoDanceGenderEducationThis work proposes to dialogue about the concepts of dance, education and gender. Here we will weave reflections and understandings about the approaches and, of course, the distance between them. Both in their doing, being and acting in society and for society. As a general issue: What relationships exist between dance and gender in education? Its objective is to understand the existing relationships between dance and gender in education. On the methodological paths, the work will establish a literature review relationship, Gil (2008), with a qualitative approach GODOY (1995). In view of the fact that, according to practice, teachers and the school can generate other ways of doing this dance, which avoid this gender relationship. Therefore, providing other exercises, based on the students' suggestions and thus finding an alternative to modify this binary practice.Este trabalho propõe dialogar sobre os conceitos de dança, educação e gênero. Teceremos aqui reflexões e compreensões acerca das aproximações e do distanciamento existente entre ambos. Tanto em seu fazer, ser e atuar na sociedade e para sociedade. Como problemática geral: Que relações existem entre dança e gênero na educação? Dessa problemática tem-se como objetivo compreender as relações existentes entre dança e gênero na educação. Sobre os percursos metodológicos, o trabalho estabelecerá uma relação de revisão bibliográfica, Gil (2008), com abordagem qualitativa GODOY (1995). Tendo em vista, de acordo com a prática, os professores e a escola podem gerar outras formas de fazer essa dança, que evite essa relação de gênero. Portanto, proporcionando outros exercícios, a partir de sugestões dos alunos e assim achando uma alternativa que modifique essa prática binária.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6551Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-112675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6551/5290Copyright (c) 2021 Paulo César Rodrigues Araújo Filho, Maria Nária Teixeira, Helena de Lima Marinho Rodrigues Araújohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraujo Filho, Paulo Cesar Rodrigues Teixeira, Maria Nária Araújo, Helena de Lima Marinho Rodrigues2022-09-23T14:40:25Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6551Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:25Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relations
Dança, educação e gênero: concepções e reflexões nas relações escolares
title Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relations
spellingShingle Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relations
Araujo Filho, Paulo Cesar Rodrigues
Dança
Gênero
Educação
Dance
Gender
Education
title_short Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relations
title_full Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relations
title_fullStr Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relations
title_full_unstemmed Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relations
title_sort Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relations
author Araujo Filho, Paulo Cesar Rodrigues
author_facet Araujo Filho, Paulo Cesar Rodrigues
Teixeira, Maria Nária
Araújo, Helena de Lima Marinho Rodrigues
author_role author
author2 Teixeira, Maria Nária
Araújo, Helena de Lima Marinho Rodrigues
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araujo Filho, Paulo Cesar Rodrigues
Teixeira, Maria Nária
Araújo, Helena de Lima Marinho Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Dança
Gênero
Educação
Dance
Gender
Education
topic Dança
Gênero
Educação
Dance
Gender
Education
description This work proposes to dialogue about the concepts of dance, education and gender. Here we will weave reflections and understandings about the approaches and, of course, the distance between them. Both in their doing, being and acting in society and for society. As a general issue: What relationships exist between dance and gender in education? Its objective is to understand the existing relationships between dance and gender in education. On the methodological paths, the work will establish a literature review relationship, Gil (2008), with a qualitative approach GODOY (1995). In view of the fact that, according to practice, teachers and the school can generate other ways of doing this dance, which avoid this gender relationship. Therefore, providing other exercises, based on the students' suggestions and thus finding an alternative to modify this binary practice.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6551
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6551
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6551/5290
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213950836080640