The body dimension in the educational relationship with children

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rabelo, Jeriane da Silva
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Matos, Rosa Gabrielle Sousa, Paiva, Isabel de Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5985
Resumo: The present work sought to present the experiences of the Supervised Internship in Early Childhood Education, focusing on the body dimension in the educational relationship with children. The investigation, of a qualitative nature in the form of a case study, in two institutions of the public education system in the city of Crateús – Ceará. It is concluded that, in the pedagogical actions, there was the mechanization of teaching by encouraging the early literacy of children. The multiple ways in which the child understands the world, through feelings and curiosities
id UECE-7_f80237bd647f80aa92c2b19de39ae19c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/5985
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling The body dimension in the educational relationship with childrenSaberes e práticas sobre a dimensão corporal na relação educativa com crianças InfânciaCriançaCorpoEstágio na Educação InfantilThe present work sought to present the experiences of the Supervised Internship in Early Childhood Education, focusing on the body dimension in the educational relationship with children. The investigation, of a qualitative nature in the form of a case study, in two institutions of the public education system in the city of Crateús – Ceará. It is concluded that, in the pedagogical actions, there was the mechanization of teaching by encouraging the early literacy of children. The multiple ways in which the child understands the world, through feelings and curiositiesO presente trabalho buscou apresentar as experiências do Estágio Supervisionado na Educação Infantil, com foco na dimensão corporal na relação educativa com crianças. A investigação, de natureza qualitativa na forma de um estudo de caso, teve uma amostra composta por trinta e seis crianças da EI e duas professoras da rede pública de ensino do município de Crateús – Ceará. Conclui-se que, nas ações pedagógicas, havia a mecanização do ensino por meio do incentivo à precocidade da alfabetização das crianças. Não eram consideradas as múltiplas formas pelas quais a criança entende o mundo, mediante sentimentos e curiosidades, nem a sua expressão com manifestações corporais.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5985Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-102675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5985/5322Copyright (c) 2021 Jeriane da Silva Rabelo, Rosa Gabrielle Sousa Matos, Isabel de Carvalho Paivahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRabelo, Jeriane da Silva Matos, Rosa Gabrielle Sousa Paiva, Isabel de Carvalho 2022-09-23T14:40:21Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/5985Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:21Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The body dimension in the educational relationship with children
Saberes e práticas sobre a dimensão corporal na relação educativa com crianças
title The body dimension in the educational relationship with children
spellingShingle The body dimension in the educational relationship with children
Rabelo, Jeriane da Silva
Infância
Criança
Corpo
Estágio na Educação Infantil
title_short The body dimension in the educational relationship with children
title_full The body dimension in the educational relationship with children
title_fullStr The body dimension in the educational relationship with children
title_full_unstemmed The body dimension in the educational relationship with children
title_sort The body dimension in the educational relationship with children
author Rabelo, Jeriane da Silva
author_facet Rabelo, Jeriane da Silva
Matos, Rosa Gabrielle Sousa
Paiva, Isabel de Carvalho
author_role author
author2 Matos, Rosa Gabrielle Sousa
Paiva, Isabel de Carvalho
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rabelo, Jeriane da Silva
Matos, Rosa Gabrielle Sousa
Paiva, Isabel de Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Infância
Criança
Corpo
Estágio na Educação Infantil
topic Infância
Criança
Corpo
Estágio na Educação Infantil
description The present work sought to present the experiences of the Supervised Internship in Early Childhood Education, focusing on the body dimension in the educational relationship with children. The investigation, of a qualitative nature in the form of a case study, in two institutions of the public education system in the city of Crateús – Ceará. It is concluded that, in the pedagogical actions, there was the mechanization of teaching by encouraging the early literacy of children. The multiple ways in which the child understands the world, through feelings and curiosities
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5985
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5985
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5985/5322
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Jeriane da Silva Rabelo, Rosa Gabrielle Sousa Matos, Isabel de Carvalho Paiva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Jeriane da Silva Rabelo, Rosa Gabrielle Sousa Matos, Isabel de Carvalho Paiva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213950244683776