Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de Fortaleza

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bastos, Mália
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Brito, Guilherme, Moreira, Eduardo, Silva, Evandro Nascimento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Conexão Comciência
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8913
Resumo: School inclusion advocates equal opportunities for students at all education stages, including Child Education. The knowledge and implementation of effective practices in everyday school life can favor the realization of the principles of Inclusive Education. In this context, this study aimed to report the main obstacles found by teachers to adopt efficient strategies in the process of inclusion of Child Education students in a Municipal School of Fortaleza. The results show that in all the analyzed classes were found students with special needs. In general, teachers said that they were not prepared to receive these students due to the lack of initial and continuing formation courses avoiding that they utilize adequate pedagogical practices to support such students. Thus, it can be concluded that is necessary an interaction between managers, teachers, family members and professionals specialized in the elaboration of an inclusive project that really works in practice.
id UECE-9_7aa95da2bc2a3581ac1870df9f3e2f08
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/8913
network_acronym_str UECE-9
network_name_str Revista Conexão Comciência
repository_id_str
spelling Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de FortalezaEducação InfantilInclusãopráticas pedagógicasSchool inclusion advocates equal opportunities for students at all education stages, including Child Education. The knowledge and implementation of effective practices in everyday school life can favor the realization of the principles of Inclusive Education. In this context, this study aimed to report the main obstacles found by teachers to adopt efficient strategies in the process of inclusion of Child Education students in a Municipal School of Fortaleza. The results show that in all the analyzed classes were found students with special needs. In general, teachers said that they were not prepared to receive these students due to the lack of initial and continuing formation courses avoiding that they utilize adequate pedagogical practices to support such students. Thus, it can be concluded that is necessary an interaction between managers, teachers, family members and professionals specialized in the elaboration of an inclusive project that really works in practice.A inclusão escolar preconiza a equidade de oportunidades para os alunos em todas as etapas da educação inclusive na Educação Infantil. O conhecimento e a implantação de práticas eficazes no cotidiano escolar podem favorecer a concretização dos princípios da Educação Inclusiva. Nesse contexto, este trabalho objetivou relatar os principais entraves encontrados por docentes para adotar estratégias eficientes no processo de inclusão de alunos da Educação Infantil em uma Escola Municipal de Fortaleza. Os resultados mostram que em todas as turmas analisadas temos a presença de alunos com necessidades especiais. Em geral os professores argumentaram não estarem preparados para receber estes alunos pela falta de cursos de formação inicial e continuada que os impedem de utilizarem práticas pedagógicas adequadas para atender tal publico. Assim pode-se concluir que é necessário um comprometimento de todos: gestores, docentes, familiares e profissionais especializados na elaboração de um projeto inclusivo que realmente funcione na prática.EdUECE2022-10-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8913Conexão ComCiência; v. 2 n. 3 (2022): Conexão ComCiências (2022)2763-5848reponame:Revista Conexão Comciênciainstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8913/7277Copyright (c) 2022 Mália, Guilherme, Eduardo, Evandro Nascimento Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBastos, MáliaBrito, GuilhermeMoreira, EduardoSilva, Evandro Nascimento2023-05-04T13:32:49Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8913Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/PUBhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/oaiconexao.comciencia@uece.br2763-58482763-5848opendoar:2023-05-04T13:32:49Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de Fortaleza
title Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de Fortaleza
spellingShingle Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de Fortaleza
Bastos, Mália
Educação Infantil
Inclusão
práticas pedagógicas
title_short Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de Fortaleza
title_full Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de Fortaleza
title_fullStr Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de Fortaleza
title_full_unstemmed Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de Fortaleza
title_sort Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de Fortaleza
author Bastos, Mália
author_facet Bastos, Mália
Brito, Guilherme
Moreira, Eduardo
Silva, Evandro Nascimento
author_role author
author2 Brito, Guilherme
Moreira, Eduardo
Silva, Evandro Nascimento
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bastos, Mália
Brito, Guilherme
Moreira, Eduardo
Silva, Evandro Nascimento
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
Inclusão
práticas pedagógicas
topic Educação Infantil
Inclusão
práticas pedagógicas
description School inclusion advocates equal opportunities for students at all education stages, including Child Education. The knowledge and implementation of effective practices in everyday school life can favor the realization of the principles of Inclusive Education. In this context, this study aimed to report the main obstacles found by teachers to adopt efficient strategies in the process of inclusion of Child Education students in a Municipal School of Fortaleza. The results show that in all the analyzed classes were found students with special needs. In general, teachers said that they were not prepared to receive these students due to the lack of initial and continuing formation courses avoiding that they utilize adequate pedagogical practices to support such students. Thus, it can be concluded that is necessary an interaction between managers, teachers, family members and professionals specialized in the elaboration of an inclusive project that really works in practice.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8913
url https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8913
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8913/7277
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Mália, Guilherme, Eduardo, Evandro Nascimento Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Mália, Guilherme, Eduardo, Evandro Nascimento Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Conexão ComCiência; v. 2 n. 3 (2022): Conexão ComCiências (2022)
2763-5848
reponame:Revista Conexão Comciência
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Revista Conexão Comciência
collection Revista Conexão Comciência
repository.name.fl_str_mv Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv conexao.comciencia@uece.br
_version_ 1803388624058712064