A escolinha do mar: a study about pedagogical practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Fernanda Maria Diniz da
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9188
Resumo: This article aims to study the pedagogical practices represented in the book A escolinha do mar, by Ruth Rocha. For the development of this work we will use as theoretical foundation the contributions of scholars such as Antonio Candido (1959), Libâneo (1994), and Paulo Freire (1996). This research presents a critical analysis of the pedagogical practices in evidence throughout the text. It is, therefore, a qualitative research that leads us to reflect on the relationship between teaching and meaningful learning. Finally, it is possible to state that, since a literary work is a social object, it contains many statements about the society of a time. In this way, man, when producing art, ends up translating the way of thinking and acting of a time, thus allowing that Literature represents a relevant source for research related to Education and its practices.
id UECE-7_dbd3ca74d27425ec0db4719034c5799a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/9188
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling A escolinha do mar: a study about pedagogical practicesA escolinha do mar: um estudo sobre práticas pedagógicas EducaçãoLiteraturaPráticas PedagógicasEducationLiteraturePedagogical PracticesThis article aims to study the pedagogical practices represented in the book A escolinha do mar, by Ruth Rocha. For the development of this work we will use as theoretical foundation the contributions of scholars such as Antonio Candido (1959), Libâneo (1994), and Paulo Freire (1996). This research presents a critical analysis of the pedagogical practices in evidence throughout the text. It is, therefore, a qualitative research that leads us to reflect on the relationship between teaching and meaningful learning. Finally, it is possible to state that, since a literary work is a social object, it contains many statements about the society of a time. In this way, man, when producing art, ends up translating the way of thinking and acting of a time, thus allowing that Literature represents a relevant source for research related to Education and its practices.O presente artigo tem como objetivo central realizar um estudo sobre as práticas pedagógicas representadas na obra A escolinha do mar, de Ruth Rocha. Para o desenvolvimento desse trabalho utilizaremos como fundamentação teórica as contribuições de estudiosos como: Antonio Candido (1959), Libâneo (1994) e Paulo Freire (1996). Essa investigação apresenta uma análise crítica sobre as práticas pedagógicas em evidência ao longo do texto. Trata-se, pois, de uma pesquisa de cunho qualitativo que nos conduz à reflexão sobre a relação entre o fazer docente e a aprendizagem significativa. Por fim, é possível afirmar que, sendo a obra literária um objeto social, há nela muitas declarações sobre a sociedade de um tempo. Desse modo, o homem, ao produzir arte, acaba por traduzir a forma de pensar e de agir de uma época, consentindo, assim, que a Literatura represente uma fonte relevante para as pesquisas relacionadas à Educação e suas práticas.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9188Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-8Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-8Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-82675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9188/7408Copyright (c) 2022 Fernanda Maria Diniz da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fernanda Maria Diniz da 2022-12-17T12:03:56Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/9188Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:03:56Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv A escolinha do mar: a study about pedagogical practices
A escolinha do mar: um estudo sobre práticas pedagógicas
title A escolinha do mar: a study about pedagogical practices
spellingShingle A escolinha do mar: a study about pedagogical practices
Silva, Fernanda Maria Diniz da
Educação
Literatura
Práticas Pedagógicas
Education
Literature
Pedagogical Practices
title_short A escolinha do mar: a study about pedagogical practices
title_full A escolinha do mar: a study about pedagogical practices
title_fullStr A escolinha do mar: a study about pedagogical practices
title_full_unstemmed A escolinha do mar: a study about pedagogical practices
title_sort A escolinha do mar: a study about pedagogical practices
author Silva, Fernanda Maria Diniz da
author_facet Silva, Fernanda Maria Diniz da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Fernanda Maria Diniz da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Literatura
Práticas Pedagógicas
Education
Literature
Pedagogical Practices
topic Educação
Literatura
Práticas Pedagógicas
Education
Literature
Pedagogical Practices
description This article aims to study the pedagogical practices represented in the book A escolinha do mar, by Ruth Rocha. For the development of this work we will use as theoretical foundation the contributions of scholars such as Antonio Candido (1959), Libâneo (1994), and Paulo Freire (1996). This research presents a critical analysis of the pedagogical practices in evidence throughout the text. It is, therefore, a qualitative research that leads us to reflect on the relationship between teaching and meaningful learning. Finally, it is possible to state that, since a literary work is a social object, it contains many statements about the society of a time. In this way, man, when producing art, ends up translating the way of thinking and acting of a time, thus allowing that Literature represents a relevant source for research related to Education and its practices.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9188
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9188
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9188/7408
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fernanda Maria Diniz da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fernanda Maria Diniz da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-8
Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-8
Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-8
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213952432013312