Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de Fortaleza
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Conexão Comciência |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8913 |
Resumo: | School inclusion advocates equal opportunities for students at all education stages, including Child Education. The knowledge and implementation of effective practices in everyday school life can favor the realization of the principles of Inclusive Education. In this context, this study aimed to report the main obstacles found by teachers to adopt efficient strategies in the process of inclusion of Child Education students in a Municipal School of Fortaleza. The results show that in all the analyzed classes were found students with special needs. In general, teachers said that they were not prepared to receive these students due to the lack of initial and continuing formation courses avoiding that they utilize adequate pedagogical practices to support such students. Thus, it can be concluded that is necessary an interaction between managers, teachers, family members and professionals specialized in the elaboration of an inclusive project that really works in practice. |
id |
UECE-9_7aa95da2bc2a3581ac1870df9f3e2f08 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/8913 |
network_acronym_str |
UECE-9 |
network_name_str |
Revista Conexão Comciência |
repository_id_str |
|
spelling |
Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de FortalezaEducação InfantilInclusãopráticas pedagógicasSchool inclusion advocates equal opportunities for students at all education stages, including Child Education. The knowledge and implementation of effective practices in everyday school life can favor the realization of the principles of Inclusive Education. In this context, this study aimed to report the main obstacles found by teachers to adopt efficient strategies in the process of inclusion of Child Education students in a Municipal School of Fortaleza. The results show that in all the analyzed classes were found students with special needs. In general, teachers said that they were not prepared to receive these students due to the lack of initial and continuing formation courses avoiding that they utilize adequate pedagogical practices to support such students. Thus, it can be concluded that is necessary an interaction between managers, teachers, family members and professionals specialized in the elaboration of an inclusive project that really works in practice.A inclusão escolar preconiza a equidade de oportunidades para os alunos em todas as etapas da educação inclusive na Educação Infantil. O conhecimento e a implantação de práticas eficazes no cotidiano escolar podem favorecer a concretização dos princípios da Educação Inclusiva. Nesse contexto, este trabalho objetivou relatar os principais entraves encontrados por docentes para adotar estratégias eficientes no processo de inclusão de alunos da Educação Infantil em uma Escola Municipal de Fortaleza. Os resultados mostram que em todas as turmas analisadas temos a presença de alunos com necessidades especiais. Em geral os professores argumentaram não estarem preparados para receber estes alunos pela falta de cursos de formação inicial e continuada que os impedem de utilizarem práticas pedagógicas adequadas para atender tal publico. Assim pode-se concluir que é necessário um comprometimento de todos: gestores, docentes, familiares e profissionais especializados na elaboração de um projeto inclusivo que realmente funcione na prática.EdUECE2022-10-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8913Conexão ComCiência; v. 2 n. 3 (2022): Conexão ComCiências (2022)2763-5848reponame:Revista Conexão Comciênciainstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8913/7277Copyright (c) 2022 Mália, Guilherme, Eduardo, Evandro Nascimento Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBastos, MáliaBrito, GuilhermeMoreira, EduardoSilva, Evandro Nascimento2023-05-04T13:32:49Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8913Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/PUBhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/oaiconexao.comciencia@uece.br2763-58482763-5848opendoar:2023-05-04T13:32:49Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de Fortaleza |
title |
Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de Fortaleza |
spellingShingle |
Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de Fortaleza Bastos, Mália Educação Infantil Inclusão práticas pedagógicas |
title_short |
Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de Fortaleza |
title_full |
Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de Fortaleza |
title_fullStr |
Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de Fortaleza |
title_full_unstemmed |
Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de Fortaleza |
title_sort |
Entraves da Educação Inclusiva em turmas da Educação Infantil em uma escola municipal de Fortaleza |
author |
Bastos, Mália |
author_facet |
Bastos, Mália Brito, Guilherme Moreira, Eduardo Silva, Evandro Nascimento |
author_role |
author |
author2 |
Brito, Guilherme Moreira, Eduardo Silva, Evandro Nascimento |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bastos, Mália Brito, Guilherme Moreira, Eduardo Silva, Evandro Nascimento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Infantil Inclusão práticas pedagógicas |
topic |
Educação Infantil Inclusão práticas pedagógicas |
description |
School inclusion advocates equal opportunities for students at all education stages, including Child Education. The knowledge and implementation of effective practices in everyday school life can favor the realization of the principles of Inclusive Education. In this context, this study aimed to report the main obstacles found by teachers to adopt efficient strategies in the process of inclusion of Child Education students in a Municipal School of Fortaleza. The results show that in all the analyzed classes were found students with special needs. In general, teachers said that they were not prepared to receive these students due to the lack of initial and continuing formation courses avoiding that they utilize adequate pedagogical practices to support such students. Thus, it can be concluded that is necessary an interaction between managers, teachers, family members and professionals specialized in the elaboration of an inclusive project that really works in practice. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8913 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8913 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/8913/7277 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Mália, Guilherme, Eduardo, Evandro Nascimento Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Mália, Guilherme, Eduardo, Evandro Nascimento Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Conexão ComCiência; v. 2 n. 3 (2022): Conexão ComCiências (2022) 2763-5848 reponame:Revista Conexão Comciência instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Revista Conexão Comciência |
collection |
Revista Conexão Comciência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
conexao.comciencia@uece.br |
_version_ |
1803388624058712064 |