A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
Texto Completo: | https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/3284 |
Resumo: | Music is an immeasurable source of joy and pleasure for human beings, present in moments of happiness and sadness, enabling inexplicable sensations. The sensations brought by music can be appreciated by the deaf and taught from basic education. The inclusion of music in the basic education curriculum brings individual and collective benefits to people in general. This work aims to understand the importance of music as one of the essential foundations for the development of motor skills, reasoning and socialization of deaf children. The methodology used was interviews and literature review with bibliographic exploration of legal inclusion devices: Law No. 10,436/2002, Decree No. 5,626/2005, Law No. 13,146/2015, Law No. 11,769/2008 and Law No. 13,278/2016, and authors such as Moura (2000), Haguiara-Cervellini (2003), Castro (2011), Louro (2012), Kuntze (2014) and Oliveira (2014). The results demonstrate the relevance of including the music discipline in the formation of human beings, since it contributes to reflection, respect and feelings of deaf children from a very early age, as well as to cultural and social knowledge, according to the authors researched. Therefore, music education must be provided in an inclusive manner, as it contributes to the understanding and comprehensive education of the deaf, helping to eliminate existing communication and attitudinal barriers. |
id |
UEMA-3_d8683725e5c08c528b4f023422b0e2b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uema.br:123456789/3284 |
network_acronym_str |
UEMA-3 |
network_name_str |
Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
repository_id_str |
|
spelling |
A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surdaMusic as one of the essential foundations for the development of deaf childrenInclusãoMúsicaSurdosRevisão de literaturaExploração bibliográficaLei nº 10.436/2002Decreto nº 5.626/2005Lei nº 13.146/2015Lei nº 11.769/2008Lei n° 13.278/2016Relevância da inclusão da disciplina músicaEducação para surdosA importância da música na vida da criança surdaA música na história mundialEducação musical no Brasil: contexto históricoInclusionMusicDeafLiterature reviewBibliographic explorationLaw No. 10,436/2002Decree No. 5,626/2005Law No. 13,146/2015Law No. 11,769/2008Law No. 13,278/2016Relevance of the inclusion of the music subjectEducation for the deafThe importance of music in the life of deaf childrenMusic in world historyMusic education in Brazil: historical contextMúsica; Ensino-Aprendizagem; Estado e GovernoMusic is an immeasurable source of joy and pleasure for human beings, present in moments of happiness and sadness, enabling inexplicable sensations. The sensations brought by music can be appreciated by the deaf and taught from basic education. The inclusion of music in the basic education curriculum brings individual and collective benefits to people in general. This work aims to understand the importance of music as one of the essential foundations for the development of motor skills, reasoning and socialization of deaf children. The methodology used was interviews and literature review with bibliographic exploration of legal inclusion devices: Law No. 10,436/2002, Decree No. 5,626/2005, Law No. 13,146/2015, Law No. 11,769/2008 and Law No. 13,278/2016, and authors such as Moura (2000), Haguiara-Cervellini (2003), Castro (2011), Louro (2012), Kuntze (2014) and Oliveira (2014). The results demonstrate the relevance of including the music discipline in the formation of human beings, since it contributes to reflection, respect and feelings of deaf children from a very early age, as well as to cultural and social knowledge, according to the authors researched. Therefore, music education must be provided in an inclusive manner, as it contributes to the understanding and comprehensive education of the deaf, helping to eliminate existing communication and attitudinal barriers.A música é uma fonte imensurável de alegria e prazer para o ser humano, presente nos momentos de felicidade e nos momentos de tristeza, possibilitando sensações inexplicáveis. As sensações trazidas pela música podem ser apreciadas pelo surdo e ensinadas desde a educação básica. A inclusão da música no currículo da educação básica traz benefícios individuais e coletivos para as pessoas em geral. O presente trabalho visa compreender a importância da música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da capacidade motora, raciocínio e socialização das crianças surdas. A metodologia usada foi entrevistas e revisão de literatura com exploração bibliográfica em dispositivos legais de inclusão: Lei nº 10.436/2002, o Decreto nº 5.626/2005, a Lei nº 13.146/2015, a Lei nº 11.769/2008 e a Lei n° 13.278/2016, e em autores como Moura (2000), Haguiara-Cervellini (2003), Castro (2011), Louro (2012), Kuntze (2014) e Oliveira (2014). Os resultados demonstram a relevância da inclusão da disciplina música para formação do ser humano pois, contribui para reflexão, respeito e sensações das crianças surdas desde a mais tenra idade, bem como para o conhecimento cultural e social de acordo com os autores pesquisados. Dessa forma, o ensino de música deve ser ministrado de forma inclusiva pois, contribui para compreensão e formação integral do surdo, auxiliando na eliminação de barreiras comunicacionais e atitudinais existentes.Universidade Estadual do MaranhãoBrasilCampus São Luis Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais – CECENUEMAGouveia Neto, João CostaGouveia Neto, João Costahttps://orcid.org/0000-0001-7202-7198https://orcid.org/0000-0001-7202-7198http://lattes.cnpq.br/2535403776204569http://lattes.cnpq.br/2535403776204569Gouveia Neto, João Costahttps://orcid.org/0000-0001-7202-7198http://lattes.cnpq.br/2535403776204569Costa, Fernanda Silva daCOSTA, F. S.http://lattes.cnpq.br/0900617172113547Rosário, Willinson Carvalho doROSÁRIO, W. C.http://lattes.cnpq.br/1577530290991244Alves, Maíra SilvaAlves, Maíra Silva2024-10-16T20:13:43Z2024-10-162024-10-16T20:13:43Z20222022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfALVES, Maíra Silva. A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda. 2022. 68f. Monografia (Curso de Licenciatura em Música) - Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais, Universidade Estadual do Maranhão, São Luís - MA, 2022. Disponível em: https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/3284https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/3284porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMA2024-10-16T20:15:31Zoai:repositorio.uema.br:123456789/3284Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.uema.br/driverepositoriouema@gmail.comopendoar:2024-10-16T20:15:31Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda Music as one of the essential foundations for the development of deaf children |
title |
A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda |
spellingShingle |
A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda Alves, Maíra Silva Inclusão Música Surdos Revisão de literatura Exploração bibliográfica Lei nº 10.436/2002 Decreto nº 5.626/2005 Lei nº 13.146/2015 Lei nº 11.769/2008 Lei n° 13.278/2016 Relevância da inclusão da disciplina música Educação para surdos A importância da música na vida da criança surda A música na história mundial Educação musical no Brasil: contexto histórico Inclusion Music Deaf Literature review Bibliographic exploration Law No. 10,436/2002 Decree No. 5,626/2005 Law No. 13,146/2015 Law No. 11,769/2008 Law No. 13,278/2016 Relevance of the inclusion of the music subject Education for the deaf The importance of music in the life of deaf children Music in world history Music education in Brazil: historical context Música; Ensino-Aprendizagem; Estado e Governo |
title_short |
A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda |
title_full |
A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda |
title_fullStr |
A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda |
title_full_unstemmed |
A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda |
title_sort |
A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda |
author |
Alves, Maíra Silva |
author_facet |
Alves, Maíra Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Gouveia Neto, João Costa Gouveia Neto, João Costa https://orcid.org/0000-0001-7202-7198 https://orcid.org/0000-0001-7202-7198 http://lattes.cnpq.br/2535403776204569 http://lattes.cnpq.br/2535403776204569 Gouveia Neto, João Costa https://orcid.org/0000-0001-7202-7198 http://lattes.cnpq.br/2535403776204569 Costa, Fernanda Silva da COSTA, F. S. http://lattes.cnpq.br/0900617172113547 Rosário, Willinson Carvalho do ROSÁRIO, W. C. http://lattes.cnpq.br/1577530290991244 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Maíra Silva Alves, Maíra Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusão Música Surdos Revisão de literatura Exploração bibliográfica Lei nº 10.436/2002 Decreto nº 5.626/2005 Lei nº 13.146/2015 Lei nº 11.769/2008 Lei n° 13.278/2016 Relevância da inclusão da disciplina música Educação para surdos A importância da música na vida da criança surda A música na história mundial Educação musical no Brasil: contexto histórico Inclusion Music Deaf Literature review Bibliographic exploration Law No. 10,436/2002 Decree No. 5,626/2005 Law No. 13,146/2015 Law No. 11,769/2008 Law No. 13,278/2016 Relevance of the inclusion of the music subject Education for the deaf The importance of music in the life of deaf children Music in world history Music education in Brazil: historical context Música; Ensino-Aprendizagem; Estado e Governo |
topic |
Inclusão Música Surdos Revisão de literatura Exploração bibliográfica Lei nº 10.436/2002 Decreto nº 5.626/2005 Lei nº 13.146/2015 Lei nº 11.769/2008 Lei n° 13.278/2016 Relevância da inclusão da disciplina música Educação para surdos A importância da música na vida da criança surda A música na história mundial Educação musical no Brasil: contexto histórico Inclusion Music Deaf Literature review Bibliographic exploration Law No. 10,436/2002 Decree No. 5,626/2005 Law No. 13,146/2015 Law No. 11,769/2008 Law No. 13,278/2016 Relevance of the inclusion of the music subject Education for the deaf The importance of music in the life of deaf children Music in world history Music education in Brazil: historical context Música; Ensino-Aprendizagem; Estado e Governo |
description |
Music is an immeasurable source of joy and pleasure for human beings, present in moments of happiness and sadness, enabling inexplicable sensations. The sensations brought by music can be appreciated by the deaf and taught from basic education. The inclusion of music in the basic education curriculum brings individual and collective benefits to people in general. This work aims to understand the importance of music as one of the essential foundations for the development of motor skills, reasoning and socialization of deaf children. The methodology used was interviews and literature review with bibliographic exploration of legal inclusion devices: Law No. 10,436/2002, Decree No. 5,626/2005, Law No. 13,146/2015, Law No. 11,769/2008 and Law No. 13,278/2016, and authors such as Moura (2000), Haguiara-Cervellini (2003), Castro (2011), Louro (2012), Kuntze (2014) and Oliveira (2014). The results demonstrate the relevance of including the music discipline in the formation of human beings, since it contributes to reflection, respect and feelings of deaf children from a very early age, as well as to cultural and social knowledge, according to the authors researched. Therefore, music education must be provided in an inclusive manner, as it contributes to the understanding and comprehensive education of the deaf, helping to eliminate existing communication and attitudinal barriers. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022 2022 2024-10-16T20:13:43Z 2024-10-16 2024-10-16T20:13:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ALVES, Maíra Silva. A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda. 2022. 68f. Monografia (Curso de Licenciatura em Música) - Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais, Universidade Estadual do Maranhão, São Luís - MA, 2022. Disponível em: https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/3284 https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/3284 |
identifier_str_mv |
ALVES, Maíra Silva. A música como um dos fundamentos essenciais para o desenvolvimento da criança surda. 2022. 68f. Monografia (Curso de Licenciatura em Música) - Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais, Universidade Estadual do Maranhão, São Luís - MA, 2022. Disponível em: https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/3284 |
url |
https://repositorio.uema.br/jspui/handle/123456789/3284 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Maranhão Brasil Campus São Luis Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais – CECEN UEMA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Maranhão Brasil Campus São Luis Centro de Educação, Ciências Exatas e Naturais – CECEN UEMA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) instacron:UEMA |
instname_str |
Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
instacron_str |
UEMA |
institution |
UEMA |
reponame_str |
Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
collection |
Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
driverepositoriouema@gmail.com |
_version_ |
1818264488430796800 |