“Você tem fome de quê?”: movimentos (e)m currículos de uma escola do ensino médio em Ipiaú, Bahia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brandão, Elenilda Alves
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS
Texto Completo: http://localhost:8080/tede/handle/tede/510
Resumo: This dissertation presents a qualitative research in education, inserted in thought movements conforming to philosophy of the difference, based on Deleuze’s event concepts and based on the power of life according to Espinosa. The choices we make here it is for a curriculum that goes beyond ideas that are ripe to be used by subjects. It searches on MarlucyParayso and Sandra Corazza's readings the hungers, the desire to satisfy them, establishing other possibilities for thinking, studying and practicing curricula. Data-building process happened at the public school Luiz Eduardo Magalhães between 2015 and 2016 years in Ipiaú town and involved nine students of three grades from high school, three women teachers and one skater who is a former student of this school. The cartography, which permeated the way of thinking this writing-research was based on case study, articulating the bricolage as methodology in movement. First of all, I used some (un)organized strategies, such as: dynamic workshops with music and drawing/painting on canvas, photography production, besides parody, T-shirt making, conversation groups on whatsapp and informal interviews. In this way, from material analyses produced by students and collaborators in our bricoleur experiences, we undertake (im) possibilities to understand High School curricula, as means that (re) configure happenings that push and unleash the intense flow of life like creative potency.
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Data-building process happened at the public school Luiz Eduardo Magalhães between 2015 and 2016 years in Ipiaú town and involved nine students of three grades from high school, three women teachers and one skater who is a former student of this school. The cartography, which permeated the way of thinking this writing-research was based on case study, articulating the bricolage as methodology in movement. First of all, I used some (un)organized strategies, such as: dynamic workshops with music and drawing/painting on canvas, photography production, besides parody, T-shirt making, conversation groups on whatsapp and informal interviews. In this way, from material analyses produced by students and collaborators in our bricoleur experiences, we undertake (im) possibilities to understand High School curricula, as means that (re) configure happenings that push and unleash the intense flow of life like creative potency.Esta dissertação apresenta uma pesquisa qualitativa em educação, inserida nos movimentos do pensamento da filosofia da diferença, com os conceitos de acontecimento (Deleuze) e de potência de vida (Espinosa). As escolhas aqui elencadas tecem encontros com o pensamento de um currículo que racha com as ideias prontas e engessadas, buscando, à luz de leituras de Marlucy Paraíso e Sandra Corazza, as fomes, saciedades provocantes de possibilidades outras para pensar, estudar e praticar currículos. A produção dos dados envolveu nove estudantes das três séries do Ensino Médio da escola pública de Ipiaú, Colégio Modelo Luiz Eduardo Magalhães, entre os anos de 2015 e 2016, três professoras e um skatista, ex-estudante dessa instituição. A cartografia, que permeou o modo de pensar essa escrita-pesquisa, fez composição com o estudo de caso, articulando uma metodologia em movimento: a bricolagem. Os percursos foram entrecortados inicialmente por algumas pistas (des)organizadas, como oficinas-dinâmicas com música e desenho/pintura em telas, produção de fotografias, que foram atravessadas por outras: criação de paródia, confecção de camisetas, conversas virtuais pelo grupo de whatsapp e entrevistas informais. Intentamos aqui empreender,a partir de análise dos materiais produzidos pelos estudantes e colaboradores,em nossas itinerâncias bricoleurs, (im)possibilidades de se apreender os currículos do Ensino Médio, como brechas que (re)configuram acontecimentos e atiçam-desencadeiam o fluxo intenso da vida como potência criativa.Submitted by Ricardo Cedraz Duque Moliterno (ricardo.moliterno@uefs.br) on 2017-10-06T22:27:59Z No. of bitstreams: 1 Dissertação ELENILDA ALVES BRANDÃO.pdf: 2929406 bytes, checksum: 0ffa3346137b3279dcc13c6b65fadfaa (MD5)Made available in DSpace on 2017-10-06T22:27:59Z (GMT). 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