A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Maíra Silva
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
Texto Completo: https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/3284
Resumo: Music is an immeasurable source of joy and pleasure for human beings, present in moments of happiness and sadness, enabling inexplicable sensations. The sensations brought by music can be appreciated by the deaf and taught from basic education. The inclusion of music in the basic education curriculum brings individual and collective benefits to people in general. This work aims to understand the importance of music as one of the essential foundations for the development of motor skills, reasoning and socialization of deaf children. The methodology used was interviews and literature review with bibliographic exploration of legal inclusion devices: Law No. 10,436/2002, Decree No. 5,626/2005, Law No. 13,146/2015, Law No. 11,769/2008 and Law No. 13,278/2016, and authors such as Moura (2000), Haguiara-Cervellini (2003), Castro (2011), Louro (2012), Kuntze (2014) and Oliveira (2014). The results demonstrate the relevance of including the music discipline in the formation of human beings, since it contributes to reflection, respect and feelings of deaf children from a very early age, as well as to cultural and social knowledge, according to the authors researched. Therefore, music education must be provided in an inclusive manner, as it contributes to the understanding and comprehensive education of the deaf, helping to eliminate existing communication and attitudinal barriers.
id UEMA-3_d8683725e5c08c528b4f023422b0e2b3
oai_identifier_str oai:repositorio.uema.br:123456789/3284
network_acronym_str UEMA-3
network_name_str Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
repository_id_str
spelling A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surdaMusic as one of the essential foundations for the development of deaf childrenInclusãoMúsicaSurdosRevisão de literaturaExploração bibliográficaLei nº 10.436/2002Decreto nº 5.626/2005Lei nº 13.146/2015Lei nº 11.769/2008Lei n° 13.278/2016Relevância da inclusão da disciplina músicaEducação para surdosA importância da música na vida da criança surdaA música na história mundialEducação musical no Brasil: contexto históricoInclusionMusicDeafLiterature reviewBibliographic explorationLaw No. 10,436/2002Decree No. 5,626/2005Law No. 13,146/2015Law No. 11,769/2008Law No. 13,278/2016Relevance of the inclusion of the music subjectEducation for the deafThe importance of music in the life of deaf childrenMusic in world historyMusic education in Brazil: historical contextMúsica; Ensino-Aprendizagem; Estado e GovernoMusic is an immeasurable source of joy and pleasure for human beings, present in moments of happiness and sadness, enabling inexplicable sensations. The sensations brought by music can be appreciated by the deaf and taught from basic education. The inclusion of music in the basic education curriculum brings individual and collective benefits to people in general. This work aims to understand the importance of music as one of the essential foundations for the development of motor skills, reasoning and socialization of deaf children. The methodology used was interviews and literature review with bibliographic exploration of legal inclusion devices: Law No. 10,436/2002, Decree No. 5,626/2005, Law No. 13,146/2015, Law No. 11,769/2008 and Law No. 13,278/2016, and authors such as Moura (2000), Haguiara-Cervellini (2003), Castro (2011), Louro (2012), Kuntze (2014) and Oliveira (2014). The results demonstrate the relevance of including the music discipline in the formation of human beings, since it contributes to reflection, respect and feelings of deaf children from a very early age, as well as to cultural and social knowledge, according to the authors researched. Therefore, music education must be provided in an inclusive manner, as it contributes to the understanding and comprehensive education of the deaf, helping to eliminate existing communication and attitudinal barriers.A música é uma fonte imensurável de alegria e prazer para o ser humano, presente nos momentos de felicidade e nos momentos de tristeza, possibilitando sensações inexplicáveis. As sensações trazidas pela música podem ser apreciadas pelo surdo e ensinadas desde a educação básica. A inclusão da música no currículo da educação básica traz benefícios individuais e coletivos para as pessoas em geral. O presente trabalho visa compreender a importância da música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da capacidade motora, raciocínio e socialização das crianças surdas. A metodologia usada foi entrevistas e revisão de literatura com exploração bibliográfica em dispositivos legais de inclusão: Lei nº 10.436/2002, o Decreto nº 5.626/2005, a Lei nº 13.146/2015, a Lei nº 11.769/2008 e a Lei n° 13.278/2016, e em autores como Moura (2000), Haguiara-Cervellini (2003), Castro (2011), Louro (2012), Kuntze (2014) e Oliveira (2014). Os resultados demonstram a relevância da inclusão da disciplina música para formação do ser humano pois, contribui para reflexão, respeito e sensações das crianças surdas desde a mais tenra idade, bem como para o conhecimento cultural e social de acordo com os autores pesquisados. Dessa forma, o ensino de música deve ser ministrado de forma inclusiva pois, contribui para compreensão e formação integral do surdo, auxiliando na eliminação de barreiras comunicacionais e atitudinais existentes.Universidade Estadual do MaranhãoBrasilCampus São Luis Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais – CECENUEMAGouveia Neto, João CostaGouveia Neto, João Costahttps://orcid.org/0000-0001-7202-7198https://orcid.org/0000-0001-7202-7198http://lattes.cnpq.br/2535403776204569http://lattes.cnpq.br/2535403776204569Gouveia Neto, João Costahttps://orcid.org/0000-0001-7202-7198http://lattes.cnpq.br/2535403776204569Costa, Fernanda Silva daCOSTA, F. S.http://lattes.cnpq.br/0900617172113547Rosário, Willinson Carvalho doROSÁRIO, W. C.http://lattes.cnpq.br/1577530290991244Alves, Maíra SilvaAlves, Maíra Silva2024-10-16T20:13:43Z2024-10-162024-10-16T20:13:43Z20222022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfALVES, Maíra Silva. A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda. 2022. 68f. Monografia (Curso de Licenciatura em Música) - Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais, Universidade Estadual do Maranhão, São Luís - MA, 2022. Disponível em: https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/3284https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/3284porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMA2024-10-16T20:15:31Zoai:repositorio.uema.br:123456789/3284Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.uema.br/driverepositoriouema@gmail.comopendoar:2024-10-16T20:15:31Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false
dc.title.none.fl_str_mv A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda
Music as one of the essential foundations for the development of deaf children
title A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda
spellingShingle A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda
Alves, Maíra Silva
Inclusão
Música
Surdos
Revisão de literatura
Exploração bibliográfica
Lei nº 10.436/2002
Decreto nº 5.626/2005
Lei nº 13.146/2015
Lei nº 11.769/2008
Lei n° 13.278/2016
Relevância da inclusão da disciplina música
Educação para surdos
A importância da música na vida da criança surda
A música na história mundial
Educação musical no Brasil: contexto histórico
Inclusion
Music
Deaf
Literature review
Bibliographic exploration
Law No. 10,436/2002
Decree No. 5,626/2005
Law No. 13,146/2015
Law No. 11,769/2008
Law No. 13,278/2016
Relevance of the inclusion of the music subject
Education for the deaf
The importance of music in the life of deaf children
Music in world history
Music education in Brazil: historical context
Música; Ensino-Aprendizagem; Estado e Governo
title_short A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda
title_full A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda
title_fullStr A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda
title_full_unstemmed A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda
title_sort A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda
author Alves, Maíra Silva
author_facet Alves, Maíra Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Gouveia Neto, João Costa
Gouveia Neto, João Costa
https://orcid.org/0000-0001-7202-7198
https://orcid.org/0000-0001-7202-7198
http://lattes.cnpq.br/2535403776204569
http://lattes.cnpq.br/2535403776204569
Gouveia Neto, João Costa
https://orcid.org/0000-0001-7202-7198
http://lattes.cnpq.br/2535403776204569
Costa, Fernanda Silva da
COSTA, F. S.
http://lattes.cnpq.br/0900617172113547
Rosário, Willinson Carvalho do
ROSÁRIO, W. C.
http://lattes.cnpq.br/1577530290991244
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Maíra Silva
Alves, Maíra Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusão
Música
Surdos
Revisão de literatura
Exploração bibliográfica
Lei nº 10.436/2002
Decreto nº 5.626/2005
Lei nº 13.146/2015
Lei nº 11.769/2008
Lei n° 13.278/2016
Relevância da inclusão da disciplina música
Educação para surdos
A importância da música na vida da criança surda
A música na história mundial
Educação musical no Brasil: contexto histórico
Inclusion
Music
Deaf
Literature review
Bibliographic exploration
Law No. 10,436/2002
Decree No. 5,626/2005
Law No. 13,146/2015
Law No. 11,769/2008
Law No. 13,278/2016
Relevance of the inclusion of the music subject
Education for the deaf
The importance of music in the life of deaf children
Music in world history
Music education in Brazil: historical context
Música; Ensino-Aprendizagem; Estado e Governo
topic Inclusão
Música
Surdos
Revisão de literatura
Exploração bibliográfica
Lei nº 10.436/2002
Decreto nº 5.626/2005
Lei nº 13.146/2015
Lei nº 11.769/2008
Lei n° 13.278/2016
Relevância da inclusão da disciplina música
Educação para surdos
A importância da música na vida da criança surda
A música na história mundial
Educação musical no Brasil: contexto histórico
Inclusion
Music
Deaf
Literature review
Bibliographic exploration
Law No. 10,436/2002
Decree No. 5,626/2005
Law No. 13,146/2015
Law No. 11,769/2008
Law No. 13,278/2016
Relevance of the inclusion of the music subject
Education for the deaf
The importance of music in the life of deaf children
Music in world history
Music education in Brazil: historical context
Música; Ensino-Aprendizagem; Estado e Governo
description Music is an immeasurable source of joy and pleasure for human beings, present in moments of happiness and sadness, enabling inexplicable sensations. The sensations brought by music can be appreciated by the deaf and taught from basic education. The inclusion of music in the basic education curriculum brings individual and collective benefits to people in general. This work aims to understand the importance of music as one of the essential foundations for the development of motor skills, reasoning and socialization of deaf children. The methodology used was interviews and literature review with bibliographic exploration of legal inclusion devices: Law No. 10,436/2002, Decree No. 5,626/2005, Law No. 13,146/2015, Law No. 11,769/2008 and Law No. 13,278/2016, and authors such as Moura (2000), Haguiara-Cervellini (2003), Castro (2011), Louro (2012), Kuntze (2014) and Oliveira (2014). The results demonstrate the relevance of including the music discipline in the formation of human beings, since it contributes to reflection, respect and feelings of deaf children from a very early age, as well as to cultural and social knowledge, according to the authors researched. Therefore, music education must be provided in an inclusive manner, as it contributes to the understanding and comprehensive education of the deaf, helping to eliminate existing communication and attitudinal barriers.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022
2022
2024-10-16T20:13:43Z
2024-10-16
2024-10-16T20:13:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ALVES, Maíra Silva. A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda. 2022. 68f. Monografia (Curso de Licenciatura em Música) - Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais, Universidade Estadual do Maranhão, São Luís - MA, 2022. Disponível em: https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/3284
https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/3284
identifier_str_mv ALVES, Maíra Silva. A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda. 2022. 68f. Monografia (Curso de Licenciatura em Música) - Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais, Universidade Estadual do Maranhão, São Luís - MA, 2022. Disponível em: https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/3284
url https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/3284
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
Brasil
Campus São Luis Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais – CECEN
UEMA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
Brasil
Campus São Luis Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais – CECEN
UEMA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron:UEMA
instname_str Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron_str UEMA
institution UEMA
reponame_str Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
collection Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
repository.name.fl_str_mv Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
repository.mail.fl_str_mv driverepositoriouema@gmail.com
_version_ 1818264488430796800