Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6551 |
Resumo: | This work proposes to dialogue about the concepts of dance, education and gender. Here we will weave reflections and understandings about the approaches and, of course, the distance between them. Both in their doing, being and acting in society and for society. As a general issue: What relationships exist between dance and gender in education? Its objective is to understand the existing relationships between dance and gender in education. On the methodological paths, the work will establish a literature review relationship, Gil (2008), with a qualitative approach GODOY (1995). In view of the fact that, according to practice, teachers and the school can generate other ways of doing this dance, which avoid this gender relationship. Therefore, providing other exercises, based on the students' suggestions and thus finding an alternative to modify this binary practice. |
id |
UECE-7_d46ca6452d250305a3c4f559308d52bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/6551 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relationsDança, educação e gênero: concepções e reflexões nas relações escolaresDançaGêneroEducaçãoDanceGenderEducationThis work proposes to dialogue about the concepts of dance, education and gender. Here we will weave reflections and understandings about the approaches and, of course, the distance between them. Both in their doing, being and acting in society and for society. As a general issue: What relationships exist between dance and gender in education? Its objective is to understand the existing relationships between dance and gender in education. On the methodological paths, the work will establish a literature review relationship, Gil (2008), with a qualitative approach GODOY (1995). In view of the fact that, according to practice, teachers and the school can generate other ways of doing this dance, which avoid this gender relationship. Therefore, providing other exercises, based on the students' suggestions and thus finding an alternative to modify this binary practice.Este trabalho propõe dialogar sobre os conceitos de dança, educação e gênero. Teceremos aqui reflexões e compreensões acerca das aproximações e do distanciamento existente entre ambos. Tanto em seu fazer, ser e atuar na sociedade e para sociedade. Como problemática geral: Que relações existem entre dança e gênero na educação? Dessa problemática tem-se como objetivo compreender as relações existentes entre dança e gênero na educação. Sobre os percursos metodológicos, o trabalho estabelecerá uma relação de revisão bibliográfica, Gil (2008), com abordagem qualitativa GODOY (1995). Tendo em vista, de acordo com a prática, os professores e a escola podem gerar outras formas de fazer essa dança, que evite essa relação de gênero. Portanto, proporcionando outros exercícios, a partir de sugestões dos alunos e assim achando uma alternativa que modifique essa prática binária.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6551Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-112675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6551/5290Copyright (c) 2021 Paulo César Rodrigues Araújo Filho, Maria Nária Teixeira, Helena de Lima Marinho Rodrigues Araújohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraujo Filho, Paulo Cesar Rodrigues Teixeira, Maria Nária Araújo, Helena de Lima Marinho Rodrigues2022-09-23T14:40:25Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6551Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:25Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relations Dança, educação e gênero: concepções e reflexões nas relações escolares |
title |
Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relations |
spellingShingle |
Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relations Araujo Filho, Paulo Cesar Rodrigues Dança Gênero Educação Dance Gender Education |
title_short |
Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relations |
title_full |
Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relations |
title_fullStr |
Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relations |
title_full_unstemmed |
Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relations |
title_sort |
Dance, education, gender: conceptions and reflections in school relations |
author |
Araujo Filho, Paulo Cesar Rodrigues |
author_facet |
Araujo Filho, Paulo Cesar Rodrigues Teixeira, Maria Nária Araújo, Helena de Lima Marinho Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Maria Nária Araújo, Helena de Lima Marinho Rodrigues |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araujo Filho, Paulo Cesar Rodrigues Teixeira, Maria Nária Araújo, Helena de Lima Marinho Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dança Gênero Educação Dance Gender Education |
topic |
Dança Gênero Educação Dance Gender Education |
description |
This work proposes to dialogue about the concepts of dance, education and gender. Here we will weave reflections and understandings about the approaches and, of course, the distance between them. Both in their doing, being and acting in society and for society. As a general issue: What relationships exist between dance and gender in education? Its objective is to understand the existing relationships between dance and gender in education. On the methodological paths, the work will establish a literature review relationship, Gil (2008), with a qualitative approach GODOY (1995). In view of the fact that, according to practice, teachers and the school can generate other ways of doing this dance, which avoid this gender relationship. Therefore, providing other exercises, based on the students' suggestions and thus finding an alternative to modify this binary practice. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6551 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6551 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6551/5290 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11 Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11 Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213950836080640 |