A escolinha do mar: a study about pedagogical practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9188 |
Resumo: | This article aims to study the pedagogical practices represented in the book A escolinha do mar, by Ruth Rocha. For the development of this work we will use as theoretical foundation the contributions of scholars such as Antonio Candido (1959), Libâneo (1994), and Paulo Freire (1996). This research presents a critical analysis of the pedagogical practices in evidence throughout the text. It is, therefore, a qualitative research that leads us to reflect on the relationship between teaching and meaningful learning. Finally, it is possible to state that, since a literary work is a social object, it contains many statements about the society of a time. In this way, man, when producing art, ends up translating the way of thinking and acting of a time, thus allowing that Literature represents a relevant source for research related to Education and its practices. |
id |
UECE-7_dbd3ca74d27425ec0db4719034c5799a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/9188 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
A escolinha do mar: a study about pedagogical practicesA escolinha do mar: um estudo sobre práticas pedagógicas EducaçãoLiteraturaPráticas PedagógicasEducationLiteraturePedagogical PracticesThis article aims to study the pedagogical practices represented in the book A escolinha do mar, by Ruth Rocha. For the development of this work we will use as theoretical foundation the contributions of scholars such as Antonio Candido (1959), Libâneo (1994), and Paulo Freire (1996). This research presents a critical analysis of the pedagogical practices in evidence throughout the text. It is, therefore, a qualitative research that leads us to reflect on the relationship between teaching and meaningful learning. Finally, it is possible to state that, since a literary work is a social object, it contains many statements about the society of a time. In this way, man, when producing art, ends up translating the way of thinking and acting of a time, thus allowing that Literature represents a relevant source for research related to Education and its practices.O presente artigo tem como objetivo central realizar um estudo sobre as práticas pedagógicas representadas na obra A escolinha do mar, de Ruth Rocha. Para o desenvolvimento desse trabalho utilizaremos como fundamentação teórica as contribuições de estudiosos como: Antonio Candido (1959), Libâneo (1994) e Paulo Freire (1996). Essa investigação apresenta uma análise crítica sobre as práticas pedagógicas em evidência ao longo do texto. Trata-se, pois, de uma pesquisa de cunho qualitativo que nos conduz à reflexão sobre a relação entre o fazer docente e a aprendizagem significativa. Por fim, é possível afirmar que, sendo a obra literária um objeto social, há nela muitas declarações sobre a sociedade de um tempo. Desse modo, o homem, ao produzir arte, acaba por traduzir a forma de pensar e de agir de uma época, consentindo, assim, que a Literatura represente uma fonte relevante para as pesquisas relacionadas à Educação e suas práticas.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9188Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-8Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-8Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-82675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9188/7408Copyright (c) 2022 Fernanda Maria Diniz da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fernanda Maria Diniz da 2022-12-17T12:03:56Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/9188Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:03:56Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A escolinha do mar: a study about pedagogical practices A escolinha do mar: um estudo sobre práticas pedagógicas |
title |
A escolinha do mar: a study about pedagogical practices |
spellingShingle |
A escolinha do mar: a study about pedagogical practices Silva, Fernanda Maria Diniz da Educação Literatura Práticas Pedagógicas Education Literature Pedagogical Practices |
title_short |
A escolinha do mar: a study about pedagogical practices |
title_full |
A escolinha do mar: a study about pedagogical practices |
title_fullStr |
A escolinha do mar: a study about pedagogical practices |
title_full_unstemmed |
A escolinha do mar: a study about pedagogical practices |
title_sort |
A escolinha do mar: a study about pedagogical practices |
author |
Silva, Fernanda Maria Diniz da |
author_facet |
Silva, Fernanda Maria Diniz da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Fernanda Maria Diniz da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Literatura Práticas Pedagógicas Education Literature Pedagogical Practices |
topic |
Educação Literatura Práticas Pedagógicas Education Literature Pedagogical Practices |
description |
This article aims to study the pedagogical practices represented in the book A escolinha do mar, by Ruth Rocha. For the development of this work we will use as theoretical foundation the contributions of scholars such as Antonio Candido (1959), Libâneo (1994), and Paulo Freire (1996). This research presents a critical analysis of the pedagogical practices in evidence throughout the text. It is, therefore, a qualitative research that leads us to reflect on the relationship between teaching and meaningful learning. Finally, it is possible to state that, since a literary work is a social object, it contains many statements about the society of a time. In this way, man, when producing art, ends up translating the way of thinking and acting of a time, thus allowing that Literature represents a relevant source for research related to Education and its practices. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9188 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9188 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9188/7408 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fernanda Maria Diniz da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fernanda Maria Diniz da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-8 Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-8 Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-8 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213952432013312 |