Representação gráfica para a pessoa com deficiência visual: limites e possibilidades de aprendizagem por meio do desenho

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Ustane Fabíola Cerqueira de
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS
Texto Completo: http://localhost:8080/tede/handle/tede/73
Resumo: This research addresses the graphical representation as a tool and language can be developed in people with visual impairments. Aimed to demonstrate that the visually impaired person is able to express the knowledge acquired in the various school subjects using the drawing as language, through practical activities implemented on Multifunction Resource Room and develop the motor skills and cognitive for the representation graphic. The subjects were four blind students studying in public school in Feira de Santana, and make the specialized educational services in the multifunction room of municipal schools. The theoretical framework focused on design concepts, blindness, inclusion and graphical representation. Methodologically, we opted for a qualitative approach, developing in the form of participatory research. For data collection resorted to semi-structured interviews, informal conversations, questionnaire, observation and analysis of designs. The results show that students with visual impairments can read, describe and make your own embossed designs, using the adapted material. There is the need for teacher training that ipncludes studies on the integration of the design for the inclusion of people with visual disabilities at school, especially with access to courses and their content that requires the visual apprehension as instrument of knowledge, such as geometry, geometric design, descriptive geometry and even other fields of knowledge such as geography, history, natural sciences. The study concludes that the person with blindness need tactile and verbal stimuli to develop design skills in different areas of knowledge.
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The subjects were four blind students studying in public school in Feira de Santana, and make the specialized educational services in the multifunction room of municipal schools. The theoretical framework focused on design concepts, blindness, inclusion and graphical representation. Methodologically, we opted for a qualitative approach, developing in the form of participatory research. For data collection resorted to semi-structured interviews, informal conversations, questionnaire, observation and analysis of designs. The results show that students with visual impairments can read, describe and make your own embossed designs, using the adapted material. There is the need for teacher training that ipncludes studies on the integration of the design for the inclusion of people with visual disabilities at school, especially with access to courses and their content that requires the visual apprehension as instrument of knowledge, such as geometry, geometric design, descriptive geometry and even other fields of knowledge such as geography, history, natural sciences. The study concludes that the person with blindness need tactile and verbal stimuli to develop design skills in different areas of knowledge.Esta pesquisa aborda a representação gráfica como instrumento e linguagem possível de ser desenvolvida em pessoas com deficiência visual. Teve como objetivo geral demonstrar que a pessoa com deficiência visual é capaz de expressar o conhecimento adquirido nas diversas disciplinas escolares usando o desenho como linguagem, por meio de atividades práticas aplicadas na Sala de Recursos Multifuncionais e que desenvolvem a habilidade motora e cognitiva para a representação gráfica. Os sujeitos da pesquisa foram quatro estudantes cegos que estudam na escola da rede pública de Feira de Santana, e fazem o atendimento educacional especializado na sala de recursos multifuncionais de escolas municipais. O enquadramento teórico centrou-se nos conceitos de desenho, cegueira, inclusão e representação gráfica. Metodologicamente, optou-se pela abordagem qualitativa, desenvolvendo-se sob a forma de pesquisa participante. Para a coleta de dados recorreu-se a entrevistas semiestruturadas, conversas informais, questionário, observação e análise de desenhos. Os resultados mostram que os alunos com deficiência visual conseguem ler, descrever e fazer seus próprios desenhos em relevo, utilizando o material adaptado. Há a necessidade de uma formação docente que contemple estudos referentes à inserção do desenho para a inclusão da pessoa com deficiência visual no espaço escolar, principalmente com acesso a disciplinas e seus conteúdos que exijam a visualidade como instrumento de apreensão do conhecimento, como a geometria, desenho geométrico, geometria descritiva e mesmo as de outros campos do conhecimento como geografia, história, ciências naturais. O estudo conclui que a pessoa com cegueira precisa de estímulos táteis e verbais para desenvolver habilidades em desenho nas diferentes áreas de conhecimento.Submitted by Nilma Vanessa Nunes Portugal (nilmaportugal@uefs.br) on 2015-07-23T00:23:24Z No. of bitstreams: 1 Dissertação completa imprimir 2015.pdf: 5275362 bytes, checksum: d07b81344ead00e37229b7c7ed934e80 (MD5)Made available in DSpace on 2015-07-23T00:23:24Z (GMT). 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