Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS |
Texto Completo: | http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/1293 |
Resumo: | Within the Northeastern context, concentrated on some icons of cultural identity through the woodcut technique ande art of one notable “cordelista” poet the present paper consists of a survey and interpretation of the author’s iconographic work with the theme “Cangaço banditry” with emphasis on a critical analysis of its main character – Virgulino Ferreira da Silva, o Lampião. The “corpus” of the research, interpretation cultural and analyses can be found on the woodcut illustrations made by Franklin Maxado. Who reports the “Cangaço” and his most known representative. The final criticism is on a piece of the whole work by Franklin Maxado and, from that, the artist come up to the artist world with a work considered the first northeastern popular culture the woodcut. And then, it was produced the film “A história cavada na Madeira: o Cangaço, por Franklin Maxado”. Starting from the imbrication - from of representation and contemporary artistc expression - this research was outlined in search of cultural symbolic values through woodcut, under Franklin Maxado’s points of view and expressions. |
id |
UEFS_64ac1fd27720cc97343a5bf3a432b554 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.uefs.br:8080:tede/1293 |
network_acronym_str |
UEFS |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Novaes, Cláudio Cledson3819756159164057690549http://lattes.cnpq.br/4600903010586705Boeira, Luciana Maciel2021-09-29T22:29:56Z2008-04-25BOEIRA, Luciana Maciel. Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina. 2008. 129 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Desenho Cultura e Interatividade)- Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2008.http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/1293Within the Northeastern context, concentrated on some icons of cultural identity through the woodcut technique ande art of one notable “cordelista” poet the present paper consists of a survey and interpretation of the author’s iconographic work with the theme “Cangaço banditry” with emphasis on a critical analysis of its main character – Virgulino Ferreira da Silva, o Lampião. The “corpus” of the research, interpretation cultural and analyses can be found on the woodcut illustrations made by Franklin Maxado. Who reports the “Cangaço” and his most known representative. The final criticism is on a piece of the whole work by Franklin Maxado and, from that, the artist come up to the artist world with a work considered the first northeastern popular culture the woodcut. And then, it was produced the film “A história cavada na Madeira: o Cangaço, por Franklin Maxado”. Starting from the imbrication - from of representation and contemporary artistc expression - this research was outlined in search of cultural symbolic values through woodcut, under Franklin Maxado’s points of view and expressions.“Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da Cultura Popular Nordestina” é um recorte do imaginário popular dentro do contexto social nordestino, concentrado na expressão e representação de alguns ícones de identidade cultural através da técnica e arte xilográfica de um expoente da Literatura de Cordel. O presente trabalho consiste no levantamento e interpretação da obra iconográfica do artista, as ilustrações em xilogravura sob o tema Cangaço, onde se destaca a análise crítica da imagem de Virgulino Ferreira da Silva, o Lampião. Após a convergência entre a expressão do expoente artístico popular contemporâneo e a forma de representação que é considerada como uma das matrizes da Cultura Popular Nordestina, nasce o filme A História Cavada na Madeira: o Cangaço por Franklin Maxado. A pesquisa busca a compreensão do valor simbólico cultural da forma de produção material através da xilogravura; na interpretação e análise da fonte temática de inspiração que faz parte do imaginário popular Nordestino; e finalmente, a compreensão da expressão e representação de Franklin Maxado através da matriz da Cultura Popular Nordestina.Submitted by Bruno Matos Nascimento (brunomatos@uefs.br) on 2021-09-29T22:29:56Z No. of bitstreams: 1 versão final.pdf: 4231888 bytes, checksum: 42a28eda135821a6cad7060fdc4f8bca (MD5)Made available in DSpace on 2021-09-29T22:29:56Z (GMT). No. of bitstreams: 1 versão final.pdf: 4231888 bytes, checksum: 42a28eda135821a6cad7060fdc4f8bca (MD5) Previous issue date: 2008-04-25Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia - FAPEBapplication/pdfporUniversidade Estadual de Feira de SantanaMestrado Acadêmico em Desenho Cultura e InteratividadeUEFSBrasilDEPARTAMENTO DE LETRAS E ARTESCulturaCultura Popular NordestinaXilogravuraCultureNortheastern Popular CultureWoodcutOUTROS::CIENCIAS SOCIAISCIENCIAS HUMANASFranklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestinainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis62188143539701040746006006006006006451293484473876986-76509933492755696785653018110556964051-8233071094704392586info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFSinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSORIGINALversão final.pdfversão final.pdfapplication/pdf4231888http://tede2.uefs.br:8080/bitstream/tede/1293/2/vers%C3%A3o+final.pdf42a28eda135821a6cad7060fdc4f8bcaMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82089http://tede2.uefs.br:8080/bitstream/tede/1293/1/license.txt7b5ba3d2445355f386edab96125d42b7MD51tede/12932021-09-29 19:29:56.893oai:tede2.uefs.br:8080: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.uefs.br:8080/PUBhttp://tede2.uefs.br:8080/oai/requestbcuefs@uefs.br|| bcref@uefs.br||bcuefs@uefs.bropendoar:2021-09-29T22:29:56Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina |
title |
Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina |
spellingShingle |
Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina Boeira, Luciana Maciel Cultura Cultura Popular Nordestina Xilogravura Culture Northeastern Popular Culture Woodcut OUTROS::CIENCIAS SOCIAIS CIENCIAS HUMANAS |
title_short |
Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina |
title_full |
Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina |
title_fullStr |
Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina |
title_full_unstemmed |
Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina |
title_sort |
Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina |
author |
Boeira, Luciana Maciel |
author_facet |
Boeira, Luciana Maciel |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Novaes, Cláudio Cledson |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
38197561591 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
64057690549 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4600903010586705 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Boeira, Luciana Maciel |
contributor_str_mv |
Novaes, Cláudio Cledson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultura Cultura Popular Nordestina Xilogravura |
topic |
Cultura Cultura Popular Nordestina Xilogravura Culture Northeastern Popular Culture Woodcut OUTROS::CIENCIAS SOCIAIS CIENCIAS HUMANAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Culture Northeastern Popular Culture Woodcut |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
OUTROS::CIENCIAS SOCIAIS CIENCIAS HUMANAS |
description |
Within the Northeastern context, concentrated on some icons of cultural identity through the woodcut technique ande art of one notable “cordelista” poet the present paper consists of a survey and interpretation of the author’s iconographic work with the theme “Cangaço banditry” with emphasis on a critical analysis of its main character – Virgulino Ferreira da Silva, o Lampião. The “corpus” of the research, interpretation cultural and analyses can be found on the woodcut illustrations made by Franklin Maxado. Who reports the “Cangaço” and his most known representative. The final criticism is on a piece of the whole work by Franklin Maxado and, from that, the artist come up to the artist world with a work considered the first northeastern popular culture the woodcut. And then, it was produced the film “A história cavada na Madeira: o Cangaço, por Franklin Maxado”. Starting from the imbrication - from of representation and contemporary artistc expression - this research was outlined in search of cultural symbolic values through woodcut, under Franklin Maxado’s points of view and expressions. |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-04-25 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-09-29T22:29:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BOEIRA, Luciana Maciel. Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina. 2008. 129 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Desenho Cultura e Interatividade)- Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/1293 |
identifier_str_mv |
BOEIRA, Luciana Maciel. Franklin Maxado e a Xilogravura: o artista contemporâneo e a matriz da cultura popular nordestina. 2008. 129 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Desenho Cultura e Interatividade)- Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2008. |
url |
http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/1293 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
6218814353970104074 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 600 600 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
6451293484473876986 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-7650993349275569678 5653018110556964051 |
dc.relation.sponsorship.fl_str_mv |
-8233071094704392586 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Feira de Santana |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado Acadêmico em Desenho Cultura e Interatividade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UEFS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
DEPARTAMENTO DE LETRAS E ARTES |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Feira de Santana |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS instname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) instacron:UEFS |
instname_str |
Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) |
instacron_str |
UEFS |
institution |
UEFS |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.uefs.br:8080/bitstream/tede/1293/2/vers%C3%A3o+final.pdf http://tede2.uefs.br:8080/bitstream/tede/1293/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
42a28eda135821a6cad7060fdc4f8bca 7b5ba3d2445355f386edab96125d42b7 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
bcuefs@uefs.br|| bcref@uefs.br||bcuefs@uefs.br |
_version_ |
1809288783011512320 |