Indo na contramão: dos imperativos discursivos da legislação às práticas sociais para os Letramentos Surdos na Educação Básica
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | A Cor das Letras |
Texto Completo: | http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8388 |
Resumo: | This article aims to analyze discursive imperatives enunciated in the Common National Curriculum Base (BNCC) and in Law 10,436/2002, which regulates Libras as a Communication Language, as guides for teaching and learning Portuguese Language (LP) in Basic Education, in order to understand reverberations for deaf school literacy practices. Therefore, the problematic part of the following questions: how the discursive imperatives enunciated in the BNCC and in Law 10,436/2002 guide the teaching of LP as a second language (L2) in Basic Education, as these documents are constituted as guides of practices for the school literacy of deaf students? In this sense, through a qualitative approach, this study is affiliated to Literacy Studies and Discourse Linguistics - due to the representational issue - as a theoretical-methodological contribution to the analysis of BNCC statements and the aforementioned law, documents that constitute the corpus of this work. Therefore, pedagogical methods and devices used to teach LP at school for hearing and/or deaf people should consider the teaching of L2 in the written modality, in order to develop literacy practices that consider its particularities. However, the discussion is limited in the BNCC, while Law 10,436/2002 provides for the LP as L2 for this audience, in order to consider its specificities, such as methodologies for teaching L2, teacher training, didactic material and supportive. |
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Indo na contramão: dos imperativos discursivos da legislação às práticas sociais para os Letramentos Surdos na Educação BásicaLetramentos SurdosBNCCLei 10.436/2002Ensino de Língua PortuguesaThis article aims to analyze discursive imperatives enunciated in the Common National Curriculum Base (BNCC) and in Law 10,436/2002, which regulates Libras as a Communication Language, as guides for teaching and learning Portuguese Language (LP) in Basic Education, in order to understand reverberations for deaf school literacy practices. Therefore, the problematic part of the following questions: how the discursive imperatives enunciated in the BNCC and in Law 10,436/2002 guide the teaching of LP as a second language (L2) in Basic Education, as these documents are constituted as guides of practices for the school literacy of deaf students? In this sense, through a qualitative approach, this study is affiliated to Literacy Studies and Discourse Linguistics - due to the representational issue - as a theoretical-methodological contribution to the analysis of BNCC statements and the aforementioned law, documents that constitute the corpus of this work. Therefore, pedagogical methods and devices used to teach LP at school for hearing and/or deaf people should consider the teaching of L2 in the written modality, in order to develop literacy practices that consider its particularities. However, the discussion is limited in the BNCC, while Law 10,436/2002 provides for the LP as L2 for this audience, in order to consider its specificities, such as methodologies for teaching L2, teacher training, didactic material and supportive.Este artigo objetiva analisar imperativos discursivos enunciados na Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e na Lei 10.436/2002, que regulamenta Libras como Língua de Comunicação, como orientadores do ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa (LP) na Educação Básica, a fim de compreender reverberações para práticas de letramento escolar surdo. Para tanto, a problemática parte dos seguintes questionamentos: de que forma os imperativos discursivos enunciados na BNCC e na Lei 10.436/2002 orientam o ensino de LP como segunda língua (L2) na Educação Básica, na medida em que esses documentos se constituem como orientadores de práticas para o letramento escolar do aluno surdo? Nesse sentido, por meio da abordagem qualitativa, este estudo filia-se aos Estudos do Letramento e à Linguística do Discurso - pela problemática representacional - como aporte teórico-metodológico para a realização da análise de enunciados da BNCC e da lei supracitada, documentos que constituem o corpus deste trabalho. Logo, métodos e dispositivos pedagógicos utilizados para ensinar LP na escola para ouvintes e/ou para surdos devem considerar o ensino de L2 na modalidade escrita, a fim de desenvolver práticas de letramento que considerem suas particularidades. No entanto, a discussão é limitada na BNCC, ao passo em que a Lei 10.436/2002 prevê a LP como L2 para esse público, de modo a considerar suas especificidades, a exemplo das metodologias para o ensino de L2, formação de professores, material didático e de apoio. UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/838810.13102/cl.v22i3.8388A Cor das Letras; v. 23 n. 3 (2022): Ensino de Língua e Literatura; 23-372594-96751415-8973reponame:A Cor das Letrasinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSporhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8388/7610Copyright (c) 2022 A Cor das Letrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTorres Cortes, Anna Karyna Santos do Nascimento, TaylaneAnecleto, Úrsula Cunha 2022-12-28T21:40:47Zoai:ojs3.uefs.br:article/8388Revistahttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletrasPUBhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/oairevistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br1415-89732594-9675opendoar:2022-12-28T21:40:47A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false |
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