A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neves Mendonça, João Paulo Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Monteiro da Silva, Maria Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Conexão Comciência
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8397
Resumo: The intense fragmentation of knowledge has caused a distancing from the sense of unity of knowledge. When it comes to scientific knowledge, reflections intensify, since many students no longer perceive the daily relationship with what is studied within the school, making access to knowledge become increasingly abstract. When dealing with science teaching, the interdisciplinarity between empirical and scientific knowledge is shown as a proposal to overcome the barriers imposed by the great specification of knowledge, enabling a broad dialogue between disciplines. However, it is not an easy task, because understanding and abstracting what exists before, between and beyond school disciplines, is not yet explicit, nor demystified in the educational sphere. To this end, this study seeks to use the hydroponics technique as a generating theme in high school, building and studying the hydroponic system, as well as the relationships established between students and their knowledge in order to highlight the importance of interdisciplinary methodology, in the face of combating fragmentation, seeking to contribute to popularization and encouragement to scientific activities,  as well as present in elements that demonstrate what can be before, between and beyond the disciplines, from the perspective of students and teachers.
id UECE-9_1ec64a135478b4b2970238d9c7433aa0
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/8397
network_acronym_str UECE-9
network_name_str Revista Conexão Comciência
repository_id_str
spelling A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAScontextualizaçãocontemporaneidadeensino de ciênciasThe intense fragmentation of knowledge has caused a distancing from the sense of unity of knowledge. When it comes to scientific knowledge, reflections intensify, since many students no longer perceive the daily relationship with what is studied within the school, making access to knowledge become increasingly abstract. When dealing with science teaching, the interdisciplinarity between empirical and scientific knowledge is shown as a proposal to overcome the barriers imposed by the great specification of knowledge, enabling a broad dialogue between disciplines. However, it is not an easy task, because understanding and abstracting what exists before, between and beyond school disciplines, is not yet explicit, nor demystified in the educational sphere. To this end, this study seeks to use the hydroponics technique as a generating theme in high school, building and studying the hydroponic system, as well as the relationships established between students and their knowledge in order to highlight the importance of interdisciplinary methodology, in the face of combating fragmentation, seeking to contribute to popularization and encouragement to scientific activities,  as well as present in elements that demonstrate what can be before, between and beyond the disciplines, from the perspective of students and teachers.A intensa fragmentação do saber tem provocado um distanciamento do sentido de unidade do conhecimento. Em se tratando de conhecimento científico, as reflexões se intensificam, uma vez que muitos alunos não percebem mais a relação cotidiana com aquilo que é estudado dentro da escola, fazendo com que o acesso ao saber se torne cada vez mais abstrato. Ao tratar de ensino de Ciências, a interdisciplinaridade entre os saberes empíricos e científicos mostra-se como proposta para superar as barreiras impostas pela grande especificação do conhecimento, possibilitando um amplo diálogo entre as disciplinas. Todavia, não é tarefa fácil, pois entender e abstrair aquilo que existe antes, entre e além das disciplinas escolares, ainda não está explícito, tampouco desmistificado no âmbito educacional. Para tanto, este estudo busca utilizar a técnica de hidroponia como tema gerador no ensino médio, construindo e estudando o sistema hidropônico, bem como as relações estabelecidas entre os estudantes e seus saberes a fim de ressaltar a importância da metodologia interdisciplinar, frente ao combate à fragmentação, buscando contribuir com a popularização e incentivo às atividades científicas, bem como apresentar elementos que demonstrem o que pode estar antes, entre e além das disciplinas, na perspectiva de alunos e professores.EdUECE2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8397Conexão ComCiência; v. 3 n. 1 (2023): Conexão ComCiências (2023)2763-5848reponame:Revista Conexão Comciênciainstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8397/8026Copyright (c) 2022 João Paulo Santos Neves Mendonça, Maria Aparecida Monteiro da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeves Mendonça, João Paulo SantosMonteiro da Silva, Maria Aparecida2023-05-04T13:32:46Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8397Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/PUBhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/oaiconexao.comciencia@uece.br2763-58482763-5848opendoar:2023-05-04T13:32:46Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
title A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
spellingShingle A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
Neves Mendonça, João Paulo Santos
contextualização
contemporaneidade
ensino de ciências
title_short A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
title_full A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
title_fullStr A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
title_full_unstemmed A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
title_sort A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
author Neves Mendonça, João Paulo Santos
author_facet Neves Mendonça, João Paulo Santos
Monteiro da Silva, Maria Aparecida
author_role author
author2 Monteiro da Silva, Maria Aparecida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neves Mendonça, João Paulo Santos
Monteiro da Silva, Maria Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv contextualização
contemporaneidade
ensino de ciências
topic contextualização
contemporaneidade
ensino de ciências
description The intense fragmentation of knowledge has caused a distancing from the sense of unity of knowledge. When it comes to scientific knowledge, reflections intensify, since many students no longer perceive the daily relationship with what is studied within the school, making access to knowledge become increasingly abstract. When dealing with science teaching, the interdisciplinarity between empirical and scientific knowledge is shown as a proposal to overcome the barriers imposed by the great specification of knowledge, enabling a broad dialogue between disciplines. However, it is not an easy task, because understanding and abstracting what exists before, between and beyond school disciplines, is not yet explicit, nor demystified in the educational sphere. To this end, this study seeks to use the hydroponics technique as a generating theme in high school, building and studying the hydroponic system, as well as the relationships established between students and their knowledge in order to highlight the importance of interdisciplinary methodology, in the face of combating fragmentation, seeking to contribute to popularization and encouragement to scientific activities,  as well as present in elements that demonstrate what can be before, between and beyond the disciplines, from the perspective of students and teachers.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8397
url https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8397
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8397/8026
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 João Paulo Santos Neves Mendonça, Maria Aparecida Monteiro da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 João Paulo Santos Neves Mendonça, Maria Aparecida Monteiro da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Conexão ComCiência; v. 3 n. 1 (2023): Conexão ComCiências (2023)
2763-5848
reponame:Revista Conexão Comciência
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Revista Conexão Comciência
collection Revista Conexão Comciência
repository.name.fl_str_mv Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv conexao.comciencia@uece.br
_version_ 1803388624027254784