Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boeira, Luciana Maciel
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS
Texto Completo: http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/1293
Resumo: Within the Northeastern context, concentrated on some icons of cultural identity through the woodcut technique ande art of one notable “cordelista” poet the present paper consists of a survey and interpretation of the author’s iconographic work with the theme “Cangaço banditry” with emphasis on a critical analysis of its main character – Virgulino Ferreira da Silva, o Lampião. The “corpus” of the research, interpretation cultural and analyses can be found on the woodcut illustrations made by Franklin Maxado. Who reports the “Cangaço” and his most known representative. The final criticism is on a piece of the whole work by Franklin Maxado and, from that, the artist come up to the artist world with a work considered the first northeastern popular culture the woodcut. And then, it was produced the film “A história cavada na Madeira: o Cangaço, por Franklin Maxado”. Starting from the imbrication - from of representation and contemporary artistc expression - this research was outlined in search of cultural symbolic values through woodcut, under Franklin Maxado’s points of view and expressions.
id UEFS_64ac1fd27720cc97343a5bf3a432b554
oai_identifier_str oai:tede2.uefs.br:8080:tede/1293
network_acronym_str UEFS
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS
repository_id_str
spelling Novaes, Cláudio Cledson3819756159164057690549http://lattes.cnpq.br/4600903010586705Boeira, Luciana Maciel2021-09-29T22:29:56Z2008-04-25BOEIRA, Luciana Maciel. Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina. 2008. 129 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Desenho Cultura e Interatividade)- Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2008.http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/1293Within the Northeastern context, concentrated on some icons of cultural identity through the woodcut technique ande art of one notable “cordelista” poet the present paper consists of a survey and interpretation of the author’s iconographic work with the theme “Cangaço banditry” with emphasis on a critical analysis of its main character – Virgulino Ferreira da Silva, o Lampião. The “corpus” of the research, interpretation cultural and analyses can be found on the woodcut illustrations made by Franklin Maxado. Who reports the “Cangaço” and his most known representative. The final criticism is on a piece of the whole work by Franklin Maxado and, from that, the artist come up to the artist world with a work considered the first northeastern popular culture the woodcut. And then, it was produced the film “A história cavada na Madeira: o Cangaço, por Franklin Maxado”. Starting from the imbrication - from of representation and contemporary artistc expression - this research was outlined in search of cultural symbolic values through woodcut, under Franklin Maxado’s points of view and expressions.“Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da Cultura Popular Nordestina” é um recorte do imaginário popular dentro do contexto social nordestino, concentrado na expressão e representação de alguns ícones de identidade cultural através da técnica e arte xilográfica de um expoente da Literatura de Cordel. O presente trabalho consiste no levantamento e interpretação da obra iconográfica do artista, as ilustrações em xilogravura sob o tema Cangaço, onde se destaca a análise crítica da imagem de Virgulino Ferreira da Silva, o Lampião. Após a convergência entre a expressão do expoente artístico popular contemporâneo e a forma de representação que é considerada como uma das matrizes da Cultura Popular Nordestina, nasce o filme A História Cavada na Madeira: o Cangaço por Franklin Maxado. A pesquisa busca a compreensão do valor simbólico cultural da forma de produção material através da xilogravura; na interpretação e análise da fonte temática de inspiração que faz parte do imaginário popular Nordestino; e finalmente, a compreensão da expressão e representação de Franklin Maxado através da matriz da Cultura Popular Nordestina.Submitted by Bruno Matos Nascimento (brunomatos@uefs.br) on 2021-09-29T22:29:56Z No. of bitstreams: 1 versão final.pdf: 4231888 bytes, checksum: 42a28eda135821a6cad7060fdc4f8bca (MD5)Made available in DSpace on 2021-09-29T22:29:56Z (GMT). No. of bitstreams: 1 versão final.pdf: 4231888 bytes, checksum: 42a28eda135821a6cad7060fdc4f8bca (MD5) Previous issue date: 2008-04-25Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia - FAPEBapplication/pdfporUniversidade Estadual de Feira de SantanaMestrado Acadêmico em Desenho Cultura e InteratividadeUEFSBrasilDEPARTAMENTO DE LETRAS E ARTESCulturaCultura Popular NordestinaXilogravuraCultureNortheastern Popular CultureWoodcutOUTROS::CIENCIAS SOCIAISCIENCIAS HUMANASFranklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestinainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis62188143539701040746006006006006006451293484473876986-76509933492755696785653018110556964051-8233071094704392586info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFSinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSORIGINALversão final.pdfversão final.pdfapplication/pdf4231888http://tede2.uefs.br:8080/bitstream/tede/1293/2/vers%C3%A3o+final.pdf42a28eda135821a6cad7060fdc4f8bcaMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82089http://tede2.uefs.br:8080/bitstream/tede/1293/1/license.txt7b5ba3d2445355f386edab96125d42b7MD51tede/12932021-09-29 19:29:56.893oai:tede2.uefs.br:8080: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.uefs.br:8080/PUBhttp://tede2.uefs.br:8080/oai/requestbcuefs@uefs.br|| bcref@uefs.br||bcuefs@uefs.bropendoar:2021-09-29T22:29:56Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false
dc.title.por.fl_str_mv Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina
title Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina
spellingShingle Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina
Boeira, Luciana Maciel
Cultura
Cultura Popular Nordestina
Xilogravura
Culture
Northeastern Popular Culture
Woodcut
OUTROS::CIENCIAS SOCIAIS
CIENCIAS HUMANAS
title_short Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina
title_full Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina
title_fullStr Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina
title_full_unstemmed Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina
title_sort Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina
author Boeira, Luciana Maciel
author_facet Boeira, Luciana Maciel
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Novaes, Cláudio Cledson
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv 38197561591
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 64057690549
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4600903010586705
dc.contributor.author.fl_str_mv Boeira, Luciana Maciel
contributor_str_mv Novaes, Cláudio Cledson
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura
Cultura Popular Nordestina
Xilogravura
topic Cultura
Cultura Popular Nordestina
Xilogravura
Culture
Northeastern Popular Culture
Woodcut
OUTROS::CIENCIAS SOCIAIS
CIENCIAS HUMANAS
dc.subject.eng.fl_str_mv Culture
Northeastern Popular Culture
Woodcut
dc.subject.cnpq.fl_str_mv OUTROS::CIENCIAS SOCIAIS
CIENCIAS HUMANAS
description Within the Northeastern context, concentrated on some icons of cultural identity through the woodcut technique ande art of one notable “cordelista” poet the present paper consists of a survey and interpretation of the author’s iconographic work with the theme “Cangaço banditry” with emphasis on a critical analysis of its main character – Virgulino Ferreira da Silva, o Lampião. The “corpus” of the research, interpretation cultural and analyses can be found on the woodcut illustrations made by Franklin Maxado. Who reports the “Cangaço” and his most known representative. The final criticism is on a piece of the whole work by Franklin Maxado and, from that, the artist come up to the artist world with a work considered the first northeastern popular culture the woodcut. And then, it was produced the film “A história cavada na Madeira: o Cangaço, por Franklin Maxado”. Starting from the imbrication - from of representation and contemporary artistc expression - this research was outlined in search of cultural symbolic values through woodcut, under Franklin Maxado’s points of view and expressions.
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-04-25
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-09-29T22:29:56Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv BOEIRA, Luciana Maciel. Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina. 2008. 129 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Desenho Cultura e Interatividade)- Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/1293
identifier_str_mv BOEIRA, Luciana Maciel. Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina. 2008. 129 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Desenho Cultura e Interatividade)- Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2008.
url http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/1293
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv 6218814353970104074
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
600
600
600
dc.relation.department.fl_str_mv 6451293484473876986
dc.relation.cnpq.fl_str_mv -7650993349275569678
5653018110556964051
dc.relation.sponsorship.fl_str_mv -8233071094704392586
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Feira de Santana
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado Acadêmico em Desenho Cultura e Interatividade
dc.publisher.initials.fl_str_mv UEFS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv DEPARTAMENTO DE LETRAS E ARTES
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Feira de Santana
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS
instname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
instacron:UEFS
instname_str Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
instacron_str UEFS
institution UEFS
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS
bitstream.url.fl_str_mv http://tede2.uefs.br:8080/bitstream/tede/1293/2/vers%C3%A3o+final.pdf
http://tede2.uefs.br:8080/bitstream/tede/1293/1/license.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 42a28eda135821a6cad7060fdc4f8bca
7b5ba3d2445355f386edab96125d42b7
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
repository.mail.fl_str_mv bcuefs@uefs.br|| bcref@uefs.br||bcuefs@uefs.br
_version_ 1809288783011512320