A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Conexão Comciência |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8397 |
Resumo: | The intense fragmentation of knowledge has caused a distancing from the sense of unity of knowledge. When it comes to scientific knowledge, reflections intensify, since many students no longer perceive the daily relationship with what is studied within the school, making access to knowledge become increasingly abstract. When dealing with science teaching, the interdisciplinarity between empirical and scientific knowledge is shown as a proposal to overcome the barriers imposed by the great specification of knowledge, enabling a broad dialogue between disciplines. However, it is not an easy task, because understanding and abstracting what exists before, between and beyond school disciplines, is not yet explicit, nor demystified in the educational sphere. To this end, this study seeks to use the hydroponics technique as a generating theme in high school, building and studying the hydroponic system, as well as the relationships established between students and their knowledge in order to highlight the importance of interdisciplinary methodology, in the face of combating fragmentation, seeking to contribute to popularization and encouragement to scientific activities, as well as present in elements that demonstrate what can be before, between and beyond the disciplines, from the perspective of students and teachers. |
id |
UECE-9_1ec64a135478b4b2970238d9c7433aa0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/8397 |
network_acronym_str |
UECE-9 |
network_name_str |
Revista Conexão Comciência |
repository_id_str |
|
spelling |
A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAScontextualizaçãocontemporaneidadeensino de ciênciasThe intense fragmentation of knowledge has caused a distancing from the sense of unity of knowledge. When it comes to scientific knowledge, reflections intensify, since many students no longer perceive the daily relationship with what is studied within the school, making access to knowledge become increasingly abstract. When dealing with science teaching, the interdisciplinarity between empirical and scientific knowledge is shown as a proposal to overcome the barriers imposed by the great specification of knowledge, enabling a broad dialogue between disciplines. However, it is not an easy task, because understanding and abstracting what exists before, between and beyond school disciplines, is not yet explicit, nor demystified in the educational sphere. To this end, this study seeks to use the hydroponics technique as a generating theme in high school, building and studying the hydroponic system, as well as the relationships established between students and their knowledge in order to highlight the importance of interdisciplinary methodology, in the face of combating fragmentation, seeking to contribute to popularization and encouragement to scientific activities, as well as present in elements that demonstrate what can be before, between and beyond the disciplines, from the perspective of students and teachers.A intensa fragmentação do saber tem provocado um distanciamento do sentido de unidade do conhecimento. Em se tratando de conhecimento científico, as reflexões se intensificam, uma vez que muitos alunos não percebem mais a relação cotidiana com aquilo que é estudado dentro da escola, fazendo com que o acesso ao saber se torne cada vez mais abstrato. Ao tratar de ensino de Ciências, a interdisciplinaridade entre os saberes empíricos e científicos mostra-se como proposta para superar as barreiras impostas pela grande especificação do conhecimento, possibilitando um amplo diálogo entre as disciplinas. Todavia, não é tarefa fácil, pois entender e abstrair aquilo que existe antes, entre e além das disciplinas escolares, ainda não está explícito, tampouco desmistificado no âmbito educacional. Para tanto, este estudo busca utilizar a técnica de hidroponia como tema gerador no ensino médio, construindo e estudando o sistema hidropônico, bem como as relações estabelecidas entre os estudantes e seus saberes a fim de ressaltar a importância da metodologia interdisciplinar, frente ao combate à fragmentação, buscando contribuir com a popularização e incentivo às atividades científicas, bem como apresentar elementos que demonstrem o que pode estar antes, entre e além das disciplinas, na perspectiva de alunos e professores.EdUECE2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8397Conexão ComCiência; v. 3 n. 1 (2023): Conexão ComCiências (2023)2763-5848reponame:Revista Conexão Comciênciainstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8397/8026Copyright (c) 2022 João Paulo Santos Neves Mendonça, Maria Aparecida Monteiro da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeves Mendonça, João Paulo SantosMonteiro da Silva, Maria Aparecida2023-05-04T13:32:46Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8397Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/PUBhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/oaiconexao.comciencia@uece.br2763-58482763-5848opendoar:2023-05-04T13:32:46Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
title |
A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
spellingShingle |
A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS Neves Mendonça, João Paulo Santos contextualização contemporaneidade ensino de ciências |
title_short |
A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
title_full |
A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
title_fullStr |
A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
title_full_unstemmed |
A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
title_sort |
A A CONTEXTUALIZAÇÃO PELA HIDROPONIA:: UMA PROPOSTA INTERDISCIPLINAR PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS |
author |
Neves Mendonça, João Paulo Santos |
author_facet |
Neves Mendonça, João Paulo Santos Monteiro da Silva, Maria Aparecida |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro da Silva, Maria Aparecida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neves Mendonça, João Paulo Santos Monteiro da Silva, Maria Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
contextualização contemporaneidade ensino de ciências |
topic |
contextualização contemporaneidade ensino de ciências |
description |
The intense fragmentation of knowledge has caused a distancing from the sense of unity of knowledge. When it comes to scientific knowledge, reflections intensify, since many students no longer perceive the daily relationship with what is studied within the school, making access to knowledge become increasingly abstract. When dealing with science teaching, the interdisciplinarity between empirical and scientific knowledge is shown as a proposal to overcome the barriers imposed by the great specification of knowledge, enabling a broad dialogue between disciplines. However, it is not an easy task, because understanding and abstracting what exists before, between and beyond school disciplines, is not yet explicit, nor demystified in the educational sphere. To this end, this study seeks to use the hydroponics technique as a generating theme in high school, building and studying the hydroponic system, as well as the relationships established between students and their knowledge in order to highlight the importance of interdisciplinary methodology, in the face of combating fragmentation, seeking to contribute to popularization and encouragement to scientific activities, as well as present in elements that demonstrate what can be before, between and beyond the disciplines, from the perspective of students and teachers. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8397 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8397 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8397/8026 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 João Paulo Santos Neves Mendonça, Maria Aparecida Monteiro da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 João Paulo Santos Neves Mendonça, Maria Aparecida Monteiro da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Conexão ComCiência; v. 3 n. 1 (2023): Conexão ComCiências (2023) 2763-5848 reponame:Revista Conexão Comciência instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Revista Conexão Comciência |
collection |
Revista Conexão Comciência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
conexao.comciencia@uece.br |
_version_ |
1803388624027254784 |